Nezapomenutelný zážitek: kurz streetphoto s Antonínem Kratochvílem Blog

Nezapomenutelný zážitek: kurz streetphoto s Antonínem Kratochvílem

Luděk BouškaAktualizováno: 1. 12. 2015 v 10:13 • Rubrika: Blog

Před pár dny proběhl v našem ateliéru kurz streetphoto s Antonínem Kratochvílem. Měl jsem tu čest Antonínovi asistovat a velice jsem se těšil, že strávím den s fotografickou osobností světového formátu. I když jsem čekal v podstatě cokoliv, musím říci, že tento kurz jednoznačně předčil moje očekávání. Podívejte se na pár momentek z kurzu a pár postřehů, které jsem si odnesl.

"Čau bejku, vypadáš dobře!" Těmito slovy mi Antonín Kratochvíl odpověděl na pozdrav, když jsem na něj před kurzem čekal. Je to svéráz se vším všudy, v podobném duchu se totiž nesl celý kurz. Je fakt, že účastníci byli zpočátku trošku zaskočeni, ale záhy se ukázalo, že díky jeho přístupu dokáže Antonín naprosto rozbourat všechny hranice, které by kolem sebe chtěl někdo vystavět na svou obranu. Ono se totiž není čemu bránit. Antonín Kratochvíl je upřímný člověk, který bez obalu řekne, co má na srdci. Ale hned pochopíte, že nikomu nevnucuje svoje názory, jen vás jimi může obohatit, pokud jste na ně zvědaví a to všichni účastníci samozřejmě byli, jinak by se na kurz nejspíš nepřihlásili.

Všechno se odehrávalo docela přirozeně a přátelsky a po krátkém představení nám Antonín promítnul výběr svých fotografií, které stručně komentoval. U těch zajímavějších se zastavil a probrali jsme je trochu víc do hloubky. Jednalo se hlavně o reportážní snímky z oblastí válečných konfliktů a popravdě musím říci, že z některých opravdu běhal mráz po zádech. I když jsem podobných snímků viděl mnoho, až v konfrontaci s autorem a posloucháním příběhů, které se k těm snímkům vázaly, jsem si uvědomil zase o trochu víc, o čem vlastně reportážní focení je. Pro mě osobně bylo velice hluboké uvědomit si lidskost, se kterou Antonín k focení přistupuje i když to na první pohled tak nemusí vypadat. Moc mě potěšilo, že se nejednalo pouze o prezentaci Mistrových snímků, ale prohlíželi jsme i fotografie jiných známých reportérů a hledali jsme společné rysy, které jejich fotky mají.

Následovala docela zábavná část, totiž promítání fotek účastníků kurzu. Většina z nich byla na dobré úrovni a ukázalo se, že tam nebyl nikdo, by byl na kurzu "nesprávně". Velice zajímavé a přínosné byly Antonínovy komentáře a hodnocení jednotlivých záběrů. Pozvolna se začala ukazovat jedna z důležitých věcí, kterou si účastníci z kurzu odnesli. Tedy, že u streetfotografie vlastně vůbec nezáleží na technice, jakou používáte. Dobré snímky můžete pořídit jak kompaktem, tak zrcadlovkou, ale klidně třeba i mobilem.

Ještě než jsme vyrazili na společný oběd, probrali jsme právě technickou část, o které jsem s zmínil v předchozím odstavci. Myslím, že asi všem účastníkům došlo, jak je přínosné fotit "streetky" širokoúhlým objektivem, který vás (myšleno fotografy) vtáhne do děje, protože si díky krátkému ohnisku a širokému úhlu záběru musíte udržovat opravdu minimální odstup od fotografovaného objektu. Tohle "vtažení do děje" funguje i na diváka, který si takhle vyfocené snímky prohlíží. Pro spoustu fotografů to není nic nového a v různých podobách tento přístup doporučuje velká spousta slavných fotografických jmen.

Tolik o objektivu, ale jaký foťák? Nejdůležitější je, aby byl rychlý. Musí dokázat rychle zachytit ten správný okamžik, který se už nikdy nemusí opakovat. Takže rychlost ostření (pokud budete automaticky ostřit) a rychlost reakce na stisk spouště, to jsou ty zásadní parametry. Ostatní není tak důležité a závisí na tom, jestli se chystáte své snímky publikovat v časopisech, tisknout je na velké výstavní zvětšeniny a nebo jestli svou tvorbu budete publikovat jen na internetu. Ale je to opravdu druhořadé, protože u streetfotografie, nebo u reportáží obecně rozhodně není technická kvalita na prvním místě. Na prvním místě je jednoznačně obsah fotografie a zachycení toho správného okamžiku. To, jestli je detailně ostrá, nebo jestli je poznamenána pohybovou neostrostí, případně jestli se ve snímku vyskytuje šum kvůli použití vysoké citlivosti, to tak důležité není. No a důležité jsou také rozměry přístroje. V jednoduchosti se dá říci čím menší, tím lepší. Velký foťák a velký objektiv na sebe zbytečně přitahují pozornost a nevůli fotografovaných. S malým a nenápadným foťákem si vás možná ani nikdo nevšimne a rozhodně na sebe nebudete přitahovat tolik zájmu. Z tohoto pohledu je samozřejmě nejlepší mobil - o tom jsem se nedávno bavil v rozhovoru s Janem Šibíkem.

Po obědě nás čekala asi nejdůležitější část kurzu - praxe v ulicích. Společně jsme se shodli, že ideálním tréninkovým prostředím pro naše streetové fotky bude holešovické nádraží. Je nedaleko naší prodejny a dá se tam potkat spousta zajímavých situací. Na místě jsme se všichni rozprchli lovit ty nejzajímavější záběry, Antonín nám cestou radil jak na to a u nádraží tvořil jakýsi styčný bod, u kterého jsme se všichni potkávali. Praxe je to nejdůležitější, ale když vás přímo v terénu opravuje opravdový Mistr, přichází výsledky daleko rychleji, než kdybyste nově nabyté vědomosti zužitkovávali samostatně.

Zbývala nám už jen poselední část kurzu, tedy výběr deseti nejlepších fotek od každého účastníka, jejich promítnutí a závěrečné zhodnocení. Bylo nádherně vidět, jaký posun se podařil u všech účastníků jen po pár hodinách strávených s Antonínem Kratochvílem. Každý jsme si donesli minimálně jednu dobrou fotku podle Antonínových doporučení. Jedno z nich znělo zhruba takhle: "Ten ksicht v popředí musíš rozmazat, bejku, pak je to vono!"



Zobrazeny komentáře (11 - 1)

  • 11

    Bouška

    Dobrý den, postava vepředu se pohybuje o hodně rychleji, než ta vzadu, proto je rozmazaná.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 04.10.2016 | Reagovat

  • 10

    Avatar

    Jak se dá zajistit aby postava v zadní části byla "pohybově" ostrá a postava v přední části "pohybově" rozmazaná?

    Tom V., 27.09.2016 | Reagovat

  • 9

    Avatar

    Reaguje na (8) | Děkuji. Už je to lepší.

    Zdeněk Prospal, 11.12.2015 | Reagovat

  • 8

    Bouška

    Reaguje na (7) | Dobrý den, je to jen o správném nastavení autofokusu. Určitě si nastavte zaostřování na pouze jeden AF bod a pokud chcete zamezit přeostřování, nastavte ostřící režim AF-S. Je to popsáno v návodu k použití, případně můžete navštívit náš kurz Jak ovládat digitální zrcadlovku.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 11.12.2015 | Reagovat

  • 7

    Avatar

    Reaguje na (6) | Děkuji za odpověď. Chtěl bych se ještě zeptat, jak bych mohl dosáhnout zaostření na konkrétní bod fotoaparátem Nikon D5200? Použil jsem všechny způsoby ostření, které fotoaparát nabízí, ale bohužel se mi nepodařilo zaostřit tak, jak chci já a nikoliv fotoaparát. Předtím jsem používal Olympus, a když jsem zmáčkl spoušť a podržel, tak se mi nepřeostřovalo. U Nikonu se bohužel neustále přeostřuje. Navíc z množství zaostřovacích bodů, které má, vybírá fotoaparát jeden či několik sám a neumožňuje mi, abych ostrou část snímku vybral já.

    Zdeněk Prospal, 10.12.2015 | Reagovat

  • 6

    Bouška

    Reaguje na (5) | Dobrý den, jestliže se to děje v režimu živého náhledu, pak je to naprosto normální, protože v tomto režimu nevyužívá zrcadlovka speciální AF senzor, ale zaostřuje na základě informací z obrazového snímače. Kromě nových zrcadlovek Canon se takhle chovají všechny zrcadlovky.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 09.12.2015 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    Reaguje na (4) | Problém spočívá v tom, že fotoaparát neustále přeostřuje i v dobrých světelných podmínkách. Zvlášť je to výrazné při živém náhledu.

    Zdeněk Prospal, 08.12.2015 | Reagovat

  • 4

    Bouška

    Reaguje na (3) | Tento objektiv patří rychlostí k průměru, nevyniká ani jedním směrem a to ani v případě, že ho nasadíte na výkonnější tělo.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 08.12.2015 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    Reaguje na (2) | Nikkor 35/1,8.

    Zdeněk Prospal, 08.12.2015 | Reagovat

  • 2

    Bouška

    Reaguje na (1) | Dobrý den, rychlost ostření je hodně závislá na vlastnostech objektivu. Jaký používáte objektiv?

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 08.12.2015 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Převážně se věnuji street fotografií. Vlastním Nikon D5200, u kterého mi ale rychlost ostření absolutně nevyhovuje. Existuje nějaký rychlejší fotoaparát v podobné cenové kategorii? Děkuji za odpověď.

    Zdeněk Prospal, 08.12.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím