Jakým objektivem fotit portrét Fotoporadna

Jakým objektivem fotit portrét

Luděk BouškaAktualizováno: 4. 11. 2016 v 16:12 • Rubrika: Fotoporadna

Dá se říci, že na každý fotografický žánr existují specializované objektivy, které dokážou fotografovanou scénu zachytit vhodným způsobem. Na portréty jsou určeny portrétní objektivy, které se vyznačují jednak dobrou světelností, ale také tím, že se jedná vždy o teleobjektiv. Ten totiž dokáže zachytit portrétovanou osobu tak, jak jsme zvyklí ji vnímat pouhým okem.

Perspektivní zkreslení

Celé kouzlo spočívá v docela jednoduché věci: z jaké vzdálenosti pozorujeme obličeje. V běžném životě jsme zvyklí na to, že se navzájem vidíme ze vzdálenosti kolem dvou metrů a větší. Z této vzdálenosti vnímáme obljčeje úplně normálně a ani nám to nepřijde. Když se ale k někomu přiblížíte a sledujete jeho obličej z bezprostřední blízkosti, můžete si všimnout, že se změní perspektiva. Najednou vyniknou lícní kosti a obličej vypadá prostě jinak.

Přesně stejné je to s fotografováním portrétů. Když portrétovanou osobu fotíte ze vzdálenosti kolem 1,5 až 2 metry, vypadá tak, jak jste zvyklí. Pokud ale fotíte z kratší vzdálenosti, dochází k perspektivnímu zkreslení, které obličej deformuje. 

Z toho důvodu jsou objektivy určené pro focení portrétů vždy s delší ohniskovou vzdáleností. Díky užšímu úhlu záběru (který mají mírné teleobjektivy oproti základním ohniskům) si přirozeně udržujete větší odstup, aby se do záběru vešel celý obličej a ještě samozřejmě něco navíc... tedy fotíte z větší vzdálenosti.

Ovšem v případě, že se vydáte fotit portrét se širokoúhlým objektivem a snažíte se do záběru dostat především obličej, musíte jít blíž a to je ten hlavní kámen úrazu. Díky tomu, že fotíte z bezprostřední blízkosti, dochází k velice značnému perspektivnímu zkreslení a portrétovaný objekt se na fotce objeví nehezky deformovaný.

Hezky je to vidět na ukázkových snímcích. Nejedná se o vyloženě portrétní snímky v pravém slova smyslu, není to žádné umění. Jsou to fotky modelky na některém z našich fotografických kurzů, kde jsem účastníkům ukazoval, jak výrazně se projeví perspektivní zkreslení při použití různých objektivů. Zásadní roli tedy hraje vzdálenost, ze které portrét budete fotit.

Všechny tři snímky byly pořízeny zrcadlovkou Nikon s fullframe snímačem.
Všechny tři snímky byly pořízeny zrcadlovkou Nikon s fullframe snímačem.

Jakou ohniskovou vzdálenost má portrétní objektiv

Tohle je otázka, na kterou není tak jednoduché odpovědět. Velice totiž záleží na tom, jaký fotoaparát máte k dispozici. Ono nejde ani tak o typ fotoaparátu, ale přesněji o velikost snímače, jakým je váš přístroj vybaven.

Jak jsem už psal výše, na portréty se obecně hodí mírné teleobjektivy. Tedy objektivy, které mají ohniskovou vzdálenost delší, než má tzv. základní objektiv. Základní objektiv se vyznačuje důležitou vlastností, je schopen zachytit fotografovanou scénu velmi porobně tomu, jak ji vnímáte pouhým okem, tedy ani nepřibližuje (což dělají teleobjektivy) a ani scénu neoddaluje (to zase dělají širokoúhlé objektivy).

Zrcadlovky se snímačem velikosti APS-C/DX

U zrcadlovek vybavených snímačem formátu APS-C (u Nikonu je označení DX) můžeme za základní považovat objektiv s ohniskovou vzdáleností cca 35mm. Mírný teleobjektiv má ohniskovou vzdálenost delší a na portréty se tedy hodí 50mm objektivy. Například tyto:


Jeden z nejsvětelnějších 50mm objektivů Canon EF 50mm f/1,2 L USM nasazený na těle Canon EOS 60D s APS-C snímačem.

Kompakty s výměnnými objektivy se snímačem velikosti APS-C 

Snímačem velikosti APS-C ale nejsou vybaveny pouze zrcadlovky, ale také některé kompakty s výměnnými objektivy - především stále populárnější přístroje Sony a Fuji. Pro ty platí stejná pravidla, vybrat si můžete z následujících objektivů:


Kombinace objektivu Fujifilm XF 56mm f/1,2 R  a těla Fuji X-T1 nabízí malé rozměry a skvělou kvalitu fotek.

Kompakty s výměnnými objektivy s menším snímačem (Micro 4/3 a 1")

Velice populární jsou kompakty s výměnnými objektivy se snímači ještě menších rozměrů. Není to ani tak kvůli velikosti samotných snímačů, ale kvůli velikosti celého systému - čím menší snímač, tím menší a lehčí objektivy a tím menší a lehčí foťák.

Jenže čím menší snímač, tím kratší je ohnisko základního objektivu a také samozřejmě i portrétního objektivu. Fotoaparáty Micro 4/3 systému (Olympus a Panasonic) mají základní ohnisko 25mm, přístroje Nikon 1 vybavené snímačem velikosti 1" mají základní ohnisko ještě kratší, zhruba 18mm. Portrétní objektivy jsou tedy následující:


Jestli jsou pro vás co nejmenší rozměry opravdu důležité, těžko můžete vybrat lepší kombinaci, než objektiv Nikon 1 32mm f/1,2 NIKKOR a tělo Nikon 1 J3.

Zrcadlovky s fullframe snímačem (u Nikonu označení FX)

Snímač, kterým jsou tyto zrcadlovky vybaveny, má stejnou velikost, jako mělo dřív políčko kinofilmu, proto označení fullframe (celé políčko). Díky tomu, že je tento snímač největší, používají se objektivy s delší ohniskovou zvdáleností, než u ostatních uvedených přístrojů. Základní ohnisko je zde 50mm, takže portrétní objektivy mívají typicky zhruba 85mm, ale někdy ještě víc:


Krásná ukázka, jak dokáže rozostřit pozadí objektiv Canon EF 135mm f/2,0 L USM nasazený na těle Canon EOS 6D. Snímek s názvem Tereza je od Roberta Chrenka z naší Galerie.

Pokud jde o ohniskovou vzdálenost vhodnou na focení portrétů, je už asi všechno jasné. Ale u portrétních objektivů je důležitý ještě jeden parametr, kterým jsou tyto objektivy typické. Je to světelnost.

Světelnost - jaký má význam 

Říká se, že světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivu. Světelné objektivy jsou schopny propouštět velké množství světla, takže se hodí pro focení za špatných světelných podmínek, ve kterých umožňují použití krátkých expozičních časů. Tohle ale u portrétních objektivů není tak důležité.

Světelnost je důležitá kvůli lepší možnosti práce s hloubkou ostrosti. Tedy se světelným objektivem velice snadno dosáhnete rozostřeného pozadí a to se v portrétní fotografii využívá velice často. Důvod je jednoduchý: většinou chcete, aby na sebe stahovaly pozornost perfektně ostré oči, případně rty a pozadí by tedy nemělo odvádět pozornost od hlavního objektu.

Čím lepší je světelnost (tedy co nejmenší clonové číslo: f/1,2; f/1,4 a podobně), tím menší hloubky ostrosti můžete dosáhnout a tím více rozostřené tedy bude pozadí. Samotná hloubka ostrosti pak může být skutečně velice malá, třeba jen několik milimetrů, takže je při použití malých clonových čísel potřeba velice přesně zaostřovat, aby bylo v záběru skutečně ostré přesně to, co má být.


Leica 50mm f/0,95 ASPH. NOCTILUX-M patří k nejsvětelnějším objektivům, jaké jsou dnes k mání. Je naprosto výjimečný, cena tomu samozřejmě odpovídá.

Ale samotná světelnost nestačí. Na hloubku ostrosti má zásadní vliv ještě ohnisková vzdálenost objektivu. Platí, že čím delší je ohnisková vzdálenost, tím menší dosáhnete hloubky ostrosti, tím víc bude rozostřené pozadí. Pokud tedy chcete dosáhnout krásně rozostřeného pozadí (to je to tajemné slovo BOKEH, které jsem už několikrát použil výše - označuje vzhled rozostřeného pozadí), nejsnáze se vám to podaří při použití objektivu s co nejlepší světelností a zároveň s co nejdelší ohniskovou vzdáleností. V tomto ohledu je výjimečný například objektiv Sony 135/1,8 - hloubka ostrosti je skutečně minimální a bokeh má velice příjemný vzhled.

Bokeh

Jenže to, jak vlastně bude zmíněný bokeh vypadat, to nezáleží jen na kombinaci ohniskové vzdálenosti a světelnosti. Zásadní vliv má optická konstrukce objektivu a také tvar clony, která je v objektivu použita. Pokud má clona kruhový tvar (a pokud je vhodná optická konstrukce objektivu), bývá bokeh velice příjemný a působí klidně. Přechody mezi jednotlivými tvary v rozostřeném pozadí jsou krásně plynulé. V případě, že tvar clony není kruhový, ale jedná se o několikaúhelník, projeví se to i v bokehu, který pak působí poněkud kostrbatým dojmem.


Některé staré objektivy mají bokeh opravdu zajímavý. Zde objektiv Helios 44/2, snímek Osvěžení... od Pavlíny Babické.

Proto je vždy výhodou, pokud je clona složena z co největšího počtu lamel, což umožňuje udržet kulatý tvar clonového otvoru nejen při zcela otevřené cloně, ale i při nastavení vyšších clonových čísel.

Co z toho plyne

Závěr není nijak jednoduchý. Pokud jde o ohniskovou vzdálenost vzhledem k velikosti snímače, určije vám úhel záběru objektivu. Tedy to, z jaké vzdálenosti dosáhnete požadované kompozice. Světelnost zase do značné míry určuje hloubku ostrosti a vzhled rozostřeného pozadí.

Pokud jste si prošli doporučené portrétní objektivy pro jednotlivé kategorie digitálních fotoaparátů, mohli jste si všimnout jednoduché úměry: čím větší snímač, tím delší jsou ohniskové vzdálenosti doporučených objektivů. A pokud jste si všimli i věty "...čím delší je ohnisková vzdálenost, tím menší dosáhnete hloubky ostrosti, tím víc bude rozostřené pozadí...", vyplývá z toho pro někoho možná známá věc: pokud se světelnost portrétních objektivů napříč kategoriem pohybuje v hodnotách f/1,2 až f/2,0, nejvíc rozostřeného pozadí dosáhnete s fullframe zrcadlovkami. Portrétní objektivy pro ně určené mají nejdelší ohniskovou vzdálenost.

Proč není ideální používat na focení portrétů delší objektivy i s přístroji s menším snímačem?

Zcela logická otázka, když použijete delší a ještě k tomu světelný objektiv (jaký je vhodný pro fullframe zrcadlovky) například na zrcadlovce s APS-C snímačem, dosáhnete přece stejně rozostřeného pozadí. Ano, je to samozřejmě pravda. Ale díky tomu, že použijete delší objektiv na menším snímači se vám zúží úhel jeho záběru oproti tomu, kdyby byl použit na velkém snímači.

To samo o sobě nemusí být nevýhoda v případě, že si můžete dovolit dostatečný odstup. Proto jsem u některých objektivů připojil poznámku, že se hodí především pro focení v exteriéru. Do interiéru, kde si nemůžete dovolit fotografovat z větší vzálenosti, jsou prostě příliš dlouhé - mají moc malý úhel záběru.


Příslušenství k focení portrétů

Objektiv je na portrétování asi nejdůležitější, ale existuje spousta příslušenství, které vám může pomoci k ještě lepším výsledkům. O tom zase příště. Určitě ale přijde řeč na následující témata:



Zobrazeny komentáře (4 - 1)

  • 4

    Avatar

    Reaguje na (2) | Hele kamo ty ses uplne marnej. Tvuj komentar zni jako by ses prave naucil cist a nebyl si svym cteni uplne jistej, tak se ptas, jestli po precteni clanaku kde je to cerne na bilem jsi to pochopil spravne. Odpoved: Ano pochopil jsi to sravne, cist umis :)

    LN, 13.08.2017 | Reagovat

  • 3

    Bouška

    Reaguje na (2) | Dobrý den, nemýlíte se, je to přesně tak.

    Luděk Bouška - Megapixel, 15.07.2015 | Reagovat

  • 2

    Trávníček

    Reaguje na (1) | dobry den, Nejsem zkuseny fotograf. Spise jen amater samouk. Sam si jeste hledam zanr ktery bych chtel fotit nejvice a dost me lakaji portrety. Mam nyni Nikon D300 + nejakou vybavu. Jedno z toho je pevna 50ka se svetelnosti 1,8. Po precteni clanku, jsem pochopil, ze s timto bych nejakky ten portret mohl cvaknout. Nebo se milim?

    Václav Trávníček, 14.07.2015 | Reagovat

  • 1

    Orlík

    Tak ono záleží na tom, co si, pod pojmem portrét, představujeme. Viděl jsem portréty focené 20, ale i 300mm. Pokud jdeme klasickou cestou, pak na FF vždy bylo vždy považováno za portrétní ohnisko 135mm. Ovšem dnes je situace podstatně uvolněnější a než na jakési dodržování "předpisů" se spíš díváme na celkové vyznění fotky, pro klasický portrét klidně těch 80-150mm, přepočtených na kino, samozřejmě, ale třeba dynamické portréty klidně s 30mm. Podstatné, v tom případě, je, udržet distorzi na uzdě, aby portrétovaný nevypadl jako Mongol. :o)))

    Jaroslav Orlík, 01.04.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

  • Jak fotit portrét

    Z hlediska společenského a kulturního patří tento žánr snad vůbec k těm nejrozšířenějším. Portrét prezidenta na nás shlížel od malička ze stěny každé…

  • Filip Matušinský / garant soutěže

    Filip Matušinský je nezávislý reklamní fotograf, s jehož tvorbou se setkáváte na různých outdoorových reklamních plochách (billboardy, apod.), ale i…

  • Móda, čili fashion

    Na první polovinu prázdnin jsme si pro vás připravili zbrusu nové premiérové soutěžní téma, které je módní fotografie, neboli fashion. Zadání je to…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 1 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím