Magazín

Fotoporadna

Jakým objektivem fotit portrét

Bohuslav BrožAktualizováno: 21. 11. 2019 v 11:44 • Rubrika: Fotoporadna

Jakým objektivem fotit portrét

Lidskou tvář zaznamenáváme od narození, dorozumíváme se neverbálně pomocí výrazů a mimiky a obličeje (a nejen ty lidské) nás zkrátka provází a míjí celý život. Jsme s nimi konfrontováni každodenně, a proto je přirozené, že při jejich vizuálním vnímání máme vyšší nároky. Při prohlížení portrétu totiž podrobujeme obličej podvědomě kritice v podobě nekompromisního zkoumání detailů.

Je tedy přirozené, že na focení portrétů používáme pokud možno to nejlepší. Proto většina fotografů sahá intuitivně se slůvkem portrét po pevném sklu - objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností.

Perspektivní zkreslení

Celé kouzlo spočívá v celkem jednoduché věci: z jaké vzdálenosti pozorujeme obličej. V běžném životě jsme zvyklí na to, že se navzájem vidíme ze vzdálenosti kolem dvou metrů a větší. Z této vzdálenosti vnímáme obličeje úplně normálně a ani nám to nepřijde. Když se ale k někomu přiblížíte a sledujete jeho obličej z bezprostřední blízkosti, můžete si všimnout, že se změní perspektiva. Najednou vyniknou lícní kosti a obličej vypadá prostě jinak.

Naprosto stejné je to s fotografováním portrétů. Když portrétovanou osobu fotíte ze vzdálenosti kolem 1,5 až 2 metry, vypadá tak, jak jste zvyklí. Pokud ale fotíte z kratší vzdálenosti, dochází k perspektivnímu zkreslení, které obličej deformuje.

Z toho důvodu jsou objektivy určené pro focení portrétů vždy s delší ohniskovou vzdáleností. Díky užšímu úhlu záběru si přirozeně udržujete větší odstup, aby se do záběru vešel celý obličej, a ještě samozřejmě něco navíc... Tedy fotíte z větší vzdálenosti.

Ovšem v případě, že se vydáte fotit portrét se širokoúhlým objektivem a snažíte se do záběru dostat především obličej, musíte jít blíž, a to je ten hlavní kámen úrazu. Díky tomu, že fotíte z bezprostřední blízkosti, dochází k velice značnému perspektivnímu zkreslení a portrétovaný objekt se na fotce objeví nehezky deformovaný

Jakou ohniskovou vzdálenost má portrétní objektiv

Tohle je otázka, na kterou není tak jednoduché odpovědět. Velice totiž záleží na tom, jaký fotoaparát máte k dispozici. Ono nejde ani tak o typ fotoaparátu, ale přesněji o velikost snímače, jakým je váš přístroj vybaven.

Jak jsem už psal výše, na portréty se obecně hodí mírné teleobjektivy. Tedy objektivy, které mají ohniskovou vzdálenost delší, než má tzv. základní objektiv. Základní objektiv se vyznačuje důležitou vlastností a je schopen zachytit fotografovanou scénu velmi podobně tomu, jak ji vnímáte pouhým okem, tedy scénu ani nepřibližuje (což dělají teleobjektivy), ani neoddaluje (to zase dělají širokoúhlé objektivy).

 

Fotoaparáty se snímačem velikosti APS-C (M4/3)

U fotoaparátu vybavených snímačem formátu APS-C můžeme za základní považovat objektiv s ohniskovou vzdáleností cca 35 mm. Mírný teleobjektiv má ohniskovou vzdálenost delší, na portréty se tedy hodí 50mm objektivy. Například tyto:

zdroj fotografie: Megapixel GalerieJosef Petrica (použité ohnisko 105 mm, clona f/5)

 
Fotoaparáty Micro 4/3 systému (Olympus a Panasonic) mají základní ohnisko 25 mm. Portrétní objektivy jsou tedy následující:

Fotoaparáty s full-frame snímačem

Snímač, kterým jsou tyto (bez)zrcadlovky vybaveny, má stejnou velikost, jako mělo dřív políčko kinofilmu, proto označení full-frame (celé políčko). Díky tomu, že je tento snímač větší, používají se objektivy s delší ohniskovou vzdáleností, než u ostatních uvedených přístrojů. Základní ohnisko je zde 50 mm, takže portrétní objektivy mívají typicky zhruba 85 mm, ale někdy ještě víc:

zdroj fotografie: Megapixel GalerieEvgeniya Chayka (použité ohnisko 50 mm, clona f/2,2)
 

Pokud jde o ohniskovou vzdálenost vhodnou na focení portrétů, je už asi všechno jasné. Ale u portrétních objektivů je důležitý ještě jeden parametr, kterým jsou tyto objektivy typické. Je to světelnost.

Světelnost - jaký má význam

Říká se, že světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivu. Světelné objektivy jsou schopny propouštět velké množství světla, takže se hodí pro focení za špatných světelných podmínek, ve kterých umožňují použití krátkých expozičních časů. Tohle ale u portrétních objektivů není tak důležité.

Světelnost je důležitá kvůli lepší možnosti práce s hloubkou ostrosti. Se světelným objektivem tedy velice snadno dosáhnete rozostřeného pozadí, a to se v portrétní fotografii využívá velice často. Důvod je jednoduchý: většinou chcete, aby na sebe stahovaly pozornost perfektně ostré oči nebo rty, pozadí by tedy nemělo odvádět pozornost od hlavního objektu.

Čím lepší je světelnost (tedy co nejmenší clonové číslo: f/1,2; f/1,4 a podobně), tím menší hloubky ostrosti můžete dosáhnout a tím více rozostřené tedy bude pozadí. Samotná hloubka ostrosti pak může být skutečně velice malá, třeba jen několik milimetrů, takže je při použití malých clonových čísel potřeba velice přesně zaostřovat, aby bylo v záběru skutečně ostré přesně to, co má být.

zdroj fotografie: Megapixel GalerieMichal Richtr (použité ohnisko 50 mm, clona f/1,4)


Ale samotná světelnost nestačí. Na hloubku ostrosti má také zásadní vliv ještě ohnisková vzdálenost objektivu. Platí, že čím delší je ohnisková vzdálenost, tím menší dosáhnete hloubky ostrosti a tím víc bude rozostřené pozadí. Pokud tedy chcete dosáhnout krásně rozostřeného pozadí (to je to tajemné slovo BOKEH - označuje vzhled rozostřeného pozadí), nejsnáze se vám to podaří při použití objektivu s co nejlepší světelností a zároveň s co nejdelší ohniskovou vzdáleností. V tomto ohledu je výjimečný například objektiv Sony 135/1,8 - hloubka ostrosti je skutečně minimální a bokeh má velice příjemný vzhled.

Bokeh

Jenže to, jak vlastně bude zmíněný bokeh vypadat, to nezáleží jen na kombinaci ohniskové vzdálenosti a světelnosti. Zásadní vliv má optická konstrukce objektivu a také tvar clony, která je v objektivu použita. Pokud má clona kruhový tvar (a pokud je vhodná optická konstrukce objektivu), bývá bokeh velice příjemný a působí klidně a přechody mezi jednotlivými tvary v rozostřeném pozadí jsou krásně plynulé. V případě, že tvar clony není kruhový, ale jedná se o několikaúhelník, projeví se to i v bokehu, který pak působí poněkud kostrbatým dojmem. Přechody jsou tvrdé a kontrastní.

zdroj fotografie: Megapixel Galerie: Pavlína Golasowská (použité ohnisko 50 mm, clona f/1,8)
 

Proto je vždy výhodou, pokud je clona složena z co největšího počtu lamel, což umožňuje udržet kulatý tvar clonového otvoru nejen při zcela otevřené cloně, ale i při nastavení vyšších clonových čísel.

Co z toho plyne

Závěr není nijak jednoduchý. Pokud jde o ohniskovou vzdálenost vzhledem k velikosti snímače, určuje vám úhel záběru objektivu. Tedy to, z jaké vzdálenosti dosáhneme požadované kompozice. Světelnost zase do značné míry určuje hloubku ostrosti a vzhled rozostřeného pozadí.

Pokud jste si prošli doporučené portrétní objektivy pro jednotlivé kategorie digitálních fotoaparátů, mohli jste si všimnout jednoduché úměry: čím větší snímač, tím delší jsou ohniskové vzdálenosti doporučených objektivů. A pokud jste si všimli i věty "...čím delší je ohnisková vzdálenost, tím menší dosáhnete hloubky ostrosti a tím víc bude rozostřené pozadí...", vyplývá z toho pro někoho možná známá věc: pokud se světelnost portrétních objektivů napříč kategoriemi pohybuje v hodnotách f/1,2 až f/2,0, nejvíc rozostřeného pozadí dosáhnete s full-frame zrcadlovkami. Portrétní objektivy pro ně určené mají nejdelší ohniskovou vzdálenost.

Proč není ideální používat na focení portrétů delší objektivy i s přístroji s menším snímačem?

Zcela logická otázka, když použijete delší, k tomu navíc světelný objektiv (jaký je vhodný pro full-frame zrcadlovky) například na zrcadlovce s APS-C snímačem, dosáhnete přece stejně rozostřeného pozadí. Ano, je to samozřejmě pravda. Ale díky tomu, že použijete delší objektiv na menším snímači se vám zúží úhel jeho záběru oproti tomu, kdyby byl použit na velkém snímači.

To samo o sobě nemusí být nevýhoda v případě, že si můžete dovolit dostatečný odstup. Takové objektivy se spíš hodí pro focení v exteriéru. Do interiéru, kde si nemůžete dovolit fotografovat z větší vzdálenosti, jsou prostě příliš dlouhé - mají moc malý úhel záběru.

zdroj úvodní fotografie: Megapixel GaleriePavel Ziegler (použité ohnisko 85 mm, clona f/8)

O novinkách, slevách a akcích budete vědět jako první.

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.

Váš e-mail nezneužijeme

Sdílet na


Komentáře k článku

Martin Lukeš

Reaguje na (15) | Dobrý den, pokud vám jde pouze o obličej, tak bych asi doporučil 50 mm, která se po přepočtu chová jako 75 mm, takže je to čistě porrétní ohnisko. V případě, že chcete fotografovat celé postavy, tak by bylo lepší něco širšího a to by splňoval 35 mm.

16

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 01. 06. 2021 |Reagovat

G

Dobrý den, mám Nikon D3300, hledám objektiv na portréty, abych mohl fotit v interiéru i venku. Jaký by jste doporučili ? Děkuji moc. Gomola

15

Gomola, 31. 05. 2021 |Reagovat

W

Zdravím mám kámošku, která má ateliér kde fotí a točí. A taky se zabývá focením portrétů a natáčejí nějaká promo videa. Já osobně nejsem žádná fotografka. Ale vím že dost záleží i na makeupu a líčení. Vyprávěla mi, že k ní chodí i slečny, co mají permanentně zakryté kruhy pod očima https://ar-aesthetics.cz/esteticka-kamuflaz-tmavych-kruhu-pod-ocima/ Pro mě třeba úplně novinka.

14

Wera, 22. 03. 2020 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (12) | Dobrý den,pro uvedený model fotoaparátu můžeme doporučit například objektiv Sony 85mm f/1,8

13

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 09. 02. 2020 |Reagovat

Dobrý den potřeboval bych poradit s výběrem objektivu na Sony alpha A7 II do objektivu bych chtěl investovat maximálně dvacet tisíc a chtěl bych ho mít především na portréty.

12

Jakub Šír, 08. 02. 2020 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (10) | Dobrý den,takových objektivů je celá řada, záleží na tom, kolik do něho chcete investovat. Základní variantou je Sony 50mm f/1,8. Ta pro uvedené účely určitě stačí.

11

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 03. 02. 2020 |Reagovat

KH

Dobrý den potřeboval bych poradit objektiv na sony A6000 na foceni účesů . Portrét ! Děkuji

10

Karel Haidelmayer, 02. 02. 2020 |Reagovat

KH

Ano, článek je starší, nicméně ho bude číst ještě roky spousta lidí. Fotím komerčně 35 let a jako nejlepší ohniska (přepočet na FF) se mi vždy osvědčila dvě skla, ato 40 mm a 130mm (světelnost cca 1,5), s tím se dá vyfotit vše. 40mm celé postavy, 130mm velká bedna, vše ostatní mezi tím se dá vytvořit s oběmi ohnisky. A rada na konec, nepřemýšlet čím, ale jak.... Hezký den.

9

Koudy Harvey, 10. 12. 2019 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (6) | Dobrý den, děkujeme za připomínku. Článek už je starší, ale určitě jej doplníme.

8

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 24. 04. 2019 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (6) | Dobrý den, děkujeme za připomínku. Článek už je starší, ale určitě jej doplníme.

7

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 24. 04. 2019 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.