Fotografický kurz
Monitorem to nekončí aneb zhmotňujeme obrazový kód
Pokročilý kurz ve správě barev pro všechny fotografky a fotografy, kteří se chtějí zdokonalit v předtiskové přípravě fotografií. Naučíte se správně sestavit vlastní pracoviště pro úpravy fotografií, kalibrovat monitor, připravovat data pro různé tiskové výstupy a nastavení tiskárny. Součástí kurzu je tisk fotografií účastníků.
Úroveň kurzu
začátečník, pokročilý, středně pokročilý
Termíny
Jak správně nastavit a zkalibrovat monitor
Program kurzu:
Vědomosti z oblasti správy barev
- co se děje s daty, když jsou zobrazována na monitoru
- jak se obr. kód mění za účelem výroby zvětšenin
Samostatně sestaví své pracoviště (monitor, sw, tiskárna, média)
- ukázka kalibrace monitoru
Zasmějeme se mnoha rozšířeným mýtům
- HW kalibrovatelný monitor a ty ostatní
- sRGB či Adobe RGB?
- o tisku CMYK či RGB?
- histogram, bitová hloubka, dpi zdrojové, dpi tiskové, metamerie
Orientace na poli papírů, filmů a pláten pro výrobu zvětšenin
- baryty, akvarely, alfa-celulózy, plátna
- RC papíry, metalické papíry, polyestery
Korektní příprava dat pro reprodukci (výrobu zvětšenin)
- radost z ČB reprodukce
- fotografie
- definice fotografie a požadavky na technickou kvalitu zdroje
- subjektivní a objektivní hodnocení technické kvality obrazu
- redundantní obraz
Barevná reprodukce aneb předpoklady existence fotografie
- fyzika barev a fyziologie lidského zrakového systému
- kolorimetrie
- metamerie (asi nedůležitější pojem celého kurzu, jeho pochopení osvobozuje)
Aditivní a subtraktivní kolorimetrie
- dva světy, které si musí porozumět a fotograf je oba (nevědomky?) hojně využívá
- Color Management System (systém správy barev)
- pevný základ z roku 1931 aneb od vzorníků k matematické definici
- barvová reprodukce „bez správy barev“ nikdy neexistovala
- televizní kolorimetrie jako otvírák moderních zobrazovacích metod
- kolorimetrické definice z roku 1976 a jejich přínos
- 1993: systém správy barev založený na ICC profilech
- princip, převody, limity
Fotografický řetězec 21. století a nalezení analogie s tím ze století 20.
- návaznost na historické fotografické techniky
- fotografie a výtvarné umění si nebyly nikdy blíže
- průchod obrazové informace moderním řetězcem
- popis barvocitu jednotlivých zařízení ve fotografickém řetězci (ICC profilace)
- možnosti (limity) zobrazování na monitorech a fototiskárnách
Monitor – brána do světa digitálních úprav
- důležité parametry
- jak vybrat ten správný
- princip zobrazování
- kalibrace a ICC profilace – praktická výuka
Aplikace pro editaci obrazu a tisk fotografií
- výběr vhodného sw
- požadavky na „ICC kompatibilitu“
- funkce softproof (náhled)
Inkoustové a termosublimační fototiskárny
- technologie domácí a průmyslové výroby fotografie
- rozdíl mezi tiskárnou a fototiskárnou
- co je na doma a co do studia/firmy
Média – papíry, filmy, plátna
- varieta médií pro výrobu fotografií
- parametry muzeálních papírů (pro archivaci)
- Inkjet papíry pro současný fotografický a umělecký tisk
- jak tisknout barevné fotografie
- jak na čb
- reprodukce uměleckých děl
- fotografova volba
- baryty
- metalické papíry
- RC a polyesterová média
- výtvarník jásá
- akvarely
- alfa-celulózy
- plátna
Příprava dat pro tisk (pro výrobu zvětšeniny)
- rozdíl oproti elektronické prezentaci dat
- specifika různých fotografických reprodukčních technologií
- správa barev
Tisk fotografie s korektním nasazením správy barev - praktická výuka
- tisk účastnických fotografií
- ochrana a zušlechťování fotografií a obrazů
Cílová skupina:
Pro všechny fotografky a fotografy, kteří chtějí dosáhnout vlastní cestou nejlepšího možného tiskového výstupu ze svých snímků.
Cíl kurzu:
Cílem kurzu je naučit účastníky samostatnosti v přípravě dat pro tiskové výstupy - fotografie.
Předpoklady pro absolvování kurzu:
- základní informovanost o správě barev a zájem o tisk fotografií
- vlastní soubory pro názorný tisk fotografií během kurzu
- chuť se něco naučit
Lektor:
Ing. Jan Kaiser, Ph.D.
CMS & FineArt
Pečuje o strategii FOMEI FOTO TISKu, jak z hlediska technologií (tiskáren), tak materiálů (papírů a pláten). Provádí a zodpovídá za bezvadnost kalibrací fotografických řetězců, od monitoru až k tiskárně / minilabu. Bdí nad projekty DIGIgraphie® a Hahnemühle Certified Studio. Vede seminární a lektorskou činnost v oblasti kolorimetrie, správy barev, tiskových technologií a materiálů.
Vystudoval ČVUT v Praze, kam se vždy rád vrací. Práce mu je koníčkem a snaží se být optimistou. Opovrhuje syntetickým (prázdným) marketingem a trápí se při vyplňování tabulek, výkazů, reportů... a trpělivě čeká na návrat selského rozumu.
Ve volném čase, pokud lze takový termín použít, se plnými doušky věnuje rodině. Pěstuje plavání, cykloturistiku, fotografování a česnek. Poslouchá Motörhead. Další adrenalin nevyhledává, stačí se na svět podívat z výšky - projít se po špičkách :-).
HESLO: V srdci je hodně místa (Boron).
PŘÁNÍ: Komunikujete-li s Honzou o velkoformátové fotografické tiskárně s archivačními inkousty, nepoužívejte termín plotr - díky ;).
Proč přijít na kurz?
- Kurz je založen na vzájemné komunikaci účastníků a lektora.
- Díky praktickým ukázkám si odnesete spoustu cenných informací.
- Registrace do kurzů je snadná a rychlá.
- Kurz vede zkušený lektor Megapixelu.
- Nebudeme vám nutit žádné konkrétní zboží. Máme zkušenosti s fototechnikou všech značek.
- Poradíme vám, kam dále pokračovat ve vzdělávání se.
Komentáře