Recenze Olympus OM-D E-M5 Mark III + 14-42 mm EZ

Vzhledem k tomu, že se jedná o model M1 II v malém těle, Olympus OM-D M5 III bych doporučil jak zkušeným fotografům na cesty (už umí i nabíjení přes USB), tak i nadšeným začátečníkům. Rychlý, spolehlivý a malý. Na začátku jsem si položil dvě důležité otázky, kvůli kterým jsem se pustil do této recenze. Je M5 Mark III lepší než jeho starší bráška?  O hodně. Ve všech aspektech vylepšený adekvátní upgrade již úspěšné řady. Proč si ho koupit? To už jste si přečetli v této recenzi.

80 %

75 z 100

75 z 100

80 z 100

90 z 100

80 z 100

• Rozměry
  • Procesor i snímač z vyššího modelu M1 II
  • Lepší ergonomie
  • Utěsnění proti vodě a prachu
  • High Res mode
  • 30 snímků za vteřinu do formátu RAW
  • Video 120 fps ve Full HD

• Zadní kolečko na palci je možná až moc zapuštěné
  • Neexistuje na něj bateriový grip

Snímky vytvořené s pomocí Olympus OM-D E-M5 Mark III tělo od členů naší Galerie

Zobrazit fotky z Olympus OM-D E-M5 Mark III tělo v Galerii

Snímky vytvořené s pomocí Olympus OM-D E-M5 Mark III tělo

Představení Olympus OM-D E-M5 Mark III tělo

Představení Olympus OM-D M5 Mark III

Po představení nového fotoaparátu Olympus řady 5, tedy střední třídy fotoaparátů této značky, jsem si položil jednoduché otázky. Je lepší než jeho starší bratr a proč si ho koupit?

Pohled zvenčí aneb jak se drží

Oproti předchozímu modelu má nová M5ka robustnější grip, takže se mnohem lépe drží a snadněji padne do ruky. Musím podotknout, že se i tak jedná o malý a kompaktní přístroj, ale díky dobře tvarované opěrce na palec a zmiňovanému gripu máte větší jistotu, že z ruky nevypadne. Možná by konstruktéři z Japonska mohli zadní kolečko, které se ovládá palcem, vysunout ještě trochu více (nebo ho zvětšit), aby se s ním dalo lépe manipulovat. Je poněkud zapuštěné a dělalo mi trochu potíže si zvyknout na jeho ovládání.

Volič režimů se přesunul na pravou stranu těla a přibyly na něm dvě nová písmenka. První z nich je písmenko B, pod kterým vyvoláte režim Bulb a Live composite. Zvláště druhá funkce je skvělá na malování světlem nebo focení ohňostrojů, kdy můžete exponovat na dlouhé časy bez přepalů. Fotoaparát zaznamená změny světlých bodů, takže vám v tomto žánru dost zjednoduší práci.

Druhé z písmen je C. Režim Custom. Zde si můžete uložit specifické nastavení a funkce fotoaparátu. Toto lze využít například ve studiu, kde je nastavení odlišné od focení venku. Jednoduše si to jednou uložíte a příště již nemusíte celý fotoaparát přenastavovat.

Na levé straně přibyla tlačítka pro funkci HDR a přepínání zobrazení hledáčku a displeje. Dlouhým přidržením si můžete vypnout automatické přepínání hledáčku při přiblížení oka. Tato funkce se hodí, když chcete fotit například street foto od pasu pomocí displeje. Čidlo je velmi citlivé a pokud si jej nevypnete, bude vám neustále vypínat displej a přehazovat náhled do hledáčku při jakémkoliv přiblížení fotoaparátu k tělu. Focení od pasu jsem využíval notně a díky této funkci na tlačítku mě přepínání nijak nezdržovalo.

Nalevo je i páčka pro vypnutí a zapnutí fotoaprátu. V nastavení jsem také narazil na možnost zapnutí přístroje páčkou napravo u hledáčku. Což znamená, že můžete pravou rukou (respektive palcem na pravé ruce) fotoaparát zapnout a rovnou fotit. Tím se takřka celé ovládání přístroje dá přesunout na pravou ruku. To je při focení, kde potřebujete rychle reagovat, nesporná výhoda. Musím ale přiznat, že práce s fotoaparáty Olympus mi vždycky seděla a ovládání je více než příjemné.

U řady OM-D M5 jsem již zvyklý, že jsou těla utěsněna proti vodě a prachu. U OM-D M5 III to je samozřejmě taky. Takže ho můžete klidně i osprchovat od špíny z focení v nepříznivých podmínkách.

M1 II v menším těle

Při vývoji střev nové M5ky si nedali moc práci, protože použili vlastně již ověřený model OM-D M1 II a v podstatě vsadili jeho útroby do menšího těla. Má stejný snímač, procesor i stabilizaci. Jen “zpomalili” sekvenční focení z 60 snímků za vteřinu. Na 30 v elektronické závěrce a na 10 v mechanické závěrce s kontinuálním přeostřováním na každý snímek.

Ostření si také nová pětka převzala z modelu M1 II. Ke kontrastní detekci přibyla i fázová. Díky tomu je přístroj velmi rychlý a přesný. Autofokus se chytá i za špatných světelných podmínek bez problémů. Nedýchá a je přesný. To Olympusu šlo vždy dobře a zde to není vyjímkou.

Další věcí, kterou Olympus umí, je stabilizace přímo na snímači. U tohoto modelu má účinnost 5,5 EV. Snímač navíc umí spolupracovat se stabilizací v objektivu Olympus a tím se její výkon zvyšuje.

Co naopak Olympusu moc nešlo, byl jeho výstup na vyšších hodnotách ISO. U starších modelů se stávalo, že už u hodnot nad ISO 800 byl šum již znatelný natolik, že se ztrácela ostrost a kresba. Ale od modelu M1 II a M1X se odstup od digitálního šumu znatelně zlepšil. Nová M5ka je na tom po vzoru vyšších řad (výstup je takřka totožný s M1 II) lépe. V testovacích fotkách je vidět, že i na ISO 12800 je s dostatkem světla šum znatelný, ale ostrost a kresba je na tak malý snímač úctyhodná. Při vyvolání z RAWu je to ještě o trochu lepší.

50 Megapixelů? Není problém

Funkce High Res mode byla již u M5 II, ale díky většímu rozlišení u nové 5ky (20 mpx) dosáhnete díky pohybu snímače složené 60ti megapixelové fotky i do RAW formátu. Je samozřejmě potřeba použít stativ a fotografovaný objekt musí být nehybný. Tuto funkci mají i jiné značky, ale jejich následný postproces není úplně jednoduchý. U Olympusu je to na jedničku a výsledek, jak můžete vidět, je výborný.

Porovnávací fotka na stejné nastavení ISO, clony a ohniska

4K a zpomalené záběry

Nakonec i na video dojde. Samozřejmě zpomalené záběry ve 4K neumí (jen 30 snímků za vteřinu), ale ve Full HD rozlišení zvládne nová 5ka až 120fps. Tedy 4x zpomalit. Ve spojení s účinnou stabilizací, již zmiňovanou fázovou detekcí, sledováním obličeje, výklopným displejem a vstupem pro mikrofon (jack i micro USB), je tento fotoaparát i skvělou video kamerou. Ve videu umí natáčet do takzvaného FLAT profilu, což je vlastně taková náhražka nahrávání do Logu u profesionálních kamer.

Závěrem

Megapixel videorecenze Olympus OM-D E-M5 Mark III tělo

Hodnocení zákazníků (6)

Hodnocení zákazníků (6)

Splnil veškerá očekávání.

Dusan, Brno, 03.08.2020

5

Vladimír, Stará Ves, 17.04.2020

5

Vzhledem ke skutečnosti, že jsem majitelem Oly OM-D E-M5 mark i (rok výroby 2013) a nyní OM-D E-M5 mark iii, tak vím do čeho jdu. Recenze zpracovávají lidé, které považuji za znalce. Sám ještě nemám fotoaparát dostatečně vyzkoušený a koronavirus nás všechny drží zkrátka. Jinak výborný přístroj.

Antonín, 03.04.2020

5

Je to můj 2. aparát. Po PEN 3, neskutečný rozdíl. Perfektní do ruky, příjemné ovládání, hledáček.... Zatím se seznamuji s jeho možnostmi jen doma. Detaily, pohledy z okna apod. Ivana

Ivana, Dolní Lhota, 22.03.2020

5

Nový model s mnoha novýmipokročilými funkcemi - ideální úroveň pro aktivní amatéry

Lubomír, Iowa City, IA, 27.12.2019

5

Radek, Hrušovany u Brna, 07.12.2019

4

Olympus OM-D E-M5 Mark III nabízí konstrukci utěsněnou proti povětrnostním vlivům, vysoce výkonný autofokus a účinný systém stabilizace obrazu, spolu s řadou všestranných fotografických funkcí, přinášejících brilantní obrazovou kvalitu a široké pole kreativních možností pro fotografy i filmaře. Celý fotografický systém si v kombinaci s profesionálními objektivy M.Zuiko PRO zachovává tak kompaktní rozměry, že jej můžete vzít kamkoliv s sebou.

Olympus OM-D E-M5 Mark III

Při polovičních rozměrech a hmotnosti oproti ostatním systémům s výměnnými objektivy je největší výhodou Olympusu úžasná mobilita kompaktního a lehkého fotografického systému, a to včetně objektivů. Široká nabídka výkonných objektivů s vysokým rozlišením přináší v kombinaci s účinnou stabilizací obrazu skvělé výsledky v podobě ostrých a kvalitních fotografií a videí. Nové OM-D E-M5 Mark III, nabité nejmodernějšími zobrazovacími technologiemi, nabízí všechny tyto výhody vrchovatou měrou.

Vyspělá zobrazovací technologie v mimořádně malém těle utěsněném proti povětrnostním vlivům zajišťuje vysokou kvalitu obrazu v jakémkoli prostředí

Všechny součástí v OM-D E-M5 Mark III byly miniaturizovány s cílem nabídnout co nejmenší tělo přístroje. Protože je E-M5 Mark III jedním z nejkompaktnějších a nejlehčích fotoaparátů ve své třídě, můžete ho vzít bez problémů s sebou na jakýkoli výlet nebo výpravu, třeba i se standardním zoomovým objektivem.

E-M5 Mark III se pyšní kombinací 20,4 Megapixelového Live MOS snímače a rychlého obrazového procesoru TruePic VIII, známého z vlajkového modelu OM-D E-M1 Mark II, a také novým kompaktním systémem 5osé stabilizace obrazu, zabudovaným v těle fotoaparátu. V kombinaci s prvotřídními objektivy M.Zuiko dokáže E-M5 Mark III zachytit snímky s minimálním šumem i při vysokých hodnotách ISO a poskytnout v celé ploše snímku brilantní obrazovou kvalitu s minimálním zkreslením.

Rychlý a přesný autofokus se 121 křížovými body přináší ještě více svobody při zaostřování

OM-D E-M5 Mark III je vybaven proslulým systémem automatického zaostřování Olympus s fázovou detekcí na čipu a 121 křížovými zaostřovacími body, s možností volby jednoho bodu nebo různě velkých skupin zaostřovacích bodů. Výhody použití AF v široké škále situací již nadchly uživatele profesionálního modelu OM-D E-M1 Mark II. Na rozdíl od automatického zaostřování v digitálních zrcadlovkách zde nedochází k poklesu přesnosti AF při použití světelných objektivů. E-M5 Mark III nabízí vysoce přesné a rychlé zaostřování i při plně otevřené cloně, bez ohledu na použitý M.Zuiko objektiv a tvar či strukturu fotografovaného objektu. Oproti předchozím modelům byl algoritmus ještě vylepšen tak, aby ani při složitých scénách se smíšenou perspektivou s blízkými a vzdálenými objekty nedocházelo k nechtěnému přeostřování na pozadí.

Pro zachycení rychle se pohybujících objektů, například při fotografování sportů nebo divoké přírody, nabízí E-M5 Mark III sekvenční režim s rychlostí až 10 snímků za vteřinu s podporou funkce AF/AE tracking, tedy s kontinuálním přeostřováním z jednoho snímku na druhý. Při aretovaném ostření na první snímek pak dokáže fotit frekvencí celých 30 snímků za sekundu. Algoritmus sledování pohybujících se objektů využívá AF informace z živého náhledu a z databáze nahraných snímků. Díky tomu dokáže sledovat rychle a přesně i nepředvídatelně se pohybující objekty. Rychlý a přesný autofokus OM-D E-M5 Mark III využívá naplno potenciál špičkového mechanismu MSC (Movie & Still Compatible), který objektivům M.Zuiko umožňuje rychlé a tiché automatické zaostřování.

Vysoká obrazová kvalita díky nové 5osé stabilizační jednotce IS zabudované v těle fotoaparátu

Vyvinuta byla nová jednotka 5osé stabilizace obrazu, umožňující docílit vysoké míry stabilizace obrazu v takto kompaktním a lehkém těle. Na základě informací o otřesech fotoaparátu, získávaných z vysoce přesného gyroskopického senzoru, a na základě analýzy obrazu ovládá obrazový procesor TruePic VIII jednotku stabilizace obrazu (IS) tak, aby bylo možné prodloužit expozici až o 5,5 kroku. Jelikož je IS systém zabudovaný v těle OM-D E-M5 Mark III, funguje stabilizace obrazu s každým nasazeným objektivem. Kromě rozostření způsobeného pohybem v podélné a svislé ose je kompenzován také pohyb v ose objektivu. Systém tak zajišťuje optimální podporu pro fotografování z ruky.

Vybaven všestrannými a unikátními fotografickými funkcemi, jako Live Composite, Pro Capture, Focus Bracketing a High Res Shot

Live Composite pro snímky s dlouhou expozicí

OM-D E-M5 Mark III je vybaven funkcí Live Composite, která skládá na sebe více záběrů pořízených stejným expozičním časem a do výsledného snímku přidává pouze světlejší body. Jedná se o ideální režim pro malování světlem, ať už jde o focení ohňostrojů, světlem vykreslenou produktovou fotografii, malování světelných obrazců a spoustu dalších. Díky tomuto režimu nedojde ani po mnohahodinové expozici k přeexponování stálých světelných zdrojů v záběru (například svítící město). Fotograf může díky funkci Live View sledovat proces vzniku světelné stopy v reálném čase.

Režim Pro Capture pro zachycení prchavých momentů

Režim Pro Capture umožňuje fotografovat scény, které jsou pro fotografa obtížně načasovatelné, například vzlet ptáka. Jedná se o tzv. očekávané okamžiky, které však trvají zlomek vteřiny, jako je například blesk v bouřce. Pro Capture začne v momentě namáčknutí spouště ukládat snímky do vyrovnávací paměti, která pojme až 14 snímků v plném rozlišení. V okamžiku, kdy stisknete spoušť naplno, je již 14 snímků hotových.

Zjednodušeně řečeno tak s E-M5 Mark III fotografujete minulost, kterou byste na běžný fotoaparát či standardní expoziční režim nikdy nezachytili.

Tripod High-Res Shot pro pořízení snímků s rozlišením odpovídajícím 50Mpx

Funkce Tripod High Res Shot pořídí sekvenci 8 záběrů při současném posouvání obrazového snímače v krocích po 0,5-pixelu. Tyto záběry jsou pak sloučeny do jednoho snímku o vysokém rozlišení odpovídajícímu 50Mpx snímači. Funkce je ideální pro záběry krajiny, produktové fotografie v ateliéru a další situace vyžadující snímky s vysokým rozlišením.

Focus Bracketing a Focus Stacking pro záběry zblízka

Focus Bracketing dokáže pořídit až 999 záběrů jedním stiskem spouště, přičemž se mezi jednotlivými záběry vždy o něco posune rovina zaostření. Míru posunu zaostření lze nastavit v 10 úrovních a uložené záběry lze spojit do jednoho snímku pomocí programu na úpravu fotografií Olympus Workspace. Tak je možné vytvořit jeden snímek s velikou hloubkou ostrosti, kterou by nebylo možné docílit pouhým zacloněním objektivu.

Funkce Focus Stacking automaticky složí snímky přímo v E-M5 Mark III. Osm záběrů s odlišným zaostřením je složeno přímo ve fotoaparátu do snímku s větší hloubkou ostrosti.

Další funkce přinášející fotografům a filmařům široké pole kreativních možností

OM-D Movie pro stabilní záběry při nahrávání C4K videa

Využití informací z integrovaného systému fázové detekce na čipu ještě zlepšuje výkon AF při natáčení videa. Díky tomu mohou uživatelé nahrávat 30P videa s vysokým rozlišením 4K. Kombinace 5osého IS systému s elektronickou stabilizací umožňuje nahrávat stabilní videa s minimálním chvěním záběru. Nejsou potřeba žádná speciální stabilizační zařízení, gimbály, rámy, apod., a to ani při aktivním pohybu.

Velký a dobře čitelný hledáček

Elektronický hledáček E-M5 Mark III je vybaven vysoce kontrastním OLED panelem s 2,36 miliony bodů, který nabízí živé barvy a minimální zkreslení v celé ploše obrazu. Konstrukce umožňuje přesnější kompozici záběru, takže se uživatel může plně soustředit na samotné snímání. Velká vzdálenost výstupní pupily usnadňuje kompozici záběru i uživatelům s brýlemi.

Rychlá mechanická závěrka s časem 1/8000 vteřiny

Fotoaparát nabízí velmi rychlou mechanickou závěrku, pracující s časy 1/8000 vteřiny, takže lze i za jasného světla fotografovat s vysoce světelnými objektivy při plně otevřené cloně a docílit tak efektu rozostřeného pozadí.

Uživatelský režim Custom umožňuje přizpůsobit fotoaparát různým fotografickým stylům

Tuto funkci lze použít k uložení často používaných nastavení fotoaparátu do režimu Custom (C na voliči režimů). Uložené parametry lze jednoduše vyvolat otočením voliče do polohy C a okamžitě fotografovat v oblíbeném nastavení.

Snadné bezdrátové připojení k chytrému telefonu s aplikací OI.Share

Díky Bluetooth lze fotoaparát automaticky připojit k chytrému telefonu jednoduše spuštěním mobilní aplikace Olympus Image Share (OI.Share), a prostřednictvím Wi-Fi přenášet uložené snímky z fotoaparátu do telefonu. Pomocí funkce Share Order lze snímky vybrané ve fotoaparátu automaticky po jeho vypnutí přenést do chytrého telefonu.

Možnost USB nabíjení ve fotoaparátu

Baterii uvnitř fotoaparátu lze nabíjet prostřednictvím USB připojení (během cesty, nebo když fotoaparát právě nepoužíváte). Nabíjet lze USB kabelem přes USB nabíječku, z počítače, nebo i z přenosné powerbanky.

Snímání bez blikání a Flicker Scan

Funkce anti-flicker detekuje frekvenci blikání umělých zdrojů světla a spouští závěrku v okamžicích vrcholného jasu, aby se minimalizovala nerovnoměrnost osvětlení a barevného podání mezi jednotlivými snímky obrazu. Flicker scan umožňuje vhodnou volbou rychlosti závěrky omezit efekty blikání.

Scénické režimy (SCN) a umělecké filtry

V režimu SCN můžete jednoduše zvolit jedno ze šesti fotografických témat a klepnutím na něj pak zvolit nejlépe odpovídající scénu.

E-M5 Mark III je navíc vybaven 16 uměleckými filtry, se kterými pořídíte kreativní fotografie snadno a jednoduše. Efekt filtru můžete kontrolovat na LCD obrazovce a vytvářet tak zcela unikátní snímky.

Formát snímače 4/3
Rozlišení snímače 20,4 Mpx
Rozlišení fotografií 5184x3888