Magazín

Fotoporadna

Jak fotit v interiéru bez blesku

Luděk BouškaAktualizováno: 26. 5. 2016 v 15:45 • Rubrika: Fotoporadna

Jak fotit v interiéru bez blesku

Focení v interiéru patří k těm nejčastějším situacím, se kterými se běžně setkáváme úplně všichni. Jenže spousta začínajících fotografů s tím zápolí, fotky většinou nejsou zdaleka tak ostré, jak by měly být. Je to kvůli nedostatku světla.

Obsah

Právě špatné světelné podmínky jsou důvodem, proč vaše fotky nevypadají tak, jak byste si představovali. Velice často postrádají ostrost, na kterou jste zvyklí ze snímků, které jste pořídili venku za dobrého světla.

Pohybová neostrost

Kvůli špatnému světlu totiž automatika foťáku musí nastavit delší expoziční čas, aby nebyly fotky moc tmavé. Jenže při použití delších časů dochází k tomu, že všechny pohybující se objekty jsou zachyceny rozmazané. Během expozice se totiž do snímku zaznamená celá dráha pohybu, kterou fotografovaný objekt za daný čas urazí. A pokud při focení neudržíte foťák naprosto nehybný, projeví se pohybová neostrost v celém snímku, který je pak celkově neostrý.

Tedy čím delší čas použijete, tím rozmazanější bude výsledek. Z toho se dá jednoduše odvodit, že pro focení pohybujících se objektů jste nuceni použít krátké expoziční časy, jestliže má být výsledný snímek perfektně ostrý.


Fotka z představení nového modelu v našem ateliéru. Sice foceno se zapnutým stabilizátorem, ale ani tak není ostrost  úplně ideální. Čas 1/60s, clona f/2,8 a citlivost ISO 1 600

Expoziční čas – jak má být dlouhý?

Záleží samozřejmě na tom, jakou scénu fotíte. Při focení „z ruky“, tedy bez použití stativu je čas 1/60s je už docela dlouhý, takže budete mít co dělat, abyste snímek neznehodnotili pohybovou neostrostí vlivem pohybu samotného foťáku. Samozřejmě můžete namítnout, že se zapnutým stabilizátorem se přece dají z ruky udržet i delší časy. Je to pravda, o trochu delší čas skutečně díky stabilizátoru obrazu můžete zvládnout. Ovšem za předpokladu, že se ve scéně vyskytují pouze nehybné objekty.

Jakmile použijete delší čas, bude cokoliv pohyblivého rozmazané. A vysvětlujte dětem, nebo třeba domácím mazlíčkům, že zrovna teď se nesmí pohnout ani o chlup. To někdy prostě nejde. Tedy: na focení běžně se pohybujících lidí by byl lepší čas ještě o něco kratší. Třeba 1/125s, nebo ještě lépe 1/250s. To je ale dost obtížně proveditelné, když nemáte světelný objektiv, a nebo nechcete nastavit ještě vyšší citlivost ISO kvůli kvalitě obrazu. 

Vysoká citlivost ISO pomůže

Nastavení vysoké citlivosti ISO vám pomůže k tomu, abyste za špatného světla mohli dosáhnout krátkých expozičních časů, bohužel má ale vliv na kvalitu obrazu. Čím vyšší ISO nastavíte, tím více bude výsledný snímek poznamenán digitálním šumem, takže při jeho zvětšení zjistíte, že je „zrnitý“.

To je ale daleko přijatelnější, než pohybová neostrost, které byste se nevyhnuli při nastavení nižší citlivosti a tím i delšího expozičního času. Digitální šum se totiž v případě potřeby dá softwarově eliminovat, zatímco pohybová neostrost nikoliv.


Kostnice v Kutné Hoře. Kdyby to šlo, určitě bych použil stativ, bylo to ale foceno z ruky, takže expoziční hodnoty jsou kompromis. Čas 1/125s, colna f/3,2 a citlivost ISO 3 200

Světelnost objektivu není všelék

Jistě můžete namítnout, že pokud použijete objektiv s dostatečně vysokou světelností, nemusíte o tolik zvyšovat citlivost ISO a šum tedy nebude zdaleka tak výrazný. Světelné objektivy totiž dokážou propustit několikanásobně více světla, takže při stejných světelných podmínkách umožňují použití výrazně kratších expozičních časů, než s objektivem, který nemá světelnost nijak dobrou. To je samozřejmě pravda.

Je fakt, že například objektiv se světelností f/1,4 propustí 8x víc světla, než objektiv se světelností f/4. To znamená, že pokud se „čtyřkovým“ objektivem (rozuměj s objektivem se světelností f/4) dosáhnete času dejme tomu 1/60s, tak s „jednačtyřkou“ (rozuměj s objektivem se světelností f/1,4) můžete za stejných světelných podmínek a se stejnou citlivostí ISO fotit časem dokonce 1/500s!!!  A to je už opravdu velký rozdíl.

Má to ale jeden háček. Se zlepšující se světelností totiž klesá i hloubka ostrosti. To znamená, že hloubka prostoru, který se na fotce zobrazí ostře, bude daleko menší, než když použijete větší clonové číslo, nebo použijete méně světelný objektiv (což je vlastně to samé).

Se světelnými objektivy tedy musíte skutečně velice přesně zaostřovat, aby bylo ostré to, co má být. A to je za horšího světla také docela obtížné. Takže vyšší clonové číslo není zase tak na škodu.


Z workshopu. Všimněte si, že dívka v popředí je už mimo hloubku ostrosti. Čas 1/400s, clona f/2,2 a citlivost ISO 400

Stativ? Skvělý nápad!

Se stativem budete mít vždycky jistotu, že na fotkách bude ostré vše, co se nepohne. Stativ využijte tedy hlavně na statické záběry, jeho použití je ideální hlavně pro fotky bez lidí, kteří se obvykle hýbou.

Pokud chcete zachytit například jedinečnou světelnou atmosféru (třeba rozsvícený vánoční stromeček, nebo interiér kostela nasvícený barevným světlem pronikajícím vitráží v oknech a podobně) a budete na to mít aspoň chvilku času, můžete si dovolit hned několik změn v nastavení. Jednak můžete víc zaclonit kvůli větší hloubce ostrosti (ideálně tak f/8 až f/11), samozřejmě můžete nastavit ISO 100 (nebo i nižší, pokud to váš foťák umožňuje), aby byla fotka naprosto bez šumu, s bohatými barvami a maximálním rozsahem jasů. Díky těmto dvěma změnám bude potřeba samozřejmě výrazně prodloužit expoziční čas. Podle světla to může být i na několik vteřin!

Při použití stativu ale musím upozornit ještě na pár drobností.

  • Jednak je potřeba vypnout stabilizátor obrazu na objektivu (nebo na fotoaparátu - podle toho, jaký máte), protože stabilizátor fotky rozmaže, když připevníte foťák na stativ. Správně funguje jen při focení z ruky.
  • Další dobrou radou pro dosažení co nejlepších fotek ze stativu, je použití dálkové spouště. I když vám připadá, že se foťák na stativu ani nepohne, není to tak úplně pravda. Jakmile se foťáku dotknete, nepatrně s ním pohnete a na ostrosti záběru se to samozřejmě negativně projeví. S dálkovou spouští takové nebezpečí nehrozí.
  • Pokud jste fajnšmekři a váš foťák to umožňuje, využijte společně s dálkovou spouští ještě funkci předsklopení zrcadla. I pohyb tak malé součástky, jako je sklopné zrcátko vaší zrcadlovky, má negativní vliv na ostrost fotek.
  • Jestliže vaše zrcadlovka nemá funkci předsklopení zrcátka, použijte alespoň živý náhled. V tomto nastavení je zrcátko také sklopeno už před vlastní expozicí.
  • Když nemáte dálkovou spoušť, nemusíte věšet hlavu. Můžete použít alespoň samospoušť fotoaparátu. Je to jednoznačně daleko lepší, než spouštět expozici bez zpoždění. Během těch pár vteřin, než se díky samospoušti spustí vlastní expozice, se záchvěvy fotoaparátu zmírní na naprosté minimum.

Někdy příště se podíváme také na to, jak fotit v interiéru s bleskem…

Sdílet na


Komentáře k článku

DV

Reaguje na (1) | "Po technické stránce je jediná správná odpověď FF snímač s co nejmenším počtem megapixelů"
A7R II zvlada u fotek prakticky stejne ISO co A7S II, dost tomu pomaha to vysoke rozliseni diky kteremu se na fotky da pouzit redukce sumu a po downscalu na ty 2Mpx co stejne pouzije clovek na internetu jsou ty fotky i tak paradne ostry :) zatimco s tema 12Mpx u Ska se moc redukce sumu pouzit neda, protoze u tak maleho rozliseni to znamena zhorseni ostrosti...

2

Dominik Veselý, 16. 8. 2016 |Reagovat

S

Článek, který se dá shrnout do jediné věty - musíme si ještě nějaký čas počkat, než budou foťáky co zvládnou ISO 24000 bez šumu a budou mít dostatečný dynamický rozsah. Po technické stránce je jediná správná odpověď FF snímač s co nejmenším počtem megapixelů (viz. řada Sony A7S). Světelné objektivy nejsou řešení vždy - jak píše článek, bývá problém s hloubkou ostrosti a především za špatného světla brutálně lavíruje ostření.

1

SpookY, 27. 5. 2016 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.