Jak vybrat mikrofon

Digitální zrcadlovky (DSLR) a bezzrcadlovky (CSC) představují současný fenomén i co se týče natáčení videa. Proč? Protože jsou malé, skladné, dobře se s nimi manipuluje, k dispozici máme nepřebernou škálu příslušenství a především množství kvalitních objektivů. Zkrátka obrazové výstupy jsou na vysoké technické úrovni. To jsou důvody, díky nimž spousta kamermanů - profesionály nevyjímaje - přešla z videokamer právě na zrcadlovky a bezzrcadlovky (ať už jako hlavní nebo záložní natáčecí nástroj). Nevýhody jsou pak v trochu krkolomnějším ovládání a v horším záznamu zvuku., pokud nepoužijete externí mikrofon. Přečtěte si, jak se zorientovat a podle jakých hledisek vybírat externí mikrofony.

 

Zvuk a možnosti u videa

Zvuk u videa je zcela zásadní věc, přesto jej mnoho lidí stále podceňuje. Zaslouží si však zvýšenou pozornost, neboť jeho dobré zvládnutí významně posouvá kvality vašich videí. Jak k tomu přistupovat? Možností je více. Můžete využít interní mikrofon, který má každý fotoaparát. Někde je situace lepší, jinde horší. Obecně však platí, že záznam audio stopy v rámci interních mikrofonů DSLR/CSC je - až na výjimky - pro vážnější filmovou praxi nepoužitelný. Druhou možností je nahrávat zvuk zcela separátně - na externí záznamové zařízení. Z hlediska kvality je to ta nejlepší varianta. Na druhou stranu, je to pak složitější v postprocesu (střih, synchronizace s obrazem atd.).

Proč právě externí mikrofon

Zlatou střední cestou, je použití externího mikrofonu. Jde o elegantní řešení, jak obejít většinu výše zmíněných potíží. Zvuk je součástí videa, lépe se nám stříhá. Navíc, v případě potřeby lze zvuk vždy snadno separovat a převést do samostatné audio stopy (nebo stop L/R). Klíčové však je, zvolit ten správný mikrofon. Výběr se odvíjí podle toho co chceme natáčet, kde chceme natáčet a pro jaký účel. Pojďme se podívat jaké máme možnosti, jaké typy mikrofonů existují a vyberme pro naše potřeby ten nejlepší .

Klopové mikrofony

Ideální volba pro video rozhovory, video blogy (vlogy), a obecně všechny “One-man-show” akce. Klopové mikrofony jsou malé, nenápadné, na videu v podstatě nejsou vidět a nijak neruší. Navíc, jsou bezprostředně blízko úst, takže již z principu eliminují téměř veškeré okolní ruchy. Lze je samozřejmě využít i v případě různých debat 2 a více lidí. Tam je to však již technicky složitější se zapojením a spárováním.   

Směrové mikrofony

Jsou skvělé pro rozhovory, videorecenze, unboxing, produktová nebo reportážní videa. Ale také pro videa, kde je více hovořících osob. Pokud nemáte čas, chuť nebo prostor řešit vyváženost zvuku všech zúčastněných pomocí klopových mikrofonů, směrový mikrofon je skvělou volbou. Výhodou a současně i nevýhodou je poměrně úzká směrová charakteristika (viz název). Směrové mikrofony se vyznačují úzkých dlouhým tělem (je to vlastně taková trubka) a výborně “berou” vše co mají před sebou. Současně dobře eliminují okolní šum. Na druhou stranu, pokud je na videu více mluvících lidí, mikrofon by měl vždy mířit nejlépe přímo na aktuálního “spíkra”. Tyto mikrofony lze dobře uplatnit všude, kde je více okolního ruchu.  

Prostorové mikrofony

Univerzální řešení s širokými možnostmi uplatnění. Lze je použít v podstatě kdekoli, na libovolný typ natáčení. Mají spíše kulatý tvar a tím pádem i širokou směrovou charakteristiku. Znamená to, že berou vše a zvuk bude dobře vyvážený, i když natáčíte více lidí najednou. Současně však počítejte s tím, že v místech s velkým okolním ruchem bude výsledkem spíše jen audio-chaos. Naopak v klidnějším prostředí jde o vynikající volbu.

Bezdrátové mikrofony

Bezdrátová zařízení obsahují vysílačku a přijímač (mikro porty), takže nejste omezeni žádným kabelem ani dosahem mikrofonu. Můžete se tak volně pohybovat po scéně a přitom mluvit a mluvit. Výsledkem bude čistý a vyvážený zvuk. Vhodnou kombinací je bezdrátový systém s klopovým mikrofonem. Lze ale použít i společně s mikrofony směrovými či prostorovými.

Příslušenství

Při výběru vhodného mikrofonu je k dispozici spousta různého příslušenství. Počínaje mikrofonními kabely, přes držáky, stativy, stabilizátory, různé ochranné návleky (proti větru například) ap. U citlivějších mikrofonů se hodí odpružený držák, nahrazující standardní objímky.

Na fotoaparát nebo mimo něj

Zde je rada jednoznačná - mikrofon by měl být vždy blízko ke zdroji snímaného signálu, nejčastěji tedy u lidí, které natáčíme. Čím dále mikrofon bude, tím více se projeví zvukový efekt “tunelu”. Hlas jde pak více z dálky, ztrácí se konkrétnost a brilance a současně sílí všechny ruchy okolí. Proto mikrofon ideálně vždy mimo fotoaparát - nastavený pomocí kabelu či bezdrátově. Přímo na fotoaparátu má mikrofon smysl jen, když snímáme hodně zblízka (širokoúhlá ohniska) nebo když chceme vyloženě zachytit přirozenou zvukovou atmosféru scény.  

Aktivní vs pasívní mikrofony

Dynamické (pasívní) mikrofony obsahují membránu, která se prohýbá pod tlakem zvukových vln a pohybuje cívkou v elektrickém poli. Mají silný výstupní signál, jednoduchou konstrukci a vyšší odolnost. Nepotřebují vlastní napájení či výkonný předzesilovač. Dobře si poradí s vyšším hlukem (hlasitost zdroje zvuku). Nejsou tak citlivé na ruchy v okolí.

U kondenzátorových mikrofonů je membrána (jedna z elektrod kondenzátoru), jejíž pohyby mění současně i kapacitu kondenzátoru. Tyto mikrofony mají slabý výstup, proto obsahují interní zesilovač a potřebují tedy vlastní zdroj. Výměnou za to produkují věrné podání zvuku a jsou velmi citlivé.

Základní parametry mikrofonů

  • Směrová charakteristika: Důležitý údaj, který rozhoduje, ze kterých směrů bude mikrofon snímat zvuk a ze kterých ne (viz rozdíly mezi směrovými a prostorovými mikrofony).

  • Citlivost nebo také útlum/zesílení: běžný rozsah +/- 10dB. Jde o praktickou funkci, umožňující nastavit u mikrofonu jeho citlivost. Tu lze buďto zvýšit nebo snížit. První možnost je vhodná všude, kde je slabý zdroj signálu (například když nahráváte šepot). Druhá možnost se hodí v situacích s vyšší úrovní hluku či okolních ruchů.

  • Frekvenční charakteristika: udává v kterém frekvenčním pásmu bude mikrofon nejlépe snímat a odvíjí se od velikosti membrány. Mikrofony s větší membránou lépe snímají basy a jsou méně citlivé k výškám. Mikrofon s menší membránou je zase citlivější na vyšší tóny.

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 1 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím