Magazín

Fotoporadna

Jak fotit ohňostroj

Martin LukešAktualizováno: 13. 12. 2022 v 15:43 • Rubrika: Fotoporadna

Jak fotit ohňostroj

Za pár dní tu máme konec roku. Silvestr je každoročně spojený nejen se spoustou předsevzetí, bujarých oslav, ale také s půlnočním, případně novoročním ohňostrojem. Barevné světlice vybuchující na noční obloze, to je scéna, která uchvátí snad každého. Vyfotit ji ale není úplně jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Na druhou stranu to není ani složité. Jen se musí vědět jak na to.

Obsah

Fotografování ohňostrojů je velmi specifická záležitost a jako taková vyžaduje nejen určité pomůcky, ale také trošku hlubší znalosti ohledně nastavení expozičních hodnot. Na druhou stranu to není nic, co by se nedokázal naučit i začínající fotograf. V podstatě se stačí držet určitého postupu, který vám prozradím v následujících pár odstavcích. Určitě ale počítejte s tím, že je potřeba dodržet tento postup velmi přesně a nelze si to nijak ulehčit ani ošidit.

Je potřeba si uvědomit, že fotografujete pohyb, navíc v noci a ještě ke všemu neznáte předem průběh ohňostroje, jeho délku, ani jak vysoko poletí. Jakékoliv odbočení nebo nedodržení uvedeného postupu povede k nezdaru a výsledná fotografie se s velkou pravděpodobností nepovede. V opačném případe, tedy pokud se budete držet následujících rad, které jsem mnohokrát ověřil v praxi vám budou odměnou úžasné záběry ohňostrojů, kterými určitě oslníte nejen své přátele a blízké, ale určitě i širší fotografickou veřejnost.


foto: Ondřej Kudlička

Stativ - klíčová pomůcka při focení ohňostroje

Efekt ohňostroje je z fyzikálního hlediska dráhou světlice o určité délce, která letí nějakou konkrétní dobu. Z toho fotografického jde o kontrolovanou pohybovou neostrost, která se projeví pouze při delším expozičním čase. A jako u každého jiného žánru, který je postavený na principu dlouhé expozice

se ani focení ohňostrojů neobejde bez stativu. Pokud byste fotografovali z ruky, bude patrná pohybová neostrost ve všech směrech a roztřesené by byly nejen světelné trajektorie světlic, ale také všechny další statické prvky ve scéně. A to samozřejmě nechcete.

Stativ zaručuje, že se fotoaparát během expozice nepohne a pohybově neostrá bude pouze a jen dráha světlic. Určitě by měl být dostatečně pevný, aby během expozice nedocházelo k jeho chvění. To by se projevilo na fotografii právě v podobě pohybové neostrosti celého snímku.

Jak fotit ohňostroj | Megapixel
foto: Miroslav Zigo

Dálkové ovládání při fotografování ohňostrojů

Další nezbytnou pomůckou k fotografování ohňostrojů je dálkové ovládání. Samotné mechanické zmačknutí spouště přístroje ho může rozechvět a tyto mikro otřesy se následně přenesou do fotografie. Ta pak nebude ostrá. Při fotografování většiny ostatních žánrů se dá dálkové ovládání nahradit řízeným časovačem, tzv. samospouští. To ale na ohňostroje moc dobře použít nejde. Její princip je postaven na určité časové prodlevě expozice mezi zmáčknutím spouště a samotnou expozicí. Za tu dobu se sice chvění fotoaparátu zastaví, ale na druhou stranu může mezitím dojít k vrcholnému okamžiku ohňostroje, který tím pádem propásnete. Mnohem efektivnější je proto použít dálkové ovládání.


foto: Petr Pazdírek

V tomto směru je celkem jedno, zda použijete kabelovou spoušť, bezdrátový ovladač, nebo budete fotoaparát ovládat pomocí aplikace z mobilního telefonu. Výsledek bude vždy stejný. Osobně mám ale nejraději klasickou kabelovou spoušť. U ohňostroje je poměrně důležitá reakční doba zmáčknutí spouště, a to jak při zahájení, tak při ukončení ohňostroje. U kabelové spouště nehrozí nějaký problém jako u IR ovladače, kde se musíte přesně trefit na čidlo fotoaparátu, nebo u mobilního telefonu, který se s fotoaparátem propojuje prostřednictvím wi-fi, nebo Bluetooth. V případě ztráty signálu může dojít k prodlevě spouště, nebo dokonce k jejímu odpojení a vy tak přijdete o cenný záběr, a to by byla škoda. Z tohoto pohledu je drátěná spoušť nejspolehlivější.


Focení ohňostroje | Megapixel
foto: Pavel Fiala

Jaký fotoaparát je vhodný pro focení ohňostrojů

Čistě teoreticky se dá ohňostroj zachytit v podstatě jakýmkoliv fotoaparátem. Čím pokročilejší technikou ho budete fotit, tím zvyšujete pravděpodobnost, že výsledný snímek dopadne přesně podle vašich představ. Asi nejhorší variantou jsou kompaktní fotoaparáty s absencí jakéhokoliv manuálního nastavení expozičních hodnot.

Automatické nastavení

Kompaktní přístroje, které neumožňují manuální nastavení délky expozice, nejsou pro focení ohňostroje moc vhodné. Nelze na nich nastavit expoziční čas a u automatiky je velmi malá pravděpodobnost, že se automaticky nastaveným časem trefí do průběhu a vrcholné fáze ohňostroje. Jedinou možností je scénický režim Ohňostroj (Fireworks). V něm by měl fotoaparát nastavit automaticky delší čas. Výsledek ale ani tak není zaručen. Ostatně jako nikdy, když použijete automatiku, nebo scénický režim. Fotoaparát nezná předem délku průběhu ohňostroje a tak expoziční čas pouze odhaduje. No a to, že se trefí je šance tak 1:10. V případě, že není přístroj vybaven režimem Ohňostroj, dá se použít nějaký jiný, expozičně podobní režim. Tím je například „Tekoucí voda“. Pokud v těchto režimech jde nastavit ručně citlivost ISO, použijte nižší hodnotu. Na fotografii se tak neprojeví šum a nebude se zbytečně zkracovat délka expozice. I v tomto případě je ale výsledek velmi nejistý.


foto: Jiří Birke

Mnohem lepších výsledků dosáhnete s pokročilým kompaktem, který umožňuje manuální nastavení času, clony a citlivosti ISO, případně preferencí času.

Manuální nastavení

U těchto fotoaparátů lze nastavit konkrétní expoziční čas i citlivost, což zvyšuje pravděpodobnost úspěchu. Nastavení expozice je následné. V režimu preference času, nastavte délku expozice v řádech jednotek vteřin, tedy zhruba něco mezi 1 sekundou až 10 sekundami, podle předpokládané délky ohňostroje a podle toho jak myslíte, že poletí vysoko. Clona se dopočítá automaticky a ISO nechte opět v nižších hodnotách. Aby se přístroj nesnažil prosvětlit noční oblohu, dá se využít funkce kompenzace expozice. Tu můžete v případě potřeby stáhnout lehce do minusových hodnot. Noční obloha pak bude tmavší a kontrastnější a světelné dráhy ohňostroje nebudou přepálené. I přes toto manuální nastavení je výsledek ovlivněn odhadem fotografa, který musí načasovat začátek expozice a její délku tak, aby vystihl nejlepší okamžik ohňostroje. Vzhledem k tomu, že předem nelze přesněji říci, jak dlouho ohňostroj poletí k obloze a kdy přesně dojde k jeho výbuchu, tak ani v tomto režimu není úspěch zaručený.


Stejným postupem jako ohňostroje se dají fotografovat i jiné žánry s pohybovou neostrostí
foto: Štěpán Bradáč

Nejvyšší metou, se kterou dosáhnete při fotografování ohňostrojů těch nejlepších výsledků jsou samozřejmě digitální zrcadlovky a bezzrcadlovky. Ty jsou ve většině případů vybavené speciálním režimem BULB, se kterým je focení ohňostrojů a mnoha dalších podobných žánru doslova hračka.

Režim Bulb, to nejlepší při focení ohňostrojů

Nejlepší přístroje pro focení ohňostrojů jsou ty, které mají speciální režim Bulb. To je v podstatě ručně ovládaná závěrka. Nenastavuje se tedy konkrétní čas expozice, ale začátek i konec expozice se řídí manuálně. Velkou výhodou tohoto režimu je především to, že lze použít delší expoziční čas, než jak fotoaparát standardně nabízí (30 s, 60 s nebo 900 s). To ale při focení ohňostrojů není to hlavní. Mnohem důležitější je možnost velmi přesného načasování začátku a konce expozice. Stačí v podstatě sledovat světlice na obloze a do toho mačkat spoušť na dálkovém ovládání. V okamžiku, kdy je ohňostroj odpálen, tedy odstartován, tak zmáčknete dálkový ovladač a případně zaaretujete jeho spoušť, abyste ji nemuseli držet ve zmáčknuté poloze. Ve chvíli kdy ohňostroj dosáhne svého vrcholu a na obloze se objeví očekávaný obrazec, tak spoušť odemknete, případně ji zmáčknete podruhé (podle typu ovladače) a tím expozici ukončíte. Na fotografii tak bude jak dráha ohňostroje, tak i jeho výbuch v té nejhezčí kompozici.


foto: Tomáš Plešek

Tímto speciálním režimem mohou být vybaveny i pokročilejší kompakty vyšší třídy. Pokud není režim Bulb jako samostatná funkce na hlavním kruhovém voliči značena obvykle písmenem B, naleznete ho v režimu M (tedy Manuál) za nejdelším expozičním časem, tedy jako poslední hodnotu nabízené časové osy. Nejčastěji je to 30 s a následným pootočením voliče skočíte na režim Bulb.



foto: Rostislav Kyša

Ostření

Posledním zádrhelem při focení ohňostrojů může být zaostření fotografované scény. Než autofokus zaostří proti tmavé obloze, může být už dávno po všem. Existuje ale hned několik způsobů, jak si s tím poradit:

  • přepnout na manuální ostření a zafixovat ostření objektivu na nekonečno. To je ale spíš krajní řešení, protože není 100% jistota, že bude rovina ohňostroje zaostřena přesně.
     
  • pokud se ohňostroj opakují a bude jih víc, je dobré zaostřit na první z nich, ale nedomáčknout spoušť. Přesněji řečeno zaostřit a rychle vypnout režim automatického ostření. Objektiv tak zůstane při dalších záběrech zaostřen na původní rovinu, kde ohňostroje probíhají. Jen mezi jednotlivými záběry nesmíte pohnout ostřícím prstencem na objektivu.
     
  • zaostřit co nejblíže k místu, odkud je ohňostroj odpalován a pak vypnout automatické ostření. Ohňostroje většinou lítají většinou kolmo vzhůru, z jednoho odpaliště, takže rovina zaostření bude stejná.
     


foto: Libor Hurt

Kompletní postup nastavení fotoaparátu při focení ohňostrojů

  • fotoaparát upevnit na stativ
  • vypnout stabilizátor, pokud je jím fotoaparát, nebo objektiv vybaven
  • připojit dálkové ovládání
  • nastavit režimu Bulb
  • clona: manuálně cca f8 – f13
  • ISO: co nejmenší cca ISO 50 – 200
  • zaostřit na rovinu ohňostroje ideálně ručně
  • při odpálení ohňostroje zahájit expozici
  • ukončit expozici v okamžiku kdy dosáhne ohňostroj vrcholu


foto: Tomáš Neuwirth

Jakou kompozici zvolit při fotografování ohňostroje

Během samotné expozice, která trvá až několik vteřin, není v hledáčku zrcadlovky ani na displeji bezzrcadlovky nic vidět. Kompozici je tedy nutné promyslet trochu předem a volit o trochu širší ohnisko objektivu, aby vrchol ohňostroje neutíkal ze záběru. Případná prázdná místa se dají vždy řešit ořezem, zvláště pak u fotoaparátů s vysokým rozlišením. Z hlediska kompozice jsou velmi zajímavé snímky, kdy je scéna doplněna nějakým statickým prvkem. Tím může být třeba nějaká budova, nebo strom. Mnohem lépe pak vynikne kontrast těchto nehybných objektů proti pohybujícím se světlicím.

