O hledání ideální techniky - část I Fotoporadna

O hledání ideální techniky - část I

Kryštof KorčAktualizováno: 18. 8. 2015 v 7:44 • Rubrika: Fotoporadna

Dnes jsem se rozhodl napsat něco maličko osobnějšího, už od svého nástupu do Megapixelu jsem se denně zaobíral studiem fotoaparátů. Zčásti se jednalo o profesní potřebu, tedy vědět a znát co který přístroj umí, jaké jsou možnosti různých technických vychytávek nejen ve fotoaparátech ale i v různém příslušenství. Samozřejmě jsem byl vždy poháněn touhou po tom mít fotoaparát, který by mi samotnému vyhovoval. Za ta léta jsem vystřídal velké množství techniky, dostal se k mnoha komerčním i nekomerčním zakázkám jak co se týče fotografie, tak technického poradenství, kromě toho jsem dlouhou dobu v kontaktu přímo s lidmi, kteří si techniku pořizují a přišli pro radu. Stejně tak se mi na stůl jednou za čas dostane poptávka od klienta, který má požadavky spíše průmyslového charakteru jak co do rozsahu tak také formy. Takže se dá říci, že denně čelím výzvě vybrat co nejlepší přístroj nebo studio pro klienta a samozřejmě také pro sebe, neboť se sám snažím aktivně fotografovat.

Nedávno jsem si přečetl článek od kolegy Minga Theina, který je kromě aktivního fotografa také zuřivým blooggerem. Psal o své vlastní výbavě a o tom, jak se mu pod rukama s časem mění, co mu osobně vyhovuje a co ne. Díky němu jsem si přestal připadat tak divně pro své neustálé obměny fotografické výbavy. Za posledních šest let jsem totiž v brašně měl snad všechny typy aparátů, od kompaktů až po digitální středoformáty. Z každého jsem byl svým způsobem nadšený a na každém mi vždy něco vadilo. Když se mě pak někdo zeptá, jaký fotoaparát by pro něj byl ideální, většinou jsem schopný velmi rychle najít korektní odpověď, sám ale vím, že taková volba může být opravdu dobrá jen na určitý žánr, situaci, nebo způsob tvorby.

Zároveň si občas přečtu sáhodlouhou hádku na nějakém z internetových fór, abych se ujistil o tom, jak různorodé mohou být názory na danou problematiku. Pokud vás zajímá ten můj, čtěte dál. Není to zpověď technického maniaka, spíše vhled do toho, jak může probíhat hledání dobrého přístroje pro fotografii a jak dlouhá taková cesta může být, pokud máte vervu neustále měnit techniku a zkoušet nové věci.

Začalo to celkem nevinně, otec je fotograf a tak jsem už na školních výletech ze základní školy míval v ruce Lomo L-CA, později Pentax PC35AF, viz obrázek výše. V té době jsem si ani neuvědomoval, jaké jsou to legendy a jak pečlivě je otec vybíral než mi je věnoval, bavilo mě prostě fotit. Právě proto jsem neváhal, když mi dlouho potom nabídl, že mi věnuje Nikon D70, který už dlouho nepoužívá. Se zrcadlovkou v ruce jsem byl najednou všeho schopný fotograf a když za mnou někdo přišel s tím, že by potřeboval něco zdokumentovat, neváhal jsem ani minutu. Sice jsem se snažil už v té době co nejvíce studovat různé postupy a techniky, ale mohu potvrdit, že co nemáte odfoceno, většinou napoprvé dobře nevyfotíte. A ono napoprvé se může týkat desátého podobného případu, třeba produktové fotky nebo firemní reportáže. On totiž souhrn znalostí pro každý daný žánr je opravdu široký.

Když se dnes podívám zpětně do archivu, jsou v něm dobré fotky spíše dílem náhody a štěstí. Také jsem poprvé začal experimentovat s technikou. Přepájet si prodlužovací kabel na HotShoe, abych nemusel používat rádiové odpalovače, to nebyl problém, až a to, že pak nefungoval. Produktová fotka bez makroobjektivu přece není problém, když si pořídím mezikroužky, ale pak jsem přišel na to, že s tak malou hloubkou ostrosti a neflexibilním ostřením toho také moc neudělám. Zkrátka jsem si metodou pokus/omyl, v mém případě takřka výhradně omylem, osvojoval technické postupy.

Experimentoval s filmy, zkoušel polaroid, staré fotoaparáty. První zlom přišel ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, že jako fotograf nepotřebujete nezbytně technicky perfektní snímky, což je reálně požadavek pro velmi úzkou žánrovou skupinu, ale dostatečnou konzistenci vlastního projevu. Nějaké vymanění se z průměrnosti. A jak se říká, když už někoho kopírujete, zkuste napodobit ty nejlepší, co znáte. V té době jsem fotil reportáže a to je zrovna obor, ve kterém není problém najít mnoho vzorů, já jich tehdy měl nepřeberně. Všiml jsem si, že mnoho dobrých autorů je fotí s pevnými ohnisky, i když nejsou univerzální. A jak se jinak odlišit, než extrémy. Řekl jsem si, že to risknu a od té doby jsem na svatební reportáže nosil jen jedno tělo s rybím okem, a druhé s pevnou 135mm DC, oba na APS-C snímači. A kde je něco mezi? Nejaký univerzální zoom? Pravda, na fotografie které musely být nutně konzervativní jsem měl připravenou 35, ale tu jsem nasazoval jen na skupinové fotky a usazené portréty. Fotky byly rázem úplně jiné a dá se říci, že oproti konkurenci měly ucelenější charakter.

Popravdě mě ale reportáže nikdy tak nebavily a dělal jsem je hlavně kvůli malému rozhledu po komerční fotografii. Nějaké to focení pro divadlo, svatby, kulturní akce. Velká radost z prvních fotek v časopisech, ale díky malé vervě také málo zakázek. V té době jsem objevil kouzlo inscenovaného portrétu. Moci si fotografii plně nachystat, připravit, promyslet. První FullFrame zrcadlovka, studiová světla, první pokusy. Úplně nový svět a zase všechno znovu. Práce se světly a blesky je celý nový obor, začíná nová frustrace z toho, že člověk už dokonale ovládl foťák, ale najednou by se měl ještě učit pracovat se světlem.

A teď zase stará známá metoda pokus/spíše omyl. Proč nevyfotit portrét pod vodou? Tak na první pokus nefungují rádiové odpalovače, protože koho by to bylo bývalo napadlo, rádio prostě pod vodou nefunguje. Na druhý pokus vede z podvodního pouzdra kabel na pevninu k bleskům, všechno šlape jak má a minulý debakl už snad všichni zapomněli, jenže voda je fotograficky tak problémový materiál, že úplně pokazí viditelnost i při vysoké čistotě, prodlouží dvakrát ohnisko takže blízko se k modelu prostě nedostanete a když to zrovna není aquabella, tak taky zjistíte, že ne každý je stavěný na to, aby vám zapózoval pod vodou. Nekonečné hodiny při focení hvězd s nasazenou krytkou na dvouhodinovou expozici, zkoušení různých objektivů a hnaní se za jejich ostrostí. Až dlouho potom jsem měl zjistit jak je to pošetilé. (například o objektivech píši v článu O ostrosti objektivů)

A tehdy se pomalu dostávám k takzvané výtvarné fotce, od lidí k věcem, od konkrétna k abstrakci. O tom ale až v druhé části.



Zobrazeny komentáře (9 - 1)

  • 9

    Bouška

    Reaguje na (8) | Dobrý den, je mi líto, ale Váš dotaz jsem bohužel musel odstranit, protože obsahoval odkaz na konkurenční obchod. Ale pokud jde o to, bez jakého příslušenství se fotograf neobejde, je to velice individuální. Záleží na tom, co fotíte. Například když fotím krajinu a přírodu, neobejdu se bez kvalitního stativu a dálkové spouště, nebo bez polarizačního filtru. Při focení reportáží (například svateb) zase velice často využívám externí blesk. A k tomu všemu se samozřejmě dá pořídit velká spousta doplňků, které Vám usnadní, nebo zpříjemní práci...

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 26.10.2015 | Reagovat

  • 7

    Bouška

    Reaguje na (6) | Dobrý den, díky za upozornění, chybku jsem opravil.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 18.08.2015 | Reagovat

  • 6

    Avatar

    Reaguje na (5) | "oběvil" podle vzoru "děmižón" (třetí odstavec od konce)-

    Miloš, 18.08.2015 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    ČÁST II: Nakonec jsem zjistil, že nejlepší fotky udělám s kompaktem pod 2 000 Kč... všechno je krásně rozmazané a neostré... a mám abstraktní výtvarnou fotku s typickým rukopisem, podle kterého mě každý hned pozná... HA! HA!

    Jan Kocián, 16.08.2015 | Reagovat

  • 4

    Hanus

    Asi se mnoho nás v tomhle článku pozná!

    Bohuslav Hanus, 14.08.2015 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    Super :)

    David, 14.08.2015 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    Výborná a nekonečná foto téma ... ! :-) Tešíme sa na pokračovanie a podobné články ... :-)

    fotenie je náš život a poslanie ..., 14.08.2015 | Reagovat

  • 1

    Sandrová

    Těším se na pokračování :-).

    Monika Sandrová, 14.08.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • O hledání ideální techniky - část II Fotoporadna O hledání ideální techniky - část II

    Kryštof KorčVydáno: 20. 8. 2015 v 12:44

    Minule jsem hovořil o tom, co mě potkalo na začátku fotografické dráhy a končil tím, že se dopracovávám k výtvarné fotce. Nechci říci, že je to postup po nějakém žebříku směrem nahoru, spíše kličkování mezi tématy která…

  • Dr. Hubert Nasse - optický designér u Carl Zeiss Rozhovory Dr. Hubert Nasse - optický designér u Carl Zeiss

    Kryštof KorčAktualizováno: 12. 8. 2015 v 8:10

    Dnešní článek je pro mě samotného velká událost, tak doufám, že se vám bude také líbit. V minulém textu jsem ukázal několik málo zajímavostí ze současného i minulého portfolia značky Carl Zeiss a zde na něj navazuji.…

  • Nové objektivy od Nikonu? Produktové aktuality Nové objektivy od Nikonu?

    Martin LukešAktualizováno: 30. 7. 2015 v 10:26

    Některé zahraniční weby, které se zabývají novinkami ze světa fototechniky, publikovali fotografie třech nových objektivů Nikon. Podle všeho jde o objektivy určené pro digitální zrcadlovky a pokud se tyto informace…

  • Historie fotografických značek - Zeiss Blog Historie fotografických značek - Zeiss

    Kryštof KorčAktualizováno: 29. 7. 2015 v 10:17

    Nedávno jsem psal o dvou významných značkách na fotografickém trhu, stále aktuálním Hasselbladu a bohužel již minulém Contaxu. Oba výrobci byli velmi úzce spjatí se společností Carl Zeiss, Contax byl původně její odnoží…

  • O ostrosti objektivů Fotoporadna O ostrosti objektivů

    Kryštof KorčVydáno: 18. 5. 2015 v 8:00

    Už jste se někdy setkali s problémem výběru mezi dvěma objektivy? Nevěděli jste, který je lepší? Všiml jsem si, že občas se člověku i taková nepříjemnost naskytne a často takový výběr začíná dotazem: “který z nich je…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím