Fotoporadna
Martin Lukeš • Vydáno: 23. 3. 2017 v 9:00 • Rubrika: Fotoporadna
Jak na černobílou fotografii - míchání kanálů podle Markuse Hartela
Existuje mnoho způsobů, jak převést barevnou fotografii do černobílá. Každý grafický editor má nějaký nástroj k odbarvení snímku, nebo přímo filtr, který fotografii převede. Mnohdy se ale při použití těchto základních nástrojů stane, že výsledek nestojí za nic. Prostá desaturace sice záběr odbarví, ale také ho často zbaví kontrastu a fotografii chybí jak černá, tak bíla. Vznikne zkrátka taková nemastná a neslaná "šedivka", která má velmi daleko do toho, jaký vzhled měly snímky pořízené na černobílý film. Existuje ale metoda, která výsledek posune o několik úrovní výše. Ano, řeč je o tzv. míchání kanálů.
Míchání kanálů
Všechny pokročilejší počítačové foto-editory, jako například Adobe Photoshop, nebo Zoner Photostudio, mají nástroj na tzv. MÍCHÁNÍ KANÁLŮ (Chanel Mixer). Díky němu lze na fotografii potlačit, nebo naopak zvýraznit tři základní barevné kanály R, G, B, tedy červený, zelený a modrý (red, green, blue). Zřejmě se ptáte, k čemu se zabývat barevnými kanály, když má být výsledkem černobílý obraz. Vysvětlení je prosté. Tento nástroj umí s kanály pracovat i v černobílém podání. Jen je nutné vybrat v nabídce jednotlivých kanálu "ODSTÍNY ŠEDI" (Monochrom).
Když se přepnete do monochromatické varianty fotografie, můžete upravovat jednotlivé odstíny šedé, podle toho, jaká byla jejich původní barva. Tímto způsobem tak lze vytvořit v podstatě tisíce různých variant toho, jak bude výsledná černobílá fotografie vypadat. Jak prosté, ale zároveň geniální.
Nástroj míchání kanálu v grafickém editoru Adobe Photoshop
Součet kanálů se rovná hodnotě 100
Přiznám se, že když jsme se poprvé zkusil namíchat černobílou fotografii přes jednotlivé kanály, byl jsem trochu zděšen. Každou ze tří barev můžete posunout o 200% do plusu i do mínusu. Tahal jsem za jednotlivá "hejbátka" v editoru, ale solidní výsledek se pořád ne a ne dostavit. Později jsem zjistil, že existuje jednoduché pravidlo, které říká, že součet jednotlivých kanálů by se měl rovnat hodnotě 100. A věřte, že to skutečně funguje.
Nástroj míchání kanálu v grafickém editoru Zoner Photostudio
Simulace černobílých kinofilmů podle Markuse Hartela
Fotit v dnešní době na analog je nejen neefektivní, ale také poměrně drahé. Z toho důvodu většina fotografické veřejnosti přešla na digitál. Ti co ale celý život fotili na černobílé negativy, nejsou zcela spokojeni s digitálním černobílým podání obrazu. Přeci jenom dříve měl každý film svou duši, jednotlivé materiály se lišily gradací, hustotou i tvrdostí zrna atd. Mnoho fotografů si proto lámalo hlavu a hledalo klíč, v jakém poměru namíchat jednotlivé kanály tak, aby připomínaly konkrétní filmový materiál určité značky. Jednim z nich byl i newyorský street fotograf Markus Hartel, kterému se to nakonec podařilo.
Na svém webu zveřejnil tabulku s poměrem jednotlivých kanálů, která odkazuje na konkrétní značky a typy kinofilmu. V tabulce jsou uvedeny nejpoužívanější filmové mteriály a tento "recept" dnes používají tisíce fotografů po celém světě.
Převedení do černobíla podle algoritmu Kodak Tri-X 400 + lehce zvýšený kontrast
Tabulka s poměry kanálu Markuse Hartela
Typ filmu | R | G | B | Typ filmu | R | G | B |
AGFA 200X | 18 | 41 | 41 | Ilford Pan F | 33 | 36 | 31 |
Agfapan 25 | 25 | 39 | 36 | Ilford SFX | 36 | 31 | 33 |
Agfapan 100 | 21 | 40 | 39 | Ilford XP2 Super | 21 | 42 | 37 |
Agfapan 400 | 20 | 41 | 39 | Kodak T-Max 100 | 24 | 37 | 39 |
Ilford Delta 100 | 21 | 42 | 37 | Kodak T-Max 100 | 27 | 36 | 37 |
Ilford Delta 400 | 22 | 42 | 36 | Kodak Tri-X 400 | 25 | 35 | 40 |
Ilford Delta 3200 | 31 | 36 | 33 | Normální kontrast | 43 | 33 | 30 |
Ilford FP4 | 28 | 41 | 31 | Vysoký kontrast | 40 | 34 | 60 |
Ilford HP5 | 23 | 37 | 40 | Obecná černobílá | 24 | 68 | 8 |
Je samozřejmě nutné brát v potaz, že poměr kanálů je jen určitý základ. Fotografii tím nepřidáte kinofilmové zrno a mnohdy je potřeba ještě trošku zvýšit kontrast, aby snímek dostal tu správnou "šťávu". Od toho už jsou ale v grafických editorech jiné nástroj.
Pokud by někomu přišlo míchání kanálů jako alchymie, zvláště v době chytrých aplikací a rychlých filtrů, může použít sofistikovanější způsoby. Například unikátní program Silver Efex Pro. Ten je již několik měsíců ke stažení zcela zdarma, psal jsem o něm v jednom z předchozích článků naší fotoporadny.
Na druhou stranu mnoho pokročilých fotografů stále používá právě techniku míchání kanálů, protože si tak mohou vytvořit unikátní a především vlastní převod do černobíla, který se často stává součástí jejich rukopisu.
Převedení do černobíla podle algoritmu Ilford Delta 3200 + dodatečné přidání filmového zrna
Sdílet na
Přečtěte si také
HDR - projasnění stínů (2. díl)
V prvním díle článku o HDR, tedy zvýšení dynamického rozsahu, jste si mohli přečíst o tom, jak se dají v terénu využít filtry, jak správně naměřit expozici, nebo využít doplňkových funkcí fotoaparátu…
MARTIN LUKEŠ • 20. 8. 2013 v 10:27 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Částečné odbarvení fotografie - jak na to?
V nedávno publikovaném článku jste se mohli dočíst, jak efektivně převést barevnou fotografii do černobílé podoby. Jeden z našich čtenářů ale vyslovil dotaz jak postupovat v případě, že chce vytvořit…
MARTIN LUKEŠ • 21. 5. 2013 v 18:36 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Máte rádi černobílé fotografie? - Nefoťte černobíle!
Černobílá fotografie je fenomén, jehož popularita v posledních letech znovu stoupá. Svědčí o tom nejen dotazy od zákazníků, jestli má vybraný model možnost fotografovat černobíle, ale slýchám to…
MARTIN LUKEŠ • 16. 5. 2013 v 9:17 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Komentáře k článku