Velmi zajímavým pomocníkem při fotografování na dlouhé časy je funkce Live Composite. Tou jsou vybavené bezzrcadlovky OM SYSTEM (Olympus). Tento režim skládá výsledný snímek z několika expozic, takže nedochází k přepalům v nejsvětlejších místech scény, na což fotografie pořízené na dlouhý čas poměrně trpí. Na displeji lze navíc kontrolovat náhled skladaného snímku, takže má fotograf alespoň částečně pod kontrolou průběh dráhy fotografovaného objektu. Tento speciální režim tak neuvěřitelně usnadní fotografování nejen ohňostrojů, ale také například dráhy hvězd na noční obloze (Star trails), tekoucí vody, světel dopravních prostředků v noci, nebo malování světlem tzv. Light painting.

Pár dalších snímků pro inspiraci naleznete v naší Galerii, kde se můžete pochlubit svými úlovky, pokud se nějaké podaří.

A na závěr malý tip. Kdo by si chtěl focení ohňostrojů pořádně natrénovat, doporučím mu aby navštívil velký festival ohňostrojů Ignis Brunensis, který se koná každý rok v Brně. Tam se sjedou ohňostrůjci z celého světa a po několika večerů předvádí na noční obloze své umění.


foto: Petr Pazdírek

Další články související s tématem ohňostrojů


foto: Elvyn-George Badelita

titulní foto: Premysl Luljak

Odebírejte fotozprávy a získejte ihned skvělé výhody. Třeba čištění čipu zdarma nebo až 30% slevu na služby.

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.

Váš e-mail nezneužijeme

Sdílet na


Komentáře k článku

VD

Pro starší či brýlaře na blízko doporučuji si všechna nastavení osahat ještě doma a v teple.
Asi nejdůležitější je vypnutí autofokusu, to u "malých" foťáků dokáže udělat největší zlo.
S vyšší clonou a nízkým ISO naprostý souhlas. A jen drobnost, určitě natrvdo vypněte blesk.

9

Víťa Drbal, 31. 12. 2018 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (7) | Dobrý den, úhel záběru vždy záleží na konkrétní situaci, například v Brně se každý rok koná festival ohňostrůjců z celého světa a část se odehrává na přehradě. Vellmi efektní jsou záběry s vodní plochou tedy přes přehradu a tam se běžně používají ohniska 200mm i více. Zaostřit na molo odkud se ohňostroje odpalují se tam také vyplatí.

8

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 28. 12. 2018 |Reagovat

LV

V podstatě lze s radami souhlasit, i když některé jsou zbytečné. Třeba co se týká ostření. Ostřit na nějaké odpaliště je nesmysl. Pro fotografování ohňostrojů je bezpečnostní okruh minimálně 50m, spíše však 100 i více . Delší ohnisko kvůli požadovanému úhlu nelze použít, takže při fullframe jsme na 24-50 mm. Přt zablokování nekonečna a cloně min. 8 pak máte na hyperfokální stupnici ostré vše od 3m až nekonečno. Na nějaké ostření zapomeňte. Důležité je ale zablokovat autofokus.

7

Leo Válek, 27. 12. 2018 |Reagovat

O

Díky za inspirace co se nám hodí při naší práci. Naše ohňostroje fotíme i točíme a snažíme se vyhnout úpravám..proto je zvládnutí techniky důležité a ještě na tom u nás ( http://ohnostrojenamiru.cz )hodně zapracujeme :)

6

Ohňostroje, 21. 10. 2014 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (4) | Ano máte pravdu díky za upozornění na tohoto šotka ;)

5

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 31. 12. 2013 |Reagovat

David Krátký

Ke konci článku odstavec Ostření,tak ve třetí možnosti kde se píše:zaostřit na co nejblíže k místu odkud je objektiv odpalován.Tam asi mělo být objekt místo objektiv...

4

David Krátký, 30. 12. 2013 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (1) | Tady je uvedený článek v češtině.
http://blog.ppsop.cz/2012/06/ohnostroj-trochu-inak.html

3

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 23. 12. 2013 |Reagovat

BM

Doporučuji tyto strànky http://www.kolovratnik.eu najdete tam fotografie ohňostrojů .....

2

Boris Moskovskÿ, 17. 12. 2013 |Reagovat

TF

Tomáš Franz, 17. 12. 2013 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.