Otakar Metlička - vítěz soutěže Rok s Megapixelem 2014 Rozhovory

Otakar Metlička - vítěz soutěže Rok s Megapixelem 2014

Martin LukešAktualizováno: 1. 5. 2015 v 19:22 • Rubrika: Rozhovory

Jen co začal Otakar Metlička nahrávat svoje fotky do loňského ročníku soutěže Rok s Megapixelem, bylo jasné, že se v celkovém hodnocení určitě umístí na předních místech. Až na pár výjimek obsazovaly jeho snímky dobrých umístění v podstatě ve všech kolech. I když je jeho záběr skutečně velice široký a nespecializuje se na žádný žánr, mají jeho fotografie jasně rozpoznatelný rukopis, což jen podtrhuje vysokou fotografickou kvalitu, které pan Metlička dosáhl.


Těžké je stát modelem

Kolik je Vám let?

Hned na úvod rozhovoru s Megapixelem je nám položena taková „nefér“ otázka, kolik je vám let :-) Osobně si nemyslím, že věk je rovnice, která je pro všechny jedince stejná, je známá věc, že biologický věk se od toho skutečného u každého jedince liší a i moje ješitnost a můj přístup k životu a životní styl si zatím těch biologických 55 let nepřipouští. Podle mne ani nefunguje přímá úměra délky věku a tomu odpovídajících životních zkušeností, jsem prý jasným příkladem toho jevu, podle mého blízkého okolí, občas měně zodpovědný a soudný, než bych měl být vzhledem ke své číslovce na rodném listu, ale o to více mám asi svůj pohled na život zkreslený příjemnějšími fakty, jako romantikou anebo dobrodružnějším přístupem k životu. Ale v případě vyplnění dotazníku, bych neochotně napsal těch 55 let :-).


Ranní čtenáři

Odkud pocházíte?

Pocházím a střídavě i nadále žiji v Praze, kde mám i svou práci.

Jak dlouho fotografujete?

Fotografie mne jako asi mnohé z nás, co bereme fotoaparáty do ruky provází již poměrně déle, na začátku měli rodiče zrcadlovou Flexaretu a tak se rodinné fotografie vyvolávaly v koupelně, kde se našroubovala záměnou červená žárovka, na vaně se improvizovaně vyvíjely černobílé fotografie a otec neustále nabádal, aby nikdo neotevřel dveře v době osvitu a máchání papíru ve vývojce, dodnes mám tu vůni veškeré chemie spojené s tímto amatérským zrodem fotografie v paměti. Takže se dá říci, že fotografie vlastně průběžně od této doby provází jednu z mých rukodělných činností dodnes. Ale fotografovat vážněji a tuto činnost řadit ke svým koníčkům, jsem začal vlastně až s častějším cestováním se smyslem obrazového záznamu vzpomínek na navštívená místa, jejich zajímavosti a na domorodé autentické lidi.


Kjölurská cesta - Island 

Co pro Vás fotografování, respektive fotografie jako taková znamená?

Nevím jak to nazvat, ale fotografování pro mne znamená jakýsi jiný časoprostor, kterým je mi možné tvořit vlastní obrazy, je světem osobní magie, v němž se všechno díky záznamu na věčnost opakuje, ale odlišuje se od lineárnosti reality, v níž se neopakuje nic a vše má své jasné příčiny a následky. V reálném světě je západ slunce příčinou stmívání a nakonec černé tmy. Ale v magickém světě se západem slunce to stmívání na fotografii stane začátkem vzniku příběhu. Význam takové dobré fotografie je magický, ona převádí svým podáním mezi člověkem a zaznamenaným světem realitu na obraz, co sám vytvořil.  A právě to je si myslím pro mnohé, i pro mne, pokud jsem zrovna v roli fotografa, motivem, proč fotografuji.

Realita, co se ztrácí uvnitř aparátu, nakrmeného dokonalého technického stroje, co ho přesto přiměji, aby udělal to, co od něho chci já, překonám program aparátu ve smyslu svého záměru a požadovaného výsledku na fotografii. Tak se alespoň snažím své fotografie tvořit sám, kreativně a hlavně nezapomínat na ten základní fakt, že fotografie jsou především tištěné listy co je lze vzít do ruky, v žádném případě její prioritu nevnímám tak, že by měla být prezentována na nějakém úložišti dat pro zmasovění fotografie. Jo a ještě jedna věc je ta, co pro mne fotografie znamená. To její rychlé pořízení ve srovnání s délkou času, který trávím při malování obrazů barvami na plátno. Takže fotografie, to je má lenost, pohodlí a relax. :-)


Hory v Nepálu oblast pastevců

Čím se živíte, pokud není fotografování Váš zdroj přijmu?

Je pravdou, že i mé focení je vzdáleně spjaté s mou prací, což je tvorba a návrhy designu jak předmětů, tak i architektury. Když nic jiného, tak fotoaparát používám pro prezentaci svých výrobků a nafocení takových hotových expozic. Ale to se při takovém focení jedná spíše o řemeslo rutinní se zavedenými pravidly pro focení jako je i architektura.

Jak vnímáte celý projekt Rok s Megapixelem a soutěž, které jste se zúčastnili?

Fotografická soutěž Rok s Megapixelem byla mým prvým takovým působením v soutěži na „dálku“, na veřejné galerii a zároveň i velkou osobní zkušeností ze života takové galerie na sociální síti. Myslím si, že smysl zmapování jednotlivých proudů digitální fotografie a hledání odpovědi na otázku, v jakých situacích jsou fotografie pořizovány, je hlavní cíl, proč soutěž Megapixel organizuje na veřejném fotografickém portálu s tak širokým rozsahem kvalit aktérů, počínaje úplnými začátečníky až po kvalitní profesionály.

Kvůli přesycenosti našeho okolí množstvím fotografií se mi zdá, že se vytrácí schopnost vnímat každý snímek, tedy že se vytrácí schopnost zahledět se do snímku a zamyslet se nad ním. Prakticky je to nemožné i kvůli množství snímků, které jsou mnohdy nic neříkající. Proto roste zájem o snímky, které jsou obrazově náročné, zabývají se náročnými technickými řešeními, více plány. To je pro fotografii určitě dobré. V tomto případě je fotografie vnímána jako plnohodnotné umělecké dílo. Díky tomu se otevírá prostor pro tvůrčí fotografii. Pro fotografii, která se bude snažit zachytit určité hlubší významy.

Za sebe mohu kriticky říci, že jsem se ponořil do soutěžení zde na Megapixlu, aniž bych tušil, co to bude obnášet a jak mi to nastaví zpětně zrcadlo mé tvorby při přemýšlení nad jednotlivými tématy. Uvědomil jsem si, že nejsem na žádné téma ve focení specializovaný, protože do teď fotím tak, že jsem si zaznamenával v čase mé přítomnosti kraje a místa hlavně na mých toulkách po světě, to mělo být důvodem, proč fotím.

Možnost dostávat podnětné reakce a opačně sám reagovat na fotografie ostatních fotografů v galerii, vidím jako kredit k nezaplacení k dalšímu vzdělávání pro všechny, co se angažují v galerii a očekávají, jak jejich fotografie budou přijaty. Některé občasné rozporuplné reakce odvolávající se na subjektivitu vzájemných hodnocení si myslím jsou zbytečně důrazné a je pouze na každém autorovi, zda rozezná a přijme užitečné a přínosné hodnocení.


Když kapky plachtí ve své pastóznosti...

Máte k němu nějaké připomínky, případně vylepšili byste něco?

100 lidí 100 názorů, myslím, že podmínky soutěže jsou nastaveny tak, aby vyhověly každému autorovi, co se upřímně prezentuje v galerii. A ty připomínky, co se v průběhu roku ukázaly jako logické, MPX upravil. Zásadní změnu k lepšímu vidím v hodnocení anonymních autorů a že fotografie co soutěží, nedostává doporučení od lektora v průběhu měsíce, kdy je tématem soutěžním.


Lezení na Korsice

Jakou techniku používáte?

