Co je to profesionální fotoaparát Fotoporadna

Co je to profesionální fotoaparát

Luděk BouškaAktualizováno: 14. 11. 2014 v 13:57 • Rubrika: Fotoporadna

Tohle je otázka, kterou se celkem často zabýváme v diskusích na našem webu a většinou se názory diskutujících docela rozcházejí. Pro každého fotografa je to "profi" vlastně něco jiného. A jak to vidí výrobci?

Na tuhle otázku mě přivedlo několik událostí, které mě potkaly během posledního měsíce. Ty události mě přiměly k tomu, abych si trochu zavzpomínal na svoje fotografické začátky a také na úhel pohledu na fotografickou techniku, který mi před lety ukázal můj táta.

Ale vraťme se k tématu: co je to vlastně profi foťák? Pro mnoho fotografů je to nejspíš takový přístroj, který už může posloužit profesionálnímu fotografovi jako pracovní nástroj. Tedy takový nástroj, na který se můžeme vždycky spolehnout, který bude fungovat za všemožných podmínek vždy naprosto přesně a bezporuchově. Ale taky takový nástroj, který nám poskytne ty nejlepší výsledky. Fotky ostré jako břitva, bez nejrůznějších obrazových vad, prostě fotky jako od profíka. Tohle všechno je jistě pravda, o tom nemusíme vůbec pochybovat.

Každý ze seriozních výrobců fotografické techniky se pyšní svou vlajkovou lodí, o které tvrdí, že je to "to nejlepší". No jo, ale pro koho? Když se podíváme na dvě nejrozšířenější značky Canon a Nikon, tak zjistíme, že obě nabízejí vlastně dva "profi" modely. U Canonu je to EOS 1Ds Mark III a EOS 1D Mark IV. U Nikonu je to podobně, můžeme si vybrat buď model D3x a nebo D3s. Vždy ten první nabízí nejvyšší rozlišení (až 24 Mpx) a fullframe snímač, zatímco ten druhý se pyšní především bezkonkurenční rychlostí a je tedy určen především pro reportéry. Ale komu jsou tedy určeny ty modely s fullframe snímačem a vysokým rozlišením? Měly by přece nabízet tu nejvyšší možnou obrazovou kvalitu, takže by se měly hodit třeba reklamním fotografům, nebo krajinářům, protože v těchto (a samozřejmě i dalších) odvětvích fotografie je vždy kladen důraz na naprostou dokonalost výsledků. Ty zmíněné přístroje jsou bez debat skutečně vynikající, ale dá se říci, že ti opravdu nároční fotografové je nijak moc nepoužívají.

Těm nejnáročnějším jsou určeny přístroje, které většinou nenajdete v běžných fotoobchodech. Pro mnohé jsou i celkem neznámá jména výrobců, jako třeba Hasselblad, Phase One, Leaf, nebo Mamiya. Ještě si tak někdo vybaví legendu Leica, o které víme, že mezi fotografy rozšířila kinofilm. Ale i Leica se nedávno vydala na pole tzv. středoformátových fotoaparátů. Ano, "střední formát" je to, co používají například módní, nebo reklamní fotografové, kteří zároveň potřebují využívat výhod digitální fotografie. Tou úplně nejvyšší kategorií jsou velkoformátové přístroje, co do kvality a možností nabízejí zdaleka nejvíc. O těch napsal nedávno pěkný článek kolega Martin Lukeš.

A teď tedy k tomu, co je to vlastně profi a pro koho je to dobré. Profi jsou jak fullframe zrcadlovky, tak středoformáty a samozřejmě i velkoformátové přístroje. Ale každá z těchto kategorií nabízí své výhody. Fullframe zrcadlovky jsou perfektní díky své rychlosti a pohotovosti. Vybrat si můžeme z naprosto nejširší nabídky objektivů a dalšího příslušenství a díky příznivým rozměrům a hmotnosti jsme schopni to všechno i nosit sebou. Tedy ideál například pro reportéry.

Naproti tomu velkoformátové fotoaparáty jsou oproti zrcadlovkám daleko větší a nesrovnatelně těžkopádnější. Neexistuje u nich žádná automatika, naprosto vše se nastavuje ručně a fotit se dá téměř výhradně jen a pouze ze stativu. To je sice pro někoho velká nevýhoda, ale pokud nám jde o kvalitu snímků bez nejmenších kompromisů, není nic lepšího. V dnešní době je tu ale ještě další nevýhoda: neexistují tak velké snímače, i v současné době je potřeba fotografovat na ploché, nebo svitkové filmy.

Mezi těmito dvěma skupinami jsou zmíněné středoformáty. Dá se říci, že do jisté míry spojují výhody obou systémů. Jsou relativně lehké a malé oproti velkoformátům a jsou i celkem pohotové, čímž se zase přibližují zrcadlovkám. Dokonce nabízejí i některé automatické systémy, jako třeba autofokus, nebo poloautomatické režimy nastavení expozice. Z dnešního pohledu ale nabízejí ještě další velkou výhodu, dají se použít i v digitálním světě. Jejich snímače jsou ale několikanásobně větší, než snímače fullframe zrcadlovek a nabízejí tím pádem i daleko vyšší rozlišení. Když vezmeme v úvahu, že objektivy k těmto přístrojům mají stejnou (a někdy i vyšší) rozlišovací schopnost, jako špičkové "kinofilmové" objektivy a že dokážou kvalitně vykreslit daleko větší plochu, máme tu snímky s tak velkým množstvím detailů, že se nám o tom nikdy ani nesnilo.

Když jsem začínal s fotografováním, používal jsem velmi kvalitní kinofilmovou techniku a byl jsem šťastný, že mám skvělé fotky. Až v okamžiku, kdy jsem od táty dostal svůj první středoformátový přístroj jsem pochopil, jak velký rozdíl v kvalitě může být, když použiju větší formát, než "pouhý" kinofilm. Po přechodu na digitální zrcadlovku jsem na to už skoro zapomněl. Vzpomínky se mi ale velice rychle navrátily před nedávnem, kdy jsem měl možnost fotografovat se středoformátovým přístrojem Leica S2 a těšit se ze snímků s rozlišením 37 Mpx. A to už v dnešní době nejsou výjimkou přístroje s rozlišením 50 nebo 60 Mpx... :)

 

Podívejte se na malou ochutnávku ze středoformátového světa:



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Střední formát není mrtev Blog Střední formát není mrtev

    Luděk BouškaAktualizováno: 14. 11. 2014 v 13:51

    Fotografové a obchodníci neustále vedou debaty o tom, kam vlastně směřuje digitální fotografie, respektive digitální fotoaparáty. Samozřejmě, že to nikdo nedokáže spolehlivě předpovědět, konečné slovo má vždycky…

  • Recenze: středoformátový Pentax 645Z Blog Recenze: středoformátový Pentax 645Z

    Luděk BouškaVydáno: 4. 11. 2014 v 14:44

    Na krátkou dobu jsem měl možnost vyzkoušet nejdostupnější středoformátový fotoaparát na trhu Pentax 645Z. I když je nejdostupnější, cenou se vyrovná malému osobnímu autu. Ovšem za svoje peníze dostanete spoustu muziky,…

  • Kouzlo focení středoformátem Krátce Kouzlo focení středoformátem

    Luděk BouškaVydáno: 8. 9. 2014 v 11:42

    Kdo někdy vyzkoušel fotit prastarou Flexaretou, Pentaxem 67, Rolleiflexem, Praktisixem, Hasselbladem, nebo jiným středoformátovým foťákem, dá mi jistě za pravdu. Pohledu do šachtového hledáčku se dnes těžko může něco…

  • Hasselblad H5D-50c se CMOS snímačem byl oficiálně představen Krátce Hasselblad H5D-50c se CMOS snímačem byl oficiálně představen

    Luděk BouškaAktualizováno: 4. 3. 2014 v 16:32

    Hasselblad začal prodávat svou novou středoformátovou zrcadlovku, která je poprvé vybavena CMOS snímačem. Hlavní předností této změny je daleko lepší výkon při nastavení vysokých citlivostí, které je možno nastavit až…

  • Získejte extra vánoční slevu na sety od Canonu Produktové aktuality Získejte extra vánoční slevu na sety od Canonu

    Karolina NiklaschováAktualizováno: dnes v 8:13

    Pomalu se blíží poslední šance pořídit si do nového roku nějakou kvalitní výbavu. A co takhle celou sadu a ještě výhodněji? Na výběr máte jednu ze tří vánočních sad, které obsahují blesk a další praktickou výbavu.…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím