Fotoporadna
Martin Lukeš • Aktualizováno: 21. 11. 2019 v 10:47 • Rubrika: Fotoporadna
Jak vybrat objektiv na focení krajin, architektury a interiérů
Krajiny doslova milujeme. Všeobecně rádi cestujeme, poznáváme nová místa a ty si samozřejmě rádi dokumentujeme. Dříve jsme si lepili pohledy z cizokrajných míst na lednici, dnes sdílíme fotografie s přáteli na sociálních sítích. Každý fotografický žánr má ale svá specifika, úskalí a nějaké nároky na techniku. Ne jinak je tomu u krajinářské fotografie a dnes bych se s vámi rád podělil o své zkušenosti s objektivy, které jsou a nebo nejsou vhodné pro fotografování tohoto krásného žánru.
Krajinářská fotografie se za svou zhruba 170 letou kariéru stala naprostým fenoménem. Vedle zpravodajské fotografie a reportážní fotografie je to žánr, který doslova zmenšil svět, zbořil hranice a nastartoval éru cestovního ruchu, která trvá dodnes. Abyste na svých výletech, cestách, vandrech a dovolených pořídili opravdu dobré fotografie krajin, potřebujete širokoúhlý objektiv.
Nikon 16-35mm f/4,0 AF-S G ED VR / Tomáš Culka / Sassolungo
Co je to širokáč
Širokoúhlý objektiv, odborněji objektiv s krátkou ohniskovou vzdáleností, by měl mít širší úhel záběru, než je běžná perspektiva. Co to ale ta běžná perspektiva je? Na toto téma existuje mnoho názorů, odborných studií a tezí. Vše se dá ale shrnout do poměrně jednoduchého závěru. Vycházejme z perspektivy lidského oka. Když pomineme periferní vidění, tak má lidské oko velmi podobnou perspektivu jako objektiv s ohniskem 50 mm. To odpovídá úhlu záběru cca 46 °. Z toho vyplývá, že objektivy s kratším ohniskem mohou být označovány jako širokoúhlé. Dříve tomu tak skutečně bylo a za širokáč se považovala standardní pětatřicítka (35 mm).
Takový úhel záběru stačí možná reportérům. Krajináři ale potřebují dostat do záběru ještě o trochu víc. Obecně jsou tedy za krajinářské objektivy považovány objektivy s ohniskem 28 mm a méně. Teď se možná někdo zaraduje, protože si pamatuje, že má na své zrcadlovce nasazen objektiv s ohniskem 18 mm, což je hodnota u běžných setových objektivů. Na to ale pozor. Pokud zde mluvím o ohnisku 28 mm, tak tím myslím objektivy určené pro kinofilmové přístroje nebo digitální zrcadlovky se snímačem o velikosti kinofilmového pole tzv. FULL FRAME (FX).
Většina základních a hobby fotoaparátů na současném trhu má snímač o něco menší a ohnisko se proto musí přepočítávat koeficientem, který je znám pod názvem CROP FAKTOR. Každý výrobce používá trochu jinou velikost snímače a to nám v přepočtu dělá trochu zmatek.
Crop faktor
Jako měřítko můžeme použít zmiňované ohnisko 18 mm. Pokud by to bylo teoreticky možné a fyzicky bychom jeden stejný objektiv nasadili na různé fotoaparáty pokaždé bychom dostali úplně jiný úhel záběru.
Zrcadlovky / bezzrcadlovky Full Frame (FX)
Nikon, Canon, Pentax, Sony - crop faktor 1x
Ohnisko 18 milimetrů je tedy na vyšší třídě zrcadlovek bez přepočtu a tento údaj odpovídá skutečné hodnotě.
