Magazín

Rozhovory

Jiřina Bílková, garant soutěže: Světlo je to, oč tu běží

Luděk BouškaAktualizováno: 17. 7. 2015 v 11:16 • Rubrika: Rozhovory

Jiřina Bílková, garant soutěže: Světlo je to, oč tu běží

Garantem sedmého soutěžního kola s názvem Světlo v krajině je Jiřina Bílková. Vystudovala cestovní ruch a na svých cestách ráda objevuje přírodní krásy a unikáty. V loňském roce uspořádala dvě autorské výstavy, každoročně vydává krajinářský kalendář a publikuje v Landscape Photography Magazine.

Obsah

Dobrý den, paní Bílková, tradiční otázka na začátek: jaká byla Vaše cesta k fotografování? Jak jste začínala? Převládá u Vás krajina, nebo máte širší záběr? A jaký žánr Vás nejvíc baví?

Mám ráda cestování a asi jako většina lidí jsem si chtěla z dovolených přivést spoustu fotek. Proto jsem si pořídila zrcadlovku a focení jsem propadla. Začala jsem navštěvovat různé fotografické semináře a udělala si rekvalifikační fotografický kurz. Ze začátku mě bavilo nejvíc fotografování makra, zvířat, lidí a krajiny a právě krajina se nakonec stala moji srdcovou záležitostí.

Jakým způsobem si vybíráte fotografické lokace? Podle Vašich snímků máte v oblibě nejen severské země, ale také třeba středomoří.

Asi jako každý, i já mám spoustu míst, kam bych se ráda podívala. A podle nich se vydávám na své fotografické cesty. V současné chvíli mě nejvíc lákají destinace jako Kanada, Patagonie či Grónsko.

A co počasí? To je přece pro úspěch zásadní. Jak ho “hlídáte”? Používáte nějaké fotografické, nebo meteorologické aplikace do chytrých telefonů, které Vám pomáhají?

Dobré plánování je základem každé cesty, ať už se to týká míst, dopravy či počasí. Já osobně se snažím dopředu získat co nejvíce informací k dané lokalitě, aby vše klapno, tak jak si představuji, abych v případě neplánovaných situací mohla na změny rychle a flexibilně reagovat a neztrácela tím při cestování čas. A co se týká počasí, je dobré si zjistit, kdy se do dané země vypravit. Samozřejmě záleží na tom, co chce člověk vyfotit a tomu přizpůsobit i výběr ročního období. Takový osvědčený server na sledování počasí je pro mě yr.no, dále používám suncalcs.net, kde se dají zjistit informace o východu a západu slunce.

Při focení krajiny je zásadní světlo. Kdy je nejlepší fotit krajinu? Ráno, večer, nebo v jinou denní dobu? Jaké světlo je na krajinu nejlepší?

Určitě, světlo je to, oč tu běží. A kdy fotit krajinu? Pro krajinářskou fotografii jsou typická rána a večery. Já mám nejraději rána, od svítání, přes východ slunce až po první ranní paprsky v zlaté hodince. Ráno jsou barvy pastelovější a obloha celkově čistší a proto se vyplatí si přivstat. Během ranní zlaté hodiny je světlo měkčí a teplejší. Druhá zlatá hodinka pak přichází před západem slunce, následuje západ slunce a po něm takzvaná modrá hodina. Fotit se dá ale i přes den, záleží na podmínkách, např. když je slunce nízko a není ostré světlo; a také v noci –  focení hvězdné oblohy, polární záře…

Fotíte i v případě, že Vám nepřipadá světlo ideální?

Poslední dobou se mi často stává, že když se mi nezdá světlo, nefotím. Raději se buď projdu, nebo si jen sednu, vnímám atmosféru a relaxuji.

Co roční období? Kromě toho, že krajina pokaždé vypadá jinak, mají jednotlivá roční období svá specifika? Jaká specifika mají oblasti, ve kterých fotíte?

Nejraději mám podzim a jeho barvy. Sluníčko už není tak ostré, listy stromů se vybarvují. Podzimní krajina má pro mě velké kouzlo, a proto většina mých cest je právě na podzim. Také mám ráda přicházející zimu, když se ráno ve stanu probudím a krajina je ocukrovaná prvním sněhovým popraškem. Fascinuje mě i zimní krajina ala ledové království. Se zimou mám spojený jeden velice silný zážitek a to únorové focení na Malé Fatře, ráno mínus 30 stupňů, dokud jsem stoupala k vrcholu, šlo to, ale jak jsem se zastavila, omrzaly mi prsty na rukou i na nohou, sestavit stativ a nastavit foťák byl pro mě nadlidský úkol, šílená zima, navíc zamrzlá termoska s čajem, ale byla to pecka, vycházející sluníčko a třpytící se sníh. Nyní mám vymyšlenou jednu takovou zamrzlou fotku na Baltu, kam ráda jezdím, tak snad to letos v zimě klapne a podmínky k tomu budou ideální.

Z Vašich fotek je patrné, že používáte často dlouhé expoziční časy. Jaké používáte filtry? Jak řešíte velký dynamický rozsah scény? Máte raději používání přechodových filtrů a nebo HDR fotografii? Bez kterých filtrů si nedokážete představit krajinářskou výpravu?

Velký dynamický rozsah scény řeším právě používáním filtrů. Používám hlavně přechodové filtry (Lee ND 1.2 soft a Lee ND 0.6 hard), dále polarizační filtr a často také šedý filtr B+ W 1000 alias big stopper, který je ideální pro fotografování na dlouhé expoziční časy.

V jakých programech zpracováváte obrazová data?

Fotografie zpracovávám ve Photoshopu, převod z rawu i veškeré úpravy. Také používám Zoner, ale jen ke zmenšení fotografií na web.

Pozvolna se dostáváme k technice: jakou používáte? Jaké objektivy (ohniska) používáte nejčastěji, nebo nejraději. Proč? Dáváte přednost objektivům s pevným ohniskem, nebo zoomům?

V současné době fotím Canonem EOS 5D Mark II a používám následující objektivy: Canon EF 17-40mm f/4L USM , Canon EF 70-200mm f/2,8 L USM, Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM, Canon EF 50 mm f/1,4 USM. Na krajinu si z 80% vystačím s 17 – 40, zbývajících 20% fotím teleobjektivem. Pevná ohniska používám pro portrétní fotografování, vyhovuje mi jejich kresba.

Jak svou techniku transportujete? Používáte raději fotobatohy a nebo brašny přes rameno?

Rozhodně batoh, z brašny mě bolí záda. Strašně dlouho jsem si vybírala batoh, který by mi vyhovoval. Pamatuji si, že se mi kamarád smál a navrhoval mi, ať napíšu své požadavky do Číny, že pak třeba fotobatohy dle mých představ začnou vyrábět. Nakonec jsem si pořídila Lowepro Rover AW II. Je to dvoukomorový batoh, v dolní části mám foťák s objektivy i filtry, v horní části je pak spoustu místa na oblečení a svačinu. Vpředu na něj také mohu připnout stativ. Na vícedenní výpravy nosím krosnu, do které krom stanu, spacáku, jídla a oblečení balím fototechniku většinou do malé tašky, případně mám teleobjektiv v samostatném pouzdře. Záleží kam se chystám a co budu fotit. Tady už také hodně zvažuju každou věc kvůli váze, takže všechny zbytečnosti musí pryč.

Neodmyslitelnou součástí výbavy pro focení krajiny je stativ. Jaký používáte? Dáváte přednost rychlejší kulové hlavě, nebo raději používáte “3D hlavu”, se kterou máte kontrolu nad každou osou zvlášť?

Když tak o tom přemýšlím, tak nejvíc času jsem strávila při nákupu batohu, stativu a filtru. V objektivech jsem měla jasno hned. U příslušenství jsem pak dlouho přemýšlela a hledala, co mi bude nejvíc vyhovovat a focení mi zpříjemní. Vybrala jsem si stativ Manfrotto s kulovou hlavou. A proč tedy kulovou hlavu? Myslím, že se mi s ní pracuje lépe. Nejraději bych fotila z ruky, ale to u krajiny nejde.

Fotografujete profesionálně? Jak těžké je uživit se fotografováním?

Fotografování není zatím hlavním zdrojem mých příjmů. Myslím si však, že se jím dá uživit stejně jako kteroukoliv jinou profesí.

Sdílet na


Komentáře k článku

PF

Reaguje na (1) | nemůžu jinak, než Lence dát za pravdu....já už taky pochopil, zme v poledne to není pravé ořechové pro focení, proto vždy brzo vstávám, nebo večerní hodinky jsou ono

4

Petr Fiala, 18. 7. 2015 |Reagovat

Martin Bokůvka

Reaguje na (1) | nejste sama :)
když si u spousty fotek pořízených kolem poledne čtu nadšené hýkání "krásné světlo", ťukám si na čelo :)

3

Martin Bokůvka, 17. 7. 2015 |Reagovat

fjnžap.

Parádne fotky ... !

2

fotenie je náš život a poslanie ..., 17. 7. 2015 |Reagovat

Lenka Nejedlá

"...světlo je to, oč tu běží..."
Tuhle větu by si měli dát všichni vlastníci fotoaparátu za rámeček a před spaním odříkávat..., protože mám často pocit, že velká většina o světle nikdy nic neslyšela.

Díky za příjemný rozhovor!

1

Lenka Nejedlá, 17. 7. 2015 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.