Magazín

Fotoporadna

Legenda zvaná padesátka aneb Velké srovnání 50mm objektivů (zaměřeno na Canon) - 3.díl

Tom KalousAktualizováno: 13. 12. 2019 v 13:23 • Rubrika: Fotoporadna

Legenda zvaná padesátka aneb Velké srovnání 50mm objektivů (zaměřeno na Canon) - 3.díl

V prvních dvou dílech jste se dozvěděli, proč je důležité míti padesátku v brašně a porovnali jsme výstup a optickou kvalitu 50 mm objektivů s bajonetem pro Nikon. Ovšem ne všichni používají fotoaparáty značky Nikon, a tak jsme si tentokrát vzali na paškál objektivy s ohniskovou vzdáleností 50 mm s bajonetem pro fotoaparáty Canon. Podívejte se, jaký z 9 objektivů si obstál nejlépe. Je lepší si za kvalitu připlatit nebo stačí padesátka za 3 000 Kč? Budete překvapeni!

Obsah

Kolega Martin už v 1. díle naznačil, kolik zhruba padesátky od Canonu stojí. Není to ovšem jenom o světelnosti jednotlivých objektivů. Cenu rozhoduje také konstrukce objektivu. V dnešním díle se podíváme na zásadní rozdíly mezi objektivy Canon EF 50 mm - f/1,8 II | f/1,8 STM | f/1,4 | f/1,2 a RF f/1,2

Při fotografování jsme používali fotoaparáty Canon EOS 5D IV a Canon EOS R pro objektivy s bajonetem RF. Fotografie byly pořízeny ze stativu Genesis Base ABT Kit. Jako zdroj světla jsme použili maximální výkon pilotních žárovek 2 zábleskových světel Fomei Digital Pro X 500, což nám dostatečně nasvítilo scénu. Všechny fotografie byly pořízeny v režimu Priorita clony.

Foťte v našich ateliérech

Seznam testovaných objektivů

  Canon EF 50 mm f/1,8 II Canon EF 50 mm f/1,8 STM Canon EF 50 mm f/1,4 USM Canon EF 50 mm f/1,2 L USM Canon RF 50 mm f/1,2 L USM Canon TS-E 50 mm f/2,8 L Macro Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art Zeiss Planar T* 50 mm f/1,4 ZE Zeiss Milvus 50 mm f/2 M ZE
Minimální clona f/1,8 f/1,8 f/1,4 f/1,2 f/1,2 f/2,8 f/1,4 f/1,4 f/2
Maximální clona f/22 f/22 f/22 f/16 f/16 f/32 f/16 f/16 f/22
Konstrukce 6 členů 5 skupin 6 členů 5 skupin 7 členů 6 skupin 8 členů 6 skupin 15 členů 9 skupin 12 členů 9 skupin 13 členů 8 skupin 7 členů 6 skupin 8 členů 6 skupin
Počet lamel clony 5 7 8 8 10 9 9 9 9
Hmotnost 130 g 159 g 290 g 580 g 950 g 945 g 815 g 350 g 730 g
Maximální délka 41 mm 39 mm 50,5 mm 65,5 mm 108 mm 114,9 mm 100 mm 69 mm 75 mm
Minimální zaostřovací vzdálenost 45 cm 35 cm 45 cm 45 cm 40 cm 27 cm 40 cm 45 cm 24 cm
Cena již není v prodeji 3 290 Kč 10 190 Kč 36 990 Kč 64 990 Kč 66 290 Kč 19 490 Kč 17 790 Kč 35 490 Kč

Než se vrhneme na samostatné porovnávání, chtěl bych napsat svůj pohled na "ostré neznamená dobré" a "měkké neznamená špatné", je třeba si uvědomit, že každý z nás vnímá jinak. Někdo preferuje ve fotografii měkkost, dodá to totiž zajímavou atmosféru a tajemno. No a někteří zase vnímají ostrost jako základ fotografie a co je, byť jen nepatrně neostré, to ihned smažou.

