Jak fotografovat v muzeu - 2.díl (závěr) Fotoporadna

Jak fotografovat v muzeu - 2.díl (závěr)

Martin LukešAktualizováno: 11. 4. 2013 v 9:26 • Rubrika: Fotoporadna

V předchozím díle našeho článku „Jak fotografovat v muzeu“ jste se dočetli o správném nastavení expozice při focení muzejních exponátů. Dnes vám prozradíme jak v nepříznivých světelných podmínkách hradů, zámků, galerií a muzeí správně zachytit architekturu interiérů a dokumentární, nebo reportážní záběry.

Dokument / reportáž

Při fotografování těchto žánrů platí trochu jiná pravidla, než při pořizování statických záběrů. Většinou jde o pohyblivé objekty, jako jsou návštěvníci a personál, a ti nesmí být moc rozmazaní. Když to ovšem není záměr. Musíte tedy brát v potaz především čas expozice. Na osoby pohybující se běžnou rychlostí by měla stačit cca 1/100s - 1/200s.


Martin Lukeš / Národní muzeum (Praha, 2004)
Canon EOS 300V / Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM / ILFORD 400 (push 800)

Dost ale záleží na tom, jak jsou od vás osoby vzdálené a jaké ohnisko použijete. Nejjednodušší postup je využít preferenci času (režim S, nebo Tv). Nastavíte příslušný čas, necháte přizpůsobit clonu a ISO korigujete pro dorovnání expozice. Nebo vše nastavíte v manuálním režimu (režim M). Je to v podstatě stejný princip jako při fotografování exponátů s tím rozdílem, že pracujeme s o něco kratším časem tudíž i s vyšší citlivostí. I pro tyto žánry se nejlépe hodí objektivy s lepší světelností. Ideálně s ohniskem mezi 16-70mm, po přepočtu na kinofilm.


Martin Lukeš / Národní muzeum (Praha, 2004)
Canon EOS 300V / Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM / ILFORD 400 (push 800)

Interiéry

V případě že nemáme, nebo nemůžeme použít stativ, jde o velmi obtížný žánr, zvláště v takových světelných podmínkách jako je muzeum. Nepracujeme sice s časem expozice, ale kvůli hloubce ostrosti bychom měli nastavit vyšší clonové číslo. Tím se ale okrádáme o již tak špatné světlo. Optimální je tedy nastavit vyšší clonu, čas takový abychom ho udrželi z ruky a nakonec dorovnat expozici citlivostí. Je zřejmé, že půjde o poměrně vysokou hodnotu ISO, ale s tím se bohužel nedá nic dělat. Ideální tedy je najít si určitý kompromis mezi hloubkou ostrosti/clonou, časem (který jste schopni udržet) a citlivostí, tak aby fotka nebyl úplně tmavá, ale ani extrémně zrnitá. Při  fotografování interiérů se určitě vyplatí počkat si na záběr. Snímek rozhodně vypadá lépe bez davu bloumajících návštěvníků. To ale většinou vyžaduje opravdu silné nervy :)


Martin Lukeš / Národní muzeum (Praha, 2011)
Nikon D700 / Nikon 20mm / čas: 1/10s - clona: f16 - ISO: 200

Důležité je najít si také správné místo. Optimální je někde z galerie, nebo ochozu. Když fotografujete zespodu směrem nahoru, kácí se linie a nevypadá to profesionálně. Pokud to nejde, jinak dají se částečně sbíhající se linie srovnat dodatečně v počítači. Například v programu Zoner Photostudio. Profesionálové používají k těmto účelům tzv. tilt-shift objektivy. Díky vyosení objektivu proti rovině snímače umožňují srovnat linie přímo v hledáčku ještě před vyfocením scény.


Martin Lukeš / The Metropolitan Museum of Art (New York, 2012)
Nikon D700 / Nikon 20mm / čas: 1/40s - clona: f7.1 - ISO: 500

Při focení interiérů je hodně důležité vyzdvihnout prostor. Na hradech, zámcích, v kostelech a muzeích jde většinou o honosné sály, haly, chodby a zdobené místnosti. Určitě tedy stojí za to zachytit tuto velkolepost i na fotografii. Abychom dostali do záběru co největší prostor, určitě se hodí širokoúhlý objektiv s ohniskem mezi 16-35mm (po přepočtu na kinofilm) a v některých případech i objektivy typu rybí oko s ohniskem 6-16mm. Na vzdálenější detaily pak používejte delší ohnisko.


Martin Lukeš / The Metropolitan Museum of Art (New York, 2012)
Nikon D700 / Nikon 20mm / čas: 1/50s - clona: f4.0 - ISO: 1600 (-2/3EV)

Pro zdůraznění prostoru je dobré pracovat s perspektivou a fotografovat z úhlu tedy nikoliv kolmo. Hodně ale záleží na dané scéně. V některých případech má i čelní pohled a symetrie své kouzlo.

Tip - nenápadný a šikovný pomocník

Tím může být malý přenosný a polohovatelný stativ od výrobce JoBy s názvem GorillaPod. Dá se postavit i na nerovnou podložku a navíc lze přichytit například k zábradlí, ke sloupku, stromu, mříži a podobně. Tento legrační statívek je většinou tolerován i tam kde se běžný stativ používat nesmí.


Martin Lukeš / The Metropolitan Museum of Art (New York, 2012)
Nikon D700 / Nikon 20mm / čas: 8s - clona: f18 - ISO: 200

Všechna uvedená témata patří vzhledem k podmínkám určitě k tomu náročnějšímu, co vás může s okem na hledáčku potkat. Věřte ale, že o to větší radost budete mít, když fotografie dopadnou přesně podle vašich představ. Takže Vám přejeme dobré světlo, pevnou ruku a pokud se vám nějaký záběr povede, nezapoeňte se s ním pochlubit v naší internetové Galerii.


Martin Lukeš / Muzeum knihy (Žďár nad Sázavou, 2009)
Nikon D90 / Sigma 10-20mm / čas: 125s - clona: f5.0 - ISO: 400



Zobrazeny komentáře (2 - 1)

  • 2

    Avatar

    Skvělé fotky.

    Petr V., 11.04.2013 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Poslední fotka z muzea knihy je super! Díky za článek!

    super, 11.04.2013 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím