Jak fotografovat portrét Fotoporadna

Jak fotografovat portrét

Martin LukešVydáno: 24. 3. 2014 v 11:04 • Rubrika: Fotoporadna

Březnové téma našeho dlouhodobého vzdělávacího projektu nese název „Krása portrétní fotografie“. Do třetího kola naší celoroční soutěže bylo přihlášeno již přes 1500 fotografií. Mnoho z nich je ale na hraně se zadáním a spoustu dalších nese známky chyb, kterých by se dalo jednoduše vyvarovat. V následujícím článku se dočtete, na co si dávat pozor, co vylepšit, případně jak to udělat jinak, aby byl výsledný portrét zajímavější.


Ohnisko 18mm (zkreslení) / ohnisko 50mm (bez zkreslení)

Portrétní fotografie jako taková, je poměrně náročná disciplína, i když se to na první pohled nezdá. Tento žánr by se dal navíc rozdělit na mnoho kategorií. Pokud se ale budeme bavit o klasickém portrétu, kdy je fotograf připraven na to, že bude fotografovat jiného člověka, měl by také vědět, jaký postup použije, jak bude pracovat se světlem, s barvami, jakou techniku a perspektivu má použít a v neposlední řadě jak má nejlépe komunikovat s modelem.

Kam ostřit při portrétní fotografie

Základní pravidlo portrétní fotografie říká, že by měl fotograf ostřit vždy na oči portrétované osoby. Ne nadarmo se říká, že oko je brána do duše a na fotografii by tedy měly být oči vždy výrazné. Divák v nich pak může vyčíst radost, bolest, strach a spoustu dalších emocí, které se přenášejí do fotografie. Pokud nefotíme detail obličeje a ostřící zóna zabírá větší plochu než je oko, ostří se samozřejmě na hlavu.

Jaký režim ostření zvolit

Abyste správně zaostřili na oči, musíte mít na fotoaparátu nastavený pouze jeden ostřící bod a jednosnímkový systém ostření (AF-S / ONE SHOT). V případě, že fotografujete na automatický výběr ostřícího bodu, může si fotoaparát zaostřit kam chce, což v kombinaci s malou hloubkou ostrosti může vést k nezdaru. Na výsledné fotografii je pak ostré cokoliv jiného, jenom ne oči. To samé se může stát, pokud použijete jiný, než uvedený systém ostření (AF-A / AF-C / AI SERVO / AI-FOCUS). Zaostříte sice jedním bodem na oči, ale zaostření není fixováno, takže může před expozicí fotoaparát přeostřit někam jinam.

Jaké ohnisko objektivu použít

Při klasické portrétní fotografii se všeobecně doporučuje používat objektivy s ohniskovou vzdáleností 50mm a více. Vše se odvíjí od toho, jaký si můžeme dovolit odstup od portrétovaného, jak velký detail chceme zabrat, ale i jakou velikost má snímač našeho fotoaparátu. A proč zrovna ohnisko 50mm? Toto pravidlo v podstatě vychází z toho, že podobnou perspektivu a úhel záběru má lidské oko. Při použití kratšího ohniska dochází díky optickým vlastnostem objektivu k určitému zkreslení. To třeba na snímcích krajiny nebo na momentkách moc nepoznáte, ale na portrétní fotografii to má doslova fatální následky. Každý fotograf má na portréty oblíbené jiné ohnisko, ale všeobecně se nejčastěji používají ohniskové vzdálenosti 50mm, 60mm, 85mm, 90mm, 100mm, 105mm a případně i více.



Je lepší pevný objektiv, nebo zoom?

Spousta fotografů, kteří se chtějí věnovat portrétní fotografii, řeší na začátku své kariéry to, jaký objektiv si mají na portréty pořídit. Portrét se samozřejmě dá fotografovat i základním, tzv. setovým objektivem, se kterým se prodává v sadě většina zrcadlovek nižší a střední třídy. Většinou jde o objektivy 18-55mm f/3,5-5,6, nebo 18-105mm f/3,5-5,6 atd. Všechny tyto objektivy disponují ohniskem 50mm a více, takže se nabízí otázka proč ho tedy nepoužívat i při focení portrétu. Důvody jsou dva a to dost významné. Při fotografování portrétu se většinou pracuje s malou hloubkou ostrosti, tedy s nízkým clonovým číslem. Hodnota clony f/3,5 na první pohled určitě není zas až tak špatná. Musíte si ale uvědomit, že objektiv nabídne tuto clonu pouze na nejširší ohnisko. Pokud nastavíte ohnisko větší (nazoomujete), zvyšuje se i hodnota minimálního clonového čísla. Jednoduše řečeno: objektiv ztrácí světelnost a cloní. Na nejdelším ohnisku už jste na cloně f/5,6 a to většinou není ideální, protože hloubka ostrosti je už dost velká.

Dalším důvodem, proč je na portréty lepší použít pevné objektivy, je jejich vyšší kvalita a vykreslovací schopnost. Optická soustava je spočítána velmi přesně, aby podávala co nejvyšší výkon, a protože objektiv nemění ohniskovou vzdálenost, dokáže velmi dobře vykreslit detaily a to je u portrétní fotografie zásadní. Pevné objektivy navíc většinou mají mnohem lepší světelnost než zoomy a minimální clona těchto objektivů se pohybuje v hodnotách f/2.8, f/2.0, f/1.8, f/1.4, f/1.2, f/1.0, f/0.95. Čím lepší světelnost objektiv má, tím roste jeho užitná hodnota. Jednak s ním lze pracovat ve ztížených světelných podmínkách a hlavně můžete maximálně kontrolovat hloubku a rovinu ostrosti. A to je u portrétu dost důležité.





Portréty lze ale docela dobře fotografovat i se zoomovými objektivy. Ideální jsou ale teleobjektivy (například 70-300mm f/4-5,6). U nejmenšího ohniska 70mm už nedochází ke zkreslení a deformaci obrazu a světelnost f/4 je i na portréty celkem použitelná. Teleobjektivy mají totiž při této cloně podstatně menší hloubku ostrosti, než širokoúhlé objektivy. Nejideálnější jsou pak teleobjektivy se zoomem a fixní světelností. Typickými zástupci jsou objektivy 24-70mm f/2.8 a 70-200mm f/2.8. Clonu f/2.8 lze nastavit bez ohledu na použité ohnisko a díky tomu jsou tyto objektivy velmi univerzální a využívají je i profesionální fotografové. Nevýhodou je velikost, větší váha a samozřejmě i vyšší cena. Existují ale i alternativní výrobci, ke kterým patří například značky Tamron a Sigma. Ti nabízí téměř srovnatelnou kvalitu za podstatně nižší cenu než originální výrobci.

Pokud vlastníte objektiv s dobrou světelností, je nutné mít na paměti, že většina optických soustav nepodává nejlepší výkon při minimální ani maximální cloně. Vždy je tedy lepší o trošku zaclonit, nebo odclonit.


Měkčí kresba objektivu na minimální clonu

V jakém režimu fotografovat portrét

Fotograf, který chce udělat dobrý portrét, může zapomenout na zelený obdélníček plně automatického režimu a stejně tak na grafickou ikonku portrétu. V těchto režimech nemáte pod kontrolou čas, clonu ani citlivost, což je zásadní nejen při focení portrétu, ale v podstatě při jakémkoliv seriózním focení.  Ideální je tedy použít jeden ze tří následujících postupů:

Preference clony (A / Av) - v tomto režimu si nastavíte clonu tak, abyste dosáhli požadované hloubky ostrosti. Čas se dopočítá automaticky. V případě, že je čas příliš dlouhý, vzniká riziko, že bude fotka rozmazaná. Příčinou je buď pohyb fotoaparátu během expozice (pokud fotíme z ruky) a nebo pohyb portrétované osoby. Optimální čas expozice u portrétu by měl být alespoň dvojnásobek, lépe trojnásobek převrácené hodnoty ohniskové vzdálenosti. Příklad: 50mm = čas: 1/100s – 1/150s; ohnisko 85mm = čas: 1/160 – 250s. Problematika časů při fotografování z ruky je ale trochu složitější a podrobněji jsme se jí věnovali v jednom z článků rubriky Fotoporadna.



Preference času (S / Tv) – jde v podstatě o opačný postup. Nastavíte si čas, o kterém víte, že ho udržíte z ruky a fotoaparát dopočítá clonu. Světlo si opět můžete kompenzovat nastavením intenzity světelného zdroje, případně citlivostí ISO. V obou uvedených případech nezapomeňte na funkci Korekce expozice (+/-). Díky ní si můžete vyvážit světla a stíny na fotografii tak, aby odpovídaly vaší představě.

Manuální režim (M) – poslední metodou je ruční nastavení všech expozičních hodnot, tedy času, clony a citlivosti. Tento režim používají především pokročilejší fotografové, kteří už mají nějakou praxi. Pro začátečníka to může být trochu složitější, protože si musí všechno hlídat a mohlo by se stát, že mu něco „uteče“. Tento postup se používá také při fotografování s jedním nebo více externími blesky, nebo při focení v ateliéru.


Foto: Martin Lukeš (2014) / zábleskové světlo (2x stripbox)

Blesk, nebo přirozené světlo

Spousta začínajících fotografů dělá jednu zásadní chybu a to takovou, že si pro focení vyberou místo s nedostatkem světla a pak v nouzi zapnou interní blesk, aby nemuseli zvedat citlivost. Výsledek je ale mnohdy horší, než kdyby se ve snímku objevilo trochu šumu. Interní blesk úplně zničí přirozenou světelnou atmosféru, na pozadí vytvoří ostré stíny, vytvoří efekt červených očí a hlavně scénu nasvítí nerovnoměrně, protože se vzdáleností ubývá jeho intenzita. Pokud se ho rozhodnete použít, je dobré nastavit alespoň korekci záblesku. Díky ní optimalizujete intenzitu blesku podle potřeby a fotka vypadá přirozeněji. Mnohem lepší jsou ale blesky externí. Ty mají větší výkon, ale hlavně je lze naklápět, otáčet a využívat tak odražené světlo, které má mnohem lepší vlastnosti než to přímé. Mimo to mají i další doplňkové funkce jako například vysokorychlostní synchronizaci na krátké časy, režim strobo nebo možnost dálkového řízení, kdy je blesk umístěn mimo fotoaparát.


Blesk přímý / Blesk odražený

Existují ale i jiné a mnohem jednoduší světelné zdroje. Tím může být například klasické denní světlo nebo odrazná deska, kterou nasměrujete světlo tam, kam potřebujete. V domácích podmínkách mnohdy stačí postavit portrétovanou osobu k oknu místo toho abyste jí fotografovali v tmavé předsíni s bleskem.

Kdo by se chtěl tomuto krásnému žánru věnovat opravdu na té nejvyšší úrovní, bude se muset seznámit také se studiovým svícením. V ateliérech se nejčastěji používají stálá světla nebo zábleskové jednotky, ale to už je zase trochu jiná kapitola.


Foto: Martin Lukeš (2004) / denní světlo u okna

Uzávěrka naší fotografické soutěže je 31. 3. 2014, takže máte stále dost času vložit snímek do Galerie a označit ho jako soutěžní. Jak v jednotlivých měsíčních kolech, tak v celoroční soutěži ROK S MEGAPIXELEM hrajeme o hodnotné ceny, které určitě stojí za to.



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené produkty

Doporučené stránky

  • Křivky lidského těla

    Stejně jako příroda odhaluje koncem roku své tělo, tak se i předposlední kolo naší celoroční fotografické soutěže ponese v duchu nahoty. Tentokrát…

  • Filip Matušinský / garant soutěže

    Filip Matušinský je nezávislý reklamní fotograf, s jehož tvorbou se setkáváte na různých outdoorových reklamních plochách (billboardy, apod.), ale i…

  • Móda, čili fashion

    Na první polovinu prázdnin jsme si pro vás připravili zbrusu nové premiérové soutěžní téma, které je módní fotografie, neboli fashion. Zadání je to…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím