Jak vybrat monitor

V současné době jsou na trhu asi dvě nejznámější skupiny monitorů, které dělíme podle typu obrazovky na CRT a nebo LCD. Dalším aspektem, pokud máme vybraný typ obrazovky, by mohla být velikost. Je to úhlopříčka obrazovky, jejíž velikost se udává v palcích (1"=2,54 cm). Pokud máme jasno i ve velikosti monitoru můžeme zkoumat rozlišení a vybírat samozřejmě budeme v neposlední řadě podle ceny.

CRT monitor (katodové monitory)

tento typ monitoru pozvolna v globálním měřítku ustupuje. Jedná se o klasické obrazovky, na které jsme byli zvyklí u starších typů televizorů.

klady (vyplývají povětšinou z dlouhodobého používání a vývoje )

  • osvědčená spolehlivá technologie
  • vysoká hladina poměru v kontrastech
  • rychlá reakce a odezva
  • podání barvy s minimem vad

zápory (vyplývají povětšinou s konfrontací moderních technologií a trendů)

  • prostorová velikost (hloubka)
  • hmotnost
  • spotřeba energie
  • odolnost
  • zkreslení
  • náročnost nastavení - chvění, problikávání
  • elektromagnetické záření

LCD monitor

na trhu jsou profesionální LCD monitory trpící na níže uvedené zápory minimálně, dané klady a zápory uvádíme globálně na obecnou většinu LCD. Tento typ monitorů zaznamenal v posledních letech prudký nárůst prodeje.

klady

  • nízká prostorová hloubka
  • nízká hmotnost
  • nízká spotřeba energie
  • nižší náročnost na kalibraci

zápory

  • nižší pozorovací úhel
  • nižší hladina poměru v kontrastech

Velikost monitoru

dnes se asi nejvíce setkáváme s monitory o úhlopříčce 19" a více. Monitory s menší velikostí se vyskytují již méně (např. 15" úhlopříčka je v globálním pohledu unikátem).
Volba velikosti je Věcí individuální. Roli při výběru by měl hrát účel práce na počítači, prostor a odstup uživatele od obrazovky.

Rozlišení monitoru

v současné době disponují monitory v nastavení poměrně vysokým rozlišením. To ovšem zatěžuje grafickou kartu a PC. Proto volíme kompromis mezi obsahem práce na počítači a rozlišením. Pokud bude pouze a výhradně pracovat s fotografiemi a jejich editací budeme nuceni volit lepší rozlišení, pokud se budeme zabývat graficky náročnými procesy (nejnovější hry, filmy ve vysokém rozlišení atd.) zvolíme nastavení rozlišení raději nižší, protože při těchto činnostech nepracujeme s nuancemi a detaily.

Doporučení pro výběr monitoru od společnosti EIZO

OBECNÁ KRITÉRIA PRO VÝBĚR FOTOGRAFICKÉHO MONITORU („Desatero" fotografa):

1) Monitor by měl být osazen kvalitním LCD panelem s širokými úhly pohledu (technologie „VA" nebo „IPS").
2) Barevný rozsah (=gamut) monitoru by měl být vždy alespoň stejný nebo větší, než je barevný rozsah zobrazovaných dat.
3) Monitor by měl umožňovat měnit svůj jas v dostatečném rozsahu. Minimální hodnota jasu monitoru by se měla pohybovat v rozmezí 10-20%MAX JASU monitoru a neměla by překračovat hodnotu cca 80 cd/m2.
4) Pro správné vnímání barevných odstínů by se měl jas monitoru pohybovat v mezích od 80 - 160 cd/m2.
5) Monitor by měl umožňovat poměrně jemné nastavení bílého bodu.
6) Monitor by měl umožňovat měnit alespoň ve třech úrovních gradaci obrazu (gama = 1.8, 2.0 a 2.2).
7) Obrazovka fotografického monitoru by měla být pokud možno homogenní s max. odchylkou 25-30% mezi max. a min. hodnotou jasu obrazovky.
8) K monitoru by měl být k dispozici kalibrační program pro jeho snadnou a rychlou kalibraci s podporou hw-kalibrace monitoru.

Doporučuje se:
9) Je výhodou, pokud monitor dokáže přímo (např. stiskem tlačítka) simulovat standardní fotografické barevné prostory sRGB/AdobeRGB. Fotograf tak může zobrazovat svá data korektně i v prohlížečích bez správy barev.
10) Monitor by měl mít možnost připojení pomocí digitálního rozhraní DVI-D nebo modernějšího DisplayPort
(DisplayPort mnohých moderních monitorů totiž dokáže realizovat též 30-bitový přenos a tedy zobrazit v jednom okamžiku až 1 mld. barevných tónů a tím také jemnější přechody s rovnoměrnější gradací obrazu.) 

DALŠÍ DOPORUČOVANÉ KROKY, KTERÝMI JE MOŽNÉ (A ČASTO TÉŽ VHODNÉ) SE ŘÍDIT:

1) Pořizuji barevná data jen v prostoru sRGB nebo mi fotoaparát nabízí též možnost pracovat v širším barevném prostoru AdobeRGB?

Pokud mi můj fotoaparát nabízí možnost pořizovat data v širším barevném prostoru AdobeRGB, pak je vhodné pro práci (kontrolní náhledy fotografií) zvolit některý ze široké škály širokogamutových monitorů. V opačném případě postačí monitor (nejlépe) s přesně odladěným barevným prostorem sRGB odpovídající co nejblíže normě sRGB IEC61966-2.1.

Monitory EIZO s barevným rozsahem odpovídajícím standardu „sRGB IEC61966-2.1":
/Vhodná volba pro majitele fotoaparátů CANON řady „PowerShot" nebo NIKON řady „CoolPix"/

  • 23" (1920x1080): řada „EV" (EcoView): EV2333W, řada „FORIS": FS2331
  • 21" (1600x1200): řada „S": S2100

Širokogamutové monitory EIZO /min. 95% pokrytí gamutu AdobeRGB (1998)/:
/Vhodná volba pro majitele fotoaparátů CANON řady „EOS" nebo NIKON řady „D"/

  • 22" (1680x1050): řada „S": S2233W, řada „CG": CG223W
  • 22" (1920x1200): řada „S": S2243W, řada „SX" (Exclusive): SX2262W,
  • řada „CG" (ColorGraphic): CG221
  • 24" (1920x1200): řada „S" S2433W, řada „FORIS": FX2431, řada „SX" (Exclusive): SX2462W
  • řada „CG" (ColorGraphic): CG243W/CG245W
  • 27" (2560x1440): řada „SX" (Exclusive): SX2762W
  • řada „CG" (ColorGraphic): CG275W

2) Používám pro prohlížení fotografií běžné programy bez správy barev CMS (CMS=Color Management System) a nemohu tak využívat ICC-profily svého monitoru pro přesné zobrazení barevných fotografií?

V případě, že z nějakých důvodů není možné prohlížet fotografická data se zapnutou správou barev (CMS), pak je třeba vybírat monitor umožňující minimálně simulaci standardního barevného prostoru sRGB (popř. i AdobeRGB), tak aby se barevný rozsah (gamut) vstupních (fotoaparátem pořízených) fotografických dat co nejvíce blížil barevnému rozsahu zobrazovače (monitoru) a nedocházelo tak k posunům v barevné reprodukci.

Širokogamutové monitory EIZO umožňující simulaci barevného gamutu sRGB /IEC61966-2.1/:
/Vhodná volba pro majitele fotoaparátů CANON řady „EOS 450/500/550/1000D" nebo NIKON řady „D 90/3100/7000"/

  • 22" (1680x1050): řada „CG" (ColorGraphic): CG223W
  • 22" (1920x1200): řada „SX" (Exclusive): SX2262W
  • 24" (1920x1200): řada „SX" (Exclusive): SX2462W,„CG" CG243W/CG245W /též simulace AdobeRGB (1998)/
  • 27" (2560x1440): řada „SX" (Exclusive): SX2762W,„CG" CG275W /též simulace AdobeRGB (1998)/

3) Vyžaduji dobrý soulad fotografií na monitoru s výstupem z tiskárny? (Souladem se rozumí stejné vnímání bílé, černé a reprodukovaných barev na monitoru a papírovém výtisku z tiskárny)

V případě požadavku na přesné sladění reprodukce „bílé" na monitoru s vnímáním bílé odrazem světla od použitého „bílého" papíru, je třeba vybírat některý z monitorů s tzv. hardwarovou kalibrací, ke kterým je obvykle dodáván software pro přesnou kalibraci (nastavení bílého bodu, popř. též. černého bodu, kontrastu, gradace obrazu a jasu) monitoru. K hw-kalibraci je třeba též pořídit vhodnou kalibrační sondu. 

Ke všem fotografickým monitorům EIZO (s vyjímkou starších modelů) jsou dodávány kalibrační softwary pro jejich hw-kalibraci.

  • K modelům řady „EV", „FS", „S" a „SX" je možné zdarma stáhnout kalibrační software EasyPIX ver.:2.x.
  • K modelům řady „CG" je možné zdarma stáhnout kalibrační software ColorNavigator ver.:5.x a 6.x.
  • ColorNavigator nabízí profesionálním fotografům přesnější a rychlejší nastavení bílého i černého bodu monitoru podle tištěné předlohy s možností širšího výběru kalibračních sond a přepínání mezi větším počtem vytvořených profilů. ColorNavigator umožňuje rovněž provádět kontrolní měření pro včasné zachycení změn barevné reprodukce monitoru (validace dat).
  • Jednodušší EasyPIX je možné využít především pro správné nastavení bílého bodu s omezeným počtem sond (EIZO EX1, X-Rite ColorMunki Photo) a přepínáním mezi max. třemi vytvořenými profily monitoru.

4) Očekávám zcela stabilní reprodukci po celý rok u přesně nakalibrovaného monitoru?

V takovém případě je třeba vybírat některý z modelů vybavených integrovaným a podle použité obrazovky přesně odladěným kolorimetrem, který lze naprogramovat tak, aby v přesně stanovené okamžiky prováděl sám automaticky bez přítomnosti obsluhy pravidelné kontrolní měření zkalibrovaných hodnot monitoru.

Modely EIZO vybavené integrovaným plně programovatelným kolorimetrem Konica Minolta:

  • 24" (1920x1200): řada „CG" (ColorGraphic): CG245W
  • 27" (2560x1440): řada „CG" (ColorGraphic): CG275W 

5) Potřebuji co nejvěrnější barevnou reprodukci se zachováním kontrastu i v případě bočních pohledů na obrazovku?

V takovém případě je třeba vybírat některý z modelů vybavených technologií LCD panelu typu IPS, který oproti obrazovkám S-PVA minimalizuje barevný posun a zachovává kontrastní černou i v případě bočních pohledů na obrazovou plochu monitoru. Pozor - ne každá IPS technologie je vhodná pro fotografické monitory. V této branži se osvědčily IPS technologie typu S-IPS, AS-IPS, H-IPS (p-IPS), PLS, atd. (eIPS je méně vhodná, ale lze ji nouzově také použít). 

Modely EIZO vybavené jakostním LCD panelem používající technologii AS-IPS/H-IPS (p-IPS):
/FOGRA class A pre-certified/
Pro fotografická data v barevném prostoru sRGB:

  • 21" (1600x1200): řada „CG" (ColorGraphic): CG211W

Pro fotografická data v barevném prostoru sRGB nebo AdobeRGB:

  • 22" (1920x1200): řada „CG" (ColorGraphic): CG221W
  • 24" (1920x1200): řada „SX" (Exclusive): SX2462W
  • 27" (2560x1440): řada „SX" (Exclusive): SX2762W
  • 24" (1920x1200): řada „CG" (ColorGraphic) CG243W/CG245W
  • 27" (2560x1440): řada „CG" (ColorGraphic) CG275W

6) Zajímá mne využití 30-bitového přenosu RGB dat na monitor?

V případě požadavku na vysokou kvalitu obrazu a co nejplynulejších přechodů (přesné gradace) obrazu je třeba vybírat některý z modelů vybavených novým digitálním vstupem - 10-bit. DisplayPortem umožňujícím 30-bit. RGB přenos fotografických dat (16/32 bit. TIFF).

Modely EIZO vybavené 10-bitovým digitálním vstupem DisplayPort (DP):
/Pro majitele fotoaparátů CANON řady „EOS 450/500/550/1000D+7D, 5D MarkII" nebo NIKON řady „D 90/3100/7000"+D300, D700, D3"/

  • 22" (1680x1050): řada „CG": CG223W
  • 22" (1920x1200): řada „SX" (Exclusive): SX2262W
  • 24" (1920x1200): řada „SX" (Exclusive): SX2462W
  • 27" (2560x1440): řada „SX" (Exclusive): SX2762W
  • 24" (1920x1200): řada „CG" (ColorGraphic) CG243W/CG245W
  • 27" (2560x1440): řada „CG" (ColorGraphic) CG275W

7) Budu chtít kombinovat statickou reprodukci fotografií s video zpracováním obrazu?

V případě požadavku na vysokou kvalitu jak statického, tak i pohyblivého obrazu doporučujeme video monitory řady „FORIS", „SX" a „CG", které podporují i řadu digitálních video formátů, popř. dokonce simulace některých rozšířených barevných video prostorů (EBU, DCI, SMPTE-C, REC709 atd.).

  • 23" (1920x1080): řada „FX" (FORIS): FS2331
  • 24" (1920x1200): řada „FX" (FORIS): FX2431
  • 24" (1920x1200): řada „SX" (Exclusive): SX2462W
  • 27" (2560x1440): řada „SX" (Exclusive): SX2762W
  • 24" (1920x1200): řada „CG" (ColorGraphic) CG243W/CG245W
  • 27" (2560x1440): řada „CG" (ColorGraphic) CG275W

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím