Magazín

Fotoporadna

Jak začít upravovat a pracovat s fotkami

Martin HájekAktualizováno: 29. 6. 2021 v 15:27 • Rubrika: Fotoporadna

Jak začít upravovat a pracovat s fotkami

Mezi námi fotografy je to svým způsobem dost kontroverzní téma. Jedni úpravám velmi fandí, jiní je odsuzují. Jak už tomu tak bývá, pravda je někde mezi. Naším cílem by mělo být fotografii už v základu (na scéně) vyfotit jak nejlépe to jde, v rámci možností. Následné úpravy by měly pouze snímek “doladit”. Kolegové Luděk s Vašek rozjeli na dané téma diskuzi. Podívejte se na video.

Obsah

Ač se to často podceňuje, tím nejdůležitějším krokem je důsledná a hlavně průběžná selekce. Digitální fotoaparáty - DSLR, CSC, kompakty i fotomobily, jsou skvělé pro svou flexibilitu a široké možnosti využití. Na druhou stranu, v mnoha ohledech nám dělají vlastně i tak trochu mědvědí službu. Pořízení digitálního snímku (nebo videa) je strašně snadné a rychlé. Svádí to fotit hodně a pořád. Výsledkem jsou pak desítky, stovky až tisíce fotek. Z nich pak mnoho duplicitních, často nevalné kvality - technické i obsahové. Proto by základem měla být neustálá selekce a průběžné promazávání. První pravidlo: koš - ten virtuální samozřejmě - je vaším nejlepším kamarádem.

 

Pořádek musí být

Dalším důležitým faktorem je smysluplná katalogizace. Jednak musíte snímky protřídit a následně je někam dát. Dnešní pokročilé programy pro práci s fotografiemi - Adobe Photoshop. Adobe Lightroom, Zoner Photo Studio - již využívají velice sofistikovaný systém třídění, štítkování i popisování fotografií. Lze využívat klíčová slova, dávkově upravovat, přesouvat a přejmenovávat. Dále pracovat s exifem či pomocí GPS údajů sortovat snímky dle místa a času pořízení. Pojmenovávání a řazení fotografií do složek je samostatnou kapitolou. Zde existuje jediný postup - vytvořit si svůj funkční systém a toho se držet. Pravidlo druhé: nevyznáte-li se ve vlastních fotografích vy, nevyzná se v nich nikdo.

Galerie Megapixelu:
soutěže, profily, prezentace... K dnešnímu dni registrovaných již cca 12 000 fotografů!

Výstup, archivace

Jak jsme již naznačili v předchozím odstavci, třetí klíčovou věcí, je export a následné “skladování dat”. Zde si musíme dobře rozmyslet, k čemu budeme dané snímky používat, kam půjdou a jaký výstupní formát, velikost a kvalita (komprese) bude optimální. Pokud fotografie plánujete použít pro webové galerie, stačí nám menší rozlišení, JPG formát a lze i použít nějaký rozumný stupeň komprese - kvůli malému datovému objemu snímků. Jestli ale chceme fotografie tisknout, plné rozlišení a bezeztrátový formát (například TIFF) je relevantní. Otázkou samozřejmě je, velikost tisku a provedení - je rozdíl tisknout fotografie do alba a nebo na velký fotoobraz či pro velkoformátový tisk. Nejlepší je rada v osvědčené fotografické sběrně.

A co se týče záloh, doporučuji pravidelně a důsledně. Nejlépe dvojité jištění a rozhodně ne přímo na pevném disku PC/Notebooku. Na trhu je dnes množství spolehlivých externích disků - jak kapesních/cestovních, tak i velkých/desktopových. Investice do nich se rozhodně vyplatí a ušetří vám spoustu starostí. Pravidlo třetí: Fotografie, které nezálohujete a netisknete, ty jakoby nebyly.

Pusťte si video 

Závěrem

Populární variantou je dnes záloha a publikování fotografií online. Ať už pomocí různých webových galerií, tak prostřednictvím sociálních sítí. Na jednu stranu, proč ne? Lepší nějaká “záloha” než žádná. Na druhou stranu, jde pořád jen o virtuální fotky, které lze snadno zneužít, zcizit ale také smazat. Navíc nikdy nevíte, kde jsou a co se s nimi děje. Proto nelze než důrazně doporučit, udržujte si kontrolu nad svými daty - od fotografií přes videa až po všechny ostatní soubory.

foto: Martin Hájek
úvodní fotografie: Václav Křížek

Sdílet na


Komentáře k článku

MH

Reaguje na (3) | Dobrý den, co se týče mazání fotek už ve foťáku, jde samozřejmě vždy pouze o ty fotky, kde si je fotograf hned na první pohled 100% jist, že je tam něco hodně špatně. Jakmile je byť jen stín pochybností, lépe nechat kontrolu až na velký LCD. Nicméně i na malém displeji lze fotky relativně rychle a důkladně proklepnout (a praxe mě naučila, být maximálně časově efektivní, takže mé selekce jsou velice rychlé. S mazáním se prostě moc nemažu :-)) Co se týče výběru-počtu fotek, to je myslím na samostatnou (a dlouho) diskuzi. Záleží na typu focení, na využití fotek, na tom jestli jde o placenou či neplacenou zakázku (popř na typu zakázky) atd. atd... 

4

Prodejce Megapixel.cz, Martin Hájek, 5. 4. 2017 |Reagovat

Jaroslav Orlík

Reaguje na (1) | Karle, mluvíte mi z duše. Mazat fotky při pohledu na malý displejek foťáku mi nepříjde rozumné. Mnohdy se mi totiž stává, že to, co jsem v aparátu považoval za košovku, se na velkém moňasu ukázalo jako velmi výtvarné, byť neúmyslně, nebo jako základ k nějakému jinému opusu. A stran počtu fotek pro prezentaci? No, občas někde něco udělám a občas jsem pozván, abych o fotkách něco řekl i s ukázkami a vždy, když bylo fotek přes padesát, bylo očividné, že na konci lidé nevěděli, co bylo na začátku. Takže s Vámi souhlasím i v tomto. Je ale třeba říci, že dnes jsou lidé zvyklí na velké dávky fotek. Otázka je, co si z nich vezmou. Ale to není můj případ. Takže souhlasím i s Luďkem, že co člověk, to názor.

3

Jaroslav Orlík, 25. 3. 2017 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (1) | Dobrý den, nemáte se za co omlouvat... Co člověk, to názor.

2

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 9. 3. 2017 |Reagovat

KE

Koukl jsem se na začátek videa a hned mám dvě připomínky:

1) Prohlížet a mazat fotky přímo ve foťáku je zbytečně pracné. Zásadně dělám první selekci až v počítači - na kartě, než přenesu zbytek na disk.

2) 100, maximálně 150 fotek na jednu prezentaci - to je tak na celodenní přednášku s přestávkami na občerstvení. Daleko lepší počet je třicet až padesát a i to je někdy moc.

Na tom jsem skončil, I am sorry.

1

Karel Endler, 8. 3. 2017 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.