Foto: Markéta Vařeková /  Canon EF 50 mm f/1,8 II / clona: f/5,6

Canon 50 mm f/1,8 II

Historicky nejlevnější a nejprodávanější objektiv společnosti Canon. Proč byl tak oblíbený? Především kvůli ceně, ale také kvůli perfektní světelnosti a na svou dobu velmi dobré kresbě. Jeho konstrukce je plastová, včetně plastového bajonetu, z čehož můžete mít při prvním použití trochu nejistý pocit. Ten ale po chvíli zmizí a už vás zajímá jen ten kvalitní výstup. Ostření funguje poměrně rychle, jediná stinná stránka je hluk, který objektiv při ostření vydává. Není to nic, co by rušilo okolí, ale na video tento objektiv nedoporučuji.

Kresba 50 mm f/1,8 II je ostrá i na plně otevřenou clonu. Ke krajům a v rozích dochází k mírnému rozostření, které skoro není poznat. Při podrobném zkoumaní fotky jsem objevil i nepatrné zkreslení neboli distorzi.

I přes pár negativních vlastností si tento objektiv získal přezdívky „nifty fifty“ nebo „plastic fantastic“, což napovídá o kvalitě výsledných fotek, které z něho lezou. Prodej tohoto unikátu skončil v roce 2015, kdy ho nahradila vylepšená „padina“ s krokovým ostřícím motorem. Canon 50 mm f/1,8 II můžete ovšem občas zahlédnout v našem bazaru, kde se ale nikdy dlouho neohřeje. 

Foto: Martina Kolaříková /  Canon EF 50 mm f/1,8 II / clona: f/3,2

Canon EF 50 mm f/1,8 STM 

Jak už jsem naznačil výše, tento objektiv nahradil předchozí verzi v roce 2015 a prodává se i v současnosti. Verze STM je opět nejlevnější a nejprodávanější. A co se změnilo? Už ze zkratky STM se dozvídáme, že objektiv dostal nový ostřící motor. Krokový motor (Stepping motor) je plynulý a tichý a umožňuje kontinuální ostření v živém náhledu a ve videu. Ostřící kroužek je napojen na motor pomocí kabelu a může tak vzniknout velmi nepatrná prodleva mezi fyzickým otočením kroužku a zaostřením (při manuálním ostření). 

Foto: Růžena Palečková /  Canon EF 50 mm f/1,8 STM / clona: f/3,2

Konstrukce objektivu je opět plastová, ovšem bajonet je kovový, což mnohým z nás dodá pocit lepší kvality zejména při nasazování objektivu na aparát. Objektiv má 7lamelovou clonu, která vytváří hezký bokeh. V porovnání s předchozí verzí, co se optické kvality týče, je STM verze stejně ostrá ve středu. Ke krajům a do rohů dochází opět k rozostření, ale v menší míře. Je zde také stejná distorze. U tohoto objektivu jsem neobjevil žádnou aberaci.

Osobně jsem tento objektiv používal a byl můj nejoblíbenější. Kamkoliv jsem šel, nasadil jsem tuhle malou a lehkou padinu a věděl, že s ní vyfotím všechno, co potřebuji. I bez utěsnění proti prachu a vlhkosti jsem s ní vylezl na Praděd, kde byla mlha, foukal vítr a do toho bylo -10 °C. Přežil všechny situace, optická kvalita byla perfektní a já byl spokojený, takže mohu pouze doporučit.

 

Canon EF 50 mm f/1,4 USM

S vyšší světelností roste také cena. Za trochu vyšší cenu ovšem dostanete objektiv se světelností f/1,4, který je zároveň robustnější a nepůsobí jako hračka i přes jeho plastový tubus. Na váze přidala optika a celková konstrukce. Ostřící systém pohání ultrazvukový motor (USM).  Jedná se o dosud nejrozšířenější typ motoru pro AF u objektivů Canon EF. USM motor převádí ultrazvukovou vibrační energii na rotační sílu zajišťující pohyb objektivu. Tento způsob ostření ještě umožňuje jemné ruční doladění bez úplného vypnutí automatického zaostřování. Vedle ostřícího prstence je okénko se zobrazením ostřící vzdálenosti.

