Magazín

Fotoporadna

Jak (ne)fotit fashion

Martin LukešAktualizováno: 8. 4. 2021 v 14:51 • Rubrika: Fotoporadna

Jak (ne)fotit fashion

Tak jako každý měsíc, přináší i v srpnu naše FOTOPORADNA článek, který se věnuje aktuálnímu kolu celoroční fotografické soutěže ROK S MEGAPIXELEM. Prázdninovým tématem je MÓDA, ČILI FASHION, což je žánr poměrně specifický. Hodně záleží na detailech a celkovém konceptu. Tentokrát jsem se rozhodl pro opačný postup a v následujícím článku nebudeme mluvit o tom jak fotit fashion, ale naopak o tom, na co si dát pozor a jakých chyb se při focení módy nejčastěji dopouštíte.

Co je fashion fotografie

U módní fotografie jde primárně o produkt. Tím je hlavně oblečení, dále pak obuv, klobouky, čepice, pokrývky hlavy. Může se také ale jednat o fotografie se zaměřením na šperky a módní doplňky, jako jsou hodinky, kabelky a podobně. Samostatnou kapitolou jsou pak snímky módních účesů, sestřihů a módního líčení. Nejde tedy o modelku jako takovou, ale o to, co má na sobě. Ač to zní možná trochu šovinisticky, tak modelka hraje v módní fotografii pouze roli věšáku, ramínka na šaty, případně figuríny z výkladní skříně. Na druhou stranu dobrá modelka si je toho vědoma a podle toho také k focení přístupuje jak výrazem, tak pózou.


Portrétní fotografie, chybně vydávaná za fashion. Na snímku je sice vidět kus tílka, ale vzhledem k tomu, že splývá s pozadím, tak na něj není kladen dostatečný důraz, což stejné platí o náušnici.

Fashion fotografie si mnoho lidí plete s klasickým portrétem. Jen proto, že je na snímku zajímavá, případně hezky nalíčená, nebo hezky oblečená modelka, nemusí jít o fashion. Pokud není na snímku vidět oblečení, šperk, ani jiný doplněk, který diváka láká ke koupi, není to modní fotka, ale portrét, případně glamour.


Portrétní fotografie chybně vydávaná za fashion. Na snímku je hlavním motivem výraz modelky, nikoliv módní produkt, nebo doplněk. Jde tedy o standardní portrét.

Koncept fashion fotografie

Jak by tedy měla módní fotografie vypadat a z čeho by se měla skládat? Jak již jsem jednou uvedl, primárně jde o produkt. K němu musí vymyslet fotograf kulisu, která se skládá z těchto základních prvků.

Model/modelka
Musí být samozřejmě reprezentativní, protože divák/zákazník, většinou pak zákaznice, musí nabýt pocitu, že s nákupem konkrétního módního kousku získá stejné charisma, jako má modelka. Na druhou stranu modelka nesmí odvádět pozornost. Většinou se tedy modelka dívá mimo objektiv, aby jí na sebe pohledem nestrhávala. Nemusí tak být ale vždy. Často se využívají zavřené, nebo přivřené oči a jakoby nepřítomný výraz, tedy žádný „sýýýýýýr“ a úsměvy od ucha k uchu, jak je někdo zvyklý u rodinné fotografie. Modelky se často tváří velmi nepřítomně právě podobně jako figuríny a je to tak u tohoto žánru v pořádku.


Čistá módní fotografie, na které je modelka pouze „stojánkem“ na značkovou kabelku a brýle. Světlo zvýrazňuje hlavní motiv a pozadí nijak neruší, pouze dokresluje celou scénu. Příjemný je také silný barevný kontrast, růžová/černa.

Líčení
Protože je móda o určitém luxusu, měl by model, případně modelka působit reprezentativně. S tím souvisí účes a líčení. To by mělo korespondovat s celým konceptem snímku a mělo by být samozřejmě na úrovni. Pokud v tomto směru nemá modelka ani fotograf dostatečně zkušenosti, je lepší svěřit se do péče odborníků, tedy kadeřnice a vizážistky.

Póza
Modelka by měla být správně napózovaná. Fashion pózy jsou velmi často extravagantní, krkolomné a nepřirozené. Takový je ale trend. Pokud někdo namítne, že modelka „stojí divně“ a že takhle normálně nikdo nestojí, nenechte se ovlivnit. Je to tak v pořádku.

U módní fotografie se většinou nenosí souměrnost. Kromě produktu samotného by měly vyniknout také křivky modelky. Velmi často se jedno rameno, ruka, nebo noha zvedá, nebo pózuje jinak než druhá. V případě že nemá fotograf ani modelka zkušenosti s pózováním, je lepší nic nevymýšlet a držet se nějaké předlohy.


Modelka i produkt jako takový je ve stínu, takže je hlavní motiv v podstatě potlačen absencí světla. Nevhodné je i výrazné pozadí,  které trčí rušivě modelce z hlavy, dále pak póza, protože nejen že nevyniknou křivky modelky, ale ta má navíc pouze jednu ruku a velmi špatná je i perspektiva, která dává modelce dost nelichotivé tvary. 

Světlo
Dalším stavebním prvkem módní fotografie je světlo. Zde samozřejmě záleží na konkrétním snímku. Používá se měkké rozptýlené světlo, ale možná mnohem častěji tvrdé světlo s velmi ostrými přechody. To k fashion zkrátka patří. Jinak je jedno, jestli fotograf pracuje s denním světlem a odraznou deskou, nebo studiovým zábleskem. Musí ale myslet na to, že produkt hraje hlavní roli a primárně by tedy měl být vysvícen hlavně ten.


Ve své podstatě by se tato fotografie dala považovat za módní, kdyby byl zvolen jiný typ svícení. Velmi silný šerosvit v podstatě potlačil hlavní motiv, tedy spodní prádlo a díky tomu by ho divák/zákazník jen velmi těžko v obchodě identifikoval.                                             

Kulisa
Módní fotografie se dá fotografovat jak v neutrálním prostředí, například v ateliéru, nebo s jiným klidným pozadím, tak v interiérech a exteriérech v přirozeném, nebo aranžovaném prostředí. To by ale mělo být vždy v harmonii s celou fotkou a opět by na sebe nemělo strhávat moc pozornosti a odvádět tak diváka od hlavního motivu tedy produktu. Velmi často se pracuje s malou hloubkou ostrosti, právě proto, aby se odpíchl hlavní motiv od pozadí, které funguje pouze jako kulisa.


Na této fotografii je vidět seriózní styling, dobrá póza a odvrácený pohled modela. Dále příjemné světlo i zajímavá dynamika vytvořená pohybem, ale dost to kazí pozadí. Model má „zaražený“ sloup v hlavě, dráty v pozadí mu prochází hlavou a celé to vyvolává dojem, že jde o loutku. Což samozřejmě mohl být záměr, ale obávám se, že v tomto případě šlo spíše o nepozornost. Navíc se mikina, která je zřejmě hlavním módním prvkem, trochu ztrácí na tmavém pozadí keře.       

Proklaté ruce    

Adamsova ruka
Paradoxně prvkem, který nejvíce pokazí i špičkové fashion fotografie jsou ruce. Velmi častou chybou je, pokud nejsou dlaň a prsty propojeny s paží a působí to, že jsou uťaty v zápěstí. Ruka si na fotece žije tak nějak bezprizorně svým životem, podobně jako useknutá ruka v populárním filmu o rodně strašidel z Adamsovy rodiny. Proto se jí na workshopech říká Adamsova ruka.


Ruka "Věc" z filmu Rodina Adamsových



Ruka rostoucí z paže druhé, „sápající se modelce po krku“ v kombinaci s "dvouprstým pahýlem" levé ruky.



Ruka "útočící na klín modelky".

Pahýly, kopýtka, pařátky a jiné panoptikum



Totální "amputace" pravé ruky v rameni.


Noha schovaná v písku, působí jako by byla amputovaná v kotníku.


"Pahýl ve tvaru háku" na levé ruce.

Končetiny k objektivu a od něj

Další častou chybou je nesprávné napózování končetin vůči perspektivě objektivu. Nejčastěji to bývá paže, loket, noha, nebo koleno směřující do objektivu, případně od něj. Vzhledem k tomu, že je končetina blíž (dál) od objektivu, než je zbytek těla, působí na fotografii větší a mohutnější (případně menší a drobnější). To k poměru zbytku těla nevypadá nikdy dobře.

Navíc se u portrétní a fashion fotografie velmi často pracuje s malou hloubkou ostrosti. Díky tomu jsou končetiny rozostřeny a jejich proporce se mění v bizarní tvary a pahýly. Končetiny by tedy měly být ideálně v jedné ose s rovinou ostrosti, tedy souběžně s osou snímače. Další důvod, proč by lokty a kolena neměla směřovat k objektivu, je čistě psychologický.  Vystrčené koleno, nebo loket, symbolizuje výpad, tedy úder a díky těmto asociacím může divák vnímat celou fotografii negativně.


Ruka směřující k objektivu, mimo hloubku ostrosti, působí jako deformovaný pahýl.


Stejně tak noha směřující k objektivu, mimo hloubku ostrosti, navíc poznamenána ostrými stíny nabyla bizarních tvarů a díky tomu zmizela veškerá ladnost této části ženského těla.


"Adamsova ruka" v kombinaci s výhružným loktem k objektivu bez paže rostoucí rovnou z ramene. Díky tomu má celá ruka divné proporce.


Předloktí vyrůstající přímo z ramene pokazilo jinak příjemný portrét, stejně jako absence prstů, která zapříčinila, že zápěstí působí jako "osekaný pahýl".



Jedinou vyjímkou, kdy u portrétu funguje loket směrem k objektivu, je když fotografujete kick-boxera, nebo jiného bojovníka.

Propnuté ruce

Poměrně častým jevem jsou u portrétních a fashion fotografií moc propnuté ruce. Nejčastěji když osoba sedí a opírá se o ruce za tělem. Moc napnuté ruce působí velmi strnule a leckdy se loket dostane do záporného úhlu, což vypadá jako by byl vykloubený. Ideální je, když modelka ruce mírně pokrčí a ruka tak dostane tupý úhel. S tím souvisí i funkce svalstva ruky. Pokud je modelka o ruku zapřená, pracuje triceps, tedy spodní sval na paži a tím jak se napne, změní svůj objem. I něžná modelka pak může mít na fotce ruce jako stěhovák.


Ruka propnutá do záporného úhlu, působí vykloubeně. Opět výrazný "stěhovácký" triceps.

Ořezy končetiny

U fashion, stejně jako u portrétní fotografie, jsou ořezy končetin i hlavy povoleny. Někdy jde fotografovi o takový detail, že pro všechny končetiny zkrátka na fotce není místo. Platí ale určitá pravidla, jak a jakými částmi těla může ořez vést. Všeobecně se nedoporučuje „řezat“ zranitelná místa. Z hlavy jsou to uši, oči, obočí a brada. Dále pak klouby, tedy krk, lokty, zápěstí, kolena, kotníky a samostatnou kapitolou jsou pak prsty jak na nohou tak rukou. Pokud jsou v záběru vidět, měly by být celé, úhledně poskládané a neměly by vyčnívat ven ze snímku, nebo být schovány za záhyb látky, v trávě, vodě, písku atd.


Ruka zbytečně uříznutá v zápěstí. Stačilo ji lehce pokrčit a do záběru se vešla celá.


Schéma správných a chybných ořezů v jednotlivých částech těla.


Chybný koncept fashion fotopgrafie. Pokud mají být prodávaným produktem tílko, případně boty, pak nemůžeme inscenovat celý snímek tak, aby se zákaznice po jejich nákupu bála únosu, nebo znásilnění. Nemluvě o špatném světle a vulgární póze.


Chybný koncept fashion fotografie. Z produktu, v tomto případě montérek je jedna velká černá skvrna, takže nejsou vidět detaily ani záhyby látky. To dělá snímek plochý a potlačuje hlavní motiv. Navíc modelce splývá ruka s oblečením, které potlačuje křivky jejího těla a naopak ho rozšiřuje.

Ukázka toho jak se to dá dělat lépe
 


Zajímavá nekřečovitá póza, hezké líčení, příjemná práce se světlem a nádherné barevné sladění celé fotografie.

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Luděk Bouška

Reaguje na (6) | Dobrý den, díky za upozornění, ten hezký překlep jsem opravil...  :)

9

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 01. 09. 2015 |Reagovat

Jindřich Šaur

Pěkný článek.

8

Jindřich Šaur, 01. 09. 2015 |Reagovat

Otakar Metlička

Zajímavý text jak se vyvarovat chyb v tématu fashion, osobně tuto kategorii normálně vůbec nedělám a proto mi i toto měsíční téma hodně trápilo s jeho pochopením a nafocením, je to těžká kategorie vzhledem k technickému ale i uměleckému provedení a klobouk dolu před některými kvalitními snímky autorů. Souhlasím s kolegy v reakcích níže, že výběr bude tentokrát asi oproti jiným měsícům pro porotu těžší. Co jsem stačil shlédnout, tak je v přihlášených fotografiích do fashion i mnoho pěkných snímků, ale některé jsou přesto jasně mimo zadané téma co má obsahovat módu a fashion neprezentují. Je škoda, že někteří kolegové přesto hodnotí stereotypně přihlášený snímek do soutěže přidělením mu laiku, přesto, že není na dané téma a tak proto dochází ke zkreslování úrovně soutěže v poměření odpovídajících fotografií co téma obsáhli minimálně v laickém(populárním) hodnocení . Očekával bych, že pokud je snímek v soutěži, jeho případné hodnocení bude podmíněné že plní parametry zadání.

7

Otakar Metlička, 01. 09. 2015 |Reagovat

Bezva článek. A bezva ukázky !
Jen odstavec "Proklaté ruce" by se stejně mohl jmenovat "Proklatá čeština".
Propojit dlaně s prsy umí jistě málokdo ;-).

6

Martina Čechová, 31. 08. 2015 |Reagovat

Petr Hájek

Pěkný článek, škoda, že až teď. Mohl bych spoustu chyb udělat mnohem sofistikovaněji. :-)

Reaguje na (1) | Já beru, že soutěž je věc, kdy řadu lidí "donutit" zkusit něco, co by jinak nezkusili. Pak samozřejmě nelze čekat výsledky, jako od dlouholetých profíků, ale to asi není účelem. Pokud lidi čuchnou k něčemu novému (ať už proto, že zjistí, že tohle je opravdu nebere... a nebo naopak, že tomuhle by se chtěli věnovat i víc), je to jen dobře.

5

Petr Hájek, 31. 08. 2015 |Reagovat

Antonín Vystrčil

Moc dobrý věcný - jedním slovem výborný článek, Martine. ... Doplněný fotografiemi z již končícího kola. ... Reaguje na (1) | ... a tady se přidám ke Zdeňkovi, od středy si dělám chvilku času denně a procházím postupně fotografie kola MÓDA, čili FASHION a musím jej doplnit, i po dnešku, s tím, že by jedině měly někteří autoři připraveny trumfy na poslední dva dny - neděli a pondělí (ač - je to velký risk), nebo přibude několik nových, dalších autorů fotografií, tak jinak bohužel, padesátka opravdu kvalitních autorů, jejichž věci budou koukatelné, ve smyslu Martina Lukešově článku, se opravdu dokupy asi nedá .
Krásnou neděli - a Dobré světlo! - Všem.

4

Antonín Vystrčil, 29. 08. 2015 |Reagovat

Bohuslav Hanus

Výživný článek, takový rychlokurs focení módy!

3

Bohuslav Hanus, 26. 08. 2015 |Reagovat

Martin Lacika

Skvělý článek, jsem rád, že si člověk může pohromadě pročíst spoustu chyb jak to nedělat, a na co se případně zaměřit, sice tomuto tématu neholduji, ale takovéto články jsou přínosem myslím pro každého.

2

Martin Lacika, 26. 08. 2015 |Reagovat

Zdeněk Dvořák

Toto kolo bude pro porotu asi hodně náročné. Narozdíl od krajiny či zvířat zde bude asi problém najít 50 kvalitních autorů. Je však dobře, že tu jsou i takto náročná témata!

1

Zdeněk Dvořák, 26. 08. 2015 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.