Recenze Nikon 24mm f/1,8 G ED bazar
Klady a zápory
Co se nám líbí?
Co se nám nelíbí
Ukázkové snímky
Snímky vytvořené s pomocí Nikon 24 mm f/1,8 G ED od členů naší Galerie
Exp. Čas: | 1/500 s |
Clona: | 1.8 |
ISO: | 280 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/50 s |
Clona: | 4 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/640 s |
Clona: | 1.8 |
ISO: | 180 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/640 s |
Clona: | 1.8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | 2.8 |
ISO: | 1250 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/100 s |
Clona: | 10 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 5 s |
Clona: | 1.8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24mm mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 10 s |
Clona: | 4 |
ISO: | 1600 |
Ohnisko: | 14 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 60 s |
Clona: | 2.8 |
ISO: | 800 |
Ohnisko: | 24 mm mm |
Tělo: - |
Snímky vytvořené s pomocí Nikon 24 mm f/1,8 G ED
Exp. Čas: | 1/3200 s |
Clona: | f/1,8 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/40 s |
Clona: | f/1,8 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/50 s |
Clona: | f/1,8 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/160 s |
Clona: | f/1,8 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/640 s |
Clona: | f/1,8 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1600 s |
Clona: | f/2 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/400 s |
Clona: | f/2 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/3200 s |
Clona: | f/2,2 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/125 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/500 s |
Clona: | f/3,5 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/100 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/50 s |
Clona: | f/4,5 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/50 s |
Clona: | f/5,6 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/40 s |
Clona: | f/7,1 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/250 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/60 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/6 s |
Clona: | f/11 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/60 s |
Clona: | f/11 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/15 s |
Clona: | f/16 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Představení Nikon 24 mm f/1,8 G ED
Představení Nikon 24 mm f/1,8 G ED
Objektivy s ohniskovou vzdáleností 24mm mám rád a když jsou světelné, tak o to lépe. Tento model se začlenil do velmi oblíbené „rodiny“ objektivů Nikon se světelností f/1,8 a vzhledem k jeho vlastnostem je pravděpodobné, že si velice rychle získá stejnou oblibu, jako jeho sourozenci, kteří za daleko nižší cenu mnohdy šlapou na paty svým světelnějším bratrancům.
Dá se říci, že stejně je ta tom objektiv Nikon 24mm f/1,8G ED. Jeho konstrukce je na první pohled menší a také lehčí v porovnání s podobnými objektivy se světelností f/1,4 a to pokládám za dost podstatnou výhodu. Pokud totiž v brašně nosíte těch objektivů víc, počítá se každé ušetření na váze. Ale i ty menší rozměry jsou dobré.
Když už jsme u konstrukce, musím zmínit ostřící motory, které jsou samozřejmě ultrasonické a zaostřují jednak velice rychle, ale také tiše. Až mě to trochu zarazilo, obvykle při zaostřování slyšíte alespoň nějaký slabý zvuk, ale tady mi to přišlo ještě tišší.
Světelnost f/1,8 se skvěle hodí nejen do špatných světelných podmínek, ale především pro možnost pracovat s malou hloubkou ostrosti. Oproti objektivům se světelností f/1,4 je tedy světelnost o 2/3 EV horší, ale neřekl bych, že by to bylo znatelnou nevýhodou. Tedy jak v čem. Pokud chcete pracovat s maximálně rozostřeným pozadím (což je u širokoúhlých objektivů obecně dost obtížné), je světelnost f/1,4 samozřejmě lepší. Bokeh, tedy vzhled neostře zobrazených oblastí, vypadá u světelnějších objektivů přece jenom o něco lépe. Ale na tom se podílí do určité míry i tvar clonového otvoru. Zde je clona sedmilamelová, zatímco u světelnějších objektivů bývá devítilamelová. Znamená to tedy, že clonový otvor si drží kruhový tvar i při vyšších clonových číslech. Ne, že by to u tohoto objektivu byla velká nevýhoda, ale když budete porovnávat stejné snímky, bude mít ten ze světelnějšího objektivu o trochu hezčí bokeh. Ale velký rozdíl to není. Ukázkových snímků s malou hloubkou ostrosti jsem pořídil dostatek, takže si sami můžete prohlédnout, jak to vypadá.
Relativně horší světelnost má ale vliv i na kvalitu kresby a také na nejrůznější obrazové vady. Většinou to bývá tak, že u světelných objektivů není při plně otevřené cloně obraz moc použitelný a bývá tedy stejně potřeba alespoň trochu zaclonit. Už jsem se s tím setkal několikrát, že objektivy se světelností f/1,8 mají při nízkých clonových číslech lépe korigované obrazové vady, než objektivy s f/1,4. Vypadá to, že zde je to podobně. Moc mě potěšilo, že jsem se téměř nesetkal s chromatickou aberací, takže i velmi nízká clonová čísla jsou dobře použitelná. Přirozeně, že na otevřenou clonu nedosáhnete takové ostrosti, jako třeba na f/5,6 nebo f/8, kdy mi kresba přijde nejlepší, ale překvapilo mě, že je velmi dobře použitelná i plná světelnost, tedy f/1,8.
O trochu horší je rovnoměrnost kresby v ploše snímku, při nízkých clonách jsou okraje snímku méně ostré (což je ale docela běžné) a až při zaclonění na cca f/5,6 je fotka ostrá až do okrajů. I v okrajích snímku by měly být rozostřené body v pozadí zobrazeny ve tvaru kruhů, respektive čoček, ovšem u tohoto objektivu (a nutno dodat, že stejně jsou na tom i daleko dražší a světelnější konkurenti) má v podobné situaci bokeh podobu těžko definovatelných tvarů (vypadá to jako zvonečky, nebo šipky - této obrazové vadě se říká sagitální koma). Se zacloněním se ale v rozích zlepšuje jak kresba, tak bokeh.
Další obvyklou optickou vadou, se kterou se na ukázkových snímcích setkáte, je vinětace. Největší je na otevřenou clonu, ale i tak je (pro mě trochu překvapivě) malá. Zhruba od clony f/2,8 je zanedbatelná.
Trochu jsem ovšem bojoval s protisvětlem. Jak se můžete přesvědčit na ukázkových snímcích se sluncem v záběru, reflexů se ve snímku objevuje poměrně málo. Ale dostal jsem se i do situací, kdy se objevil tak ohromný reflex velmi zvláštního tvaru, že jsem se s podobným ještě nesetkal. Nepodařilo se mi přesně určit situaci, kdy se objeví, ale občas se vyskytne. Nejlépe je to samozřejmě vidět na přiloženém obrázku.
Hodnocení zákazníků (2)
Popis a parametry
Světelný objektiv formátu FX s pevnou ohniskovou vzdáleností 24 mm. Tento širokoúhlý objektiv se světelností f/1,8 umožňuje snadné pořízení dynamických, působivých snímků. Všestranný objektiv AF-S NIKKOR 24 mm f/1,8G ED je ideální v případech, kdy chcete zachytit působivé krajiny či získat dramatické snímky architektury, detailní pouliční snímky a snímky prostorně vypadajících interiérů.
- Světelný objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností 24 mm: Extrémně širokoúhlý objektiv formátu FX s ohniskovou vzdáleností 24 mm (36 mm při použití na digitálních jednookých zrcadlovkách Nikon formátu DX). Ideální vybavení pro krajiny, architekturu, interiéry, pouliční fotografii i záznam stopáže videosekvencí.
- Vysoká světelnost f/1,8: umožňuje získat výrazné snímky s malou hloubkou ostrosti a příznivou reprodukcí neostrých míst obrazu. Mezi výhody objektivu patří všestrannost fotografování kratšími časy závěrky, získání brilantních snímků za nízké hladiny osvětlení a jasný obraz v hledáčku.
- Kompaktní a lehké provedení: snadno přenosné provedení objektivu nabízí vysoký komfort při cestování.
- Snímky s vysokým rozlišením: objektiv je excelentním doplňkem digitálních jednookých zrcadlovek s vysokým rozlišením a nabízí špičkovou brilanci a kontrast obrazu v celém obrazovém poli. Optická konstrukce produkuje krásné snímky a videosekvence.
- Vynikající optický výkon: dva optické členy ze skel s extrémně nízkým rozptylem světla (ED) a dva asférické optické členy zaručují ostré a brilantní snímky. Zkreslení obrazu je dobře korigováno a účinně potlačena je také většina dalších obrazových vad včetně barevné vady.
- Antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat:potlačují výskyt reflexů a závoje pro vyšší brilanci obrazu i při fotografování v protisvětle.
- Ultrazvukový zaostřovací motor (SWM):zajišťuje tiché a přesné automatické zaostřování.
- Nejkratší zaostřitelná vzdálenost: 0,23 m. Umožňuje snadné přiblížení k objektu a zaplnění obrazového pole objektem.
- Dodávané příslušenství: bajonetová sluneční clona a měkké pouzdro na objektiv.
Obrazový snímač
Formát snímače | 2/3 |
---|
Objektiv
Typ bajonetu | Nikon F |
---|---|
Ohnisková vzdálenost (eqv. 35mm) | 24 |
Minimální ohnisková vzdálenost | 24 mm |
Maximální ohnisková vzdálenost | 24 mm |
Světelnost objektivu (nejkratší ohnisko) | 1,8 |
Světelnost objektivu (nejdelší ohnisko) | 1,8 |
Maximální clona (F) | 16 |
Konstrukce objektivu | 12 členů / 9 skupin |
Stabilizátor obrazu | Ne |
Typ sluneční clony | HB-76 (součást balení) |
Délka objektivu | 83 mm |
Počet lamel clony | 7 |
Vhodný pro žánr | Krajina, Architektura / Interiér, Sport, Reportáže, Street foto, Koncerty |
Rozdělení podle ohniska | Širokoúhlý |
Vhodný pro formát snímače | Full Frame |
Typ objektivu | Pevný |
Ostření
Minimální zaostřovací vzdálenost | 23 cm |
---|
Fyzikální specifikace
Průměr filtru | 72 mm |
---|---|
Hmotnost | 335 g |
Ostatní
Číslo produktu | JAA139DA |
---|---|
Značka | Nikon |
Na 24/1,8G jsem čekal docela dlouho a vyplatilo se čekat, je to skvělé sklo - ostré, rychlé, s příjemnou kresbou i na vysoké clony. Na cestování, do přírody nebo do města ideální širokáč. Jediný neduh je lacinější konstrukce (převážně plast).
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Petr, Praha 9, 23.11.2017
5
špičkový objektív.
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Daniel, Nová Dubnica, 23.03.2016
5