Jak na lepší zvuk ve videu Fotoporadna

Jak na lepší zvuk ve videu

Jiří KokešAktualizováno: 6. 5. 2014 v 13:11 • Rubrika: Fotoporadna

Zvuk videa je nesmírně podstatnou součástí záznamu. Ne vždy dokonalý vizuální záznam lze odpustit daleko snáze, než špatný zvuk, který obraz doprovází a který je schopen zážitek spolehlivě degradovat.

Pokud si chcete natočit nějaké osobní video do rodinné kartotéky, je možné, že si vystačíte s mikrofony integrovanými do přístroje. Je třeba však počítat s faktory, které jsou integrovaným mikrofonům (např. u fotografických přístrojů) vlastní. Integrovaný mikrofon je ve většině případů umístěn blízko pohyblivým částem přístroje. V klidných situacích se pak mohou do audiozáznamu přenášet ruchy tvořené:

  • Optickou nebo jinou mechanickou stabilizací
  • Kontinuálním ostřením
  • Manipulačním ruchem

Především manipulační ruch je dost výrazný. Jakýkoliv pohyb, který na přístroji provedeme, se může velmi snadno do záznamu přenést. Pozitivním faktorem je, že při běžném ruchu města nebo přírody nejsou tyto ruchy výrazně patrné. Výrazné mohou být především v tichých situacích, interiérech atd.

Jakým způsobem lze tedy kvalitu zvuku zlepšit?

Pro vyšší kvalitu zvuku je nezbytné použít různých externích zařízení, jako jsou externí kamerové mikrofony, externí kapesní rekordéry, popř. předzesilovače. Klíčové je tomu přizpůsobit už výběr svého přístroje k natáčení. Ať již se jedná o fotoaparát nebo videokameru, je nezbytné, aby zařízení mělo na těle umístěný slot pro externí mikrofon a ideálně i chladné sáňky, na které se mikrofon umísťuje. V amatérské sféře je nejběžnější slot na 3,5mm jack. V profesionální sféře jsou to pak XLR porty s fantomovým napájením.


Zrcadlovka Nikon D800 s mikrofonem Nikon ME-1, který se připojuje pomocí 3,5mm jacku

Jednoduchý externí mikrofon zajistí neporovnatelně vyšší kvalitu zvuku než mikrofony integrované. Jejich velkou výhodou je i zpravidla odpružená konstrukce, která zajišťuje odhlučnění od manipulačního ruchu a mikrofon je nad to ještě více vzdálený od těla přístroje. Z nejběžnějších mikrofonů, například od australské společnosti Rode, můžeme vybrat mikrofony s různým zaměřením. Existují, jak klasické kamerové mikrofony pro ryze všestrannou práci, tak velmi specifické.

S výstupem na 3,5mm jack

  • Silně směrové monofonní – Videomic PRO, Videomic GO, Videomic RYCOTE
  • Stereofonní – SVM, SVM PRO
  • Klopové – SmartLav, Lavalier



Nejžádanějším mikrofonem je RODE mikrofon VideoMic Rycote

S výstupem na XLR

  • Silně směrové „Shotgun“ mikrofony – NTG1, NTG2, NTG3, NTG8
  • Reportážní – Reporter


Profi kamera vybavená XLR konektory 

Další variantou kromě klasických mikrofonů jsou ruční externí rekordéry. Jejich použití se doporučuje především u zařízení, jako jsou DSLR, kompakty s výměnnými objektivy, nebo pokročilé kompakty. Mezi uživateli nejrozšířenějšími výrobci v této kategorii patří společnosti Tascam a Zoom. Rekordéry jsou samostatné jednotky uzpůsobené výhradně k nahrávání zvuku. Jsou často osazeny dvojicí kvalitních mikrofonů, takže nevyžadují další mikrofon pro samostatnou práci. I když existují i modely, které jsou určeny výhradně pro práci s například DSLR nebo CSC a mikrofony na nich integrovány nejsou. Kupříkladu model společnosti Tascam – DR60D. Rekordéry jsou dále vybaveny jedním nebo dvěma (u specifických modelů i více) porty pro připojení externích mikrofonů. Porty jsou profesionální XLR porty u vyšších modelů rekordéru a 3,5mm jack u modelů vstupních. Záznam je uchováván na paměťové karty, nejčastěji typu SDHC. Vzhledem k tomu, že zvuk je zaznamenán externě mimo videozáznam, je potřeba jej post produkčně zesynchronizovat v editačním softwaru.


Externí rekordér Tascam upevněný k zrcadlovce Canon

Externí ruční rekordéry vám zajišťují asi nejlepší zvukový záznam, který nelze z DSLR či alternativ jiným způsobem dosáhnout. Navíc získáte přesnější přehled o aktuálním zvukovém vstupu a možnost nahrávat více samostatných zvukových kanálů (v závislosti na použití interních a připojených externích mikrofonů). Co do kvality zvukového vstupu jsou rekordéry vynikajícím řešením, představují však další zařízení, na které je třeba se soustředit a dávat pozor.



Zobrazeny komentáře (29 - 1)

  • 29

    Bouška

    Dobrý den, bohužel ne.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 18.10.2016 | Reagovat

  • 28

    Avatar

    Dobrý den, mám Olympus OMD E-M10 mark II. Dá se k němu připojit externí mikrofon? Děkuji za odpověď.

    Jan Kalenský, 18.10.2016 | Reagovat

  • 27

    Bouška

    Dobrý den, je to přesně tak, jak píšete. NTG2 má AAA baterky z důvodu použití i na kamerách, které nemají phantom napájení.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 06.06.2016 | Reagovat

  • 26

    Avatar

    Dobrý den. Mám Cameru Canon XA-10, která má Phantomové XLR. Rozmýšlím koupi RODE NTG1 nebo NTG2. A teď potřebuji radu: Pokud používám NTG1, bude mi připojený mikrofon s Phantomem žrát více baterku, nebo ne? Jde mi o to, jaký má baterie v NTG2 význam, případně jestli je spíše myšlená pro kamery, které phantom nemají. Děkuji

    Martin Bukovsky, 01.06.2016 | Reagovat

  • 25

    Bouška

    Dobrý den, příčin může být hodně, takže takhle na dálku Vám bohužel nepomohu. Pokud máte tu možnost, zastavte se i s kamerou a mikrofonem na některé z našich prodejen, kolegové se na to podívají.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 27.04.2016 | Reagovat

  • 24

    Bouška

    Dobrý den, příčin může být hodně, takže takhle na dálku Vám bohužel nepomohu. Pokud máte tu možnost, zastavte se i s kamerou a mikrofonem na některé z našich prodejen, kolegové se na to podívají.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 27.04.2016 | Reagovat

  • 23

    Bouška

    Dobrý den, příčin může být hodně, takže takhle na dálku Vám bohužel nepomohu. Pokud máte tu možnost, zastavte se i s kamerou a mikrofonem na některé z našich prodejen, kolegové se na to podívají.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 27.04.2016 | Reagovat

  • 22

    Avatar

    Dobrý den, Zakoupil jsem si digitální kameru Sony HDR-CX625B (http://www.megapixel.cz/hledat?q=Sony+hdr+cx+625) a k tomu klopový mikrofon RODELink Filmmaker Kit (http://www.megapixel.cz/rodelink-filmmaker-kit). Když vše zapojím a spustím nahrávání, tak ve videu je slyšet šum a trochu i ozvěna. Mužů Vás poprosit o radu, jak tento problém vyřešit? Děkuji.

    Dominik Bieda, 26.04.2016 | Reagovat

  • 21

    Bouška

    Reaguje na (20) | Dobrý den, externí rekordéry v nabídce bohužel nemáme, ale souhlasím, že je to ideální řešení.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 05.01.2016 | Reagovat

  • 20

    Avatar

    Dobrý den, když budu chtít zaznamenávat řekněme vystoupení pěveckého sboru, měl bych asi raději volit externí rekordér a natočit video na Canon D70 zvlášť, následně synchronizovat např. v Adobe Elements? Externí rekordéry, myslím, nejsou doménou Megapixelu, nebo ano? Děkuji

    Ivan Cimr, 04.01.2016 | Reagovat

  • 19

    Bouška

    Reaguje na (18) | Dobrý den, kolega z prodejny mi napsal: "SVM je pořád spíše směrový, takže bych doporučil SVM PRoale zase na běžné věci, kdy chcete zvuk před sebou to tolik vhodné není.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 08.12.2015 | Reagovat

