Fotoporadna
Martin Lukeš • Aktualizováno: 16. 4. 2021 v 9:48 • Rubrika: Fotoporadna
Nejlepší objektivy v poměru cena/výkon nejen na portréty
Během své mnohaleté fotografické praxe jsem došel k závěru, že nejlepší objektiv není nutně ten nejdražší, ale ten, který nám prokáže tu nejlepší službu. Za posledních 15 let mi prošly rukama snad všechny objektivy, od těch základních a setových, až po nejdražší, profesionální, v hodnotě i několika osobních automobilů. Při recenzích a testování jsem si vyzkoušel i absolutní špičky od těch nejprestižnějších značek, ale u většiny z nich jsem si řekl, že bych si je prostě nekoupil. A mnohdy to nebyla otázka financí, ale zkrátka zdravého rozumu a závěru, že takový objektiv prostě nevyužiji. Naopak mě čím dál tím více baví objektivy s vysokým indexem poměru “cena/výkon”. Ty, které mají vysokou užitnou hodnotu, ale nestojí majlant. A o těch dnes bude řeč.
Základní rada před nákupem objektivu zní: NECHTE SI PORADIT!
Svět fotografické optiky je nekonečným labyrintem a změtí nejrůznějších zkratek, veličin, čísel, poměrů a symbolů. Vyznat se v nich je pro laika stejné, jako se učit islandsky podle slovníku. Beru to podle sebe. Nejsem odborník na IT a když si chci koupit nový počítač, poprosím o radu některého kamaráda nebo kolegu, a ten se stane mým průvodcem při výběru toho správného modelu. Vím, že mi to ušetří spoustu času, energie, starostí, ale také financí. Protože jak již bylo řečeno, ne vždy to nejdražší je i to nejlepší, a to nemluvě o možnosti, že sáhnu vedle a koupím něco, co nebude splňovat mé požadavky. Jednoduše to jsou pak vyhozené peníze a spousta starostí navíc.
Proto když se bavím s někým, kdo je v opačné pozici a potřebuje poradit s výběrem objektivu, vždy říkám - nejlepší je nechat si poradit od někoho, kdo tomu opravdu rozumí. Buď od nějakého zkušenějšího fotografa, i když z historek, které jsem za ty roky slyšel vím, že to také mnohdy nemusí být to pravé ořechové, anebo se prostě zastavit na prodejně, případně napsat dotaz na technické oddělení.
Rozmyslete si předem, k čemu bude nový objektiv sloužit
V případě, že chcete dostat opravdu relevantní odpověď na to, jaký objektiv pro vás bude ideální, je nutné znát pár základních vodítek. Jaký máte fotoaparát, co s ním nejčastěji chcete fotit, přibližně na jakou vzdálenost, v jakém prostředí a pro jaký účel budou fotografie tímto objektivem pořizovány. Když k tomu ještě přihodíte cenovou relaci, v jaké se zhruba chcete pohybovat, zúží se výběr na naprosté minimum a z pomyslného síta vypadnou dva, maximálně tři modely. Vybrat ten správný už je pak velmi jednoduché.
Občas se stane, že řeším dotaz typu: “mám zrcadlovku a fotím děti, poraďte nějaký dobrý objektiv”. Každý objektiv má ale svůj bajonet, který se nejčastěji liší značkou fotoaparátu. Dále existují přístroje s menším APS-C snímačem, nebo profesionální full-frame zrcadlovky a bezzrcadlovky. Na každý z nich se hodí jiný objektiv. Další podstatná věc - co to je “fotím děti”. Jde o rodinné momentky, klasické seriózní portréty dětí, ateliérový new-born, děti, které dělají aktivně nějaký sport, nebo skupinové školní fotografie? Každý z těchto žánrů vyžaduje jiný úhel záběru, tedy jinou ohniskovou vzdálenost, ale také jinou světelnost a samozřejmě i jinou úroveň kvality výstupu. A tím pádem i jiný objektiv. Je to stejné, jako byste přišli do obchodu a řekli prodavačce, že potřebujete ingredience a suroviny na “dort”. Pokud nevíte na jaký, tak se z místa zkrátka nepohnete.
V okamžiku, kdy máte v tomto směru jasno, můžete přejít k samotnému výběru objektivu a zvolit takový, který se hodí pro dané účely, ale zároveň si kvůli jeho nákupu nebudete muset brát hypotéku, ani zastavit nemovitost.
Lukáš Pětík / Canon EF 50 mm f/1,8 STM
Nejlepší širokoúhlé objektivy v poměru cena/výkon
Širokoúhlý objektiv se vyznačuje krátkou ohniskovou vzdáleností. Všeobecně se za širokáč bere objektiv s ohniskem od 28 mm. To už je ale dnes takový standard, takže za skutečně širokoúhlé objektivy považuji objektivy pod ohnisko 28 mm (po přepočtu na kinofilm). Tyto objektivy se používají nejčastěji na fotografování krajiny, interiérů, architektury a reportáží na hodně krátké vzdálenosti. Této problematice jsme se věnovali v jednom z minulých článků naší fotoporadny.
- Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM - tip Megapixelu
- Canon EF-M 11-22 mm f/4-5,6 IS STM
- Nikon 10-20 mm f/4,5-5,6 G AF-P VR DX
- Sony DT 11-18 mm f/4,5-5,6
- Sony 10-18 mm f/4,0 OSS SEL
- Sigma 10-20 mm f/3,5 EX DC HSM (více bajonetů)
Uvedená optika je určena pro zrcadlovky a bezzrcadlovky s menším snímačem typu APS-C. Ohnisko po přepočtu na kinofilm odpovídá cca 15-35 mm. Mají tedy velmi široký úhel. Nedisponují extrémně dobrou světelností, což ale ničemu nevadí. Krajiny, interiéry i krajina se fotí na clonu cca f/8 a více, tudíž se lepší světelnost stejně nevyužije.
Miloslav Brandt / Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM
Dražší alternativy
Radoslav Černický / Tokina AT-X 11-16 mm f/2,8 116 Pro DX II pro Nikon
Světelné širokoúhlé objektivy
Objektivy s velmi dobrou světelností, které se kromě krajin, architektury a interiérů dají využít i na reportážní a dokumentární záběry v horších světelných podmínkách. Typickým příkladem mohou být koncerty, divadlo, rodinné momentky nebo sportovní fotografie. V podobné prostředí většinou není světla nazbyt a proto se lepší světelnost objektivu hodí.
- Tokina AT-X 11-16 mm f/2,8 (více bajonetů) - tip Megapixelu
- Tokina AT-X 16-28 mm f/2,8 Pro (více bajonetů)
- Sigma 14-24 mm f/2,8 DG HSM Art (více bajonetů) - tip Megapixelu
- Tamron SP 15-30 mm f/2,8 DI VC USD (více bajonetů)
- Tamron SP 15-30 mm f/2,8 Di VC USD G2 (více bajonetů)
Marek Lampart / Nikon 50 mm f/1,8 AF-S NIKKOR G
Dražší alternativy
Profesionální objektivy, které jsou určené pro fotoaparáty full-frame. Dají se použít i na přístrojích s menším snímačem, ale na těch se ohnisko přepočítává crop faktorem (1,5 - 1,6x)
Nejlepší objektivy na portrét v poměru cena/výkon
Tento měsíc se v rámci celoroční fotosoutěže ROK S MEGAPIXELEM 2019 věnujeme tématu NOČNÍ PORTRÉT. Určitě tedy nebude od věci podívat se i na to, které portrétní objektivy vycházejí nejlépe v poměru cena/výkon. Jen v rychlosti zmíním, které parametry by měl skutečně portrétní objektiv splňovat.
- Ideální je pevné ohnisko. Tyto objektivy vynikají brilantní kresbou a ostrostí, většinou nabízejí také nižší clonové číslo, takže fotograf může lépe kontrolovat hloubku ostrosti.
- Optimální je světelnost pod f/2,8. Tyto objektivy mají malou hloubku ostrosti a díky tomu můžete lépe rozostřit pozadí.
- Ohnisko by nemělo být nižší než 50 mm, aby nedocházelo ke zkreslení obličeje portrétované osoby. Na portréty se proto nejčastěji používají ohniska 50 mm, 60 mm, 85 mm, 90 mm, 100 mm, 105 mm nebo 200 mm. U portrétu v přirozeném prostředí, kde chcete kromě portrétované osoby zachytit také nějakou kulisu, lze použít i kratší ohniska, jako jsou 35 mm nebo 24 mm. Tam je ale nutné počítat s určitým zkreslením.
Lukáš Pětík / Canon EF 50 mm f/1,8 STM
Objektivy pro klasický portrét fotografovaný na střední vzdálenost
Tyto objektivy jsou vhodné jak pro zrcadlovky a bezzrcadlovky full-frame, tak pro menší snímače APS-C. U těch se ohnisko přepočítává crop-faktorem 1,5 - 1,6x. Tím pádem trochu více přibližují a je potřeba trochu větší odstup.
- Canon EF 40 mm f/2,8 STM
- Canon EF 50 mm f/1,8 STM - tip Megapixelu
- Canon EF 85 mm f/1,8 USM
- Nikon 40 mm f/2,8 AF-S G DX Micro
- Nikon 50 mm f/1,8 AF-S NIKKOR G - tip Megapixelu
- Nikon 50 mm f/1,4 AF-S NIKKOR G
- Nikon 85 mm f/1,8 AF-S G
- Pentax DA 50 mm f/1,8 SMC
- Sony DT 50 mm f/1,8 SAM
- Sony FE 50 mm f/1,8
- Olympus M.ZUIKO 45 mm f/1,8 ET-M4518
- Sigma 85 mm f/1,4 DG HSM Art (více bajonetů)
Uvedené objektivy mají velmi dobrou světelnost, přestože jsou relativně cenově dostupné. V určitých podmínkách a s jistou úrovní znalostí lze s těmito objektivy dosáhnout naprosto profesionálních výstupů.
Petr Hingar / Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art pro Canon
Dražší alternativy
Profesionální objektivy s nejnižším možným clonovým číslem, které se hodí především k profesionální tvorbě. Obrazový výstup nese maximální možnou kvalitu, ale poměr ceny a výkonu už není zdaleka tak dobrý, protože jde většinou o dražší optiku.
Martin Lukeš / Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art pro Nikon
Portrétní objektivy pro zrcadlovky a bezzrcadlovky s menším snímačem
Většina těchto objektivu nemá klasickou portrétní ohniskovou vzdálenost, ale díky menšímu snímači, pro který jsou určené, se jejich ohnisko přepočítává crop-faktorem. Díky tomu se jejich ohnisková vzdálenost prodlužuje na portrétní hodnoty. U Sony a Nikonu je to přepočet 1,5x a u Panasonicu a Olympusu (micro 4/3) 2x.
- Nikon 35 mm f/1,8 AF-S NIKKOR G DX - tip Megapixelu
- Pentax DA 35 mm f/2,4 AL SMC
- Sony DT 30 mm f/2,8 Macro SAM
- Sony DT 50 mm f/1,8 SAM
- Panasonic Lumix DG 25 mm f/1,7
- Sigma 30 mm f/2,8 DN Art pro micro 4/3
- Sigma 56 mm f/1,4 DC DN Contenporery pro micro 4/3
Eliška Beránková / Nikon 35 mm f/1,8 AF-S NIKKOR G DX
Dražší alternativy
- Canon EF 35 mm f/1,4 L II USM
- Nikon 35 mm f/1,4 AF-S G
- Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art (více bajonetů) - tip Megapixelu
- Zeiss Milvus 35 mm f/1,4 ZE
Michal Žíla / Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art pro Nikon
Nejlepší základní objektivy v poměru cena/výkon
Mezi základní objektivy se řadí především ty, které svým ohniskem nabízejí fotografovi určitou univerzálnost a dá se s nimi fotografovat jak na širší úhel záběru, tak na kratší a střední vzdálenost. Jde tedy o objektivy zoomové s proměnnou ohniskovou vzdáleností. U fotoaparátů s menším APS-C snímačem začíná základní ohnisko na 16 mm, 17 mm a 18 mm a končí někde kolem 55 mm, 80 mm, 105 mm nebo více. Pro fotoaparáty s full-frame snímačem to jsou pak objektivy s ohniskem zhruba 24-70 mm a pro fotoaparáty se snímačem micro 4/3 je základní ohnisko cca 14-42 mm. Tyto objektivy pokrývají základní potřeby a jsou nedílnou součástí výbavy naprosté většiny fotografů.
Základní objektivy určené pro zrcadlovky a bezzrcadlovky APS-C
Tyto objektivy jsou určené výhradně pro APS-C snímače. Nedisponuji extrémně oslňující světelností, ale hodí se skvěle na běžné momentky především do exteriéru a tam, kde jsou lepší světelné podmínky.
- Canon EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS STM
- Canon EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS STM
- Nikon 18-105 mm f/3,5-5,6 AF-S DX G ED VR - tip Megapixelu
- Sony 16-50 mm f/3,5-5,6 OSS SEL
- Sigma 17-70 mm f/2,8-4,0 DC Macro OS HSM (více bajonetů)
Míra Stehlík / Tamron SP AF 17-50 mm f/2,8 XR Di II pro Canon
Základní objektivy s lepší světelností
I tyto objektivy jsou určené pro zrcadlovky a bezzrcadlovky s menším APS-C snímačem, ale mají o třídu lepší světelnost, která se nesnižuje nazoomováním. Taková optika se hodí i pro horší světelné podmínky nebo tam, kde je potřeba lépe kontrolovat hloubku ostrosti.
- Pentax DA 17-70 mm f/4,0 AL IF SDM
- Sony DT 16-50 mm f/2,8 SSM
- Sigma 17-50 mm f/2,8 EX DC OS HSM (více bajonetů)
- Tamron SP AF 17-50 mm f/2,8 XR Di II (více bajonetů) - tip Megapixelu
- Tamron SP 17-50 mm f/2,8 XR Di II VC (více bajonetů)
Daniel Székely / Tamron SP 17-50 mm f/2,8 XR Di II VC pro Canon
Dražší alternativy
- Canon EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM
- Nikon 17-55 mm f/2,8 AF-S DX ZOOM-NIKKOR IF-ED
- Pentax DA 16-50 mm f/2,8 ED AL[IF]SDM
- Sony 16-70 mm f/4 ZA OSS SEL Vario-Tessar T
- Fujifilm XF 16-55 mm f/2,8 R LM WR
-
Olympus M.ZUIKO ED 12-40 mm f/2,8 Pro EZ-M1240
Martin Tic / Sigma 17-50 mm f/2,8 EX DC OS HSM pro Nikon
Základní objektivy pro full-frame fotoaparáty
Většinou jde o objektivy, které mají o trochu horší světelnost nebo clonové číslo, a to s ohledem na použitou ohniskovou vzdálenost.
- Canon EF 24-70 mm f/4,0 L IS USM
- Nikon 24-85 mm f/3,5-4,5 G AF-S NIKKOR ED VR II
- Pentax D FA 24-70 mm f/2.8 ED SDM WR
- Sigma 24-70 mm f/2,8 DG OS HSM Art pro Canon (více bajonetů) - tip Megapixelu
- Tamron SP 24-70 mm F/2.8 Di VC USD (více bajonetů) - tip Megapixelu
Hana Stránská / Tamron SP 24-70 mm F/2.8 Di VC USD G2 pro Nikon
Dražší alternativy
Nejsvětelnější, značkové a zoomové objektivy, které mají konstantní clonové číslo, tzn. že se nemění s ohledem na zoom.
Martin Lukeš / Canon EF 24-70 mm f/4,0 L IS USM
Nejlepší teleobjektivy v poměru cena/výkon
Teleobjektivy by se obecně daly označit jako objektivy s delší ohniskovou vzdáleností (cca 70 mm a více). Využití najdou především při fotografování na větší odstup. Typicky jde o fotografování architektonických detailů, reportáží, sportu nebo zvířat.
- Canon EF-S 55-250 mm f/4,0-5,6 IS STM - tip Megapixelu
- Canon EF 75-300 mm f/4-5,6 III USM
- Nikon 70-300 mm f/4,5–6,3 G AF-P DX ED
- Pentax HD DA 55-300 mm f/4,0-5,8 ED WR
- Tamron AF 70-300 mm f/4,0-5,6 Di LD Macro (více bajonetů) - tip Megapixelu
- Tamron SP AF 70-300 mm f/4,0-5,6 Di VC USD (více bajonetů)
Levnější typy teleobjektivů většinou splní svůj primární účel, ale nemají tak dobrou světelnost, takže se hodí především na focení v exteriéru nebo při dobrých světelných podmínkách. Některé z nich nedisponují ani optickou stabilizací a v neposlední řadě mají často o něco pomalejší systém automatického ostření.
Lenka Bláhová / Tamron AF 70-300 mm f/4,0-5,6 Di LD Macro pro Nikon
Dražší alternativy
- Canon EF 70-200 mm f/2,8 L IS III USM
- Nikon 70-200 mm f/2,8 E FL ED VR
- Sony 70-400 mm f/4-5,6 G II
- Pentax D FA 70-200 mm f/2,8 ED DC AW
- Panasonic Lumix S PRO 70-200 mm f/4 O.I.S.
-
Tamron SP 70-200 mm F/2.8 Di VC USD G2 (více bajonetů) - tip Megapixelu
Jan Zmrzlík / Tamron SP 70-200 mm F/2.8 Di VC USD G2 pro Nikon
Ty nejlepší teleobjektivy mají špičkovou světelnost, která se nemění s ohledem na ohniskovou vzdálenost. Díky tomu se s nimi dá fotografovat jak v interiéru, tak i v jinak horších světelných podmínkách. Fotograf má také výbornou kontrolu nad hloubkou ostrosti, a protože delší ohnisko + nízké clonové číslo = minimální hloubka ostrosti, používají se tyto objektivy také velmi často na fotografování portrétů, glamour, nebo fashion.
Vidíte sami, že vybrat ten správný objektiv je zkrátka věda, o to větší, když nechcete zbytečně vyhodit peníze za něco, co mnohdy v praxi ani nevyužijete. Pokud si tedy někdy nebudete vědět rady, můžete položit dotaz do diskuzního fóra, které najdete v našem e-shopu pod každým produktem. Případně se stavte na kterékoliv naší prodejně, kde si můžete objektivy rovnou i vyzkoušet a porovnat je s ostatními s tím, že vám zde s výběrem toho pravého rádi pomůžeme.
Tutulní foto: Radka Budská / Natalie
Sdílet na
Přečtěte si také
Canon představuje novou profi reportážní bezzrcadlovku EOS R3 a tři nové objektivy s pevným ohniskem
MARTIN LUKEŠ • 14. 4. 2021 v 15:42 • RUBRIKA: PRODUKTOVÉ AKTUALITY
Sony představilo nový světelný objektiv FE 50 mm f/1,2 GM
TOMÁŠ KALOUS • 16. 3. 2021 v 16:00 • RUBRIKA: PRODUKTOVÉ AKTUALITY
Získejte zpět až 300 € v akci CASHBACK u objektivů SONY PRODLUŽUJEME
MARTIN LUKEŠ • 12. 2. 2021 v 18:51 • RUBRIKA: PRODUKTOVÉ AKTUALITY
Komentáře k článku
Reaguje na (1) | Dobrý den, pro bajonet Fuji X nevychází špatně například
https://www.megapixel.cz/fujifilm-xf-16mm-f-2-8-r-wr-1550155019
https://www.megapixel.cz/samyang-35mm-f-1-2-as-umc-cs-pro-fujifilm-x
https://www.megapixel.cz/fujinon-xf-27mm-f-2-8
https://www.megapixel.cz/fujifilm-xf-35mm-f-2-r-wr
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 29. 12. 2019 |Reagovat
IB
Velice povedený článek, ale zaměřený spíše na zrcadlovkáře. Co třeba objektivy pro Fujifilm X?
Ivo Bařinka, 21. 12. 2019 |Reagovat