Jak vybrat digitální audio rekordér

Ať už nahráváte hudbu, nebo dialogy do svého filmu, kvalitní záznam zvuku je stejně důležitý jako kvalitní obraz.

Jedna věc je dobrý mikrofon, druhá kam ho zapojíte.

První možnost zapojení mikrofonu je do kamery. Některé kamery a fotoaparáty mají lepší předzesilovač a pro malou produkci jsou často dostačující. 

Druhá možnost je použití digitálního audio rekordéru. To se hodí zejména pro větší produkci, kde je důležitá kvalita záznamu a flexibilita postprodukčních úprav. Rekordéry mají totiž mnohem více možností, co se nastavení záznamu týče a kvalita jejich zvuku je na vysoké úrovni. V Megapixelu se sice specializujeme na rekordéry pro záznam zvuku k videu, zařízení v sortimentu digitálních audio rekordérů jsou ale vhodná i pro záznam hudby jako takové.

Proč je důležitý mikrofonový vstup

Většina rekordérů je vybavena dvojicí vestavěných mikrofonů, které mají velmi kvalitní zvuk. I přesto je připojení externích mikrofonů často nevyhnutelné, např. pokud chctete natáčet diskuzi více osob.

Většina rekordérů má kombinaci konektorů XLR/jack 6,3 mm, díky čemuž k nim připojíte většinu mikrofonů.

  • Pokud máte profesionální kondenzátorové mikrofony s XLR konektorem, tak je nabídka kompatibilních rekordérů velmi široká.
  • Pokud máte mikrofony typu RODE VideoMic Pro+ s konektorem jack 3,5 mm, pak máte možnosti připojení ještě širší, protože pomocí adaptérů můžete mikrofony zapojit do jakéhokoliv konektoru: jack 3,5 mm, jack 6,3 mm i XLR, jelikož je napájený z vlastní baterie aje mu jedno, kam ho zapojíte.
  • Vlastníte-li kondenzátorový mikrofon s konektorem 3,5 mm jack, který vyžaduje napájení z kamery např. RODE VideoMicro, tak máte dvě možnosti:
  1. Nechte si ho zapojený do foťáku jako záložní, protože s těmi výrobci rekordérů nepočítají. Vstupy rekordérů pro 3,5 mm jack jsou brány jako line-in, tedy pro výstup z přijímačů klopových mikrofonů, dynamických mikrofonů anebo mikrofonů s vlastním napájením.
  2. Pořiďte si k záznamníku adaptér RODE VXLR+, který z phantomového napájení XLR konektoru 12-48 V redukuje napětí pro tento typ mikrofonu na 3,5-5 V.

Ke zvážení je, kolik zvukových vstupů potřebujete. Většinou bohatě stačí dva. Může se ale stát, že budete natáčet diskuzi několika osob a pak je ideální, aby měl každý svůj mikrofon. To se dá vyřešit tak, že použijete rekordér s 6 vstupy v kombinaci s klopovými sadami nebo směrovými mikrofony umístěnými před řečníky, anebo použijete více rekordérů. Další možností je svoji sadu s rekordérem doplnit mixážním pultem a zmixovaný zvuk ze scény ukládat do jedné stereo stopy. 

Není USB jako USB

Naprostá většina rekordérů využívá USB port pouze pro kopírování souborů ze záznamníku do počítače. Novější mají již více možností.

Rekordéry, které mají na našich stránkách v parametrické filtraci rozhraní mini USB nebo micro USB podporují funkce zvukové karty. To znamená, že přes rekordér můžete nahrávat zvuk přímo do počítače (a ne do rekordéru a až pak přenášet zvukové soubory do počítače) jako na studiovou zvukovku a přehrávat hudbu do sluchátkového výstupu, do kterého lze připojit reprobedny se zesilovačem. Díky tomu do svého notebooku dostanete super zvukové vstupy a výstupy v porovnání s integrovanou zvukovou kartou.

Co tedy hraje důležitou roli při výběru:

  1. konektory vstupu 
  2. počet vstupů 
  3. velikost zařízení
  4. phantomové napájení - mají téměř všechny
  5. možnost napájení přes USB - hodí se na dlouhé nahrávání
  6. možnost využití jako zvukovou kartu - hodí se pro podcasty, dabing, voiceovery
  7. duální nahrávání - poskytuje bezpečnostní stopy s nižší hladinou zvuku, pro případ náhlých výkyvů hlasitosti 
  8. line out - výstup pro kameru

 

Důležité pojmy:

  • Bitová hloubka (bit depth) vyjadřuje do kolika úrovní hlasitosti je schopna zachytit zvuk, tak jako u fotografie 14 bitový RAW dokáže zachytit mnohonásobně více než 8 bitový jpg. Nízká bitová hloubka nedokáže rozlišit tiché tóny - drobné nuance hlasitosti. Vysoká bitová hloubka (24 bit) dokáže zachránit více z málo nebo hodně zesílené stopy a o to kvalitnější zvuk máte pak na výstupu.
  • Vzorkovací kmitočet udává kolik drobných změn je rekordér schopný zachytit v rámci jedné sekundy. Přirovnal bych to k rozlišení fotografie. Větší kmitočet = jemnější zvuk a malý kmitočet = zkreslený zvuk. Pro běžný dialog je 44 kHz naprosto v pořádku. Pro zpěv, nástroje a obecně hudbu platí čím více, tím lépe.
  • Datový tok (bit rate) udává kompresi souborů. Tak jako u videa platí že, čím menší datový tok, tím méně zachovaných detailů. U WAV souborů je datový tok maximální, u MP3 se komprese může projevit. Při výběru rekordéru tento pojem nehraje takovou roli, protože rekordéry umí záznam bez komprese.

  • Phantomové napájení “fantom” je důležité pro kondenzátorové mikrofony, kde kondenzátor mikrofonu bez napětí nic neuslyší. Některé mikrofony mají své vlastní napájení, ale ryze praktické je “fantom” mít.

 

Další informace na Megapixelu