  • 18

    Avatar

    Dobrý den.Mám kameru Sony HDR FX1E .Točím také svatební obřady. Když zaberu , oddávajícího ,potom otočím na manželský pár ,přičemž hlas oddávajícího ,,zůstane" za mnou.Se směrovým mikrofonem by to tedy bylo k ničemu. Uvítal bych stereo jak je v kameře,ale hlasitější. V prodejnách mi není schopen nikdo poradit.Uvažuji o Rode SVM (Stereo Video Microphone) .Bude to mít smysl? Ještě bych uvítal,když by bylo možné někdy při extrémně hlasitém zvuku ,snížit hranici zvuku. Na manuální ovládání je to složitější ohlídat. Mohlo by se stát ,že si to neuvědomím ...nezesílím a je to v háji . Děkuji. Pavel

    Pavel S., 07.12.2015 | Reagovat

  • 17

    Bouška

    Reaguje na (16) | Dobrý den, u žádného modelu to není zrovna ideální, docela dobré je to například u modelu Panasonic TZ60. Daleko lepších výsledků ale dosáhnete s externím mikrofonem, který jde připojit například k modelu Nikon P7800.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 04.08.2015 | Reagovat

  • 16

    Avatar

    Dobrý den, s jakým, momentálně dostupným kompaktem, dosáhnu dobrého zvuku při nahrávání videí? Děkuji za odpověd

    Tomáš Dušek, 02.08.2015 | Reagovat

  • 15

    Bouška

    Reaguje na (14) | Dobrý den, žádný takový kompakt momentálně bohužel neexistuje. 

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 21.04.2015 | Reagovat

  • 14

    Avatar

    Dobrý den, sháním kompaktní fotoaparát, kde bude Full HD video, rybí oko a dobré světlo. Dále bych potřeboval, aby bylo možné přímé napojení na klopový mikrofon. Můžete mi kompakty doporučit? Děkuji

    Jan Kreibich, 20.04.2015 | Reagovat

  • 13

    Bouška

    Reaguje na (12) | Dobrý den, 5D Mark II má vstup na mikrofon s konektorem 3,5mm jack, zmíněný mikrofon má zase XLR konektor, takže budete potřebovat redukci, například Hama audio redukce XLR zásuvka - jack 3,5mm stereo vidlice.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 04.03.2015 | Reagovat

  • 12

    Avatar

    Dobrý den, jaký kabel potřebuji na přímé propojení Rode NTG-2 a Canon 5D mII?

    Tomáš, 03.03.2015 | Reagovat

  • 11

    Bouška

    Reaguje na (10) | Dobrý den, pokud se nemýlím, tak externí rekordér je lepší řešení. Nicméně i s kvalitním mikrofonem dosáhnete dobrých výsledků, záleží jen na tom, jakou kvalitu zvuku požadujete.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 23.06.2014 | Reagovat

  • 10

    Mašková

    Dobrý den, chtěla bych si koupit externí mikrofon který by byl vhodný na natáčení kvalitního zvukového záznamu z koncertů. Rozhoduji se mezi Rode mikrofon SVM a Rode mikrofon SVM Pro. Po přečtení tohoto článku si tedy nejsem jistá jestli by ještě lepší variantou, než mikrofon, nebylo koupit externí rekordér? A nebo byste mi doporučili úplně jiný ext. mikrofon? Předem díky za jakoukoli odpověď

    Kamila Mašková, 23.06.2014 | Reagovat

  • 9

    Bouška

    Reaguje na (8) | Dobrý den, chtělo by to asi porovnat s jiným kusem, ale řekl bych, že to v pořádku není. Pokud můžete, zastavte se u nás na prodejně a požádejte kolegy o přezkoušení.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 16.05.2014 | Reagovat

  • 8

    Honc

    Přepnutí do mono režimu jsem nikde ve fořáku nenašel ale zjistil jsem že pokud jack zasunu pouze po určité místo tak nahrává tak jak bych poťreboval (tzn. do obou kanálů stejný zvuk) ale problém je že jack v této pozici špatně drží a strácí kontakt. Myslíte že je to vada nebo je to normální? Kupovat jiný mikrofon se mi příliš nechce.

    Petr Honc, 16.05.2014 | Reagovat

  • 7

    Adamec

    Pro každou situaci je vhod mít správný mikrofon nebo je vhodně kombinovat. Tzv. "hodně muziky za málo peněz" udělají i ty nejlevnější klopáky zapojené do diktafonu. Sennheiserům zapojeným do bezdrátových portů se sice nevyrovnají, ale důležitější je mít nějaký zvuk než žádný :-) Mám o tom v blogu malý článek i s ukázkou - http://tomasadamec.com/blog-2013-mikrofony

    Tomáš Adamec, 13.05.2014 | Reagovat

  • 6

    Avatar

    Reaguje na (1) | Pokud ma mikrofon tři piny na konektoru, ale je mono, tak je připojen jen na jeden kanál. Pokud by nastavení na mono ve foťáku nepomohlo, tak by byla možnost sehnat mono prodluzku na jack. Koupit co nejkratší a kvalitní aby se co nejméně ovlivnila kvalita

    Tomáš Málek, 10.05.2014 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    koupil jste si , bohužel, pouze MONO... mikrofon :-( (STEREO Jack má asi jen proto, aby nezkratoval STEREO vstup přístroje, který může obsahovat i napájení případně) Doporučuji toto: http://www.megapixel.cz/rode-mikrofon-svm-pro Ale není tak směrový a je to macek! Mám předchůdce: http://www.megapixel.cz/rode-mikrofon-svm Je ještě vetší a těžší (cekokovový!) a trochu mě převažuje na předek :-( ale zvuk, hlavně výšky, má suprovní a do 10m je rozumět brilantně slovu i v kostele a nezkreslí ani hlasitou rockovou hudbu stojímli před PA :-) šum je minimální ale je tam nějaký. Bezkompromisní řešení je leda pak externí recorder ála ZOOM (např H4n) http://kytary.cz/zoom-h4n/HN105672/ ale k tomu je lepší ještě dokoupit profi mokrofony, dva! Symetrické!!!, s konektory XLR a žádný amatérský Jack-ky...

    Eda, 08.05.2014 | Reagovat

  • 4

    Bouška

    Reaguje na (1) | Dobrý den, myslím, že má Švesi pravdu, pokud je fotoaparát v pořádku, mělo by to nahrávat jen mono a šum by měl být výrazně potlačen.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 08.05.2014 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    Reaguje na (1) | a pokud jde o vadu fotoaparátu, pokud nahráváte v režimu stereo mělo by jednoduše stačit přepnou do režimu mono a budou nahrány jak levý tak i pravý kanál stejným zvukem. Co se týče sterea do druhé stopy můžete nahrát třeba hudbu nebo zvuk nahraný s externího mikrofonu.

    Švesi, 07.05.2014 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    Myslím že, jeden mikrofon rovná se jeden kanál, dva mikrofony rovná se dva kanály atd. Pokud nemáte přímo kameru se dvěma XLR konektory a dvěma připojenými mikrofony bude to vždy nahrávat jen jeden kanál, tedy mono. Ideální je pro focení se zrcadlovkou opravdu pořídit externí rekordér s mikrofony, pokud chcete dobrý zvuk o více než jednom kanálu.

    Švesi, 07.05.2014 | Reagovat

  • 1

    Honc

    Dobrý den, článek se mi velice líbí a mám jeden dotaz. Dříve jsem natáčel video v sestavě zrcadlovka (bez portu) + diktafon se vstupem na mikrofon+ Rode Videomic Rycote. Výsledky ale nebyli nic moc a tak jsem po nějaké době přešel na variantu Canon EOS 600D + Rode Videomic Rycote s tím že si ušetřím práci (zvuk z Rodu se nahrává rovnou do videa) a zlepším kvalitu zvuku. Bohužel ale výsledek je ten že ve videozáznamu je nahrán pouze pravý kanál a v levém je pouze šum, to znamená že práce mám mnohem více (musím oddělit audio od videa, audio rozdělit a přepsat levý kanál pravým a nakonec synchronizovat opět s videem). Je toto normální nebo je to vada mikrofonu popřípadě fotoaparátu ? Pokud by někdo věděl jak toto vyřešit tak budu rád. Děkuji :)

    Petr Honc, 06.05.2014 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené produkty

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím