Fotoporadna
Martin Lukeš • Aktualizováno: 2. 8. 2023 v 8:26 • Rubrika: Fotoporadna
Jakým objektivem fotit portrét
Portrét, jako výtvarný a fotografický žánr, patří vedle krajiny pravděpodobně vůbec k těm nejpopulárnějším. Snad každý z nás má doma rodinné album, do kterého pravidelně zaznamenáváme portréty a obličeje svých blízkých stejně tak, jako rodiče zaznamenávali nás. Portréty ale nejsou zdaleka doménou rodinné fotografie. Tento žánr má přesah do reklamy, marketingu, sociálních i společenských a politických sfér. K tomu, abyste udělali opravdu dobrou portrétní fotografii potřebujete odpovídající optiku. Jak ji vybrat, na co se zaměřit a na co si dát pozor se dozvíte v následujícím článku.
Obsah
Lidskou tvář zaznamenáváme a vnímáme od narození. Dorozumíváme se neverbálně pomocí výrazů a mimiky obličeje (nejen té lidské). Tak nás obličeje, potažmo portréty provází a míjí celý život. Jsme s nimi konfrontovaní každodenně, a proto je přirozené, že při jejich vizuálním vnímání máme trochu vyšší nároky, než je tomu u jiných žánrů. Při prohlížení portrétů podrobujeme obličej podvědomě kritice v podobě nekompromisního zkoumání detailů.
Je tedy přirozené, že na fotografování portrétů bychom měli používat to nejlepší vybavení, a to nejen fotoaparát, ale také objektivy. Ty, které jsou vyhrazené tomuto krásnému žánru mají určitá specifika a tak většina fotografů sahá intuitivně po pevném sklu, tedy objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností. A převážně o těch dnes bude řeč. Na druhou stranu to neznamená, že by se portréty nedaly fotografovat zoomovými objektivy. Naopak.
Podívejte se na recept správné portrétní fotografie od Radovana Barteka, z našeho seriálu Jak na kvalitní fotku.
Poměrně velká skupina fotografů používá na portrétní fotografii objektivy s proměnným ohniskem. Při focení v exteriéru je to trochu pohodlnější a šetří to nohy. Navíc lze měnit úhel záběru a perspektivu bez toho, aniž by se musel složitě přehazovat objektiv nebo nějak řešit přiblížení fotografovaného či odstup od něj. Dalším pádným argumentem pro zoomy je fakt, že profesionální objektivy této třídy mají fixní světelnost f/1,8 nebo f/2,8 a dosahují obdobné kvality obrazového výstupu jako ty pevné, tedy co se ostrosti a prokreslení týče. Na druhou stranu s pevným ohniskem se lze dostat se světelností ještě výš a můžete si vybrat z optiky, jejíž clonové číslo začíná na hodnotě f/1,4, f/1,2, f/1,0 nebo dokonce f/0,95. A to je při práci s hloubkou ostrosti na pozadí a tolik skloňovaným bokehem zásadní.
foto: Richard Hanáčik (ohnisko 85 mm, clona: f/1,8)
Sférické zkreslení objektivu
Kromě světelnosti a clonového čísla je dalším důležitým parametrem skutečných portrétních objektivů jejich ohnisková vzdálenost. Ta musí být totiž pro tento žánr tak akorát. V případě dlouhého ohniska musíte od portrétované osoby hodně poodstoupit, aby se vám vešla do záběru, a to často není možné, především pak v interiéru.
Pokud zvolíte naopak moc krátké ohnisko, může dojít k deformaci obličeje, končetin, nebo celé postavy a dotyčný tak dostane proporce karikatury. A o to jistě nikdo nestojí.
Výsledné proporce obličeje se odvíjí od toho, z jaké vzdálenosti ho fotografujeme a samozřejmě jaké ohnisko objektivu použijeme. Aby dotyčný vypadal na fotografii co nejpřirozeněji, musí být vyfotografovaný ze vzdálenosti a z perspektivy tak, jak jsme zvyklý pozorovat okolní svět. Kdyby se tedy lidské oko přirovnalo k nějakému ohnisku, bude to zhruba kolem 45 mm – 55 mm. V případě, že chceme fotografovat pouze obličej, nebo obličej a část hrudi, musíme s takovým ohniskem stát pořád poměrně blízko, čímž narušíme pomyslnou osobní zónu dotyčného a ten se může cítit nekomfortně. A věřte, že poslední věc, kterou portrétní fotograf potřebuje je, aby byl fotografovaný subjekt jakkoliv rozhozený. Proto jsou k fotografování seriózních portrétu vhodnější ohniska kolem 85 mm až 135 mm.
Porovnání zkreslení při kratkém a delším ohnisku objektivu
Určitě neříkám, že se portrét nedá fotit kratším ohniskem, ale většinou jde o scénu, kdy je fotografovaný zasazený do nějakého prostředí nebo kulisy. Podobně, jako když fotografujeme portrét reportážní nebo dokumentární. V takovém případě je nutné kratší ohnisko například 35 mm, 24 mm, 20 mm nebo i méně.
Na standardní portrét ale kratší ohnisko, tedy to pod 50 mm, rozhodně nedoporučuji. Donutí vás jít k fotografovanému o to blíž a na výsledné fotografii se začne bortit perspektiva. Když portrétovanou osobu fotíte ze vzdálenosti kolem 1,5 až 2 metry ohniskem 50 mm +, vypadá na fotce tak, jak jste zvyklí ji vidět. Pokud ale fotíte z kratší vzdálenosti, dochází k perspektivnímu zkreslení, které obličej deformuje.
Delší ohnisko vás naopak nutí udržet si přirozený odstup, aby se do záběru vešel celý obličej a ještě samozřejmě něco navíc. V takovém případě pak ke zkreslení a deformacím nedochází.
foto: Lukáš Vrábel (objektiv: Sigma 24 mm f/1,4 DG HSM Art pro Canon)
Z toho důvodu jsou objektivy určené pro focení portrétů vždy s delší ohniskovou vzdáleností. Díky užšímu úhlu záběru si přirozeně udržujete větší odstup. Tedy fotíte z větší vzdálenosti.
Ovšem v případě, že se vydáte fotit portrét se širokoúhlým objektivem a snažíte se do záběru dostat především obličej, musíte jít blíž, a to je ten hlavní kámen úrazu. Díky tomu, že fotíte z bezprostřední blízkosti, dochází k velice značnému perspektivnímu zkreslení a portrétovaný objekt se na fotce objeví nehezky deformovaný.
foto: Monika Sandrová (objektiv: Nikon 50 mm F1,8 AF NIKKOR D)
Jakou ohniskovou vzdálenost má mít portrétní objektiv
Tohle je otázka, na kterou není tak jednoduché odpovědět. Hodně totiž záleží na tom, jaký fotoaparát máte k dispozici. A nejde ani tak o typ nebo značku, ale přesněji o velikost snímače, jakým je váš přístroj vybavený.
Jak jsem už psal výše, na portréty se obecně hodí kratší teleobjektivy. Tedy objektivy, které mají ohniskovou vzdálenost o něco delší než tu tzv. základní (zmiňovaných 50 mm.) Základní objektivy s pevným ohniskem se vyznačují tím, že fotografovanou scénu neoddalují, ani nepřibližují a na fotografii je tedy ve stejné perspektivě, jako ji vidíme očima.
Za základní objektivy se dnes považují i zoomové objektivy, které mají střední ohniskovou vzdálenost právě kolem hodnoty 50 mm a zároveň lze posunout ohnisko jak směrem dolu, tak směrem nahoru. Typickým zástupcem základních zoomů je objektiv 24-70 mm pro kinofilm a digitální fotoaparáty Full-frame. U modelů s menším snímačem APS-C se považuje za základní zoom cca 17-55 mm, což po přepočtu odpovídá cca 25-82 mm. Fotoaparáty formátu Micro 4/3 pak mají za základní zoom obvykle ohnisko 14-42 mm, což po přepočtu na kinofilm vychází jako 24-84 mm.
Dnes je ale řeč o nejvyšší třídě portrétních objektivů, za kterou jsou stále považovány ty s pevním ohniskem.
foto: Monika Kleinová (ohnisko: 55 mm)
Portrétní objektivy k fotoaparátům formátu APS-C
V oblasti digitálních fotoaparátů patří k nejrozšířenější kategorii segment modelů se snímačem formátu APS-C. Snímač těchto přístrojů má velikost zhruba polovičku kinofilmového pole (cca 23,5 x 15,7 cm).
Velikost snímače má zásadní vliv na samotnou perspektivu objektivu a jeho zorného pole, tedy úhel záběru a pro lajka může být samotné značení objektivů velmi zavádějící. Pokud nasadíte objektiv s ohniskem 50 mm určený pro Full-frame na Full-frame fotoaparát, chová se standardně a jeho perspektiva a úhel záběru odpovídá skutečně ohnisku 50 mm. Ten stejný objektiv se ale na fotoaparátu s menším APS-C snímačem tváří jako 75 mm. Menší snímač totiž mění zorné pole objektivu a velmi zjednodušeně řečeno prodlužuje jeho ohniskovou vzdálenost. Byť se nejedná o prodloužení fyzické, ale spíše o jakýsi výřez.
Existuje ale celá řada objektivů, která je určená právě pro fotoaparáty s obrazovým senzorem APS-C. Takový objektiv na Full-frame fotoaparát nasadit nelze a pokud ano, nebude vykreslovat celou plochu snímače a dojde k ořezu. Výsledná fotografie tedy nemá plné rozlišení a úhlem záběru odpovídá kinofilmového ohnisku opět zhruba 75 mm.
Ani s takovým objektivem ale nemáte v kombinaci s APS-C modelem vyhráno. Výrobci totiž objektivy značí jejich fyzickou ohniskovou vzdáleností a tak se posouvá ohnisko na 75 mm i v případě, že jde o objektiv určený výhradně pro APS-C. Přepočet ohniskové vzdálenosti je daný tzv. crop faktorem. To je koeficient, který určuje poměr velikosti daného snímače k velikosti kinofilmu. U většiny fotoaparátů APS-C je tento crop faktor 1,5x a u značky Canon pak 1,6x. Jednoduchou rovnicí 50 mm x 1,5 tak dojdete k výsledku 75 mm.
Portrétní objektivy k zrcadlovkám Canon (APS-C)
- Canon EF 50 mm f/1,4 USM
- Canon EF 50 mm f/1,8 STM - vynikající v poměru cena/výkon
- Canon EF 50 mm f/1,2 L USM
- Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art - top mezi portrétními objektivy
Portrétní objektivy k zrcadlovkám Nikon (APS-C)
- Nikon AF-S 50 mm f/1,4G
- Nikon AF-S 50 mm f/1,8G
- Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art - top mezi portrétními objektivy
Portrétní objektivy k zrcadlovkám Pentax (APS-C)
- Pentax DA 55 mm f/1,4 SDM
- Pentax DA 50 mm f/1,8 SMC - vynikající v poměru cena/výkon
- Pentax HD FA 77 mm f/1,8 Limited
- Pentax SMC D FA 100 mm f/2,8 Macro WR
- Laowa 105 mm f/2 STF
foto: Miroslav Kirinovič (objektiv: Hasselblad XCD 35-75 mm f/3,5-4,5)
Portrétní objektivy k bezzrcadlovkám Canon (APS-C)
- Canon RF 50 mm f/1,8 STM - vynikající v poměru cena/výkon
- Canon RF 50 mm f/1,2 L USM
Portrétní objektivy k bezzrcadlovkám Nikon (APS-C)
- Nikon Z 50 mm f/1,2 S
- Nikon Z 50 mm f/1,8 S - vynikající v poměru cena/výkon
- Nikon Z 50 mm f/2,8 MC
Portrétní objektivy k bezzrcadlovkám Sony (APS-C)
- Sony FE 50 mm f/1,2 GM
- Sony FE 50 mm f/1,4 ZA Planar
- Sony 50 mm f/1,8 SEL
- Sony FE 50 mm f/1,8 - vynikající v poměru cena/výkon
- Sony FE 50 mm f/2,5 G
- Sony FE 50 mm f/2,8 Macro
- Sony FE 55 mm f/1,8 ZA Sonnar T*
- Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art pro Sony E
foto: Michaela Adamová (objektiv: Sony FE 24-105 mm f/4,0 G OSS SEL)
Portrétní objektivy k bezzrcadlovkám Fuji (APS-C)
- Fujifilm XF 50 mm f/1,0 R WR
- Fujifilm XF 50 mm f/2 R WR - vynikající v poměru cena/výkon
- Zeiss Touit T* 50 mm f/2,8 X pro Fuji X
- Samyang 50 mm f/1,2 AS UMC CS pro Fuji X
- Fujifilm XF 56 mm f/1,2 R
- Fujifilm XF 56 mm f/1,2 R APD - verze APD obsahuje nový apodizační filtr, nabízí dokonalý bokeh
- Sigma 56 mm f/1,4 DC DN Contemporery pro Fuji X
- Fujifilm XF 80 mm f/2.8 R LM OIS WR Macro
- Samyang MF 85 mm f/1,4 MK2 pro Fuji X
- Fujifilm XF 90 mm f/2,0 R LM WR
- Samyang 100 mm f/2,8 pro Fuji X
- Samyang 135 mm f/2.0 ED UMC pro Fuji X
Portrétní objektivy k bezzrcadlovkám Micro 4/3
Dalším formátem obrazových senzorů je formát Micro 4/3. Ten využívají dvě značky, a to Olympus nově označovaný jako OM System a dále Panasonic. V obou případech jde o digitální bezzrcadlovky osazené bajonetem m4/3. Tento snímač je zhruba 1/4 velikosti kinofilmového pole a jeho poměr stran je 4:3 oproti Full-frame a APS-C modelům, které mají standardně poměr stran 3:2. Crop faktor je u formátu m4/3 dvě celé, takže se ohnisko musí přepočítávat hodnotou 2x oproti fyzické ohniskové vzdálenosti, která je uvedená na objektivu. Jednoduše se v takovém případě 45 mm = 90 mm a 25 mm = 50 mm.
- Olympus M.ZUIKO 45 mm f/1,8 - cenově dostupná, zároveň i velmi kvalitní varianta
- Panasonic Lumix G 42,5 mm f/1,7 ASPH Power O.I.S.
- Olympus M.ZUIKO ED 25 mm f/1,2 Pro
foto: Simona Smrčková (ohnisko 35 mm)
Portrétní objektivy pro fotoaparáty Full-frame
Vyšší a profesionální třída zrcadlovek i bezzrcadlovek disponuje snímačem označovaným jako plný formát, tedy Full-frame. Velikost tohoto senzoru je +/- stejná jako velikost kinofilmového políčka a k žádnému přepočtu v tomto případě tedy nedochází. Padesátka je skutečně 50 mm. Jak již bylo řečeno, tak na tento typ fotoaparátů lze v některých případech nasadit objektiv určený pro menší formát, ale ten nepokrývá celou plochu senzoru. Fotoaparát může tmavé rohy oříznout nebo ořez můžete provést dodatečně sami v počítačovém editoru, ale v obou případech ztrácíte úhel záběru i část rozlišení a prodlužuje se ohnisko.
Obecně jsou objektivy určené pro Full-frame fotoaparáty o něco dražší, protože je k jejich výrobě potřeba optická soustava, která pokrývá větší plochu senzoru. Kromě ceny tedy roste také váha a velikost.
Portrétní objektivy k zrcadlovkám Canon (Full-frame)
- Canon EF 85 mm f/1,8 USM - vynikající v poměru cena/výkon
- Canon RF 85 mm f/2 Macro IS STM
- Canon EF 135 mm f/2,0 L USM
- Sigma 85 mm f/1,4 DG HSM Art pro Canon
- Sigma 135 mm F1.8 DG HSM Art pro Canon
- Zeiss Milvus 135 mm f/2 ZE pro Canon
- Samyang 135 mm f/2.0 ED UMC pro Canon
Portrétní objektivy k zrcadlovkám Nikon (full-frame)
- Nikon 85 mm f/1,4 AF-S G
- Nikon 85 mm f/1,8 AF-S G - vynikající v poměru cena/výkon
- Sigma 85 mm f/1,4 DG HSM Art pro Nikon
- Sigma 135 mm F1.8 DG HSM Art pro Nikon
- Zeiss Apo-Sonnar T* 135 mm f/2,0 ZF.2 pro Nikon
- Zeiss Milvus 135 mm f/2 ZF.2 pro Nikon
Portrétní objektivy k zrcadlovkám Nikon (full-frame)
- Pentax HD D FA 50 mm f/1,4 SDM AW
- Pentax D FA 85 mm f/1,4 ED SDM AW - vynikající v poměru cena/výkon
foto: Lukáš Bělohoubek (objektiv: Canon 1,2/50 LTM)
Portrétní objektivy k bezzrcadlovkám Canon (Full-frame)
- Canon RF 85 mm f/1,2 L USM
- Canon RF 85 mm f/1,2 L USM DS
- Canon RF 85 mm f/2 Macro IS STM
- Canon RF 100 mm f/2,8 L Macro IS USM
Portrétní objektivy k bezzrcadlovkám Nikon (Full-frame)
- Nikon Z 58 mm f/0,95 S NOCT
- Nikon Z 85 mm f/1,8 S - vynikající v poměru cena/výkon
- Nikon Z 105 mm f/2,8 VR S MC
foto: Dalibor Válek (Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD pro Nikon)
Portrétní objektivy k bezzrcadlovkám Sony (Full-frame)
- Sony FE 85 mm f/1,4 GM
- Sony FE 85 mm f/1,8 - vynikající v poměru cena/výkon
- Sony FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS
- Sony FE 135 mm f/1,8 GM
- Samyang AF 135 mm f/1,8 pro Sony FE
- Zeiss Batis 135 mm f/2,8 AF pro Sony FE
- Sigma 105 mm f/2,8 DG DN MACRO Art pro Sony E
Portrétní objektivy k bezzrcadlovkám Panasonic (Full-frame)
foto: Radovan Bartek (objektiv: Sigma 135 mm F1.8 DG HSM Art pro Nikon)
Jaký význam má světelnost u portrétních objektivů
Kategorie portrétních objektivů musí kromě příslušného ohniska splňovat ještě jedno důležité kritérium a tím je dobrá světelnost. Ne, že by se snad portréty fotily především v noci, nebo za zhoršených světelných podmínek, nicméně světelnost objektivu je velmi úzce spjatá s clonovým číslem, a to jak víte má dost velký vliv na hloubku ostrosti a míru rozostření pozadí. A to je něco, s čím operuje většina portrétních fotografů.
Malá hloubka ostrosti
U klasické portrétní fotografie, zvláště pak té pořízené v exteriéru, je důležité vypíchnout hlavní motiv a naopak potlačit pozadí. Z toho pak vznikne jen kulisa, která nijak neruší ústřední motiv. Jednou ze základních technik, jak separovat pozadí od fotografovaného objektu je použít malou hloubku ostrosti. Tu ovlivňuje kromě velikosti snímače především ohnisková vzdálenost, zaostřovací vzdálenost a hodnota clonového čísla. Zacloněný objektiv vykazuje velkou hloubku ostrosti (krajina, architektura) a naopak odcloněný objektiv nabízí malou hloubku ostrosti (portrét, makro). Právě světelnost objektivu určuje, jak moc lze objektiv odclonit, protože minimálně hodnota clony je zároveň hodnota světelnosti objektivu. Čím světelnější objektiv máte, tím víc ho lze odclonit a tím více lze rozostřit pozadí.