Zrcadlovky / bezzrcadlovky APS-C
Sony, Pentax, Samsung - crop faktor 1,5x
Ohnisko 18 mm je tedy po přepočtu 27 mm
Zrcadlovky / bezzrcadlovky APS-C
Canon - crop faktor 1,6x
Ohnisko 18 mm = 28 mm
Bezzrcadlovky micro 4/3
Olympus / Panasonic - crop faktor 2x
Ohnisko 18 mm = 36 mm
Bezzrcadlovky Nikon
Systém Nikon ONE - crop faktor 2,7x
Ohnisko 18 mm = 48,6 mm
Úhly záběru u jednotlivých formátů snímače při stejném ohnisku
Taky už se vám z těch vzorečků a rovnic motá hlava? Upřímně se ani nedivím. Mnohem jednodušší by bylo, kdyby na každém objektivu byl uveden údaj po přepočtu na kinofilm. Bohužel to ale není možné, protože plnoformátové objektivy jdou často nasadit jak na fotoaparáty FULL FRAME, tak APS-C, ale na každém zabírají jiný úhel podle velikosti snímače daného fotoaparátu. Pokud si tedy chcete vybrat objektiv na jakýkoliv přístroj, aniž byste šlápli vedle, je nutné si zjistit crop-faktor Vašeho fotoaparátu a od toho se odvíjí vše ostatní.
Nikon 16-35mm f/4,0 AF-S G ED VR / Tomáš Culka / Východ na Kotli
Jaké ohnisko objektivu je nejvhodnější na krajiny?
Než jsem si poprvé čuchnul k digitální zrcadlovce, fotil jsem na kinofilm a následně na digitální kompakt. Oba přístroje disponovaly ohniskem 35 mm a vlastně jsem byl celkem spokojen. S první digitální zrcadlovkou Canon EOS 300D (APS-C / crop-faktor 1,6x) se mi dostal do ruky objektiv s ohniskem 18-55 mm. Po přepočtu tedy odpovídal ohnisku 28 - 88 mm. Zdálo se mi, že moc nepřibližuje, což je ostatně u trojnásobnéhu zoomu logické, ale široký úhel záběru mi připadal fantastický. Následně jsem si pořídil o trochu lepší objektiv 17-85 mm (po přepočtu 27,2 - 136 mm). Přiblížení už bylo o něco lepší, cca 5x zoom) a i na šířku se mi zdálo, že tam dostanu o něco víc. Přitom ohnisko bylo o pouhý milimetr kratší.
Canon EF-S 10-18mm f/4,5-5,6 IS STM / Jakub Škyta / Východ na Hruboskalsku
Začal jsem se o problematiku širokoúhlých objektivů více zajímat a zjistil jsem že milimetr nebo dva na kratším ohnisku znamenají mnohem víc, než 50 mm na delším ohnisku. Ano je to skutečně tak. V podstatě nehraje moc velkou roli, jestli si koupíte teleobjektiv s ohniskem 250 mm, nebo 300 mm. Rozdíl v přiblížení je, s trochu nadsázky, téměř neznatelný. Z opačného konce je ale ohromný rozdíl jestli váš objektiv bude začínat na 18 mm, nebo 16 mm. Jakmile se dostanete o pár milimetrů pod magickou hranici 28 mm po přepočtu, začne se vám otvírat úplně jiná perspektiva.
Všeobecně by se dalo říci, že 28 mm už je považováno za krajinářské ohnisko. Ostřílení krajináři vám ale prozradí, že mají mnohem raději objektivy začínající na 24 mm, nebo dokonce na 20 mm a mají k tomu své důvody. Kromě horizontálního úhlu záběru, se Vám do záběru dostane mnohem více oblohy a popředí na zemi a to je to, co dává krajině atmosféru.
Tokina AT-X 11-16mm f/2,8 116 Pro DX II pro Canon / Vojtěch Čeřovský / Chajda na stáří
Má výbava se proto později rozrostla o objektivy s ohniskem začínajícím na 16 mm (eqv. 24 mm) a pak dokonce 10 mm (eqv. 15 mm). A mezi nimi se v podstatě pohybuji dodnes. Když cestuji, mám většinou nasazený objektiv 24-70 mm, dnes už na full frame snímači, takže už ohnisko nemusím přepočítávat. Na většinu krajinářských záběru to stačí a jsou případy, kdy si dokonce přizoomuji. Krajina se dá mimochodem fotit i na mnohem delší ohnisko, ale to už je téma na jiný článek. Občas se dostanu do situace, kdy mi ani 24 mm nestačí, i když to je častěji v interiéru a při focení architektury než v krajině a pak sáhnu po své milované dvacítce, tedy pevném objektivu 20 mm s úžasnou světelností f/1,8. A tam se mi už vejde všechno.
