Magazín

Blog

Medailon autora - Gregory Crewdson

Kryštof KorčVydáno: 12. 8. 2015 v 12:53 • Rubrika: Blog

Medailon autora - Gregory Crewdson

Abych urdžel návaznost na předešlé texty, připravil jsem si pro vás tentokrát text o dalším z autorů zmíněných v článku “Je fotografie umění?”. V minulém autorském medailonu jsem představoval kyjovského podivína Miroslava Tichého a abych následoval kontrastní osobou, vybral jsem si tentokrát Gregoryho Crewdsona. Je to fotograf, který proslul svou precizností a velikou složitostí jak samotného procesu tvorby, tak také obrazového materiálu.

Obsah

Oproti Tichému, který si vyráběl kamery podomácku, žil na okraji společnosti a jeho obrazy vypadají jako nalezené na skládce, je Crewdson přesným opakem. Osobně mám jeho fotografie velmi rád proto, jak jsou jejich kvality nesporné. Pokud totiž chcete měřit autorovu výtvarnost jeho pílí, mírou přípravy a složitosti, precizností, technickou zdatností, nebo třeba úspěchem ve světě obchodu s uměním, Crewdson je splňuje všechny na jedna s hvězdou. Ale nebudu předbíhat, pojďme se na jeho život a práci podívat zblízka.

Gregory Crewdson se narodil roku 1962 v Brooklynu v New Yorku, zajímavé je, že oproti mnoha jiným autorům se o fotgrafii v mládí příliš nezajímal. Podle jeho slov jej sice v desátém roku života zaujala výstava Diane Arbusové, na které byl se svým otcem, ale nijak se fotografování věnovat nechtěl. Až na střední škole se zahleděl do děvčete, které navštěvovalo fotografickou dílnu, tak se přihlásil také a postupně se zakoukal nejdříve do učitelky a poté do samotného oboru.

Sám říká, že jej ihned začala fascinovat stálost a nehybnost obrazu, oproti filmu tak málo sdílná a takřka dyslektická. V té době hraje i v kapele The Speedies, jejíž píseň Let Me Take Your Photo (nech se vyfotit) také předznamenala jeho kariéru. Jen pro zajímavost, v roce 2005 ji použil Hewlet Packard v reklamě pro propagaci svých fotoaparátů. Crewdson dále studoval na Yale, kde dnes také vyučuje, již v ranné době svého fotografování si vyvinul velmi pevný a vycizelovaný styl. Jeho snímky byly jednoduše rozpoznatelné od ostatních tím, že působily spíše filmově.

Zajímavé je to, jak se mnoho autorů snaží v tomto statické médiu zachytit pohyb, nebo nějakou dynamiku a Gregory Crewdson jde přímo opačně. Využívá fotografický obraz k vytvoření scény, která na první pohled statická a strnulá je, jakoby zmrazený obraz z filmového plátna. Divák si až později začně všímat mnoha různých drobností, které doplňují další dějové linky a nakonec obraz hraje mnoha symboly a významy. Crewdson sám říká, že jej velmi ovlivnil David Lynch svým snímkem Blue Velvet, který byl velmi znervózňující silným vyobrazením nepochopitelného zla, v některých Crewdsonových sériích tento podtón také můžeme najít.

Autor již od začátku pracuje s velkoformátovou kamerou. Nejdříve jde o uměle postavené scény na prostoru psacího stolu, to mu ale velmi brzy přestává stačit. Postupně se celá produkce rozrůstá, zpočátku Crewdson vše platí penězi z reklamních zakázek, časem se ale stává úspěšným díky prodeji obrazů vnímaných jako velmi kvalitní umělecká díla s dobrou prodejností. Autorova oblíbenost jak mezi sběrateli, tak také galeristy roste. Poslední léta tvoří již s velmi náročnou produkcí a jeho set na jeden každý snímek nepřipomíná zdaleka to, co známe z běžných fotografických studií. Dokonce málokteré velké fotografické redakce módních časopisů mají tak náročnou a drahou produkci, jako tento jeden autor.

Crewdson funguje prakticky s filmovým štábem, se kterým si celou scénu doslova režíruje, od “herců” na fotografiích pózujících, až po kompletní set, jehož součástí jsou složité a nákladné kulisy, velká filmová světla a dokonalá souhra mnoha lidí ze štábu, který by se svým rozsahem klidně mohl pustit do natáčení filmu. Krásné na všem je právě to, že celé toto snažení vede k jednomu stisku spouště. Crewdsonův tým celý set postaví podle plánu, počká se na dobré světlo, a v ten pravý okamžik autor dává pokyn k fotografování. Dokonce ani nestiskne spoušť, vše za něj dělají asistenti, stejně jako u filmu. Na výsledných snímcích je pak při delším rozjímání všechna tato snaha a úsilí velmi dobře vidět. Vše je vycizelováno do naprosté dokonalosti, fotografie jsou nejen obrazově uchvacující, ale také plné dalších konotací a skrytých významů.

Stejně jako nad složitými klasickými obrazy, nad nimi může divák strávit hodiny rozjímání a nalézání stále dalšího obsahu. Toto se samozřjemě odráží i v přijetí Crewdsonova díla. Zatímco mnoho autorů se musí horlivě snažit, aby sehnalo sponzory, nebo dobře prodávalo svá díla, případně sehnalo dostatech zakázek, Crewdsonovy fotografie, ač za závratné částky a v omezených sériích, jsou většinou zarezervovány již během samotné tvorby. Kupující zkrátka ví, že tento autor je natolik výjimečný a dobrý, že jeho výsledky jsou sázkou na jistotu.

Pokud byste se chtěli podívat, jak takové fotografování probíhá, přikládám krátký dokument. A určitě doporučuji se podívat na jeho širší tvorbu, je skutečně velmi obsáhlá a po všech stránkách výjimečná.

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.