Jak vybrat mikrofon

Digitální zrcadlovky (DSLR) a bezzrcadlovky (CSC) představují v dnešní době fenomén i co se natáčení videa týče. Mají vestavěný mikrofon, až na výjimky ale není kvalita zvuku z vestavěných mikrofonů vhodná do žádné produkce. Zachytává příliš mnoho ruchů způsobených manipulací s fotoaparátem i okolím. Většina malých kamer, stejně jako střední a profesionální třída fotoaparátů, má tedy vstupy pro externí mikrofony, díky kterým je možné zvukovou stránku produkce výrazně zlepšit. Mikrofonů je nepřeberné množství a proto vám v článku pomůžeme zorientovat se v typech a vybrat vhodný pro vaše účely.

Zvuk a možnosti u videa

Zvuk u videa je zcela zásadní věc, přesto jej mnoho lidí stále podceňuje. Zaslouží si však zvýšenou pozornost, neboť dobré zvládnutí audia významně posouvá kvalitu vašich videí. Jak ale na to? Nabízí se tyto možnosti: 

  1. Zapojit do fotoaparátu externí mikrofon.
  2. Nahrávat zvuk zcela separátně na externí záznamové zařízení. Z hlediska kvality je to ta nejlepší varianta. Na druhou stranu, je to práce navíc v postprocesu. 
  3. Využít bezdrátové sady s klopovým mikrofonem. Přijímač zapojíte do fotoaparátu nebo do již zmiňovaného rekordéru nebo mobilního telefonu.
  4. Umístit nenápadně do scény všesměrový mikrofon.

Externí mikrofon

Jde o elegantní řešení, jak obejít potíže s ruchy v prostředí natáčení. Zvuk je polovina vjemu z videa, a proto je stejně důležitý jako obraz. Klíčové tedy je, zvolit ten správný mikrofon. Výběr se odvíjí od toho, co chceme natáčet, kde chceme natáčet a pro jaký účel.

Směrové mikrofony

U filmu je nejpoužívanější směrový tzv. shotgun mikrofon. Shotgun - označení pušky, získal kvůli tomu, že zvukaři s ním pořád někam soustředěně míří. Zachytává zvuk pouze z jednoho směru a většinu okolních zvuků naprosto eliminuje. Stále ovšem platí, čím blíže k nahrávanému objektu, tím lépe, neboť získáte čistší, hlasitější a plnější zvuk

Pro malou produkci bohatě stačí mikrofon napojit přímo do kamery, u větších produkcí má u sebe zvukař rekordér nebo bezdrátový vysílač s odposlechem a snaží se najít nejlepší místo mimo záběr, kam mikrofon umístit. V televizní reportáži mikrofon obsluhuje reportér, v případě streamerů nebo YouTube podcastů jsou mikrofony i běžně v záběru. V těchto případech se ale častěji používají studiové mikrofony.

Jsou skvělé pro rozhovory, videorecenze, unboxing, produktová nebo reportážní videa. Ale také pro videa, kde je více hovořících osob. Není-li čas, chuť nebo prostor řešit vyváženost zvuku všech klopových mikrofonů na všech hovořících, je pro malý prostor směrový mikrofon skvělou volbou. Ve velkém prostoru je takové řešení nepraktické. V takovém případě je vhodné využít klopové mikrofony, ideálně v kombinaci s bezdrátovým přenosem zvuku.

Sáhnout v této kategorii můžete například u firmy RODE po opravdu drobných a levných řešení, jako jsou RODE mikrofon VideoMicro II nebo RODE mikrofon VideoMic GO II, po střední třídě, kam se dá zařadit například RODE mikrofon VideoMic Rycote až po profesionální řešení v podobě RODE mikrofon VideoMic Pro+ a RODE mikrofon VideoMic NTG.

Studiové mikrofony

Studiový mikrofon je skvělý na záznam mluveného projevu i zpěvu především v odhlučněné místnosti, protože slyší úplně všechno. Ve většině případů se jedná o kondenzátorový mikrofon s ledvinovou charakteristikou, která snímá úhel o velikosti téměř 360° kolem sebe. Studiové mikrofony mohou být směrové, mohou snímat zvuk jinou technologií, ale vždy mají široký frekvenční rozsah a vyžadují fantomové napájení. 

USB mikrofony

Samostatnou kategorií studiových mikrofonů jsou ty, které stačí připojit pomocí USB konektoru do počítače. Nepotřebujete tak předzesilovač ani externí zvukovou kartu a můžete zvuk mikrofonu rovnou použít třeba na voiceovery nebo streamování. Zde jsou vhodnou volbou RODE mikrofon NT-USB+, RODE mikrofon NT-USB nebo RODE mikrofon NT-USB Mini.

Klopové mikrofony

Ideální volba pro video rozhovory, video blogy (vlogy) a obecně všechny “one-man-show” akceKlopové mikrofony jsou malé, nenápadné, na videu v podstatě nejsou vidět a nijak neruší. Navíc, jsou bezprostředně blízko úst, takže již z principu eliminují téměř veškeré okolní ruchy. Lze je samozřejmě využít i v případě debat dvou a více lidí.

Klopové mikrofony se dělají i pro chytré telefony. V malé produkci je dostačující řešení, využít mikrofon jako záznamové zařízení. Pro větší produkci je vhodnější sada s vysílačem.

Zvolit si můžete oblíbené RODE mikrofon Lavalier GO a RODE mikrofon Lavalier II, nebo třeba novinku DJI Lavalier Mic.

Bezdrátové mikrofony

Bezdrátová zařízení obsahují vysílač a přijímač (mikro port), takže vás neomezují žádným kabelem ani dosahem mikrofonu.

Můžete se tak volně pohybovat po scéně a přitom mluvit a mluvit. Výsledkem bude čistý a vyvážený zvuk. Vhodnou kombinací je bezdrátový systém s klopovým mikrofonem. Lze ho ale použít i společně s mikrofony směrovými či prostorovými.

Dnes se poměrně běžně setkáte i s řešením, ve kterém má vysílač zabudovaný poměrně kvalitní mikrofon a vy ho tak můžete použít rovnou připnutý na klopu člověka ve videu. Pokud však i nadále chcete mikrofon trochu lépe skrýt, je vhodné takovéto bezdrátové řešení doplnit o klopový mikrofon.

Nejpopolárnější je v současnosti nejspíše systém od Rode, který je dostupný ve 3 cenových kategoriích - ve verzi ME, GO II a Pro. Jedná se o verzi vhodnou klidně pro natáčení s telefonem: RODE bezdrátový set Wireless ME, dále kombinaci pro využití u bezzrcadlovek, s dodatečnými funkcemi na disleji přijímače: RODE bezdrátový set Wireless GO II a o profesionální řešení s timecodem, nabíjecím pouzdrem a 2 klopovými mikrofony v balení: RODE bezdrátový set Wireless PRO.

Na paty však značce Rode v mnohém šlape DJI, které s již 2. generací svých bezdrátových mikrofonů také boduje. V jejich případě se jedná o DJI Mic 2, který je dostupný ve více designech a různě obsáhlých setech. Výhodou je i možnost připojit tyto mikrofony napřímo k některým DJI kamerám jako je Osmo Pocket 3 nebo Osmo Action 4.

Mimo tyto 2 značky nabízíme i řešení od společnosti Saramonic, která jsou obvykle určena pro jedno konkrétní zařízení (fotoaparát, USB-C telefon, lightning telefon), nebo Hollyland, která u nás zatím příliš známá není.

Konferenční mikrofony

Tyto praktické mikrofony mají spíše kulatý tvar a tím pádem i širokou směrovou charakteristiku. Znamená to, že zaznamenávají vše a zvuk je dobře vyvážený, i když natáčíte více lidí najednou. Současně však počítejte s tím, že v místech s velkým okolním ruchem bude výsledkem spíše jen audio-chaos. Naopak v klidnějším prostředí jde o vynikající volbu.

Příslušenství

Při výběru vhodného mikrofonu je k dispozici spousta různého příslušenství. Počínaje mikrofonními kabely, přes držáky, stativy, stabilizátory, různé ochranné návleky (především proti větru) a tak dále. U citlivějších mikrofonů se hodí odpružený držák, nahrazující standardní objímky.

V našem sortimentu mikrofonů najdete značky jako RODE, Sennheiser, Saramonic, DJI. Dodáváme ale také mikrofony přímo od výrobců fotoaparátů a kamer jako jsou Canon, Sony, Panasonic, Nikon a Olympus/OM-System.

Aktivní vs. pasivní mikrofony

Dynamické (pasivní) mikrofony obsahují membránu, která se prohýbá pod tlakem zvukových vln a pohybuje cívkou v elektrickém poli. Mají silný výstupní signál, jednoduchou konstrukci a vyšší odolnost. Nepotřebují vlastní napájení či výkonný předzesilovač. Dobře si poradí s vyšším hlukem (hlasitost zdroje zvuku). Nejsou tak citlivé na ruchy v okolí.

U kondenzátorových mikrofonů je membrána (jedna z elektrod kondenzátoru), jejíž pohyby mění současně i kapacitu kondenzátoru. Tyto mikrofony mají slabý výstup, proto obsahují interní zesilovač a potřebují tedy vlastní zdroj. Výměnou za to produkují věrné podání zvuku a jsou velmi citlivé.

Základní parametry mikrofonů

  • Směrová charakteristika: Důležitý údaj, který rozhoduje, ze kterých směrů bude mikrofon snímat zvuk a ze kterých ne (viz rozdíly mezi směrovými a prostorovými mikrofony).

  • Citlivost nebo také útlum/zesílení: běžný rozsah +/- 10 dB. Jde o praktickou funkci umožňující nastavit u mikrofonu jeho citlivost. Tu lze buďto zvýšit nebo snížit. První možnost je vhodná všude, kde je slabý zdroj signálu (například když nahráváte šepot). Druhá možnost se hodí v situacích s vyšší úrovní hluku či okolních ruchů.

  • Frekvenční charakteristika udává, v kterém frekvenčním pásmu bude mikrofon nejlépe snímat a odvíjí se od velikosti membrány. Mikrofony s větší membránou lépe snímají basy a jsou méně citlivé k výškám. Mikrofon s menší membránou je zase citlivější na vyšší tóny.

  • Mikrofony můžete u nás v e-shopu vytřídit také podle využití: klopové, pro kamery, pro telefony, pro studio a pro zpěv, reportáž a konference. Poslední skupina je vhodná zejména pro hlasový projev mimo studio a nahrávání ve více lidech. 

  • Další důležitou filtrací je konektor, který potřebujete pro zapojení. Máte-li zrcadlovku nebo CSC, pravděpodobně budete potřebovat 3,5mm jack. Pro rekordér nebo zvukovou kartu je to zase ve většině případů XLR nebo 6,3mm Jack. Pro youtubery a streamery máme v nabídce kondenzátorový mikrofon s USB konektorem.

Další informace na Megapixelu