Jakým objektivem fotit portrét Fotoporadna

Jakým objektivem fotit portrét

Bohuslav BrožAktualizováno: 6. 5. 2019 v 15:55 • Rubrika: Fotoporadna

Lidskou tvář zaznamenáváme od narození, dorozumíváme se neverbálně pomocí výrazů a mimiky a obličeje (a nejen ty lidské) nás zkrátka provází a míjí celý život. Jsme s nimi konfrontováni každodenně, a proto je přirozené, že při jejich vizuálním vnímání máme vyšší nároky. Při prohlížení portrétu totiž podrobujeme obličej podvědomě kritice v podobě nekompromisního zkoumání detailů.

Je tedy přirozené, že na focení portrétů používáme pokud možno to nejlepší. Proto většina fotografů sahá intuitivně se slůvkem portrét po pevném sklu - objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností.

 

Perspektivní zkreslení

Celé kouzlo spočívá v celkem jednoduché věci: z jaké vzdálenosti pozorujeme obličej. V běžném životě jsme zvyklí na to, že se navzájem vidíme ze vzdálenosti kolem dvou metrů a větší. Z této vzdálenosti vnímáme obličeje úplně normálně a ani nám to nepřijde. Když se ale k někomu přiblížíte a sledujete jeho obličej z bezprostřední blízkosti, můžete si všimnout, že se změní perspektiva. Najednou vyniknou lícní kosti a obličej vypadá prostě jinak.

Naprosto stejné je to s fotografováním portrétů. Když portrétovanou osobu fotíte ze vzdálenosti kolem 1,5 až 2 metry, vypadá tak, jak jste zvyklí. Pokud ale fotíte z kratší vzdálenosti, dochází k perspektivnímu zkreslení, které obličej deformuje.

Z toho důvodu jsou objektivy určené pro focení portrétů vždy s delší ohniskovou vzdáleností. Díky užšímu úhlu záběru si přirozeně udržujete větší odstup, aby se do záběru vešel celý obličej, a ještě samozřejmě něco navíc... Tedy fotíte z větší vzdálenosti.

Ovšem v případě, že se vydáte fotit portrét se širokoúhlým objektivem a snažíte se do záběru dostat především obličej, musíte jít blíž, a to je ten hlavní kámen úrazu. Díky tomu, že fotíte z bezprostřední blízkosti, dochází k velice značnému perspektivnímu zkreslení a portrétovaný objekt se na fotce objeví nehezky deformovaný

Jakou ohniskovou vzdálenost má portrétní objektiv

Tohle je otázka, na kterou není tak jednoduché odpovědět. Velice totiž záleží na tom, jaký fotoaparát máte k dispozici. Ono nejde ani tak o typ fotoaparátu, ale přesněji o velikost snímače, jakým je váš přístroj vybaven.

Jak jsem už psal výše, na portréty se obecně hodí mírné teleobjektivy. Tedy objektivy, které mají ohniskovou vzdálenost delší, než má tzv. základní objektiv. Základní objektiv se vyznačuje důležitou vlastností a je schopen zachytit fotografovanou scénu velmi podobně tomu, jak ji vnímáte pouhým okem, tedy scénu ani nepřibližuje (což dělají teleobjektivy), ani neoddaluje (to zase dělají širokoúhlé objektivy).

 

Fotoaparáty se snímačem velikosti APS-C (M4/3)

U fotoaparátu vybavených snímačem formátu APS-C můžeme za základní považovat objektiv s ohniskovou vzdáleností cca 35 mm. Mírný teleobjektiv má ohniskovou vzdálenost delší, na portréty se tedy hodí 50mm objektivy. Například tyto:

 

 

zdroj fotografie: Megapixel GalerieJosef Petrica (použité ohnisko 105 mm, clona f/5)


 
 
Fotoaparáty Micro 4/3 systému (Olympus a Panasonic) mají základní ohnisko 25 mm. Portrétní objektivy jsou tedy následující:

 

Fotoaparáty s full-frame snímačem

Snímač, kterým jsou tyto (bez)zrcadlovky vybaveny, má stejnou velikost, jako mělo dřív políčko kinofilmu, proto označení full-frame (celé políčko). Díky tomu, že je tento snímač větší, používají se objektivy s delší ohniskovou vzdáleností, než u ostatních uvedených přístrojů. Základní ohnisko je zde 50 mm, takže portrétní objektivy mívají typicky zhruba 85 mm, ale někdy ještě víc:


zdroj fotografie: Megapixel GalerieEvgeniya Chayka (použité ohnisko 50 mm, clona f/2,2)
 
 

Pokud jde o ohniskovou vzdálenost vhodnou na focení portrétů, je už asi všechno jasné. Ale u portrétních objektivů je důležitý ještě jeden parametr, kterým jsou tyto objektivy typické. Je to světelnost.