Foto: Jan Moravec /  Canon EF 50 mm f/1,4 USM / clona: f/1,8

A výsledky? Tento objektiv si v testu vedl o maličko hůře než verze STM, co se obrazové kvality týče. Ve středu a rozích nebyl na cloně f/1,8 stejně ostrý. Objektiv lehce aberuje i na vyšší clony. Aberace opět není tak výrazná, aby ji program na editaci fotek neodstranil. Co se bokehu týče, díky 8 lamelám vytváří clona objektivu ještě kulatější a pohlednější bokeh. 

Foto: David Sameš /  Canon EF 50 mm f/1,4 USM / clona: f/2,2

Canon EF 50 mm f/1,2 L USM

„eLková padesátka od Canonu, to je něco.“ říkal jsem si. To magické číslo 1,2 mě lákalo víc než cokoliv jiného. Až když jsem pak měl možnost si tohle sklo vyzkoušet, zjistil jsem, že to není úplně to pravé ořechové. Především kvůli váze a velikosti. Dost cestuji, a tak je toto pro mě rozhodující faktor. Objektiv má kovové tělo i bajonet, což ho dělá dvojnásobně těžší, než je Canon f/1,4. Není se čemu divit, vysoká světelnost obnáší více skleněných čoček, které nelze udělat lehčí. U tohoto modelu přemístil Canon okénko se zaostřovací vzdáleností blíže k tělu fotoaparátu a pogumovaný ostřící kroužek naopak dále od těla, což je příjemnější při používání. U tohoto objektivu při ostření nevyjíždí žádný člen mimo objektiv a vše se odehrává uvnitř.

Foto: Miroslav Kirinovič /  Canon EF 50 mm f/1,2 L USM / clona: f/7,1

Kresba na clony f/1,2 - 2,8 je dost měkká, ostrost jsem u něho nalezl až u clony f/4,5, což objektivu dodává specifické podání fotek. Ale jak jsem napsal v úvodu, ostrost nemusí nutně dělat dobrou fotku. Na fotografiích jsem našel také mírnou aberaci i na vyšší clony.

Za cenu téměř 4 desítek tisíc dostanete extrémně světelný objektiv ovšem s měkčí kresbou. Světelnost f/1,2 vám umožní fotit v ne příliš vhodných světelných podmínkách, umožní vám udržet nízké ISO a rychlejší čas. Navíc více rozmaže pozadí a 8lamelová clona vytvoří zajímavá kolečka v bokehu. Ostření je zde také velmi rychlé a tiché.

Foto: Petr Andráško /  Canon EF 50 mm f/1,2 L USM / clona: f/1,2

Canon RF 50 mm f/1,2 L USM

S vývojem a představením nových bezzrcadlovek Canon EOS R a RP musí logicky přijít i nové objektivy. Pro bajonet RF bylo doposud představeno 10 objektivů a 50 mm RF f/1,2 L USM je jeden z nich. V porovnání s f/1,2 pro zrcadlovky je to opravdu macek. Je téměř o polovinu delší a těžší, především kvůli konstrukci skládající se z 15 členů v 9 skupinách, což už samo o sobě napovídá, že to bude pekelně dobrý objektiv.

Při testování jsem nenarazil na žádnou distorzi neboli zkreslení a také jsem nenašel aberaci. Kresba je krásně ostrá zprava doleva. Inženýři si dali záležet s výběrem optických členů a jejich skladbou. 10lamelová clona vytváří nevídaný bokeh. I přesto, že tento objektiv není zoomovací, má na sobě 2 pohyblivé prstence. Jeden slouží pro ostření a druhý jako volič vybrané funkce, kterou si nastavíte. Může se jednat o ISO, čas, clonu nebo korekci expozice. Pokud chcete špičkové sklo, pořiďte si toto, určitě nebudete litovat ani za 10 let.

Foto: Jan Hrinda /   Canon RF 50 mm f/1,2 L USM / clona: f/1,2

Canon TS-E 50 mm f/2,8 L Macro

Poslední objektiv s přízviskem TS-E je dost specifický a rozhodně nemá tak široké pole působnosti jako předchozí modely. Jedná se o tiltshiftový objektiv určený pro fotografování architektury, interiérů, produktů a možná i portrétů, pokud máte jistou porci kreativity. Práce s ním není jednoduchá a chce to trochu cviku, jelikož si rovinu ostrosti můžete různě naklánět nebo si třeba srovnat svislice v interiéru. Umožňuje posun optické soustavy o 12 mm a její náklon až o 8,5°. Objektiv můžete také otáčet o ± 90° ve dvou rovinách. Přízvisko Macro je zde spíše symbolické, jelikož nejkratší zaostřovací vzdálenost je 27 cm. Nebudu dál vysvětlovat, jak tento objektiv funguje, podívejte se raději na fotky a pochopíte.

 

Ukázka snímků na testovacím obrazci ISO12233

všechny následující fotografie jsou na clonu f/1,8. Kliknutím na fotku zvětšíte.

Střed snímku

Pravý dolní roh snímku

Je tedy dobré si připlatit?

Objektivy určené pro digitální zrcadlovky s bajonetem EF jsme pomocí adaptéru EF-EOS R testovali také na bezzrcadlovce Canon EOS R. Výsledky byly naprosto totožné. Nemusíte se tedy bát používat starší objektivy s nejnovějšími fotoaparáty. Pokud vlastníte bezzrcadlovku Canon EOS R nebo RP a nechce se vám dávat 65 tisíc za Canon 50 mm RF f/1,2 L USM, klidně si pořiďte levnější variantu.

A teď tedy k závěru. Naprostá většina z vás se na 100 % spokojí s 50 mm f/1,8 STM verzí se světelností f/1,8. Tento objektiv je finančně nevýhodnější a jeho výkon je nadmíru uspokojující. Pokud tedy netoužíte po minimální hloubce ostrosti, je to pro vás jasná volba. Pokud vás tíží finanční situace a chcete ještě více ušetřit, vyčíhněte si v bazaru Canon EF 50 mm f/1,8 II.

Objektiv Canon f/1,4 USM mi do této padesátkové řady moc nezapadá. Rozdíl v hloubce ostrosti oproti f/1,8 není tak velký, a tudíž ani rozhodující. Co oceníte, jako uživatel, tak je robustnější stavba tohoto objektivu, a to je asi jediné, co bych při koupi zvažoval.

U objektivu Canon EF 50 mm f/1,2 L USM už je vysoká světelnost a velmi malá hloubka ostrosti rozhodující. Světelnost f/1,2 pomůže snížit čas závěrky, takže budete moci fotit i ve velmi nepříznivých světelných podmínkách. Je ovšem na zvážení, jestli se vám investice téměř 4 desítek tisíc vyplatí.

Do objektivu Canon RF 50 mm f/1,2 L USM bych investici určitě zvážil. Zvlášť pokud jste zaměřeni na portrétní fotografii. Tomuto sklu nemám co vytknout, možná jen tu velikost a váhu, která je ale na jednu stranu dobá při manipulaci samotné. Větší váha může pomoci ve stabilnějším úchopu při focení.

A na závěr tu máme Canon TS-E 50 mm f/2,8 L Macro, který si pravděpodobně nekoupíte, pokud se fotkou interiérů nebo architektury neživíte. Je to speciálka, která vytváří zajímavé fotky a usnadňuje focení náročných objektů.

Sdílet na


Komentáře k článku

JJH

Reaguji sice s velkým zpožděním, ale třeba si to někdo bude číst jako já roky od vydání. Problémy s velká / malá clona pocházejí z angličtiny. Anglické slovo aperture se totiž překládá jako clona, ale ve skutečnosti je to otvor v cloně. Big aperture není velká clona, ale přesně naopak - velká díra v cloně, tedy česky správně MALÁ clona, stejně jako small aperture není malá clona, ale malá díra v cloně neboli VELKÁ clona. Strojově přeložené články to ovšem přeloží opačně a tím vzniká ono nedorozumění.

8

Jaroslav Jay Hampl, 17. 5. 2022 |Reagovat

Martin Hašek

Reaguje na (6) | Jsem Martin ne Michal. Fotím Nikonem ne Sony, takže Batis asi nevyzkouším. Vzhledem k tomu, že fotím většinou pohyb, tak v první řadě koupím tu Sigmu 50/1.4 ART a Otuse leda kdybych nevěděl co s penězma. Ale ano, je skvělej na krajinky, zkoušel jsem ho.

7

Martin Hašek, 21. 2. 2020 |Reagovat

DR

Reaguje na (1) | Ten Ottus je magický Michale. Výborná poznámka. Carl Zeiss je zcela jiná kategorie!

Zkus někdy Batis ...

Dan ...

6

Daniel Rosocha, 20. 2. 2020 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (4) | Dobrý den, obě značky probereme v dalším díle tohoto miniseriálu.

5

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 20. 2. 2020 |Reagovat

P

jsem blbej nebo slepej ? Kde jsou ty testovaný Zeissy a Sigma ???????

4

Pavel, 20. 2. 2020 |Reagovat

TK

Reaguje na (2) | Dobrý den, máte skutečně pravdu, vloudil se nám tam šotek. Opravil jsem to, děkuji za upozornění.

3

Prodejce Megapixel.cz, Tomáš Kalous, 13. 12. 2019 |Reagovat

Jaroslav Orlík

Mě vždycky naprosto šokuje, když člověk, který se považuje za znalce objektivů, jinak by takové články nepsal, že ano, uvádí, že objektiv má maximální clonu 1,4 a minimální 22. Je to přesně opačně. Pokud chci něco hodně zaclonit, tedy maximálně, musím mít přísun světla co nejmenší. Tedy, v tomto případě 22. Pokud chci clonit málo, tedy chci vpustit na médium co nejvíc světla, tak dám třeba 1.4 - cloním tedy nejméně. Nechápu, odkud se tento výklad, stran clonění, vzal. Jinak je, ale, článek fajn. Jen si myslím, že padesátku si člověk kupuje předně pro fotky s krátkou DOF a tam obvykle cena kopíruje právě tento aspekt fotografování. Při cloně 8 kreslí dobře i dno pivní flašky. Osobně vlastním pro sony dvě padesátky, minolťáckou 50/1,4 a teprve až jsem si pořídil 4x větší a 3x těžší sigmu 50/1,4 ART zjišťuji, jak obrovský rozdíl to je především při minimálních clonách. Tedy při 1,4 - 2. To se vůbec nedá srovnat. Je to vidět na monitoru, ale zásadní rozdíl je vidět na papíře na výstavních formátech. To je nebe a dudy. Ta určitá měkkost vyleze extrémně právě na velkých papírech. Myslím, že pokud někdo nezvětšuje ale fotky má jen v elektronické podobě, tak je úplně putna, jakou padesátku si koupí.

2

Jaroslav Orlík, 10. 12. 2019 |Reagovat

Martin Hašek

Opravdu dobrý článek pro Canonisty. Jako uživatel Nikonu se sice trochu ztrácím v tom kolik má Canon vlastně bajonetů (tuším že 3), ale i pro mě je to celkem zajímavé čtení. Nicméně sám znám jednu fotografku která investovala do objektivu Canon EF 50 mm f/1,2 L USM a myslím, že tu zrovna nepotěší, že bezzrcadlovky mají ještě lepší objektiv. Jsem rád, že Nikonisté to mají dané, nejlepší (skoro)padesátka je Zeiss Otus 55/1.4 a pokud má mít automatické ostření tak Sigma 50/1.4

1

Martin Hašek, 6. 12. 2019 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.