Blog
Kryštof Korč • Vydáno: 25. 1. 2016 v 12:12 • Rubrika: Blog
Medailon autora - Daido Moriyama
V minulých medailonech jsem představoval konceptualisty, českého podivína a v jiných článcích mluvil převážně o dění v Evropě a Americe. Dnes bych vám rád ukázal fotografa pocházejícího z Japonska, země proslulé nejen skvělými fotoaparáty, ale také autory. Budu mluvit o Daido Miriyamovi, člověku který v současnoti patří mězi nejuznávanější fotografy a jeho tvorba je tak svébytná jak svou formou, tak také obsahem, že by byla škoda ji nezminit. Navíc je to jeden z těch výtvarníků, který svým dílem polarizuje celosvětové publikum, kdy jedni jej bezmezně obdivují a ten zbytek jej zavrhuje jako netechnického a často v souvislosti s ním slýchávám onu obludnou větu “to bych vyfotil taky”. Právě jeho radikální antifotografický přístup je u něj jako fotografa asi tím nejzajímavějším. Ale nebudu předbíhat, pojďme se podívat na to, z jakého podhoubí vyrůstá monument světové fotky.
Komentáře k článku
Tato rubrika má nejen pro mne velkou cenu. Věřím, že někteří z těch co tápou, kam se vrtnout se svým fotoaparátem, je inspirací. To co někdo může jen podvědomě cítit, po zhlédnutí medailonu některé z představených osobností, dostane mnohem konkrétnější obrysy. Nic nevzniká náhodně a každý tvůrce z něčeho vyjde, aby pak po určitém období začal šlapat vlastní cestu. Jako vždy velmi užitečný příspěvek od pana Kryštofa Korče.
Michal Bartoš, 15. 2. 2016 |Reagovat
Máte pravdu, zasloužil by si v článku více místa i pro celé série a byly by vhodnější. Vzhledem k tomu, že se jedná o medailon, snažím se vybrat něco shrnujícího a samozřejmě se orientuji i svou oblibou, neboť pohled na autora v medailonu se snažím dělat osobní, těch oficiálních již bylo napsáno mnoho. Je velká škoda že nestíhám výstavu která končí s lednem na Tokyjské Harajuku, Moriyama v ní nejen není tak abstraktní, ale dokonce v barevných obrazech.
Velmi mě těší jakákoli reakce, jsem rád, že vás mé texty baví.
Prodejce Megapixel.cz, Kryštof Korč, 27. 1. 2016 |Reagovat
IŠ
U tohoto autora, více než u jiných, mám pocit že to co ve fotografii je krásné zde tvoří více divák než autor. Takový autor má pak obrovskou volnost.
Díky za článek, velmi zajímavé.
Ivo Širůček, 26. 1. 2016 |Reagovat
Jo, pro to co fotí Daido není dnes technika důležitá. Pokud se někdo rozhodne zkusit jít podobnou cestou stačí mu rozhodně jakýkoli obyčejný kompakt nebo mobil. Ostření je teď u všech přístrojů dostatečně rychlé a čím mizernější fotky to bude dělat, tím více "antifotograficky" to bude vypadat. Fotoaparát s dokonalým obrazovým výstupem zde bude spíše naškodu. K článku, asi jediné co bych opravdu vytkl je absolutně nesourodý výběr fotek, u tohoto fotografa dávají fotky jako umění smysl pouze v nějaké souvislé sérii. Jeho styl se v průběhu doby hodně měnil! Dále ne vždy fotil s úmyslem tak technicky nedokonalého výstupu jako dnes, třeba se časem zase vrátí k o něco serióznějšímu stylu vyjádření, osobně bych za to byl raději. :-) http://www.luhringaugustine.com/artists/daido-moriyama/artworks/hysterics
Švesi 1, 25. 1. 2016 |Reagovat