Na druhou stranu i malá hloubka ostrosti má své stinné stránky. U světelných objektivů, zvláště pak s delším ohniskem, vzniká při odclonění tak malá hloubka ostrosti, že je to až kontraproduktivní. Může se totiž stát, že rovina zaostření pokrývá pouze několik málo milimetrů, a tak na fotografii máte ostré oči a například nos už je mimo hloubku ostrosti. Nebo se při zaostření netrefíte úplně přesně a dotyčný má na snímku ostré například řasy a oči už utíkají do neostrosti. To je u portrétní fotografie chybou.
foto: Lukáš Bělohoubek (Canon 1,2/50 LTM)
Krátké expoziční časy
Kromě toho světelný objektiv s odcloněným objektivem propouští na snímač velké množství světla, tím se zkracuje expoziční čas a mnohem jistěji se tak fotografuje z ruky. Hrozí totiž menší riziko, že bude fotografie roztřesená, odborně řečeno poznamenaná pohybovou neostrostí. A protože se portréty většinou fotografují z ruky, není od věci mít dostatek světla a pracovat s kratšími časy, které vám dají jistotu ostré fotografie.
Minimální citlivost ISO
Světelnost objektivu a s tím spojený dostatek světla nám dává ještě jednu velkou výhodou a tou je možnost pracovat s nižšími hodnotami světelnosti ISO. Portrétní fotografie by měla mít odpovídající obrazovou kvalitu a tím že nejsme nuceni použít vyšší ISO, vyhneme se nárůstu šumu, ztrátě ostrosti, posunu barev a dalším neduhům, které jsou spojené právě s vyšší citlivostí.
foto: Robert Chrenka (objektiv: Sony 135 mm f/1,8 ZA Sonnar T)
Vzhled rozostření - BOKEH
Tajemné slovíčko „bokeh“ pochází z japonštiny a dalo by se přeložit jako skvrna, rozpití, rozmazání nebo rozostření. Ve fotografickém oboru se tímto termínem označuje estetické podání a kvalita částí snímků, nacházejících se mimo rovinu zaostření, tedy mimo hloubku ostrosti. Na bokeh má vliv hned několik faktorů, mezi které patří především konstrukce objektivu, počet lamel clony, jejich tvar a v neposlední řadě právě odclonění objektivu, tedy světelnost. Ty nejkvalitnější objektivy mají sametový až krémový bokeh, který dává danému portrétu unikátní charakter a atmosféru. I z tohoto důvodu se rozhodně nevyplatí na portrétním objektivu šetřit.
Vizuálně nejhezčí bokeh mají objektivy s větším počtem lamel. Ty totiž vytvářejí kruhový profil, který se následně promítá do tvaru rozostření prvků na pozadí. Menší počet lamel svírá několikaúhelníkový profil vstupního otvoru a tak světelné body na pozadí fotografie také mají mnohoúhelníkový tvar. To samozřejmě nepůsobí tak esteticky. Přechody jsou navíc tvrdé a kontrastní a rozostření na pozadí nebudí tak plynulý, krémový dojem.
foto: Michal Richtr (ohnisko: 50 mm, clona: f/1,4)
Výběr z objektivů se špičkovou světelností f/0,95
- Leica 50 mm f/0,95 ASPH NOCTILUX-M
- Leica Noctilux-M 50 mm f/0,95 ASPH
- Voigtlander Nokton 42,5 mm f/0,95 pro micro 4/3/
- Laowa Argus 45 mm f/0,95 FF
- Nikon Z 58 mm f/0,95 S NOCT
foto: Lukáš Bělohoubek (objektiv: Carl Zeiss Jena Biotar 1.5/75)
Jak vybrat objektiv na portréty
Vybrat ten správný objektiv pro focení portrétů vám možná v tuhle chvíli připadá jako věda. Na druhou stranu u některých žánrů je to mnohdy ještě mnohem složitější. V následujících bodech naleznete shrnutí, které by vás mělo navést k cíli na jehož konci budete rozbalovat krabičku s vytouženým objektivem.
- Bajonet - První selekce se odvíjí od bajonetu vašeho fotoaparátu a je nutné vybrat takový objektiv, který bude kompatibilní s vaším přístrojem.
- Formát snímače - Při výběru objektivu zvažte, zda neplánujete přechod na větší formát. V případě že pracujete s APS-C fotoaparátem, můžete koupit levnější objektiv určený pro APS-C snímač. Pokud ale v blízké budoucnosti zvažujete přechod na pokročilejší Full-frame fotoaparát, je lepší rovnou pořídit o něco dražší objektiv vhodný pro Full-frame.
- Zoom nebo pevné ohnisko - Rozmyslete si předem, zda má vybraný objektiv pokrývat více žánrů a fotografických situací, nebo jestli půjde čistě o portrétní záležitost. Zoom nabízí pokrytí více žánrů a pohodlnější změnu perspektivy a úhlu záběru. Pevné objektivy obvykle disponují lepší světelností a také kvalitnějším obrazovým výstupem.
- Ohnisková vzdálenost - Tu vybírejte nejen podle velikosti snímače a příslušného crop faktoru, ale také podle předpokládané vzdálenosti, na kterou chcete portréty fotografovat. Dále zvažte, jak moc velký prostor chcete dát prostředí, ve kterém portrét fotíte a kolik se ho navíc má vejít do záběru.
foto: Věra Kalandrová (Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art pro Canon)
- Světelnost objektivu - Ta se často velmi výrazně odráží v ceně objektivu, takže zvažte, jak moc se portrétům chcete věnovat a jak kvalitní výstupy očekáváte. Na rodinné portréty a momentky stačí obvykle světelnost f/2,8 až f/1,8. Při profesionálním a hobby focení s vyššími nároky je lepší světelnost f/1,4 až f/1,2 nebo lepší.
- Cena objektivu - Naštěstí pro běžné fotografy má ve svém portfoliu většina výrobců nějaký portrétní objektiv základní řady. Ten obvykle disponuje světelností f/1,8, ale přesto vychází skvěle v poměru cena/výkon, dá se s ním pořídit velmi dobrá fotografie a používají je i mnozí profesionálové. Navíc nezapomeňte, že objektiv má mnohem trvalejší hodnotu než samotné tělo fotoaparátu, takže může sloužit celé generace.
- Značka výrobce - Dnes už dávno neplatí, že nejlepší řešením je objektiv od stejné značky, kterou nese váš fotoaparát. Na trhu tak naleznete objektivy třetích stran, které mohou být o něco levnější, a přesto nabízí stejnou kvalitu jako ty „značkové“. Neznačkový objektiv ale může být i dražší než originál a v nejednom případě dokonce lepší.
- Jak se vyznat ve zkratkách a značeních objektivů - V tom se mnohdy nevyznají ani zasvěcení lidé z branže. Nejrůznějších zkratek a označení je dnes tolik, že má každý solidnější výrobce na svých webových stránkách vysvětlivky. A pokud nechcete trávit čas luštěním těchto šifer, svěřte se do rukou odborníků, ideálně na naší kamenné prodejně. Ti zkušení vám během chvíle na základě vašich požadavků nabídnou nejideálnější řešení jak z hlediska kvality, tak i ceny. Ušetříte nejen čas a starosti, ale především i peníze.
foto: Karolina Ryvolová (ohnisko 70 mm)
Tématicky související články
- Legenda zvaná padesátka aneb Velké srovnání 50mm objektivů (zaměřeno na Nikon) - 1.díl
- Legenda zvaná padesátka aneb Velké srovnání 50mm objektivů (zaměřeno na Nikon) - 2.díl
- Legenda zvaná padesátka aneb Velké srovnání 50mm objektivů (zaměřeno na Canon) - 3.díl
- Nejlepší objektivy v poměru cena/výkon nejen na portréty
- Jak vybrat fotoaparát a objektiv na produktovou fotografii
- Jak vybrat objektiv na focení krajin, architektury a interiérů
- Jak fotit portrét v protisvětle
- Jak na portrét se systémovými blesky
- Automatická citlivost ISO, jak fotit portrét v pohybu
Seriál: Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou:
- 10. díl - CLONA
- 11. díl - režim PREFERENCE CLONY
- 18. díl - HLOUBKA OSTROSTI
- 25. díl - SVĚTELNOST OBJEKTIVU
- 26. díl - OHNISKOVÁ VZDÁLENOST OBJEKTIVU
- 27. díl - CROP FAKTOR
Tématické workshopy
Ateliérový portrét
Fotografování a retuše portrétů
Fotografování aktu
Komunita portrét
titulní foto: Simona Smrčková
Komentáře k článku
doporučil 50 mm, která se po přepočtu chová jako 75 mm, takže je to čistě porrétní ohnisko. V případě, že chcete fotografovat celé postavy, tak by bylo lepší něco širšího a to by splňoval 35 mm.
Dobrý den, pokud vám jde pouze o obličej, tak bych asiProdejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 1. 6. 2021 |Reagovat
G
Dobrý den, mám Nikon D3300, hledám objektiv na portréty, abych mohl fotit v interiéru i venku. Jaký by jste doporučili ? Děkuji moc. Gomola
Gomola, 31. 5. 2021 |Reagovat
W
Zdravím mám kámošku, která má ateliér kde fotí a točí. A taky se zabývá focením portrétů a natáčejí nějaká promo videa. Já osobně nejsem žádná fotografka. Ale vím že dost záleží i na makeupu a líčení. Vyprávěla mi, že k ní chodí i slečny, co mají permanentně zakryté kruhy pod očima https://ar-aesthetics.cz/esteticka-kamuflaz-tmavych-kruhu-pod-ocima/ Pro mě třeba úplně novinka.
Wera, 22. 3. 2020 |Reagovat
Sony 85mm f/1,8
Dobrý den,pro uvedený model fotoaparátu můžeme doporučit například objektivProdejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 9. 2. 2020 |Reagovat
JŠ
Dobrý den potřeboval bych poradit s výběrem objektivu na Sony alpha A7 II do objektivu bych chtěl investovat maximálně dvacet tisíc a chtěl bych ho mít především na portréty.
Jakub Šír, 8. 2. 2020 |Reagovat
Sony 50mm f/1,8. Ta pro uvedené účely určitě stačí.
Dobrý den,takových objektivů je celá řada, záleží na tom, kolik do něho chcete investovat. Základní variantou jeProdejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 3. 2. 2020 |Reagovat
KH
Dobrý den potřeboval bych poradit objektiv na sony A6000 na foceni účesů . Portrét ! Děkuji
Karel Haidelmayer, 2. 2. 2020 |Reagovat
KH
Ano, článek je starší, nicméně ho bude číst ještě roky spousta lidí. Fotím komerčně 35 let a jako nejlepší ohniska (přepočet na FF) se mi vždy osvědčila dvě skla, ato 40 mm a 130mm (světelnost cca 1,5), s tím se dá vyfotit vše. 40mm celé postavy, 130mm velká bedna, vše ostatní mezi tím se dá vytvořit s oběmi ohnisky. A rada na konec, nepřemýšlet čím, ale jak.... Hezký den.
Koudy Harvey, 10. 12. 2019 |Reagovat
Dobrý den, děkujeme za připomínku. Článek už je starší, ale určitě jej doplníme.
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 24. 4. 2019 |Reagovat
Dobrý den, děkujeme za připomínku. Článek už je starší, ale určitě jej doplníme.
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 24. 4. 2019 |Reagovat
Všechny dotazy (16)