Recenze Nikon Coolpix A1000 černý

• Malý grip

Snímky vytvořené s pomocí Nikon Coolpix A1000 černý od členů naší Galerie

Zobrazit fotky z Nikon Coolpix A1000 černý v Galerii

Snímky vytvořené s pomocí Nikon Coolpix A1000 černý

Představení Nikon Coolpix A1000 černý

Představení Nikon Coolpix A1000 černý

Dostala se mi do rukou úplná novinka v podobě digitálního kompaktu Nikon Coolpix A1000. Fotím sice převážně na těžší techniku, nicméně i proto si ráda vyzkouším zase něco nového. Pojďme se tedy společně podívat na to, co všechno tahle hračka umí.

Fyzické zpracování a ergonomie

Po rozbalení krabice v ní nacházím klasiku v podobě manuálu, USB kabelu, nabíječky a běžného přídavného poutka na ruku. A pak tu máme samotný foťák. Ten je díky své váze 330 g celkem bytelný. Nejspíš aby si foťák zachoval svou kompaktnost, nemá příliš velký grip, naštěstí ho ale v Nikonu částečně pogumovali, což zlepšuje jeho držení. Co se týče otočných voličů a tlačítek, vše je rozmístěno celkem přehledně a i moje malé ruce na všechno dobře dosáhnou. Tlačítko Fn pro osobní nastavitelnou volbu z menu se nachází zepředu fotoaparátu, využít tak pro něj můžeme například i malíček. Foťák má i vestavěný blesk, který na nás vyskočí díky páčce vedle integrovaného hledáčku a který se dá odklápět, tzn. že jeho světlo můžeme odrazit např od stropu a vzniknou nám tak lepší a přirozenější fotky. Za mě osobně je tahle možnost vážně skvělá a využívám jí při určitém druhu focení poměrně často.

Vlastnosti a parametry

Displej a hledáček

Mile mě překvapil dotykový LCD displej s úhlopříčkou 7,6 cm, který můžu vyklápět na obě strany a na který se díky antireflexní vrstvě příjemně kouká. Navíc má foťák již zmiňovaný hledáček, který je sice malý, ale je, takže na snímanou scénu uvidím dobře například i při ostrém slunci a samozřejmě se v něm lépe komponuje. Navíc má senzor pro přiložení oka a dioptrickou korekci.

Režimy

Je tu podle mě základ, který není složitý a zároveň nejde pouze o automatiku. Klasický kvartet P, S, A, M je navíc doplněný o kreativní režim, kde si můžeme vybrat až z 20 různých barevných efektů a přidat je rovnou už při pořizování snímků. Dále si můžeme zvolit scénický režim, kdy si fotoaparát sám dopočítává hodnoty podle snímané scény nebo nakonec speciální video režim, který propojuje cca 3vteřinová videa a vytváří z nich až 30sekundové videosekvence podbarvené hudbou. Nepotřebujeme tak pro tvorbu videosekvence tablet nebo jiné zařízení, rovnou z foťáku dostaneme na místě publikovatelné video. Když si chce někdo trochu pohrát, proč ne.

Objektiv a samotné focení

Nikon se pyšní NIKKOR objektivem s 35násobným optickým zoomem a obřím ohniskem 24-840 mm. Co mě vážně překvapilo, že i při plném přiblížení fotí díky stabilizátoru opravdu dobře. Foťák má navíc i boční ovladač zoomu, které se dá využít například při točení videa, aby pohyb při přibližování nebyl příliš rychlý a nad ním tlačítko pro rychlé oddálení scény, které vás při moc velkém přiblížení rychle zorientuje. Snímač 11 mm (1/2,3″) a světelnost objektivu 3,4-6,9 za mě, při uvědomění si velikosti fotoaparátu, bohatě stačí.

Pokud si chceme focení zpestřit, nabízí se možnost upravit si obraz přímo při samotném snímání. Změnit si můžeme odstíny barev nebo sytost scény. Vedle hodnot ISO, které pokud chceme, šplhají až k číslu 6 400, tady máme navíc možnost přisvětlit si obraz díky funkci Active D-Lighting, která nám sníží ztráty detailů ve světlých i tmavých místech a přinese nám tím lepší kontrast pro celou fotografii.

No a konečně se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, a tím je mačkání spouště. Vedle klasického cvakání, u kterého je foťák mimochodem krásně ovladatelný, si můžeme užít i snímání sériové, nebo chcete-li sekvenční, které nabízí až 120 obr/s. Upřímně je ale tento režim při zapisování fotek na kartu trochu pomalejší. Tento malý nedostatek ovšem zdatně vyvažuje a nejspíš i vysvětluje jeho schopnost nahrávání videí ve 4K kvalitě, která je při jeho rozměrech opravdu působivá. A co víc – nahrávat ho můžeme navíc i v režimu RAW, který nám přináší daleko více možností při následných úpravách videa. Ostřit si pak můžeme buď na celou scénu, pouze na střed nebo na jednotlivý bod, nicméně nechybí ani ostření na obličej.

Jako skvělý doplněk mi přijde možnost lehké postprodukce přímo ve foťáku, kdy se vedle efektů, jako je například rychlé vylepšení, překreslení fotky do stylu malby nebo rybí oko, dají k jednotlivým fotkám přidat i komentáře. Na první pohled drobnost, pro mě osobně ale krásná možnost, jak si díky pár poznámkám ještě více zachovat vzpomínky na daný okamžik. Tohle všechno navíc ještě doplňuje přítomnost Wifi a Bluetooth, díky kterým máme možnost poslat si fotky z foťáku ihned do našich chytrých telefonů a sdílet je tak například s přáteli na sociálních sítích.

Shrnutí a závěr

S upřímností přiznávám, že mě tato novinka velmi a mile překvapila. Nejen, že je malý a zároveň toho v sobě hodně skrývá, navíc s sebou svým majitelům přináší i spoustu vychytávek a detailů, které se můžou nejen hodit, ale také jim požitek z fotografování ještě více zpříjemní.

Není tedy, co bych dodala. Když jsem fotit začínala, bylo vše ještě relativně složité, žádný foťák rozhodně nenabízel možnost nápovědy ke každému výrazu v menu, jako je to u tohoto nováčka a proto byla moje cesta ke znalostem celkem dlouhá a vedla přes spoustu knih, otázek a momentů pokus-omyl. Pokud bych začínala fotit dnes, do výběru, jaký foťák si pořídím, bych jednoznačně Nikon Coolpix A1000 zařadila. Vejde se do kapsy a bude ideálním parťákem nejen na vašich cestách.

3

Dobrý den, děkuji vám za možnost vyjádřit se. Zatím jsem zklamán. Jsem Nikonista, vlastním zrcadlovku D90, ale nechce se mi ji neustále nosit, proto jsem dle názoru a přečtených recenzí zvolil nákup A1000. I když je mi jasné, že to není zrcadlovka, tak aby byl tento kompakt na úrovni fota z mobilu mě netěší. Ale popořadě: 1) při zapnutí na focení se výpíná obrazovka. Nedá se definovat kdy, většinou náhodně při pohybu, pak musím z foťákem různě hýbat, aby zase po chvíli naskočila..... velmi nepříjemná věc.. 2) v režimu A ( upřednostnění clony) při nastavení nejnižší clony nedokáže rozostřit okolí, ať už je pozadí kdekoliv. Při použitém zoomu nedokáže zaostřit objekt vůbec, přičemž to správné místo přejede a objekt rozostří. I starý levný kompakt toto zvládne. 3) I mírné focení směrem ke slunci fotku velmi zatmaví. Zkoušel jsem měnit vyvážení bílé, ale není to o mnoho lepší. 4) Při focení při zataženo jsou opět fotky nereálně tmavé... Tak to jsou zatím moje postřehy. Stále fotografuji a hledám další možnosti. Prosím, co dál? Mám zvážit reklamaci? Martin Jirotka

Martin, Olomouc, 26.02.2019

3

Model COOLPIX A1000 má 35násobný optický zoom, nový integrovaný elektronický hledáček a záznam snímků RAW. Tento fotoaparát je skvělým společníkem na cesty. Můžete s ním snadno střídat focení širokoúhlých momentek a detailních záběrů s dlouhým ohniskem. Nahrává videosekvence ve formátu 4K a má výklopný dotykový monitor, na kterém můžete snadno komponovat snímky z působivých úhlů.

Nikon Coolpix A1000

Klíčové vlastnosti fotoaparátu COOLPIX A1000 Objektiv NIKKOR s 35násobným optickým zoomem.

Ohnisková vzdálenost 24–840 mm. S funkcí Dynamic Fine Zoom až 1 680 mm.