Magazín

Fotoporadna

Jak na portrét se systémovými blesky

Martin LukešAktualizováno: 26. 6. 2023 v 11:45 • Rubrika: Fotoporadna

Jak na portrét se systémovými blesky

Přemýšlíte o pořízení systémového blesku nebo ho již vlastníte, ale nevíte, jak začít? Chcete zpestřit své rodinné album úchvatnými fotografiemi, ale máte pocit, že blesk je spíše kazí, než aby je vylepšil? Poradíme vám, jak na to. Ne nadarmo se o blesku říká, že je to dobrý sluha, ale zlý pán. Stačí, když dodržíte několik následujících pravidel a uvidíte sami, že externí blesk může zvednout vaše portrétní fotografie o několik úrovní výš.

Obsah

Patrně největším problémem při použití blesku je to, že fotografie nepůsobí přirozeně. To souvisí s charakteristikou světla, kterou blesk přirozeně má. Často se tak stává, že v popředí je světla hodně a na pozadí málo, dalším problémem jsou ostré stíny a vzhledem k tomu, že jde světlo blesku často zepředu, působí fotografie velmi ploše a postrádá určitou plastičnost. Pokud chcete, aby byla fotografie nasvícena co nejlépe, mělo by světlo blesku působit přirozeně a obličej nebo postavu svým způsobem modelovat a ne zplošťovat. A přitom stačí použít pár osvědčených postupů a vaše fotografie mohou vypadat fantasticky.

Základní druhy světla

Abyste mohli začít správně využívat externí systémový blesk, musíte pochopit samotnou podstatu světla a jeho charakteristiku. Bez ohledu na to, zda využíváte k nasvícení fotografované scény světlo denní, umělé nebo blesk, dá se světlo obecně rozdělit na rozptýlené, tedy měkké, a tvrdé, obecně řečeno ostré.

Tvrdé světlo

Jde o takový druh světla, které vychází z malé plochy světelného zdroje, případně, když je světelný zdroj umístěn daleko od fotografované scény, a tak je poměrově menší. Typickým příkladem tvrdého světelného zdroje jsou přímé denní světlo, stropní bodová světla, kapesní svítilny, led diody mobilního telefonu nebo interní či externí fotografický blesk. Stejně tak to jsou světla studiová, ať už stálá nebo záblesková, pokud je použitý adaptér pro tvrdé světlo, jako například reflektor, klapky nebo beautydish.


foto: Martina Grešáková - tvrdé světlo

Měkké světlo

Opakem tvrdého světla je světlo měkké. Aby se změnila jeho charakteristika, je nutné použít světelný zdroj s větší výchozí plochou, nebo světlo posunout blíže k fotografové scéně, čímž se poměrově zdroj zvětšuje. K rozptýleným světlům patří například slunce zastíněné zataženou oblohou, světlo blesku odražené o strop nebo o stěnu, případně studiová světla, u kterých se ke změkčení používají rozptylné adaptéry jako jsou softbox, stripbox nebo octabox.


Modifikátory pro změkčení světla softbox, stripbox, octabox

Obecně nelze říci, že by byl jeden druh světla lepší než ten druhý. Světla obou charakteristik se používají napříč všemi žánry od portrétů, aktů, reportáží až po zátiší nebo produktovou fotografii. Pro začátečníky je příjemnější pracovat se světlem měkkým. To nevytváří ostré stíny a vůči portrétovaným osobám je lichotivější. Oproti tomu světlo tvrdé může například zvýraznit vrásky, póry na pleti a jiné nedokonalosti, ale na druhou stranu s ním lze pracovat mnohem kreativněji, a tak ho má spoustu zkušenějších fotografů raději. Na druhou stranu vyžaduje více zkušeností a mnohem pečlivější nastavení, co se výkonu a směru týče.


foto: Lukáš Vrábel - měkké světlo

Jak změkčit světlo externího blesku

Pokud se bavíme o fotografickém blesku, tak jeho světlo lze změkčit tedy rozptýlit několika způsoby. Podstatné je zvětšit plochu světelného zdroje. K tomu může posloužit přídavný softbox, podobný tomu, který se používá u studiových světel. Další možností je postavit před blesk nějakou difuzní plochu, což může být například větší papír, nějaká látka, případně difuzor z odrazné desky. Poslední možností je odrazit světlo blesku o nějakou větší plochu. Typickým příkladem je strop nebo stěna. Světlo blesku se „rozlije“ po této ploše a vrací se zpět do fotografované scény, ale z mnohem větší plochy. Podobného světla dosáhnete, například pokud fotografujete venku při denním světle, ale slunce je schováno za mraky nebo v interiéru u okna, což je v podstatě také poměrně velký světelný zdroj.


Světlo rozptýlené o strop vyklopením zábleskové hlavy

S čím ale musíte počítat, je úbytek světla. Strop tedy nesmí být moc vysoko a stěna daleko, protože pak by vrátily jen velmi malou část odraženého světla blesku. Další věc, na kterou si musíte dát pozor, jsou barvy odrazných ploch. Ty by měly být neutrální, tedy bílá, případně světle šedá. Nevadí ani lehčí odstíny jako slonová kost, kávová, světle okrová nebo lehce žlutá. Světlo blesku sice chytne daný odstín, ale pořád jde o barvy, které jdou srovnat vyvážením bílé barvy nebo dodatečně při vyvolávání RAWu. Určitě se ale vyhněte sytým barvám, jako jsou zelená, červená, nebo dokonce fialová. Zabarvení světla je pak tak silné, že se vám ho nemusí podařit srovnat do nějaké reálné podoby.

Celá řada fotografů proto raději používá sofistikovanější řešení, kterými jsou nejrůznější nástavce a adaptéry pro vytvoření určité charakteristiky světla.


Portrétní set pro systémové blesky je sadou zmenšených modifikátorů světla používaných v ateliéru

Portrétní set pro systémové blesky

K velmi populárním patří například portrétní set. Jde o sadu, která obsahuje hned několik nástavců a modifikátorů, které mají univerzální adaptér k uchycení na téměř jakýkoliv blesk bez ohledu na velikost a značku.



Ukázka efektu jednotlivých adaptéru portrétního setu (komínek / softbox)


Pomocí Portrétního setu pro systémové blesky dokážete velice snadno modulovat jeho světlo. Můžete tedy rychle měnit charakter světla a zvolit si tak přesně podle toho, jaký zrovna při focení daného portrétu chcete použít. K dosažení měkkého, rozptýleného, světla slouží softbox o rozměrech cca 20x30 cm, anebo rozptylka (difuzér), zatímco ostrého tvrdého světla dosáhnete s voštinovým nástavcem reflektorem a komínkem opět s možností nasazení voštinového filtru.


Ukázka efektu jednotlivých adaptéru portrétního setu (beautydish / reflektor s voštinou)

Další populární pomůckou k externím systémovým bleskům jsou softboxy nejrůznějších tvarů a velikostí. Ty se dají použít jak při focení portrétů, tak jídla, zátiší nebo drobnější produktové fotografie. Obecně platí, že čím větší scénu chcete nasvítit, tím větší by měl modifikátor být, aby bylo dosaženo měkkého charakteru světla. U softboxů o velikosti několika desítek centimetrů je pak nutné umístit blesk mimo tělo fotoaparátu a odpalovat ho na dálku.

Články související s externími blesky

Umístěte blesk mimo fotoaparát

Další možností, jak můžete vylepšit vaše portrétní fotografie, je sundat externí blesk ze sáněk vašeho fotoaparátu a umístit jej na stojánek nebo na stativ mimo tělo fotoaparátu.
Ideální směr je lehce nad fotografovanou scénu (cca 45°) a ne úplně čelně, ale spíše trochu z boku. Světlo pak není ploché, ale mnohem plastičtější. Pozor ale aby nevytvářelo na protilehlé straně nežádoucí stíny. Ty by se pak musely vykrýt dalším výplňovým světlem, tedy druhým bleskem, nebo odrazem světla hlavního, například prostřednictvím odrazné desky.


Blesky s modifikátorem umístěné mimo tělo fotoaparátu

Jak odpálit externí blesk na dálku

Jediné, co budete muset vyřešit je synchronizované odpálení blesku současně s expozicí. To má hned několik technických řešení.

 6 | Megapixel
foto - Vojtěch Florian - blesk umístěný mimo tělo fotoaparátu

Využijte interní blesk

Některé fotoaparáty umožňují odpálit systémový blesk na dálku zábleskem interního blesku. Ten se pro tyto účely dá ztlumit nebo potlačit tak, že jeho záblesk nijak neovlivňuje nasvětlení scény. Tento systém funguje většinou pouze v rámci jedné značky a nelze tak použít blesky jiných výrobců. Výhodou je, že nemusíte dokupovat odpalovač, nicméně má to i svá úskalí. Blesky musí být v přímé viditelnosti fotoaparátu, a navíc při silnějším denním světle, nemusí čidlo externího blesku rozpoznat záblesk, a pak nedojde k odpálení.

Nastavení tohoto režimu zpravidla naleznete v menu fotoaparátu v záložce ovládání blesku, kde je třeba nastavit režim interního blesku do režimu „Command“. Systémový blesk pak nastavíte jako Slave nebo jako Remote. Na stejném principu funguje řízení jednoho blesku druhým. Řídící blesk je umístěn na těle fotoaparátu a jeden či více podřízených blesků jsou nainstalovány mimo něj.


Soustava podřízených (Slave) blesků Nikon, ovládána dalším řídícím bleskem (Master)

Dálkové odpalovače – jistota a volnost

Mnohem sofistikovanějším řešením jsou radiové dálkové odpalovače. Ty nabízí nerušenou práci s bleskem, aniž byste si museli hlídat, zda máte správně natočen blesk. Jejich největší výhodou je mnohem větší dosah, spolehlivost a také možnost skrýt blesk mimo záběr a zorné pole fotoaparátu. Pokročilejší odpalovače nabízí možnost nastavení frekvence a kanálu, aby nedocházelo k nechtěnému odpálení blesku jiného fotografa. A existují dokonce odpalovače, kterými lze řídit na dálku výkon blesku, takže nemusíte běhat od jednoho blesku k druhému.

Některé blesky mají zabudovaný přijímač přímo v sobě, a pak vám stačí dokoupit pouze samotný odpalovač. Pokud tomu tak není, je nutné koupit set odpalovače, který se instaluje na fotoaparát a přijímače, který se pro změnu umístí do ližiny blesku.


Základní radiové odpalovače

Dálkových odpalovačů existuje několik druhů a v podstatě se dělí na dvě základní kategorie
 

  • Bez přenosu TTL informací - Když máte systémový blesk nasazen v sáňkách přístroje, komunikuje fotoaparát s bleskem a předává mu informace o expozičních hodnotách, aktuálně použitém ohnisku, cloně, citlivosti ISO a na základě toho automaticky upravuje intenzitu záblesku. Tento způsob měření je označován zkratkou TTL (Through The Lens - Skrze objektiv). Pokud použijete odpalovač, který nemá podporu TTL, a tudíž nepřenáší informace o nastavených hodnotách fotoaparátu, je nutné přepnout systémový blesk do manuálního režimu a volit si intenzitu záblesku ručně. Tento postup je vhodný především v situacích, kdy se moc nemění světelné podmínky a expoziční hodnoty. V opačném případě je s ohledem na to nutné přizpůsobovat také výkon blesku.
     
  • S přenosem TTL informací - Dražší variantou jsou dálkového odpalovače které podporují přenos TTL informací. V tomto režimu systém automaticky přenese informace stejně, jako by byl blesk umístěn na fotoaparátu. To se hodí v situacích, kdy často měníte expoziční hodnoty a také když používáte soustavu blesků a z časových důvodů si nemůžete dovolit obíhat po každé fotografii všechny blesky a ručně nastavovat jejich výkon. Pokročilejší odpalovače také často nabízí možnost kratších synchronizačních časů blesku nebo sériového zapojení odpalovačů. Díky tomu se přemostí jejich dosah až na vzdálenost několika set metrů.


Pokročilejší radiové odpalovače

Rady a tipy pro práci s externím bleskem

A když už máte blesk umístěný mimo fotoaparát, světlo modifikované příslušným adaptérem a odpálení blesku vyřešené některým z dálkových odpalovačů, nebylo by od věci říci si také pár základních pravidel a postupů, které se vám budou při fotografování portrétů jistě hodit.

  • Fotografování portrétů na přímém slunci - může způsobit velmi ostré a hluboké stíny. Ty si lze prosvítit právě externím bleskem ideálně v kombinaci se softboxem, který změkčí tvrdé světlo blesku. Stejně tak můžete využít k rozptýlení denního světla difuzor z odrazné desky nebo postavit portrétovanou osobu do protisvětla a stíny si opět vykrýt bleskem.
     
  • Využití přirozeného stínu - při ostrém slunci je v mnoha případech lepší najít nějaký přirozený stín, ať už do budovy, nějaké zdi nebo stromu. U těch si ale dávejte pozor na paprsky prosvítající skrze listy. Ty totiž mohou vytvořit na obličeji fleky a mapy, které často celý portrét zkazí. Na druhou stranu i to se dá využít jako záměr a určitý výrazový prostředek. I v tomto případě se dají zjemnit a změkčit světlem externího blesku. Ten navíc pomáhá srovnat kontrast mezi světlem a stíny a eliminuje tak riziko přepalů.


foto: Karolina Ryvolová - ostré stíny jako záměr

  • Zkombinujte přirozené denní světlo a záblesk - takovou vyšší metou svícení ve fotografii je prolnutí přirozeného denního světla a záblesku tak, aby to na snímku nebylo znát nebo aby to přinejmenším působilo přirozeně. Slunce, zvláště pokud je zataženo nebo pod mrakem, dá záběru hezky rozptýlené a měkké světlo a vy si následně bleskem můžete rozjasnit pouze určitě partie, jako například oči, nebo naopak expozičními hodnotami ztlumit světlo na pozadí. Samozřejmě si musíte dávat pozor na přepaly a v tomto případě je extrémně důležité maximálně vybalancovat expoziční hodnoty s výkonem blesku.


foto: Jan Novák - barevné filtry na zábleskovém světle

Další příslušenství a doplňky

V tomto článku jsem vyjmenoval jen základní příslušenství, které můžete pro práci s bleskem použít. Existuje ale mnoho dalších doplňku jako například průsvitné a odrazové deštníky, stativy na světla, světelné stany a další specifické pomůcky, které se občas hodí při focení s bleskem. Fanoušci barev a kreativnějšího focení mají pro změnu v oblibě nejrůznější  barevné gelové filtry, kterými lze změnit celkovou atmosféru a náladu fotografie. Při jejich použití nezapomínejte na to, že čím silnější záblesk, tím menší efekt filtru.

Články související se studiovou technikou

https://cdn.megapixel.cz/images/article-w1040h585-cover/6/150266.jpg?v=1515758320 | Megapixel

Tematické kurzy a workshopy

Ateliérový portrét

Fotografování a retuše portrétů


Fotografování aktu

Komunita portrét

titulní foto: Pavel Snoha - (systémový blesk umístěn mimo fotoaparát, softbox 50x50, bezdrát. odpalovač)

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.