Magazín

Fotoporadna

Jak na černobílou fotografii: Míchání kanálů podle Markuse Hartela

Martin LukešAktualizováno: 24. 11. 2023 v 15:22 • Rubrika: Fotoporadna

Jak na černobílou fotografii: Míchání kanálů podle Markuse Hartela

Nabízí se opravdu mnoho způsobů, jak převést barevnou fotografii do černobíla. Každý grafický editor má nějaký nástroj k odbarvení snímku nebo přímo filtr, který fotografii zbaví barev. Při použití těchto základních postupů se bohužel často stává, že výsledek není úplně zdařilý. Prostá desaturace sice snímek odbarví, ale také ho často zbaví kontrastu a fotografii chybí jak černá, tak bíla. Vznikne zkrátka taková nemastná a neslaná „šedivka", která má velmi daleko k tomu, jaký vzhled měly snímky pořízené na černobílý film. Existuje ale metoda, která výsledek posune o několik úrovní výše. Řeč je o velmi efektivním nástroji, který se nazývá MÍCHÁNÍ KANÁLŮ.

Obsah

Nástroj míchání kanálů

Všechny pokročilejší počítačové foto-editory, jako například Adobe Photoshop nebo Zoner Photostudio, mají nástroj na tzv. MÍCHÁNÍ KANÁLŮ (Chanel Mixer). Díky němu lze na fotografii potlačit, nebo naopak zvýraznit tři základní barevné kanály R, G, B, tedy červený, zelený a modrý (red, green, blue). Zřejmě se ptáte, k čemu se zabývat barevnými kanály, když má být výsledkem černobílý obraz. V praxi jde o to, že daný nástroj umí pracovat s kanály i v černobílé verzi. Jen je nutné vybrat v nabídce jednotlivých kanálů ODSTÍNY ŠEDI (Monochrom).


Street fotografie z Nepálu (digitální fotografie)
foto: Otakar Metlička

Když se přepnete do monochromatické varianty fotografie, můžete upravovat jednotlivé odstíny šedé, podle toho, jaká byla jejich původní barva. Jednoduše řečeno pracujete samostatně s jednotlivými odstíny šedi. Tímto způsobem lze vytvořit v podstatě tisíce různých variant toho, jak bude výsledná černobílá fotografie vypadat. Je to velmi prosté, ale zároveň geniální.


Nástroj míchání kanálu v grafickém editoru Adobe Photoshop

Součet kanálů by se měl rovnat hodnotě 100

Přiznám se, že když jsem si poprvé zkusil namíchat černobílou fotografii přes jednotlivé kanály, byl jsem trochu zděšen. Každou ze tří barev můžete posunout o 200 % do plusu i do mínusu. Tahal jsem za jednotlivá „hejbátka" v editoru, ale solidní výsledek se pořád ne a ne dostavit. Později jsem zjistil, že existuje jednoduché pravidlo, které říká, že součet jednotlivých kanálů by se měl rovnat plus/mínus hodnotě 100. A ejhle, najednou začal tento postup dávat smysl.

Míchání kanálů | Megapixel
Nástroj míchání kanálu v grafickém editoru Zoner Photostudio

Simulace černobílých kinofilmů podle Markuse Hartela

Fotit v dnešní době na analog je nejen neefektivní, ale také poměrně drahé. Z toho důvodu většina fotografické veřejnosti přešla na digitál. Ti, co ale celý život fotili na černobílé negativy, často nejsou zcela spokojení s digitálním BW podáním obrazu. Přece jenom, dříve měl každý film svou charakteristiku a duši. Jednotlivé materiály se lišily kontrastem i gradací, hustotou a tvrdostí zrna atd. Mnoho fotografů si proto lámalo hlavu a hledalo klíč, v jakém poměru namíchat jednotlivé kanály tak, aby připomínaly konkrétní filmový materiál určité značky. Jedním z nich byl i newyorský street fotograf Markus Hartel, kterému se nakonec podařilo namíchat zmiňovaný elixír.


Smuteční průvod z pohřbu Jana Palacha (analogová fotografie)
foto: Jan Futera

Na svém webu zveřejnil tabulku s poměrem jednotlivých kanálů, která odkazuje na konkrétní značky a typy kinofilmu. V ní jsou uvedeny nejpoužívanější filmové materiály a tento recept dnes používají tisíce fotografů po celém světě.


Převedení do černobílé podle algoritmu Kodak Tri-X 400 + lehce zvýšený kontrast

 

Tabulka s poměry kanálu Markuse Hartela

Typ filmu R G B Typ filmu R G B
AGFA 200X 18 41 41 Ilford Pan F 33 36 31
Agfapan 25 25 39 36 Ilford SFX 36 31 33
Agfapan 100 21 40 39 Ilford XP2 Super 21 42 37
Agfapan 400 20 41 39 Kodak T-Max 100 24 37 39
Ilford Delta 100 21 42 37 Kodak T-Max 100 27 36 37
Ilford Delta 400 22 42 36 Kodak Tri-X 400 25 35 40
Ilford Delta 3200 31 36 33 Normální kontrast 43 33 30
Ilford FP4 28 41 31 Vysoký kontrast 40 34 60
Ilford HP5 23 37 40 Obecná černobílá 24 68 8

Je samozřejmě nutné brát v potaz, že poměr kanálů je jen určitý základ. Fotografii tím nepřidáte kinofilmové zrno a mnohdy je potřeba ještě trošku zvýšit kontrast, aby snímek dostal tu správnou šťávu. K tomu lze využít další nástroje, které najdete v každém pokročilejším editoru.


Dokumentární snímek (digitální fotografie)
foto: František Kolský

Pokročilý modul pro černobílou fotografii Silver Efex Pro

Pokud by někomu přišlo míchání kanálů jako moc velká alchymie, může použít sofistikovanější nástroje. Jedním z těch top je zásuvný modul Silver Efex Pro. Ten byl nějaký čas dostupný zdarma, ale pak jej koupila společnost DXO, a tak je nyní licence k jeho užívání zpoplatněna. Pokud máte opravdu rádi černobílou fotografii, pak si buďte jisti, že se investice do něj vyplatí. Jde v podstatě o aplikaci, která se spouští v rozhraní Photoshopu, Zoneru a dalších editorů, a jde o o nástroj určený výhradně k převodu fotografie do černobílé. Naleznete v něm spoustu přednastavených filtrů s určitou černobílou charakteristikou. Zrovna tak si ale můžete vytvořit bezpočet vlastních stylů, ve kterých můžete použít barevné filtry určené k odfiltrování určitého kanálu, dále máte na výběr implementaci filmového zrna, které odkazuje na strukturu kinofilmu různých značek a zrovna tak lze doladit jas, kontrast, vinětaci a spoustu dalších prvků. Výsledky jsou opravdu ohromující, mnohdy k nerozeznání od skutečné analogové fotografie.


Převedení do černobíla podle algoritmu Ilford Delta 3200 + dodatečné přidání filmového zrna

I tak ale mnoho pokročilých fotografů dává přednost právě postupu míchání kanálů, protože si tak mohou vytvořit unikátní, a především vlastní převod do černobílé, který se často stává součástí jejich rukopisu.


Reportáž z výlovu rybníka (digitální fotografie)
foto: Zdeněk Dvořák

Články související s barvami ve fotografii:

Sdílet na


Komentáře k článku

Jiří Herš

Reaguje na (4) | Dobrý den, ano jako základ je opravdu dobrý. Oceňuji v DPP možnost korekce vad objektivů DLO pomocí stažených profilů objektivů.

5

Jiří, 6. 11. 2023 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (3) | Dobrý den, popisovaná metoda funguje v podstatě jakémkoliv programu pokud daný editor nabízí funkci míchání kanálů. Uvedený program určitě pro začátek není špatný, ale je to v podstatě takový odrazový můstek k něčemu pokročilejšímu pokud se chce člověk úpravám a retuším věnovat nějak více.

4

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 6. 11. 2023 |Reagovat

Jiří Herš

Dobrý den. Pěkný článek, děkuji. Zajímaly by mě i zkušenosti s programem Canon DPP. Je zdarma ke stažení po zakoupení foťáku. Jsem s ním spokojený. Ale chápu, ne každý používá techniku Canon.

3

Jiří, 5. 11. 2023 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (1) | Dobrý den, jednoznačně mohu potvrdit Františkova slova. Se Zonerem pracuji již 18 let a nedám na něj dopustit. Našim vývojářům patří v tomto směru ohromná poklona.

2

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 24. 11. 2022 |Reagovat

František Kolský

Děkuji za zmínku o mé fotce :)
Ale k věci. Zoner mohu silně doporučit. Řada fotografů, jak jsem si všiml, jej značně podceňuje a opomíjí.
Jenže: Kluci čeští udělali minulý rok aktualizaci, která velice významně zvýšila komfort pro editaci fotek. Od podzimu 2021 nádherně pracují vytahování stínů, kdy Zoner opravdu vytáhne jen stíny a nikoli celý obraz a potlačení světel, kdy se efektivně potlačují přepaly aniž by šedivěla celá fotka, jako tomu bylo u starší verze. Převod do čb je čistá radost. Míchání barevných kanálů, tónování, teplota, křivka. Dají se z toho uložit opravdu parádní presety. V modulu editoru lze provádět spoustu "středně" pokročilých úprav, které byste jinak chtěli hledat ve Photoshopu či jiných pokročilých editorech a člověk tím podpoří české vývojáře a rozhodně není finančně tak náročný.

1

František Kolský, 24. 11. 2022 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.