Jak jsem potkal velký formát Blog

Jak jsem potkal velký formát

Aktualizováno: 16. 5. 2013 v 14:49 • Rubrika: Blog

V rámci studia na fotografické konzervatoři IMPULS v Hradci Králové, jsem se zúčastnil víkendového workshopu, který byl zaměřen na práci s velkoformátovými kamerami. Akce se konala v okolí města Králíky v Orlických horách. Mohu říci, že zážitek to byl skutečně mimořádný.



Tak jako celé studium i tento víkendoví workshop se odehrával pod taktovkou vedoucích lektorů a profesionálních fotografů pana Doc., MgA. Josefa Ptáčeka a MgA. Ivo Gila. Oba pánové se fotografování na velký formát věnují mnoho let a tak jsme měli jedinečnou příležitost dozvědět se něco více z tajemstvím opředeného světa velkoformátových kamer. Pamatuji si na první hodinu na této škole, kdy nám pan Doc. Ptáček řekl, že by byl moc rád, kdybychom od teď přestali fotit a přestali používat foťáky, ale začali se věnovat fotoaparátům a hlavně začali fotografovat. Myslím, že význam těchto slov se během zmiňovaného víkendu zcela naplnil.

V pátek večer jsme si u skleničky vína vyslechli přednášku na téma krajinářská fotografie, která byla samozřejmě spojená s projekcí fotografií na dané téma. Přestože se šlo spát hodně po půlnoci, byly ráno všichni připravení a natěšení na praktickou část workshopu. Ta se konala u nedalekého kláštera na Hoře Matky Boží. Zde jsme byly rozděleny do dvou skupin. Jedna pracovala s velkoformátovou kamerou Arca a druhá s podobným přístrojem značky Sinar. Většina zúčastněných používá převážně digitální techniku a tak první minuty s těmito archaicky vypadajícími fotoaparáty byl skutečný boj.

Samotný proces fotografování je značně odlišný od systému - vyndat z kapsy foťák, zapnout ho zmáčknout spoušť a zase ho zandat. Jen samotné rozložení a vyvážení letitého dřevěného stativu byl pro mnohé z nás velký oříšek. A to byl teprve začátek cesty k té „opravdové fotografii". Dále následovalo srovnání přední i zadní standardy do pozice nula. Pak se musela nasadit přední stěna se správným objektivem. Závěrka je na těchto kamerách součástí objektivu. Když je objektiv usazen, odcloněn a závěrka je otevřena, musí se pomocí obří matnice zaostřit. To lze docílit posunem, nebo naklopením standard. Pokud chceme, aby se na fotografii nekácely svislice, což je běžné při fotografování architektury, je potřeba standardy přizpůsobit obrazu. Vše se samozřejmě děje pod černým plátnem, zvaným jeptiška, které má fotograf přehozené přes hlavu a matnici, aby byl obraz vůbec čitelný. Ten je navíc na matnici zrcadlově převrácen. Celý proces tak může trvat i desítky minut.

V případě, že se vše podaří a scéna je nakomponovaná, zbývá už jen maličkost. Sundat matnici, založit svitkový film do zadní stěny, zavřít závěrku na objektivu a nasadit zadní stěnu. Pak je ještě potřeba externím expozimetrem změřit světlo, odečíst expoziční hodnoty, nastavit ručně clonové číslo, čas expozice a natáhnout závěrku. Na zadní stěně se následně vysune planžeta, která brání osvitu filmu a jako poslední krok je samozřejmě potřeba natáhnout závěrku. Vše se ale musí udělat dostatečně rychle. Pokud mezi tím zaleze nebo naopak vysvitne slunce z poza mraku, změní se expoziční hodnoty a musíme je přeměřit znovu. Anebo počkat na správné světlo. Vytouženým okamžikem je pak samotné zmáčknutí spouště.

Osvit filmu jako takový je ale jen první část celé operace. Poté je potřeba naexponovaný film vyvolat a nazvětšovat v temné komoře výsledné fotografie.

Po osmihodinovém focení tímto způsobem byla většina z nás totálně vyčerpaná. Na druhou stranu bylo velkým zážitkem pořídit obrazový záznam, postupem podobným jako se to dělalo před sto lety. Je smutné, že tento způsob fotografování pomalu mizí v propadlišti dějin. Člověk je při tomto procesu nucen daleko víc přemýšlet, než zmáčkne spoušť a to je bohužel věc, která se zvláště v dnešní digitální době z fotografie vytrácí. Osobně myslím, že je to škoda. Protože samotné fotografování je přece kouzlo zachycení neopakovatelného okamžiku...„onoho okamžiku, kdy jeden pohyb končí a druhý začíná. Mžik, jenž je vyvrcholením pohybu prošlého a jenž je nabit rušností pohybu se rodícího...." Jak kdysi řekl pan František Drtikol.



Zobrazeny komentáře (2 - 1)

  • 2

    Avatar

    "Zalozit svitkovy film do zadni steny" ?

    Rene, 26.02.2016 | Reagovat

  • 1

    Doležel

    Moc pěkný článek a krásné doprovodné fotografie. Tyhle věci mě docela zajímají. Sám teď zkouším střední formát (film).

    Vladimír Doležel, 17.05.2013 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Úvod do velkoformátové fotografie Blog Úvod do velkoformátové fotografie

    Kryštof KorčVydáno: 16. 2. 2016 v 9:00

    Stejně jako ve všem ve vesmíru, na velikosti záleží. Spousta lidí tvrdí, že to není pravda, ale musíme si to říct na rovinu, je to dost průhledné tvrzení. Ve fotografii to samozřejmě platí taky a tak jsem si řekl, že by…

  • Panasonic Lumix DMC-GH5 - první dojmy Blog Panasonic Lumix DMC-GH5 - první dojmy

    Martin HájekVydáno: předevčírem v 17:20

    Začátkem roku představil Panasonic dlouho očekávaný model systémového kompaktu Lumix GH5. Jde o high-end bezzrcadlovku a zároveň novinku řady Lumix G se systémem Micro 4/3. Navíc GH5 je vůbec prvním CSC fotoaparátem na…

  • Přijďte si vyzkoušet žhavé novinky Canon EOS 800D, 77D a M6 Krátce Přijďte si vyzkoušet žhavé novinky Canon EOS 800D, 77D a M6

    Aleš PodneckýAktualizováno: předevčírem v 15:47

    Otestujte si nejnovější přístroje Canon EOS 77D, 800D a systémový kompakt M6. Novinky vám představí specialista Canon Pavel Šerý a přístroje si vyzkoušíte samozřejmě i v praxi.

  • Tenba Cineluxe Shoulder Bag 24: bezedná brašna Krátce Tenba Cineluxe Shoulder Bag 24: bezedná brašna

    Martin HájekAktualizováno: 23. 2. 2017 v 14:17

    Jste aktivní kameraman? Nebo fotograf, který však často koketuje i s videem? Vlastníte videokameru, digitální zrcadlovku, několik objektivů a množství dalšího příslušenství? Určitě jste se alespoň jednou setkali s…

  • Nový firmware pro Canon EOS 1D X Mark II Krátce Nový firmware pro Canon EOS 1D X Mark II

    Luděk BouškaAktualizováno: 23. 2. 2017 v 14:15

    Před několika dny vydal Canon aktualizaci firmware pro svůj nejvyšší model, profesionální zrcadlovku EOS 1D X Mark II. Nový firmware obsahuje několik drobných vylepšení a zahrnuje samozřejmě také všechny opravy a…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím