Recenze Olympus OM-D E-M10 Mark IV + 14-42 mm EZ + 40-150 mm R

• Absence většího předního gripu
  • Šum na vyšších hodnotách iso

Snímky vytvořené s pomocí Olympus OM-D E-M10 Mark IV tělo od členů naší Galerie

Zobrazit fotky z Olympus OM-D E-M10 Mark IV tělo v Galerii

Snímky vytvořené s pomocí Olympus OM-D E-M10 Mark IV tělo

Představení Olympus OM-D E-M10 Mark IV tělo

Dnes se společně podíváme na dlouho očekávaný nový model fotoaparátu Olympus OM-D E-M10 Mark IV, který ještě doplňuje již tak velmi rozsáhlou řadu bezrcadlovek systému Micro Four Thirds. Řada E-M 10 u Olympusu platila vždy jako ideální vstupní brána do světa bezzrcadlovek. Pro svoji kompaktnost si tuto modelovou řadu oblíbila a zamilovala celá řada cestovatelů, začínajících a lehce pokročilých fotografů.

Nově představený fotoaparát s sebou přinesl pěknou dávku inovací a posouvá možnosti fotografovaní a natáčení videa ještě mnohem dál, než se podařilo předchozímu modelu. Pojďme se tedy společně podívat, co zajímavého nám přinesl Olympus OM-D E-M10 Mark IV a na co všechno se můžeme u této horké novinky společně těšit.

Bližší specifikace

Olympus OM-D E-M10 Mark IV je vybaven zbrusu novým snímačem s rozlišením 20,3 Megapixelu. Zde byl do přístroje instalován obrazový procesor TruePic VIII z profesionálního modelu OM-D E-M1 Mark II. Rychlost závěrky lze nastavit v rozmezí 1/4000 sekundy až 60 sekund. Sekvenční snímání je 15 sn./s. s elektronickou závěrkou a 8,7 sn./s. s mechanickou závěrkou.

Velmi mě potěšila i vestavěná stabilizace přístroje, která by dle slov výrobce měla dosahovat až 4,5 EV.
To je velmi dobrá zpráva pro všechny, kteří rádi nechávají stativ doma stejně jako já.
Bezzrcadlovka je vybavena na svou třídu dobrým optickým hledáčkem o rozlišení 2,36 Megapixelu, který beru v této třídě fotoaparátů jako zcela dostatečný.

Mimo běžně dostupných informací v hledáčku o nastavené cloně, rychlosti závěrky, a právě nastavené citlivosti iso, počtu zbývajících snímků a stavu nabití baterie si můžete nastavit histogram a několik typů mřížek pro přesnější komponovaní. Při manuálním zaostřovaní si lze nastavit pro naprosto přesné zaostření barevné zvýraznění okrajů. Takže mě nic nenutilo při fotografovaní sundavat oko z hledáčku a mohl jsem se v klidu soustředit pouze na to, co právě fotografuji.

Proběhla zde i inovace autofokusu, u kterého byla implementovaná pokročilejší detekce tváří a očí než u Olympusu OM-D E-M10 Mark III. Při fotografovaní po celou dobu testu detekce fungovala opravdu velmi dobře. Na své si jistě přijdou i uživatelé, kteří chtějí pořizovat videa. Fotoaparát je vybaven možností zaznamenávat videozáznamy ve 4k. Přístroj je vybaven dotykovým 3palcovým LCD s rozlišením 1,04 Megapixelu, který lze naklápět až o 180 stupňů.

Testovaní

Fotoaparát jsem obdržel k recenzi od Olympusu spolu s objektivy Olympus M.ZUIKO ED 12-45 mm f/4 PRO a Olympus M.ZUIKO ED 100-400 mm f/5,0-6,3 IS.
Fotoaparát společně s objektivem Olympus M.ZUIKO ED 12-45 mm f/4 PRO (24mm-90mm ekv. na kinofilm) tvoří skvělé duo, které bych pro běžné focení opravdu doporučil. Foťák je spolu s ním malý a lehký, a hlavně s ním lze pořídit převážnou většinu běžných záběrů. Podle mého názoru jako drobný nedostatek při fotografovaní s teleobjektivem považuji nedostatečný přední grip, který je sice lepší než u předchozího modelu a mnohem lépe drží, ale pořád to není úplně ono.

Pokud chcete udělat jen pár snímků, tak to není asi zase takový problém. Pokud byste ovšem s nějakým větším teleobjektivem chtěli, jako já, fotit celý den, popřemýšlel bych o pořízení ergonomického gripu, se kterým se vám bude fotoaparát mnohem lépe držet a ovládat. Jinak nemám nic, co bych ergonomii vytkl, všechny ovládací prvky jsou dobře a logicky umístěny, stejně jako tomu bylo u předchozího modelu, takže pokud jste používali předchozí model budete se cítit jako ryba ve vodě.

Fotoaparát se mi díky rozmístění ovládacích prvků po celou dobu testovaní ovládal velmi dobře. A to jak vevnitř, tak i v zimě venku a v tenkých rukavicích. Zaujala mě rychlost ostření, která je u tohoto přístroje na velmi pokročilé úrovni stejně tak, jako stabilizace. Trvale se mi dařilo získávat ostré snímky i na velmi nízké rychlosti závěrky. Mile mě překvapil i nově osazený snímač, u kterého je opět vidět technologický posun od předchozího modelu. Fotoaparát po celou dobu recenze dělal přesně to, co jsem od něj očekával. A tak to má být.

Závěrem

Olympus OM-D E-M10 Mark IV je jako dělaný pro nenáročné fotografy, kteří chtějí dělat slušné fotky a zároveň chtějí využívat moderní vlastnosti fotoaparátu jako je vysoká rychlost autofokusu, opravdu dobře udělaná stabilizace, pokročilá detekce obličeje, rychlé sekvenční snímaní či možnost pořizovat záznamy v 4K. Fotoaparát v dané třídě nabízí skvělý poměr cena/výkon.

Michal, 17.12.2021

5

Olympus OM-D E-M10 Mark IV je dokonalý fotoaparát pro fotografy nejen na cestách. Kompaktní a lehké tělo s vylepšeným gripem, fotografické funkce pro profesionální snímky na jedno stisknutí spouště a výkonná pětiosá stabilizace obrazu z něj dělají perfektní nástroj. Výklopná LCD obrazovka vhodná pro selfie snímky, a elektronický hledáček s vysokým rozlišením přinášejí možnost rozvíjení vlastního unikátního stylu. Sdílení snímků je nyní díky speciální aplikaci pro chytré telefony snazší, než kdy dřív. OM-D E-M10 Mark IV přináší radost z focení, pro každého.

Ideální společník na každý den

Nový Olympus O-D E-M10 Mark IV je ideálním společníkem pro každý den. Díky svým velice kompaktním rozměrům a nízké váze se ho nikdy nepřenesete. Všestranný pracant, který vyfotí celou rodinu, potulování městem, dovolenou, nebo také lifestylové fotky na Instagram a jiné sociální sítě. Nádherný retro design v sobě skrývá vysoké rozlišení fotografií a videa, automatické zaostřování tváří, prvotřídní stabilizaci a rychlou komunikaci s mobilem a mnohem víc!

Vysoké rozlišení fotografií a videa

Malý elegýn disponuje novým 20,3 Mpx Live MOS snímač, který podává excelentní výkon i za špatného světla. Výkonný obrazový procesor TruePic VIII z profesionálního modelu OM-D E-M1 Mark II upraví vady optických aberací jednotlivých objektivů a technologie Fine Detail Processing II zajišťující jemné a přesné vykreslení i těch nejjemnějších detailů. Samozřejmostí je i 4K video. Je jedno, co budete natáčet, vždy bude výsledek ve vynikající kvalitě.

Funkce pro ten nejlepší zážitek

Vestavěný 5-osý elektromagnetický stabilizátor obrazu s korekcí až 4,5 EV, účinný se všemi objektivy vám dodá nové možnosti focení z ruky na delší časy. Fotoaparát je možné nabíjet přímo z powerbanky díky USB portu. Užívejte si super náhledy díky výkonnému elektronickému OLED hledáčku s vysokým rozlišením 2,36 Mpx a dioptrickou korekcí nebo se kochejte dotykovým 7,6 cm/3.0” LCD displejem s vysokým rozlišením 1,04 Mpx a širokým pozorovacím úhlem, který je výklopný o 180°pro focení selfie záběrů. Fotoaparát disponuje také zabudovaným výklopným bleskem se směrným číslem 8,2 při ISO 200 a také super rychlým snímáním až 15 snímků za sekundu s elektronickou závěrkou, nebo 8,7 snímků za sekundu s mechanickou závěrkou.

Probuďte v sobě umělce

Díky širokému rozsahu citlivosti ISO LOW 200-25 600 již nikdy nebudete limitováni světlem, nebo tmou. Zkuste si třeba časosběrné snímání a časosběrné video ve 4K rozlišení! Nebo video ve Full HD s až 60fps! Funkce Color Creator vám umožní ruční nastavení sytosti barev a barevnosti, zatím co funkce Live Composite vám pomůže k nejlepším výsledkům dlouhých expozic v noci. Technologie korekce stínů automaticky vyrovnává tmavé stíny vůči jasnému pozadí, a navíc HDR režimy mají živý náhled. V režimu HDR fotoaparát pořídí několik snímků s různou expozicí a složí je do jednoho. Vyberte si jeden 5 volitelných obrazových formátů:  4:3, 16:9, 3:2, 1:1, 3:4 a nebo některý ze 16 unikátních uměleckých filtrů pro foto i Full HD video. Navíc si můžete samostatně jemně ladit každý umělecký filtr. Pokud fotíte v různých podmínkách, 25 scénických režimů pro jednoduché nastavení vám pomůže k dokonalému výsledku.

Moderní konektivita na dosah ruky

Vestavěné WiFi a Bluetooth slouží na dálkové ovládání fotoaparátu s živým náhledem prostřednictvím chytrého telefonu nebo tabletu. Na displeji zařízení lze dálkově nastavit expozici, ale také nastavit například clonu, čas a další parametry. Nechybí USB port a podpora SDHC a SDXC karet.

Formát snímače 4/3
Rozlišení snímače 20 Mpx
Rozlišení fotografií 5184x3888