Magazín

Fotoporadna

Jak nejlépe převést fotku do černobíla - Zoner Photo Studio

Martin LukešAktualizováno: 7. 4. 2015 v 13:00 • Rubrika: Fotoporadna

Jak nejlépe převést fotku do černobíla - Zoner Photo Studio

Čtvrté kolo naší celoroční soutěže ROK S MEGAPIXELEM se nese v duchu černobílé fotografie. Udělat dobrý černobílý snímek, tedy převést ho z barev do černobíla, není ale tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Existuje tisíce nejrůznějších editorů a stovky postupů, jak na to. V následujícím seriálu vám představíme jednoduché, ale zároveň velmi efektivní metody.

Obsah

V současné době je mezi rodinnými a středně pokročilými fotografy jednoznačně nejrozšířenějším editorem pro úpravu fotek Zoner Photo Studio. V současné době nabízíme již sedmnáctou verzi tohoto úspěšného programu a doporučuji ho každému, kdo chce začít s editací fotek. Sám v něm pracuji více než deset let a začínal jsem tehdy s verzí Zoner Media Explorer 5. Přesto, že používám i jiné pokročilejší programy, tak na český Zoner nedám dopustit. Jeho největší předností je především intuitivní ovládání, celá řada pokročilých funkcí a fotografických filtrů a v neposlední řadě i cena, díky které je dostupný v podstatě každému.



K černobílé fotografii vede v Zoneru hned několik cest. Každá je něčím specifická a každá se hodí pro trochu jiné účely. U černobílé fotografie je ale výsledek hlavně o pocitech a nedá se tedy objektivně říci, že ta či ona cesta je nejlepší. Jednoduše každý má odbarvenou fotografii trochu jiný pohled a každému vyhovuje něco jiného. Na svých workshopech vždycky říkám, že fotografie je jako vaření. Pokud se budeme bavit o receptu na rajskou omáčku, tak základ bude vždycky stejný. Na konci si tam ale někdo přidá pár kapek citronu, někdo lžičku octa, jiný naopak trochu cukru a někdo do ní dokonce strouhá perník. Vše je tedy o pocitu a chuti.

Efekt – Stará fotografie

Někteří fotografové se spolu s převodem do černobíla snaží docílit toho, aby fotografie působila staře, jako by vypadla z dědečkova alba. Je potřeba si ale uvědomit, že ne každé fotce tento vzhled sluší a většinou nevypadá dobře, když na fotce figurují moderní artefakty a přitom vypadá jako 100 let stará. Podobného vzhledu lze docílit jednoduchým Efektem, který se přímo jmenuje STARÁ FOTOGRAFIE. V něm lze dokonce nastavit něco jako „úroveň stáří“ v rozmezí 10-100. Síla efektu ale v podstatě nedělá nic jiného, než že fotografii tónuje do žluté až oranžové barvy, tedy klasické sépie.


Stará fotografie úroveň 20

Tento efekt ale není mezi serióznějšími fotografy moc oblíbený a mnohdy je označován za laciný. Pokud se rozhodnete ho použít, nenastavujte sílu efektu na hodnoty přes 20. Silnější tónování opravdu nevypadá dobře a většinou s tím nikoho neohromíte.


Stará fotografie úroveň 10 + Dramatic portrait (krytí 50%) + sytost úroveň 50 + kontrast úroveň 10 + expozice 0,3

V Zoneru lze ale kombinovat různé efekty, filtry a další úpravy, takže i efekt staré fotografie lze doladit tak, aby vypadal zajímavě. Po jeho aplikaci například můžeme lehce upravit expozici, zvýšit kontrast, snížit sytost, čímž se zbavíme výraznosti sépiového efektu a nakonec můžeme aplikovat například filtr DRAMATICKÝ PORTRÉT.


Stará fotografie úroveň 10 +  sytost úroveň 50 + přidat zrno (jemné,množství deset, Perlinův šum)

Kdo by chtěl jít ještě dál, může přidat do fotografie EFEKT ZRNO, který dodá snímku zajímavou patinu. Samozřejmě, že umělý digitální šum nemůže konkurovat zrnu filmových materiálů, ale pro rodinnou fotografii je myslím tento efekt postačující.

Efekt – ODSTÍNY ŠEDI



Desaturace

Další jednoduchou metodou je klasická DESATURACE, tedy odbarvení. Te lze docílit pouhým stažením SYTOSTI BAREV na hodnotu nula, nebo použít efekt ODSTÍNY ŠEDI, metoda DESATURACE. Přesto, že se nejedná o nějakou pokročilou metodu, nevypadá efekt špatně. Fotografie má dostateční kontrast a zároveň bohatou škálu přechodů.


Odstíny šedi

Efekt odstíny šedi dále nabízí celou řadu dalších metod. Základní je ODSTÍNY ŠEDI, která se velmi podobá předchozí desaturiaci. Je ale o něco měkčí a má trochu menší kontrast. Je to taková černobílá klasika, která neurazí a hodí se třeba na měkčí podání portrétů.


Červený kanál

Velmi efektivní metodou převodu do ČB je vytažení určitého kanálu ze základního spektra RGB. Červený kanál odfiltruje vše, co bylo na snímku červené a hodně se používá na portréty, protožev podstatě úplně vyhladí pleťovou barvu, která je téměř bílá. Červený, stejně jako žlutý filtr se používal už v dobách kinofilmu, právě při fotografování černobílých portrétů.