Sigma 10-20mm f/4,0-5,6 EX DC HSM pro Nikon / Adam Mojžíšek / Hořící Blånebba
Pokud se chcete vážněji věnovat fotografování krajin, snažte se dostat při výběru s objektivem k 24 mm, případně méně. Veřte, že takový objektiv si na krajiny zamilujete!
Širokoúhlé objektivy patřily bohužel vždycky k těm dražším. Technologie se ale pořád vyvíjí a objektivy se dělají ve stále větším množství a to se naštěstí příznivě promítá i v jejich ceně.
Většina výrobců proto dnes nabízí naprosto skvělé objektivy s velmi širokým úhlem záběru doslova za pár kaček.
Tokina AT-X 11-16mm f/2,8 116 Pro DX II pro Nikon / Beky * / Malý Štolpich
K předním zástupcům této třídy, kdy se skvěle potkává poměr CENA / VÝKON patří jednoznačně objektivy
Nikon 10-20mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX
ekvivalent ohniska 15-35 mm
Canon EF-S 10-18mm f/4,5-5,6 IS STM
ekvivalent ohniska 16-29 mm
Nikon 1 6,7-13mm f/3,5-5,6 VR (18-35mm)
ekvivalent ohniska 18-35 mm
Canon EF 17-40mm f/4,0 L USM / Přemek Jánský / ...mládí vpřed
V nabídce širokoúhlých objektivů nezůstávají pozadu ani výrobci třetích stran. K těm předním patří trojice Sigma, Tamron a Tokina.
Sigma 10-20mm f/3,5 EX DC HSM pro Canon
ekvivalent ohniska 16-32 mm
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di II VC HLD pro Nikon
ekvivalent ohniska 15-36 mm
Tokina AT-X 12-28mm f/4,0 Pro DX pro Canon
ekvivalent ohniska 19-45 mm
Canon EF 16-35mm f/4,0 L IS USM / Lukáš Veselý / Tobiášův vrch
Na své si přijdou i milovníci bezzrcadlovek formátu micro 4/3, který zastupují značky Olympus a Panasonic
Olympus M.ZUIKO 9-18mm f/4,0-5,6 ED
ekvivalent ohniska 18-36 mm
Panasonic Lumix G Vario 7-14mm f/4,0 ASPH
ekvivalent ohniska14-28 mm
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm f/2.8-4 ASPH
ekvivalent ohniska 16-36 mm
Canon EF 17-40mm f/4,0 L USM / Jozef Sádecký / V údolí jesenných inverzií
Majitelé zrcadlovek s plnoformátovým snímačem bohužel musí sáhnout do kapsy o něco hlouběji. Objektivy pro fototaparáty full frame musí vykreslovat větší plochu snímače. To znamená více optického materiálu, náročnější výrobu a tudíž i vyšší cenu.
Nikon 16-35mm f/4,0 AF-S G ED VR
Canon EF 17-40mm f/4,0 L USM
Canon EF 16-35mm f/4,0 L IS USM
Sony FE 12-24mm f/4 G
Sony 10-18mm f/4,0 OSS / Tomáš Urban / Kilt Rock, Isle of Skye, Skotsko
Od zákazníků i od přátel, kteří s focením začínají často slýchám, že by chtěli nějaký širokoúhlý objektiv na focení krajin s dobrou světelností. Většinou jim ale ušetřím zbytečnou investici do objektivu jehož potenciál nevyužijí. Světelnost, tedy malé clonové číslo na focení krajin není vůbec potřeba. Standardně se krajiny fotí tak, aby byla proostřená celá rovina snímku a k tomu je zapotřebí vyšší clonové číslo někde mezi hodnotami F8 až F16. Větší zaclonění se moc nepoužívá, protože se začne objevovat optická vada zvaná difrakce, která zhoršuje kresbu objektivu a ta je při focení krajin zásadní. Menší clona se zase nepoužívá, protože by se se začala zmenšovat hloubka ostrosti a to je u krajin také kontraproduktivní.
Canon EF 16-35mm f/4,0 L IS USM / Petr Fiala / Večer na pastvinách
Někdo může namítnout, že by se lepší světelnost mohla hodit při focení večerní krajiny, kdy je světla méně. V takovém případě ale malá clona stejně nestačí a světlo je třeba kompenzovat delším časem a k tomu je samozřejmě potřeba stativ. Ostatně ten kdo to myslí s focením krajin vážně, používá stativ i přes den při dobrém světle. Stativ jednak umožňuje pracovat s minimální citlivostí, takže je fotografie bez šumu s potřebnou clonou, takže docílíme optimální hloubky ostrosti s delším časem, kdy není fotografie roztřesená jako kdybychom fotili z ruky. Nikon 16-35mm f/4,0 AF-S G ED VR / Jan Watzek / Lago di Braies
Kdy je u krajinářského objektivu potřeba lepší světelnost?
Jedinou výjimkou, kdy se na širokáči hodí lepší světelnost, je pokud chcete objektiv, který budete používat i pro jiné žánry než je krajina. Typicky to může být fotografování momentek, reportáží, street fotografie, dokumentů, koncertů, divadla, nebo sportu. Tyto žánry se nedají fotit ze stativu, navíc se mnohdy fotí pohyb a to znamená krátké expoziční časy. Ne vždy jsou v takových případech ideální světelné podmínky a tak se nižší clonové číslo, mnohdy s vyšší citlivostí, hodí.
Nikon 14-24mm f/2,8 AF-S G ED / Jan Mewald / Kirkjufell, Island
I na takové situace myslí přední výrobci optiky a proto existují zoomové objektivy s krátkou ohniskovou vzdáleností a světelností kolem f/2,8
Nikon 14-24mm f/2,8 AF-S G ED
Canon EF 16-35mm f/2,8 L III USM
Tokina AT-X 11-16mm f/2,8 116 Pro DX II pro Nikon
ekvivalent ohniska 18-26 mm
Canon EF 16-35mm f/2,8 L II USM / Bohumil Daňa / Glenoce
Věřím, že vám tento článek pomohl zorientovat se v široké nabídce krajinářských objektivů a na závěr ještě jeden drobný poznatek. Vše, co jste si právě přečetli, platí i pokud byste sháněli objektiv na focení architektury, nebo interiérů. Tyto dva žánry vyžadují stejnou optiku, jaká se používá na focení krajin a zvláště u interiérů platí, že čím kratší ohnisko, tím lépe.
Canon EF 16-35mm f/2,8 L II USM / Josef Mandinec / That Wanaka Tree
titulní foto: Sigma 10-20mm f/4,0-5,6 EX DC HSM pro Nikon / Martin Kotas / Obří skály
Sdílet na
Přečtěte si také
Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 26. díl - OHNISKOVÁ VZDÁLENOST OBJEKTIVU
V minulém díle našeho seriálu jsme si řekli něco o tom, co je to světelnost objektivu a jaký má vliv na jeho užitnou hodnotu i na výslednou fotografii. Druhým, stejně důležitým parametrem každého…
MARTIN LUKEŠ • 30. 12. 2020 v 13:23 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Barevná hra v oblacích aneb Jak se fotí polární záře v podání Ole Salomonsena
Říčka vinoucí se krajinou s horami v pozadí. V popředí může být skála a nahoře malý kousek zatažené oblohy – to jsou prvky, které byste obvykle očekávali v klasické fotografii krajiny. Ale co když je…
TOMÁŠ KALOUS • 30. 11. 2020 v 17:06 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 25. díl - SVĚTELNOST OBJEKTIVU
V životě každého majitele fotoaparátu s výměnným objektivem nastala dříve či později fáze, kdy začal řešit rozšíření své fotovýbavy o další optiku. Na trhu je ale nepřeberné množství objektivů, a tak…
MARTIN LUKEŠ • 20. 11. 2020 v 16:54 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Komentáře k článku