Jak vybrat objektiv

Říká se, že objektiv je oko vašeho fotoaparátu. Toto tvrzení je určitě staré několik desítek let, ale na jeho platnosti se přesto nic nezměnilo ani v dnešní době digitální fotografie. Tělo fotoaparátu slouží v podstatě pouze k zaznamenání obrazu, který na snímač nebo na film promítne právě objektiv. Zejména na něm tedy záleží, zda bude výsledný snímek ostrý a kontrastní, nebo zdeformovaný nejrůznějšími optickými vadami.

Jaký je ideální objektiv

Každý máme jiné nároky a „ideální objektiv“ tedy neexistuje. Jiný objektiv potřebuje sportovní reportér, jiný fotograf krajiny nebo svatební fotograf. Záleží na tom, jaké výstupy požadujeme. Chystáme-li se na profesionální dráhu nebo plánujeme-li zvětšovat naše snímky na výstavní formát, rozhodně nás budou zajímat jiné objektivy, než fotografa, který pořizuje snímky do rodinného alba.

Základní dělení objektivů podle ohniskové vzdálenosti

Podle ohniskové vzdálenosti dělíme objektivy do dvou základních skupin. První jsou objektivy s pevným ohniskem a druhou objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností, tzv. zoomy. Objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností jsou většinou kvalitnější a světelnější (viz dále) než zoomy, protože jejich konstrukce je daleko jednodušší. Oproti zoomům jsou ale méně pohotové. Výhodou zoomů je, že dokáží nahradit hned několik pevných objektivů najednou a není tedy nutné mít jich tolik.

Podle ohniskové vzdálenosti a úhlu záběru můžeme dále objektivy rozdělit do následujících skupin:

  • Rybí oka (cca 8-15 mm) – extrémně širokoúhlé objektivy s úmyslnou deformací perspektivy.
  • Superširokoúhlé(cca 14-24 mm) – interiéry, architektura, krajina.
  • Širokoúhlé(cca 24-35 mm) – interiéry, krajina, reportáž.
  • Střední ohniska - základní zoomy (30-100 mm) –  přirozené zobrazení, portrét.
  • Normální objektiv (50 mm) – odpovídá zornému úhlu lidského oka.
  • Teleobjektivy(100-300 mm) – portrét, reportáž, krajina.
  • Silné teleobjektivy (>300 mm) – příroda, sport.

Světelnost objektivů

Jedním z hlavních parametrů, kterým bychom se měli řídit při výběru objektivu, je jeho světelnost. Ta popisuje schopnost objektivu propouštět světlo a značí se písmenem f společně s číselným údajem, např. f/2,8. Čím nižší číslo, tím více světla je objektiv schopen propustit a tím kratší časy potřebujete ke správné expozici snímku.

U zoomových objektivů je označen rozsah světelností pro široké a dlouhé ohnisko (např. f/3,5-5,6). Ani u nejkvalitnějších zoomů zpravidla nebývá světelnost lepší než f/2,8. Naproti tomu u pevných ohnisek se může díky jejich jednodušší stavbě dosáhnout světelnosti až f/1,4.

A proč je vlastně světelnost tak důležitá? Světelnost je klíčová při fotografování za horších světelných podmínek, kdy nemůžeme použít blesk a nechceme kvůli kvalitě snímků nastavit vyšší citlivost snímače. Nastavením nízké clony tak můžeme použít krátké expoziční časy, čímž zabráníme rozmazání snímků vlivem pohybové neostrosti pohybujících se objektů.

Hodnota clony je také zároveň s ohniskovou vzdáleností určující parametr pro hloubku ostrosti.  Pokud chcete záběr s malou hloubkou ostrosti, potřebujete světelný objektiv. Hlavně širokoúhlé objektivy mají velkou hloubku ostrosti, a tak při požadavku na rozostřené pozadí je minimální clonové číslo, čili vysoká světelnost, jediným způsobem jak toho dosáhnout.

Konstrukční odlišnosti objektivů

Objektivy se liší také svou mechanickou stavbou, použitými materiály a tedy i odolností. Pro běžného uživatele, který se svou fotovýbavou nepřichází do situací, které by mohly být pro techniku nebezpečné (nárazy, prach, stékající voda,…), a který na fotoaparátu nemění objektivy příliš často, jsou určeny objektivy vyrobené především z umělých hmot. Nejedná se samozřejmě o žádný „bakelit“. V dnešní době jsou plasty v mnohých vlastnostech plně srovnatelné s kovy. Takové objektivy mají velkou výhodu v malých rozměrech, nízké hmotnosti a nízké ceně, která se pohybuje již od cca 2 000 Kč do 8-10 000 Kč. Mezi jejich nevýhody patří většinou nižší světelnost.

O stupeň výš můžeme zařadit objektivy určené pro náročné amatéry, které již mají většinou kovový bajonet a poněkud odolnější konstrukci. Světelnost bývá lepší, stejně jako optická kvalita. U těchto objektivů se již setkáváme například s vnitřním ostřením, díky němuž se neotáčí přední člen objektivu a usnadňuje tak použití polarizačního filtru, nebo třeba s optickým stabilizátorem obrazu. Cenově se pohybují přibližně do 20 000 Kč.

Nejnákladnější, ale také nejkvalitnější jsou objektivy určené pro profesionální použití. Jejich konstrukce jim většinou zaručuje odolnost nejen proti nárazům, ale i proti prachu a stékající vodě. Bývá u nich použito těch nejkvalitnějších optických skel. Světelnost zoomů je téměř výhradně f/2,8, takže není problém ani s fotografováním za horších světelných podmínek. Nevýhodou je kromě vyšší ceny i hmotnost, což je daň za vysokou světelnost a většinou kovové tělo objektivu.

Použití „kinofilmových“ objektivů pro digitální fotografii

Na DSLR lze nasadit i některé objektivy, které byly konstruovány pro kinofilmové fotoaparáty. Je ale třeba si uvědomit, že mají nižší zorný úhel, než jsme byli u klasických fotoaparátů zvyklí. To je dáno tím, že snímače digitálních zrcadlovek jsou většinou menší než kinofilmové políčko. Objektivy o stejné ohniskové vzdálenosti mají tedy jakoby „užší“ záběr, takže se  zdá, že mají delší ohnisko. Zorný úhel objektivu je totiž vždy vztažen k formátu snímače. Čím menší snímač je použit, tím menší je úhel záběru při použití stejného objektivu.

Protože jsme však byli zvyklí na to,  jaký zorný úhel mají objektivy určitých ohnisek na kinofilmu, používá se u DSLR „přepočet na kinofilm“. Ten umožňuje vytvořit si lepší představu o tom, co jsme schopni vyfotit. Pro přepočet se vždy používá určitý koeficient, který je ovšem závislý na výrobci a velikosti použitého snímače. Pro objektivy na zrcadlovkách Nikon, Sony, Pentax, Samsung a dříve Konica-Minolta se používá koeficient 1,5, zatímco u Canonu 1,6 (u EOS 1D je koeficient cca 1,3) a Olympus E-system, Panasonic a Leica mají koeficient 2.

Nasadíme-li tedy například 28mm objektiv na digitální fotoaparát Nikon (koeficient 1,5) bude se jevit jako objektiv 1,5x delší, tedy 42 mm. Z toho důvodu výrobci zařadili do svého programu i speciální objektivy pouze pro DSLR, které doplňují především chybějící širokoúhlé objektivy. Většinou se jedná o tzv. základní objektivy, tedy zoomy s rozsahem cca 28mm až 100mm (přepočítáno na kinofilm). Tento rozsah ohniskových vzdáleností je považován za základní, protože vystačí na pořízení asi 90 % všech běžných záběrů. Objektivů v této kategorii je na výběr poměrně mnoho.

 

Další informace na Megapixelu

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím