Magazín

Fotoporadna

Nejlepší fotoaparáty pro streetfoto

Kryštof KorčAktualizováno: 26. 5. 2016 v 13:36 • Rubrika: Fotoporadna

Nejlepší fotoaparáty pro streetfoto

Co je to vlastně street fotografie? Světově velmi oblíbený žánr pouličních momentek chcete-li, nebo fotografie ulice. Mnohdy situační, v mnoha případech abstraktní a jak z názvu vyplývá, nejedná se zpravidla o inscenovanou atelierovou fotografii, ale snímky pořízené v ulicích města. Kořeny tohoto žánru by se hledaly těžko, ale jsou spojeny už s počátky fotografie kompaktní a kinofilmové. Všichni určitě znáte slavné snímky C. Bressona, které dokumentují pařížské všední okamžiky nevšedním způsobem, tehdy neobvykle širokoúhle a mnohdy zblízka.

Obsah

A to je právě základem konzervativní street fotky, být součástí dění, zachytit nevšední moment nebo kompozici a to v prostřední v době vzniku tohoto žánru považovaném na nefotogenické. Byli to totiž právě lidé jako Bresson, kteří odvrátili objektiv od romantických krajin a inscenovaných portrétů směrem k poválečným ulicím a obyčejným lidem.

Důležité ale je, že tak nečinili se záměrem čistě popisným - dokumentárním, ale výtvarným. Pojímali tedy esteticky do té doby neviděné. A v tomto směru nalezli mnoho. Kdybych měl jmenovat pár osobností které se téměř výhradně věnují ulici, uvedu tři své nejoblíbenější, každý s výrazně jiným přístupem a přitom každý vynikající street fotograf po svém naplňující beze zbytku nejlepší hodnoty této fotografické kategorie: Diane Arbusová, Bruce Gilden, Daido Moriama.

A pokud vás také baví street foto, pojďte se se mnou podívat na to, jaké fotoaparáty na tento žánr mohou být nejzajímavější. Sám jsem se streetu poslední dobou dost věnoval a mám poctivě odzkoušeny i po praktické stránce všechny jmenované.

Pentax Ricoh GR II

Toto je král moderní pouliční fotografie, už v minulosti se spolu s již neexistujícím Contaxem G a třeba Fujifilmem Natura nebo Leicou CL, ale nezamotávejme se do toho, bylo jich spousta a Ricoh je v této oblasti prostě nej a tečka. Jako jediný z těchto legend se udržel do dnešní doby a dočkal se plnohodnotné digitální podoby. Co je na něm tak výjimečného? Představte si APS-C foták se světelným 28mm objektivem který startuje do jedné vteřiny, je tak malý že jej můžete nosit v zadní kapse u kalhot (ověřeno, dokonce i v kapse od obleku a nic nenní vidět, absolutní foťák 007) a je natolik definovatelný, že si dokonce můžete nastavit, jestli tlačítko ON/OFF bude svítit nebo ne.

 

Zkrátka první foťák kde vám výrobce nevnucuje ani systém nastavení, vše je ve vašich rukou. Navíc, díky centrální závěrce neslyšitelný při stisknutí spouště a také jeden z mála, který na dané cloně při MF zobrazuje vzdálenost proostření, takže focení z ruky s okamžitou odezvou bez hledání zaostření je hračka. K tomu přidám perfektní držení a ovládání jednou rukou, zkrátka nejlepší volitelné příslušenství je zmrzka, s tou jste totiž dokonale nenápadní a když máte vše nastaveno, už jen fotíte. Nechci jej přechválit, ale pro daný žánr není lepší přístroj, tečka a zmrzka.

Sony RX1R II

Nestačí vám APS-C snímač? Bojíte se blízko a 28mm je moc širokých? Pak je tady Sony se svým unikátním kompaktem s FF senzorem a 35mm CarlZeiss objektivem. Díky této specifikaci už to není takový drobek jako Ricoh GR, ale výstupní data jsou zkrátka dechberoucí.

Také používá centrální závěrku a je tak úžasně tichý a umí synchronizovat blesk na všech (hlavně těch krátkých) časech. Díky delšímu objektivu je také maličko univerzálnější. Existuje i verze R s vestavěným ND filtrem a podporou tetheringu. A samozřejmě také aktuální RX1 MkII s vestavěným elektronickým hledáčkem.