Zelený kanál

Zelený kanál dělá odstíny pleti o něco výraznější a jeho použití hodně záleží na líčení. Na některé portréty se hodí, ale ne vždy. Lepší je použít třeba určitou úroveň prolnutí, červeného a zeleného kanálu.


Modrý kanál

Modrý kanál dělá pleťovku hodně tmavou a na portréty se v podstatě moc nepožívá, pokud nechceme docílit, nějakého extrémnějšího převodu. Dá se ale zase kombinovat s dalšími kanály.


Minimum kanálů

Další metodou je minimum kanálů, kdy fotografie přichází o nejtmavší odstíny a jde v podstatě téměř až do high-key.


Maximum kanálů

Opakem je maximum kanálů, kdy jsou všechny odstíny šedi velmi sité a celá fotografie je velmi tmavá.

Efekty

Kromě efektů nabízí Zoner v novějších verzích ještě přednastavené RYCHLÉ EFEKTY. Ty se nenachází v horní liště jako standardní efekty, ale v roletce na pravé straně okna programu, vedle záložky RYCHLÉ ÚPRAVY. Zde se nachází paleta přednastavených filtrů, z nichž některé se hodí speciálně pro černobílou fotografii.



Filtr: Black & White

Tím hlavním je Black & White, tedy jednoduchá převod do ČB. Jde v podstatě o kontrastnější a tvrdší způsob desaturace.


Filtr: Black & White + Retro (krytí 76%)

Rychlé filtry lze ale mezi sebou i kombinovat. Pokud aplikujete zmiňovaný Black & White a následně efekt RETRO u kterého snížíte krytí, výsledkem je zajímavě tónovaný snímek s lehkým nádechem vzhledu cyanotype.


Filtr: Black & White + Dramatic portrait

Kdo má raději kontrastnější a tvrdší převod, který se hodí například na portréty mužů, starších lidí, nebo reportáží, dokumentu a architektury, může zkombinovat Black & White s efektem DRAMATIC PORTRAIT. Výsledkem je velmi kontrastní a dramatická fotografie.


Filtr: Black & White + Dream + Dream

Pravým opakem je filtr DREAM PORTAIT, která snímek změkčuje a přidá mu jemnou vinětaci. To se zase hodí na romantické portréty, fotografie dětí, svatební snímky atd. Aplikaci rychlého efektu lze i několikrát zopakovat, čímž se efekt filtru násobí.


Filtr: Black & White + Vitality (krytí 76%) + Dream portait

Výjimkou tedy není ani použití tří a více rychlých efektů s různou úrovní krytí. To už je ale trochu alchymie a chce to si vše vyzkoušet, uložit více variant výsledných snímků a nakonec porovnat a vyhodnotit, co je nejzajímavější.

Vidíte sami, že převod do BW je docela věda a když na to přijde, může výroba digitální černobílé fotografie trvat stejně dlouho jako rozložit v koupelně temnou komoru a namíchat vývojku s ustalovačem. Dodnes se sice některým fotografům stýská po vůni chemikálií, na druhou stranu pokrok nelze zastavit. A tak jako má své kouzlo jízda vlakem taženým parní lokomotivou, běžně cestovat už by s ním chtěl asi málo kdo.

Sdílet na


Komentáře k článku

Lubomír Holý

Moc jsem ještě do čb nepřeváděl,a jak vidět skýtá mnoho možností,ale jak pan Lukeš píše v posledním odstavci.Není nic krásnějšího když v misce s vývojkou vidíte vystupovat obraz budoucí fotografie.S tatínkem jsme si vyvolávali i filmy.Ale to už je moc dávno.
Lubomír Holý.

4

Lubomír Holý, 14. 4. 2015 |Reagovat

JD

Tak s takovým komentářem souhlasím a také filtry používám, neboť těch možností je nekonečná řada. Vždy ale s rozumem. Někdy méně znamená více.

3

Jiří Doupovec, 14. 4. 2015 |Reagovat

Švesi 1

Reaguje na (1) | Přesně, práce s barevnými kanály je základ, pak už to většinou stačí jen trochu doladit. :-)

2

Švesi 1, 6. 4. 2015 |Reagovat

Jaroslav Orlík

Zoner mám taky rád, především proto, že je všechno pěkně pohromadě. nemusím nikam odskakovat, stačí přepnout prohlížeč, editor a další možnosti na liště nahoře. Ale přece jen, co se týče editace právě černobílé fotografie, tak zoner, jako takový nepoužívám vůbec, protože s ním nedosahuji výsledku, jakých chci. Zoner má ale možnost spolupráce se spoustou různých plugínů, které jsou specializované a jako takové dosahují výrazně lepších výsledků. Třeba už jen proto, že v jedné roletce je, na jednom míste, nejen práce s barevnými kanály, bez čehož se, u převodů, vůbec neobejdete, ale současně je tam kontrast, jas, světla, stíny a práce se strukturou, nebo třeba volba vkládaného velikosti zrna a jeho ostrost případně imitace různých značek a typů BW negativů. Zoner pracuje dobře, udělal velký pokrok, dokonce už začal pracovat, u různých filtrů, s vrstvami a jejich průnikem, což pro běžnou práci bohatě stačí. Ale vyšší dívčí to rozhodně není, ale taková střední určitě ano.

1

Jaroslav Orlík, 6. 4. 2015 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.