Magazín

Fotoporadna

Jak na produktovou fotografii

Ondřej VachekAktualizováno: 20. 11. 2024 v 8:55 • Rubrika: Fotoporadna

Jak na produktovou fotografii

Správně prezentovat svůj produkt je základ každého komerčního webu. Ne každý ale ví, jak přesně na to. Právě pro ty z vás, kteří si nevědí rady s tím, jak správně fotografovat produkty, jsme napsali tento článek. Zjistíte například, jak vyfotit produkt co nejlépe na jednobarevném pozadí a proč to u některých snímků vůbec není nutné řešit.

Obsah

Co je produktová fotografie

Ať už prodáváte produkty na svém webu, skrze prostředníka, či jen jako inzerent, dobrá fotografie je pro úspěšné zaujetí potenciálního kupce nesmírně důležitá. Co by ale ideální produktová fotografie měla vyobrazit? V první řadě je samozřejmostí samotný produkt. Jak vypadá, z jakých materiálů je vyrobený... prakticky vše, co by měl zákazník očekávat, že po stisku tlačítka „Přidat do košíku” obdrží.

Typů produktové fotografie je několik. Ten nejčastější je prosté vyobrazení samotného produktu bez jakéhokoliv rušivého pozadí. Základem jsou jasně definované okraje, zřetelné materiály, textura a přehledná konstrukce samotného produktu.

Jak na to

Co k takovému typu fotografie potřebujeme? Není to ten nejdražší fotoaparát, jak si často lidé myslejí. Základní zrcadlovka, či bezzrcadlovka nám bohatě postačí. Samozřejmě nám ale pomůže kvalitní objektiv, který nezkresluje scénu a v případě menších produktů dokáže zaostřit i na kratší vzdálenosti. Nejdůležitější je však úplně jiný druh techniky.

Produktová fotografie | MegapixelObjekt je na bílém pozadí a vyfocený na 50 mm makro objektiv, není ale vůbec nasvícený a clona f/2,8 způsobuje rozostřené blízké a vzdálené části produktu.

Kvalitní osvětlení

Dává to smysl. Vždyť světlo je jen 100 % celé fotografie. V první řadě chceme světlo barevně věrné, které na náš produkt nevrhá nepřirozené tóny. V druhé řadě je důležitá samotná modifikace světla. Příliš malý zdroj světla nám vytváří nehezké ostré stíny a silný kontrast mezi jednotlivými částmi fotografie.

Jak fotit produkty | MegapixelObjekt i fotoaparát jsou nezměněné, clona objektivu je však přivřená na f/8 pro větší hloubku ostrosti. Pro více světla jsme použili jediný záblesk v úhlu cca 40° bez modifikátoru, který ale vytváří ostré odlesky.

Těchto nehezkých stínů se můžeme zbavit snadno. Stačí nám náš hlavní zdroj světla rozptýlit nebo také změkčit. Tím pádem pak na samotný produkt bude světlo dopadat z mnohem větší plochy. Tím zajistíme měkčí stíny a příjemnější kontrast. Použít můžeme průsvitné desky, papír, nebo třeba softbox jako v případě níže.

Produktová fotka | MegapixelSvětlo je stále na stejném místě, nyní je však změkčené použitým softboxem. Díky tomu světlo produkt více obepíná, zmírňuje stíny a neprodukuje nepříjemné ostré odlesky.

Použití odrazky

Ještě ale nemáme vyhráno. Levá strana našeho produktu je ve stínu a celý produkt stále vrhá temný stín. Toto lze vyřešit například použitím odrazky na opačné straně od záblesku. Pro lépe ovladatelný efekt použijeme druhý záblesk s podobným softboxem na opačné straně od fotoaparátu.

Produktová fotografie | MegapixelLevá strana je nyní osvětlená identickým světlem ve stejném úhlu, tentokrát však na levé straně produktu. Stín za produktem je mnohem méně výrazný a celá levá část objektu je zřetelnější.

Stále naší fotografii něco chybí. Necháváme tak produkt i fotoaparát na stejném místě a světla pouze o pár stupňů snížíme směrem dolů. Tím pádem nám budou produkt osvětlovat lépe zespodu, a to nám pomůže v zobrazení textury gripu a ovládacích prvků na levé straně.

Jak na dokonalou produktovou fotografii | MegapixelMnohem lepší! Snad už jen přidat třetí světlo pod samotným stolem pro úplné odstranění pozadí.

Takto fotografovaný produkt lze mnohem snáze publikovat na e-shopové stránky, do katalogů i inzerce. Stačilo k tomu pouhých pět kroků a použití dvou světel a jednoho objektivu. Pro tuto specifickou fotografii byla použitá záblesková zařízení Fomei Digitalis, fotostůl Fomei Big 100 a objektiv Zeiss Touit T* 50 mm f/2,8 X pro Fuji X na těle Fujifilm bezzrcadlovky

Pokud fotografii nasvítíme správně, tak je potřeba postprodukce minimální. Nejlepší produktoví fotografové se pyšní takzvanými SOOC (Straight-out-of-camera, neboli přímo z fotoaparátu) snímky, které jsou plně publikovatelné bez jediného zásahu retuše, či photoshopu. Správným použitím softboxů, odrazek a dalších modifikátorů lze dosáhnout skvělých výsledků.

Jde to i snadněji

Ne každý má však prostor pro velký stůl, či stojany na studiové záblesky. Na menší produkty bohatě postačí takzvaný fotostan. Třeba Linkstar jich nabízí hned několik velikostí. Tyto stany obklopí vámi fotografovaný produkt jednolitým povrchem, který eliminuje nežádoucí odlesky. V balení zahrnují různě barevná pozadí a celé tělo stanu je z propustného materiálu. To nám umožňuje změkčit jakékoliv světlo na něj namíříme. Je však potřeba brát v potaz správné vyvážení bílé, s čímž nám pomůže například tento JJC přenosný set pro vyvážení bílé barvy - 3v1

Nemáte žádné adekvátní zdroje světla k dispozici? Společnost Foldio myslela i na tento scénář a vyslala do světa velmi oblíbené stany All In One, které nejen změkčí nežádoucí odlesky, ale také samotný produkt osvítí pomocí integrovaných trvalých LED pásků o neutrální barevné teplotě 5700K. Celý systém Foldio lze pak rozšířit o přídavná světla Halo-bar a v neposlední řadě o Foldio360. Tato otočná deska umožňuje takřka bez složité práce vytvářet 360° fotografie vašich produktů s automatickým ořezem pozadí pouze za použití vašeho telefonu.

IMG-006

Produktový snímek nemusí být nudný

Produktová fotografie však nemusí být pokaždé nudná. Samotný produkt bez pozadí je sice nedílnou součástí tohoto druhu fotografie, nevytváří to však celý příběh. Ten příběh tomu musíme dodat my. Zákazník rád vidí vámi nabízený produkt vyobrazený v reálném světě. Tyto fotografie nejen že ukotvují focený předmět ve skutečnosti, ale také mohou ve vašem potenciálním zákazníkovi vyvolat pozitivní emoce, což může být ona poslední kapka potřebná k nákupu. 

V těchto případech už není třeba mít celý produkt perfektně zaostřený od okraje k okraji, či v čistém prostředí bez jediného smítka. Třeba prodejce ručně vyřezávaných nožů nepotřebuje perfektní neviditelné pozadí. Samotný nůž položený třeba na kmenu spadlého stromu v lese s nějakým tím kouskem mechu na pozadí zaujme pozornost možného zájemce ještě více. 

Restaurace jsou většinou mnohem radši za fotografie jídel servírovaných na stole v prostředí samotné restaurace. Stejně jako automobily jsou často mnohem zajímavější zachycené v pohybu na silnici, než na nekonečném bílém, či černém pozadí.

Produktová fotografie | Megapixel

Světlo, světlo a světlo

Základem dobré produktové fotky je však vždy jedno. Kvalitní nasvícení. Čím větší zdroj světla, tím měkčí stíny a slabší odlesky. Slunce je sice skoro až neuvěřitelně velký zdroj světla, je však také přibližně 150 milionů kilometrů daleko, což z něj dělá drobný a jasný bod na nebi. Proto je někdy lepší fotit během zataženého dne, kdy mraky rozptylují světlo rovnoměrně po celé fotografované scéně.

Za jasného slunečního dne lze například světlo změkčit takzvaným difuzorem. Představte si odraznou desku, která ale světlo neodráží, ale propouští skrz. Třeba tento HaloCompact Plus difuzér zabere málo místa v brašně a dokáže předejít nehezkému ostrému světlu, což by výrazně zlepšilo následující fotografii.

Nikon Z fc | MegapixelPolední sluneční světlo způsobuje agresivní odlesky, ostré stíny, silný kontrast a celkově ne úplně ideální vzhled fotoaparátu. Celý problém by šlo řešit změkčením světla za použitím difuzoru a možná i menší odrazky, která by osvětlila předmět ze spodní strany. 

Rádi pomůžeme na prodejnách

K produktové fotografii toho je spoustu, co jsme v tomto článku ani nestihli zmínit. Naši specialisté na fototechniku vám však velmi rádi poradí na našich prodejnách v Praze, Brně a Ostravě. Pokud potřebujete poradit více do detailu, tak vám doporučujeme zvážit individuální kurzy, které vám umožní se s některým z našich lektorů na několik hodin posadit a vše probrat, či spolu i nějaké produkty zkusit nafotit. Není přeci lepšího učitele, než vlastní zkušenost.

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.