Světelnost - jaký má význam

Říká se, že světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivu. Světelné objektivy jsou schopny propouštět velké množství světla, takže se hodí pro focení za špatných světelných podmínek, ve kterých umožňují použití krátkých expozičních časů. Tohle ale u portrétních objektivů není tak důležité.

Světelnost je důležitá kvůli lepší možnosti práce s hloubkou ostrosti. Se světelným objektivem tedy velice snadno dosáhnete rozostřeného pozadí, a to se v portrétní fotografii využívá velice často. Důvod je jednoduchý: většinou chcete, aby na sebe stahovaly pozornost perfektně ostré oči nebo rty, pozadí by tedy nemělo odvádět pozornost od hlavního objektu.

Čím lepší je světelnost (tedy co nejmenší clonové číslo: f/1,2; f/1,4 a podobně), tím menší hloubky ostrosti můžete dosáhnout a tím více rozostřené tedy bude pozadí. Samotná hloubka ostrosti pak může být skutečně velice malá, třeba jen několik milimetrů, takže je při použití malých clonových čísel potřeba velice přesně zaostřovat, aby bylo v záběru skutečně ostré přesně to, co má být.

 

zdroj fotografie: Megapixel GalerieMichal Richtr (použité ohnisko 50 mm, clona f/1,4)


Ale samotná světelnost nestačí. Na hloubku ostrosti má také zásadní vliv ještě ohnisková vzdálenost objektivu. Platí, že čím delší je ohnisková vzdálenost, tím menší dosáhnete hloubky ostrosti a tím víc bude rozostřené pozadí. Pokud tedy chcete dosáhnout krásně rozostřeného pozadí (to je to tajemné slovo BOKEH - označuje vzhled rozostřeného pozadí), nejsnáze se vám to podaří při použití objektivu s co nejlepší světelností a zároveň s co nejdelší ohniskovou vzdáleností. V tomto ohledu je výjimečný například objektiv Sony 135/1,8 - hloubka ostrosti je skutečně minimální a bokeh má velice příjemný vzhled.

Bokeh

Jenže to, jak vlastně bude zmíněný bokeh vypadat, to nezáleží jen na kombinaci ohniskové vzdálenosti a světelnosti. Zásadní vliv má optická konstrukce objektivu a také tvar clony, která je v objektivu použita. Pokud má clona kruhový tvar (a pokud je vhodná optická konstrukce objektivu), bývá bokeh velice příjemný a působí klidně a přechody mezi jednotlivými tvary v rozostřeném pozadí jsou krásně plynulé. V případě, že tvar clony není kruhový, ale jedná se o několikaúhelník, projeví se to i v bokehu, který pak působí poněkud kostrbatým dojmem. Přechody jsou tvrdé a kontrastní.

zdroj fotografie: Megapixel Galerie: Pavlína Golasowská (použité ohnisko 50 mm, clona f/1,8)
 

Proto je vždy výhodou, pokud je clona složena z co největšího počtu lamel, což umožňuje udržet kulatý tvar clonového otvoru nejen při zcela otevřené cloně, ale i při nastavení vyšších clonových čísel.

Co z toho plyne

Závěr není nijak jednoduchý. Pokud jde o ohniskovou vzdálenost vzhledem k velikosti snímače, určuje vám úhel záběru objektivu. Tedy to, z jaké vzdálenosti dosáhneme požadované kompozice. Světelnost zase do značné míry určuje hloubku ostrosti a vzhled rozostřeného pozadí.

Pokud jste si prošli doporučené portrétní objektivy pro jednotlivé kategorie digitálních fotoaparátů, mohli jste si všimnout jednoduché úměry: čím větší snímač, tím delší jsou ohniskové vzdálenosti doporučených objektivů. A pokud jste si všimli i věty "...čím delší je ohnisková vzdálenost, tím menší dosáhnete hloubky ostrosti a tím víc bude rozostřené pozadí...", vyplývá z toho pro někoho možná známá věc: pokud se světelnost portrétních objektivů napříč kategoriemi pohybuje v hodnotách f/1,2 až f/2,0, nejvíc rozostřeného pozadí dosáhnete s full-frame zrcadlovkami. Portrétní objektivy pro ně určené mají nejdelší ohniskovou vzdálenost.

Proč není ideální používat na focení portrétů delší objektivy i s přístroji s menším snímačem?

Zcela logická otázka, když použijete delší, k tomu navíc světelný objektiv (jaký je vhodný pro full-frame zrcadlovky) například na zrcadlovce s APS-C snímačem, dosáhnete přece stejně rozostřeného pozadí. Ano, je to samozřejmě pravda. Ale díky tomu, že použijete delší objektiv na menším snímači se vám zúží úhel jeho záběru oproti tomu, kdyby byl použit na velkém snímači.

To samo o sobě nemusí být nevýhoda v případě, že si můžete dovolit dostatečný odstup. Takové objektivy se spíš hodí pro focení v exteriéru. Do interiéru, kde si nemůžete dovolit fotografovat z větší vzdálenosti, jsou prostě příliš dlouhé - mají moc malý úhel záběru.

zdroj úvodní fotografie: Megapixel GaleriePavel Ziegler (použité ohnisko 85 mm, clona f/8)


Zobrazeny komentáře (8 - 1)

  • 8

    Lukeš

    Reaguje na (6) | Dobrý den, děkujeme za připomínku. Článek už je starší, ale určitě jej doplníme.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 24.04.2019 | Reagovat

  • 7

    Lukeš

    Reaguje na (6) | Dobrý den, děkujeme za připomínku. Článek už je starší, ale určitě jej doplníme.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 24.04.2019 | Reagovat

  • 6

    Avatar

    Uvítal bych i zmínku o objektivech Sigma či Tamron. Takové sklíčka Sigma 85/1.4 Art a 135/1,8 Art určitě nejsou špatná.

    Zdeněk Beran, 24.04.2019 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    supr článek

    Jan Čermák, 22.02.2019 | Reagovat

  • 4

    Avatar

    Reaguje na (2) | Hele kamo ty ses uplne marnej. Tvuj komentar zni jako by ses prave naucil cist a nebyl si svym cteni uplne jistej, tak se ptas, jestli po precteni clanaku kde je to cerne na bilem jsi to pochopil spravne. Odpoved: Ano pochopil jsi to sravne, cist umis :)

    LN, 13.08.2017 | Reagovat

  • 3

    Bouška

    Reaguje na (2) | Dobrý den, nemýlíte se, je to přesně tak.

    Luděk Bouška - Megapixel, 15.07.2015 | Reagovat

  • 2

    Trávníček

    Reaguje na (1) | dobry den, Nejsem zkuseny fotograf. Spise jen amater samouk. Sam si jeste hledam zanr ktery bych chtel fotit nejvice a dost me lakaji portrety. Mam nyni Nikon D300 + nejakou vybavu. Jedno z toho je pevna 50ka se svetelnosti 1,8. Po precteni clanku, jsem pochopil, ze s timto bych nejakky ten portret mohl cvaknout. Nebo se milim?

    Václav Trávníček, 14.07.2015 | Reagovat

  • 1

    Orlík

    Tak ono záleží na tom, co si, pod pojmem portrét, představujeme. Viděl jsem portréty focené 20, ale i 300mm. Pokud jdeme klasickou cestou, pak na FF vždy bylo vždy považováno za portrétní ohnisko 135mm. Ovšem dnes je situace podstatně uvolněnější a než na jakési dodržování "předpisů" se spíš díváme na celkové vyznění fotky, pro klasický portrét klidně těch 80-150mm, přepočtených na kino, samozřejmě, ale třeba dynamické portréty klidně s 30mm. Podstatné, v tom případě, je, udržet distorzi na uzdě, aby portrétovaný nevypadl jako Mongol. :o)))

    Jaroslav Orlík, 01.04.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

  • Jak fotit portrét

    Z hlediska společenského a kulturního patří tento žánr snad vůbec k těm nejrozšířenějším. Portrét prezidenta na nás shlížel od malička ze stěny každé…

  • Filip Matušinský / garant soutěže

    Filip Matušinský je nezávislý reklamní fotograf, s jehož tvorbou se setkáváte na různých outdoorových reklamních plochách (billboardy, apod.), ale i…

  • Móda, čili fashion

    Na první polovinu prázdnin jsme si pro vás připravili zbrusu nové premiérové soutěžní téma, které je módní fotografie, neboli fashion. Zadání je to…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 5 000 Kč

Nahrát

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využíváním cookies a využití osobních údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech. Tyto souhlasy můžete kdykoliv změnit, vypnout nebo upravit v Nastavení soukromí, které otevřete kliknutím na odkaz níže.
Dozvědět se víc
Rozumím