Leica

Byla to právě Leica kdo vytvořil podmínky pro vznik streetfota - první malý a lehký přístroj s dost kvalitní optikou pro použití tehdy titěrného kinofilmového políčka. Dnes si své místo stále drží a mnoho streetařů ji úspěšně používá, z dříve zmíněných třeba Bruce Gilden. Stále je to totiž velmi kompaktní kamera s perfektním MF a tichou závěrkou. Díky její exkluzvitě ale platí také další věc, zatímco předešlé dva aparáty jsou spíše nenápadé, Leica je svým odedávna stejným designem a výrazným logem snadno rozeznatelná i neznalcům a poprávu považována za nástroj profesionálních fotografů. V situacích kdy by se na vás někdo mohl ba i obořit, že jej fotografujete, se s vámi s Leicou v ruce lidé spíše dávají do řeči.

Minulý rok se se mnou díky ní bavívali dokonce i Japonci, kteří jsou normálně velmi skoupí na slovo. Takže případným rýpalům - ony ty "drahé" foťáky mají dokonce i jiná opodstatnění, kromě toho že to bývají po čertech dobré přístroje. A komu by nehověl dálkoměr, pro ty má Leica v rukávu model Q, nejedná se ale o dámu z karetího příměru nýbrž o fixní 28mm FF aparát taktéž s centrální závěrkou a úžasnými elektronickým hledáčkem. Navíc je to snad první plnoformátová Leica, která se drží stejně dobře jako její filmoví předchůdci.

A pokud vás streetfoto baví a nemáte ani jeden ze zmíněných přístrojů, rozhodně nezoufejte. Jako každý jiný žánr se dá i tento fotit s kdečím, fotoprocházku přede dvěma lety jsem šel s Hasselbladem H3D a taky z toho byly bezva snímky. Jen mi nikdo nevezme, že čím je ten foťák podobnější Ricohu GR, tím se street fotí lépe. Tak hurá do ulic!

Sdílet na


Komentáře k článku

S

Rozhodně by stálo za to zmínit i to, že každý z představených přístrojů má další konkurenty. Ricoh má ekvivalenty u Fuji a v Nikonu v podobě Coolpixu A. Sony a Leica mají opět ekvivalent v řadě Fuji a díky malé velikosti i v podobě Sony A7ky.

5

SpookY, 25. 5. 2016 |Reagovat

JK

Plastové hračky D3100, D3200, D3300 taky nejsou špatné. D3000 a D5000 nebrat!

4

Jan Kocián, 24. 5. 2016 |Reagovat

Kryštof Korč

Reaguje na (2) | Hezký den, vhodných aparátů je samozřejmě více. Fotil jsem street i s X100, tak také třeba s OM-D. Chtěl jsem ale vybrat ty co možná nejvhodnější. Fuji mě například zklamaly příliš komplikovanou ergonomií. Článek vychází z reálné zkušenosti se všemi modely a tak se nelze vyhnout lehce osobnímu pohledu na věc. Kdybych jej psal pouze podle parametrů, například řada X100 by byla vynikající kandidát. 


Přeji dobré světlo

3

Prodejce Megapixel.cz, Kryštof Korč, 24. 5. 2016 |Reagovat

Dalibor Trebatický

Ačkoliv jsem víceletý propagátor Ricohu GR pro street (viz mé "exify" v galerii MPX), překvapuje mne, že autor poněkud zapomněl na řadu Fuji X100 a především poslední X100T.
Ano, myslím si, že Ricoh GR je nejlepší - i proto, že má cenu cca 20% každého z dalších dvou propagovaných modelů. A že mne japonci nezastavují a vlastně si vůbec nikdo nevšimne, že s nějakým "bakeliťákem" (myšleno z pohledu fotografovaných) fotím - je pro mne obrovské plus.
Navíc jsem toho názoru (stejně jako mnoho dalších "ricohistů"), ža až si člověk pořídí tento přístroj, pochopí. o čem jsem psal ...
Výše napsané neznamená, že bych snižoval obrovskou kvalitu dalších dvou modelů ...

2

Dalibor Trebatický, 23. 5. 2016 |Reagovat

JK

NEJLEPŠÍ PASÁŽ: "V situacích kdy by se na vás někdo mohl ba i obořit, že jej fotografujete, se s vámi s Leicou v ruce lidé spíše dávají do řeči. Minulý rok se se mnou díky ní bavívali dokonce i Japonci, kteří jsou normálně velmi skoupí na slovo. Takže případným rýpalům - ony ty "drahé" foťáky mají dokonce i jiná opodstatnění, kromě toho že to bývají po čertech dobré přístroje."

1

Jan Kocián, 23. 5. 2016 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.