Magazín

Fotoporadna

Jak vybavit domácí ateliér

Richard HanáčikAktualizováno: 2. 12. 2021 v 13:05 • Rubrika: Fotoporadna

Jak vybavit domácí ateliér

Každý fotograf se časem dostane od specializace „fotím všechno” k tomu, že se začne více věnovat jednomu žánru, který mu jde nebo ho baví nejvíce. Pokud je to portrétní fotografie, má v podstatě dvě možnosti - focení v přirozeném světle nebo v ateliéru. Teď ale přichází zásadní otázka! Kde začít s vybavováním domácího ateliéru nejen pokud začínáte.

Obsah

Výhody focení v ateliéru

Jakmile nám nepřeje počasí, nebo požadujeme intimnější prostředí, tak je právě ateliér k nezaplacení. Můžeme mít k dispozici zázemí, uskladněné rekvizity, fotit můžeme za jakéhokoliv počasí a v kteroukoliv denní dobu, ale hlavně využijete umělé osvětlení, které lze modifikovat na nekonečné množství způsobů. Sen pro portrétistu. Taktéž produktová fotografie se bez ateliéru neobejde. Pojďme se podívat, co je k takovému focení potřeba.

Portrét v ateliéru na černém pozadí | Megapixel

Kde mohu mít ateliér

Pronajímáte si prostor nebo máte nevyužitou místost v bytě či domě? Jako ateliér vám může posloužit jakákoliv místnost, která je rozměry větší než 3x3 metry. To je dané šířkou pozadí a ideálním odstupem od fotografovaného objektu. Vybavení poté bude spíše záviset od vašich nároků a zkušeností. Za prvé je potřeba si dobře rozmyslet, co budete v ateliéru fotit a jaké jsou vaše ambice. Pokud budete fotit příležitostně hlavně rodinu, můžete na vybavení ateliéru relativně šetřit a improvizovat. Pokud je i nějaká šance, že se vaše focení stane alespoň z části komerční, nebo jste zapálený a náročný hobby fotograf, šetřit se rozhodně nevyplatí. Pojďme si vybavení ateliéru rozdělit na jednotlivé prvky a podívat se, v čem se ateliéry liší.

Vybavení ateliéru pro začátečníky

Pozadí 

Leckdo si řekne, že si vystačí s bíle vymalovanou stěnou. Velmi rychle vás tento nápad přejde po vyfocení prvních snímků a následných retuší. Jelikož zejména se zábleskovými světly se fotí na vyšší clony, budete mít proostřený relativně velký prostor před a za fotografovaným objektem. Díky tomu uvidíte na fotkách jakoukoliv nerovnost na zdech. Za základní vybavení ateliéru tedy považuji klasické bílé pozadí, se kterým neuděláte chybu.

Nejpoužívanější pozadí je z papíru o šíři 2,7 m s návinem 11 m. Můžeme si vybrat z velkého množství barev, ale pro začátek doporučuji k bílému pořídit neutrální šedou a černou. Aktuální nabídku pozadí naleznete zde. Alternativou jsou textilní pozadí, ale pokud je velmi kvalitně nevyžehlíte a nezbavíte se všech záhybů, nastává problém jako u vymalované zdi. Na fotkách bude vidět jakákoliv nerovnost.

Pozadí do ateliéru | Megapixel

Pozadí lze upevnit na mobilní držák, nebo na konzole upevněné na zdi. Pokud není vaším požadavkem ateliér vždy po použití uklidit, doporučuji upevnění pomocí konzolí, a to hlavně z důvodu stability. V nabídce naleznete konzole na jeden i více kusů pozadí. U jedné barvy pozadí většinou nezůstanete, proto doporučuji sadu na tři nebo čtyři kusy, která obsahuje i trny k upevnění pozadí do konzolí a manipulační řetízky. Pokud pořizujete toto základní vybavení do ateliéru, nehraje roli jestli jste začátečník, hobby fotograf nebo profesionál. U těchto prvků budete investovat spíše než do kvality, tak do množství.

Světla do ateliéru

Při výběru vybavení strávíme u světel asi nejvíce času. Začnou se na nás sypat parametry jako výkon, druh napájení, druh bajonetu a spousta dalších. V ateliéru ale chceme mít nad světlem plnou kontrolu a mít k dispozici vysoký výkon, proto se budeme věnovat hlavně zábleskovým světlům. V ateliéru budete pro začátek potřebovat alespoň dvě světla. Jakmile si ale začnete se světlem „hrát,” zjistíte, že ideální počet jsou tři. 

Začneme druhem napájení. Jestliže nebudete využívat světla častěji i v exteriéru, zvolte verzi bez baterií a napájenou ze zásuvky. Pro domácí a hobby použití vystačíte s výkonem 300Ws. Pokud ale máte větší ateliér, popřípadě budete používat větší modifikátory nebo budete světla více zatěžovat, doporučuji výkon 400Ws či 600Ws. 

Nejpoužívanějším bajonetem u světel, který slouží k uchycení modifikátorů světla, je bajonet s názvem Bowens. V aktuální nabídce se můžete setkat ještě s bajonetem Profoto a výjimečně Elinchrom či Broncolor. Pro začátečníky doporučuji světla Terronic, nebo Fomei, která ale vyhoví i náročnějším profesionálním fotografům. Tato světla dosahují barevné stálosti už i v základních řadách. Rozdíl je v tom co světla „vydrží”. Terronic je spíše na domácí použití s frekvencí focení párkrát do měsíce. Naopak řada Fomei Digitalis Pro jsou světla pro profesionální nasazení a snesou denní použití i při vysokých výkonech.

Světla do ateliéru | Megapixel

Světla se dále liší způsobem ovládání. Levnější verze spoléhají pouze na mechanické ovladače. U vyšších modelů nalezneme tlačítka a informační displej. Způsob ovládání má praktický vliv jen na komfort při práci, například se díky displeji lépe odečítají nastavené hodnoty v případě, že bychom konkrétní nastavení chtěli aplikovat v budoucnu. Třešničkou na dortu je možnost ovládat světla Profoto pomocí aplikace v telefonu.


Uchycení světel

Nejjednodušší řešení je použití světelných stativů. Jsou lehké a umožňují použití světel i ve výšce kolem 2 m. Pokud budete používat světla kolem 500 Ws, nebo větší modifikátory, doporučuji na stativech nešetřit a zvolit robustnější variantu. Jako „pojistku” můžete využít i protiváhu, která vám minimalizuje převrhnutí světla a celkově sestavu stabilizuje. Začátečníkovi vyhoví i základní stativ. Jejich nevýhoda je výše zmíněná stabilita.

Ateliérový stativ | Megapixel


Modifikátory

Pokud použijeme blesk bez jakéhokoliv modifikátoru, tak vytvoří velmi ostré světlo, které se nekontrolovaně rozprostře po místnosti. To je u portrétní fotografie nežádoucí. U tohoto žánru naopak potřebujeme ve většině případu světlo měkké nebo změkčené a směřované námi požadovaným způsobem. Nejzákladnější modifikátor pro změkčení světla je deštník, který se vyskytuje ve dvou variantách. Bílý translucentní, který postavíme světlu do cesty, nebo odrazný stříbrný/zlatý, kde naopak blesk směřujeme od fotografovaného objektu a využíváme odraženého světla.  

Nevýhoda deštníků je, že nemáte plnou kontrolu nad směrováním světla a zbytečně tak přicházíte o část výkonu světel. Spolehlivější řešení pro profesionální a hobby fotografy jsou softboxy. Jsou nasazené na světlo pomocí bajonetu. Záblesk je tak směřovaný do uzavřeného softboxu, kde je dále směrovaný ven pomocí bočních reflexních stěn skrze dvě difuzní látky. Chceme-li světlo směřovat ještě přesněji, můžeme využít voštin. Máme k dispozici obdélníky, čtverce, tvary blížící se kruhu (například octaboxy), a to vše v různým rozměrech.

Kdo by se v tom vyznal co? Pro začátek si vystačíte například s octaboxem o průměru cca 90 cm a obdélníkem cca 60 x 90 cm. S  touto dvojicí zvládnete většinu portrétních svícení. Po rozkoukání a získání zkušeností v ateliéru si pak ujasníte, jaký druh modifikátoru bude potřeba doplnit. Případně si výbavu zpestřit o reflektor s barevnými filtry, nebo například beauty dish. Volba modifikátorů nezáleží na tom, jestli jste začátečník či profesionál, ale na vaší kreativitě. Je to podobné jako s pozadím.

Výše jsem popsal základní vybavení ateliéru, které by měl mít každý fotograf, který se do tohoto žánru chce pustit. Nakoukněte do základního vybavení a pracujte díky němu se světlem na nepřeberné množství způsobů. I základní vybavení vám umožní fotografovat nejen pro radost, ale také na profesionální úrovni. 

Pokud jste začátečník nebo s vybavením ateliéru stále tápete či si jen chcete rozšířit vybavení ateliéru o další prvky, rádi vám na našich prodejnách pomůžeme. 

Vybavení ateliéru pro pokročilé a profesionály

Chcete se posunout od základního vybavení dál nebo vám už domácí ateliér nestačí a chcete vybavit větší prostor? Krátce jsem se ještě zaměřil na to, jak se vybavením liší profesionální ateliéry a jakou další techniku a příslušenství si můžete pořídit pro ozvláštnění fotek z ateliéru.

Pozadí

I přesto, že v profesionálních studiích naleznete množství techniky, základem je dobré pozadí. Oproti začátečníkům se bude pokročilejším fotografům hodit více barev, jelikož fotí častěji a mohou si tak více vyhrát nebo mají specifické požadavky na focení. Ovšem počítejte, že s každou barvou se v ateliéru budete muset tak trochu při focení sžít. V profesionálních studiích neleznete občas i více, než deset barev papírových či textilních pozadí pověšených na více konzolích. Díky většimů prostoru můžeme pozadí rozvinout na několik a metrů a fotit díky tomu také vyfotit třeba celou postavu delším ohniskem.  

Focení v ateliéru | Megapixel

Světlo

Pokud máte větší ateliér, plánujete používat větší modifikátory nebo budete světla více zatěžovat, je ideální výkon 500Ws či 600Ws. Silnější světla použijete spíše ve velkých ateliérech, nebo při focení v exteriéru, ale pro běžné portréty jsou zbytečným luxusem. Spíše něž na výkon, bych se zaměřil na pohodlnost ovládání, kvalitu a dostupnost servisu.

Doba, po kterou by světla zůstala v servisu se může občas protáhnout, díky tomu můžete přijít o zakázky a hlavně o reputaci, proto bych vždy volil také záložní kus v případě závady. Pravděpodobnost, že se pokazí více světel najednou je malá. V profesionálně vybaveném ateliéru bych tedy očekával minimálně čtyři světla.

Výbornou volbou je řada Digitali Pro X. Světla se prodávají ve verzích 500Ws, 700Ws a 1200Ws. Lze je ovládat či uložit aktuální nastavení pomocí aplikace v telefonu nebo na počítači. Pokud požadujete bezkompromisní kvalitu, rozhodně zvažte blesky od Profoto, které patří ke špičce na trhu. Tato světla mají výborný poměr velikost/výkon, velmi intuitivní ovládání a moderní vzhled. Silnou stránkou Profoto je široká škála kvalitně zpracovaných modifikátorů a dalšího příslušenství. Prostě pracovní nástroj, který vás nezdradí.

Uchycení světel

Profesionální uživatel by měl sáhnout po kvalitním, pohodlném a robustním řešení. Manipulace s těmito stativy je bezpečnější a pohodlnější. Od Fomei například řada LS-15 nebo Manfrotto řada 420. Doporučuji se zaměřit i na pracovní výšku stativu. Výšší pozice nejsou problém u většiny stativů, ale občas je potřeba fotit i z nižší výšky, proto bych zvolil i stativ s pracovní výškou 50 - 100 cm. Doporučuji také stativ tzv. boom, který umožní focení i z výšky směrem dolů. U takových stativů je nutná protiváha (sandbag), na kterou rozhodně nezapomeňte. Jestli ale dbáte na estetiku a nechcete na podlaze zakopávat o množství kabelů, doporučuji jednoznačně stropní systémFomei tyto systémy nabízí v různých setech dle velikosti, ale systém lze také sestavit na míru vašim požadavkům. 
 

Způsob uchycení světel v ateliéru

Modifikátory

Čím déle se budete focením v ateliéru zabývat, tím více modifikátorů budete vlastnit. Většina profesionálů také ale třeba časem zjistí, že jich ve skutečnosti používá jen několik a přebytečných se po nějaké čase zase zbaví. K této situaci je potřeba se ale „profotit”. Z mé zkušenosti má nejvíce vybavení většinou začátečník, kdežto profesionál, který je v ateliéru jako doma, si ponechá jen ty, které opravdu potřebuje.

Ve vybavení ateliéru by neměl chybět softbox ve tvaru obdélníku, čtverce a octabox v různých velikostech. Často také sáhnete po reflektoru, beauty dishi či komínku. Jako doplněk by v dobře vybaveném ateliéru měly být k dispozici také odrazky. Tmavé, které pohlcují světlo a zabraňují odrazům a bílé, které naopak světlo odrážejí. Například Fomei Quick Clap. Pro zpestření doporučuji také sadu barevných gelových filtrů. Nebojte se být kreativní! 

Ateliér foto

Navazující článek - Nebojte se ateliérových světel

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.