Fotografie pořizuji v současné době digitálním fotoaparátem Canon 5D Mark II a k němu používám objektivy řady L ( 16–35mm/f2,8 , 24–70mm/f2,8 , 85mm/f1,2 , 70–200mm/f2,8). Do nedávna jsem fotografoval ještě s Canonem 1Ds Mark III, ale neměl jsem již pro něj uplatnění a tak teď slouží jinému fotografovi. Mám stále v oblibě i občasnou práci s analogovými středními formáty jako jsou Mamiya RB67 a Linhof, ale na tento “středověk“ musí být opravdu nálada a čas na styl práce, který je velmi odlišný od práce s digitální technikou současnosti.


Racek co sní o duhách

Jaký byl Váš největší fotografický zážitek?

Každý čerstvý zážitek, co se nám vryje pozitivně do paměti, se zdá zprvu ten stěžejní a mnohdy největší, ale skutečně velké zážitky si přináším ve spojení s fotografií, pokud se mi fotografie líbí i po delším čase a poutá na sebe vzpomínky. Rád cestuji a takovým velkým zážitkem bývají cesty, kde se prolíná atmosféra krajiny a lidské osudy mnohdy skromné, ale přesto nekonfliktní a šťastné. Mám rád hory a tak cesty do Himaláje jsou třeba nezapomenutelné.

Taková návštěva málo turisty navštěvovaného západního Tibetu s posvátným místem jezera Manasarovar a trek kolem hory Kailas, co jsem absolvoval s poutníky, co se vydávají na posvátnou náročnou cestu kolem této hory nejméně od 13. století a dosahují tak zvyšování a obnovování duchovní síly a poznání, je vzpomínka pro mne na věky.


Barevný Nepál

Máte nějaký fotografický sen?

Fotografův sen, to je výjimečné světlo, co se fotografovi podaří výjimečně zachytit na výjimečné kompozici… ale na tuto otázku, můj fotografický sen raději odpovím, mít možnost dál fotit alespoň jako doposud. Byl jsem na Islandu, to je sen snad každého krajináře, tamní místa jsou nezapomenutelná a tak bych je chtěl stejně znovu vidět. Krajina je tam monumentální, jiná, než kdekoliv jinde. Je taková čistá, takže se tam dají najít a vypilovat pěkné kompozice, protože je tam relativně málo rušivých prvků.

A potom ještě Nový Zéland. Ale vlastně nejraději navštívit všechna místa, kde jsem ještě nebyl a jsou fotogenická, vědomě zanedbávám i místa u nás doma tak i tam bych si chtěl plnit své sny při focení, vše je na přípravě a znalosti prostředí a krajiny, nespoléhat se pouze na náhodu, ale mít to své fotografické vidění neustále ve střehu a cit pro fotku, to je asi sen každého fotografa.


Posvátná hora Kailás

Co pro Vás znamená vítězství v soutěži?

Vítězství v soutěži mne vlastně zaskočilo. Nejsem, jak jsem psal, vyhraněný fotograf a dvanáct různých témat bylo skutečně na hraně mé tvorby a mého archivu. Myslím si, že v každém měsíčním tématu byly i lepší fotografie a fotografové, ale on ten součet dvanácti kol byl ke mně milosrdný a tak to i proto tak vyšlo. Na jednu stranu jsem samozřejmě spokojený s tímto faktem, ale na druhou stranu si říkám, že být průměrem v tolika tématech jako zde je fajn, ale jestli není lepší být dobrým v jednom odvětví, ta druhá odpověď je mi pravděpodobně po tom vyhodnocení bližší.

Zúčastníte se i dalšího ročníku?

Pokud budu mít fotografie na další soutěžní témata, tak je do dalšího kola soutěže vložím, ale jak jsem napsal, dvanáct různých a neznámých témat ještě zdaleka teď nevím, jestli budu umět dát dohromady tak, aby vyhověla obsahu zadání.

Dáte nějaký stručný recept na úspěch méně zkušeným fotografům?

Na to není lehká odpověď, jednak nejsem ten správný na rozdávání rad jiným, ono se ukazuje, a i tady z reakcí na galerii to vyplývá, že názory na úpravu a pořízení fotografie, se v jednotlivých jejích vývojových etapách značně rozcházejí.

V případě úprav digitální fotografie můžeme konstatovat, že v umělecké oblasti se jistě nikdo nepozastaví nad faktem, že autor dospěl k výslednému obrazu pomocí složení několika fotografií dohromady, a to ani v případě, že se bude jednat o naprostou fikci. Zde by mělo být povoleno vše, od úprav tonality fotografie, až po tvorbu pomocí montáže. Avšak co se dokumentární anebo reportážní fotografie týče, je to s úpravami složité. Dokumentární fotografie by měla zachovat pouze to, co se fotografovi podařilo zachytit na paměťové médium. Následné montáže jsou již přetvářením reality a to by v tomto odvětví nemělo být přípustné, zvláště pro zachování důvěryhodnosti takové fotografie.

Počítačové úpravy fotografie, například osob, by měly též respektovat jejích přirozenost, ale především by měl každý autor mít svůj vzor, s respektem k fotografii a fotografické řemeslo ctít, byť se to zdá být kvůli fotoaparátům typu „namířit a stisknout“ něčím jednoduchým, tak opak je často pravdou. A tak vídáme s rostoucím počtem fotografií jasně špatné, jsou špatně nasvícené, jsou špatně prostorově řešené a špatné fotografické řemeslo se vydává za umělecký záměr, nepřiměřené a přehnané počítačové úpravy v různých grafických editorech nejsou záchranou fotografie, ale její znehodnocením.

Tady bych nabádal autory k sebekritickému pohledu na svou vlastní tvorbu, protože poctivá fotografie se stává něčím, co ustupuje levnější a dostupnější masové fotografii.

Myslím si, že úspěchem na cestě za dobrou fotografií, je nebát se držet důrazu na správné fotografické řemeslo v celém průběhu zhotovení fotografie, protože fotografie je především o vizuálním zážitku a tak by měla i ve svém výsledku na nás diváky zapůsobit a zpětně autora motivovat na další focení…



Zobrazeny komentáře (6 - 1)

  • 6

    Váňa

    fotky super, je dobré být ve správný čas na správném místě.

    Oldřich Jan Váňa, 17.03.2015 | Reagovat

  • 5

    Zuka

    opravdu nádherné fotky

    Zuzana Kadlecová, 12.03.2015 | Reagovat

  • 4

    Kaláb

    Děkuji za velmi příjemný rozhovor s autorem před nímž smekám klobouk. Na jeho fotky se vydržím dívat vždy velmi dlouze, pokaždé jakoby se v nich zastavil čas.

    Petr Kaláb, 11.03.2015 | Reagovat

  • 3

    Bouška

    Reaguje na (1) | Dobrý den, koukám, že se mi povedl pěkný překlep, který naštěstí už kolega opravil...  :D

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 11.03.2015 | Reagovat

  • 2

    Lukeš

    Reaguje na (1) | Děkujeme za upozornění. v redakci asi řádil nějaký šotek. Soutěž je teprvne na začátku, takže šanci má určitě každý ;)

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 11.03.2015 | Reagovat

  • 1

    Scorpio Navrátilová

    Nádpis tohoto článku: OTAKAR METLIČKA - VÍTĚZ SOUTĚŽE ROK S MEGAPIXELEM 2015 ................................................ Otakar Metlička Rok s Megapixelem 2014 1. místo podle hodnocení odborné poroty 1. místo podle nejvyššího dosaženého hodnocení Takže proč se letos účastnit? Vítěz opět jasný...:DDD Gratuluji! L.N.

    Lucie Scorpio Navrátilová, 10.03.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Rozhovor s fotografem - Mario Sikora Rozhovory Rozhovor s fotografem - Mario Sikora

    Martin HájekVydáno: 16. 3. 2017 v 10:00

    V rámci naší série rozhovorů s fotografy jsme tentokrát zasedli na interview s Mario Sikorou - fotografem, který se specializuje na portréty. Jeho fotografie se pravidelně objevují například ve Foto Vogue nebo…

  • Móda, čili fashion - inspirujte se v Galerii Fotoporadna Móda, čili fashion - inspirujte se v Galerii

    Martin LukešAktualizováno: 4. 8. 2015 v 15:52

    Nové soutěžní téma měsíce s názvem, FASHION ČILI MÓDA, zní možná trochu honosně, ale na druhou stranu není o nic složitější, než portrét, akt, nebo glamour. Tak jako každý měsíc vám i v srpnu ukážeme pár snímků z…

  • Vyhlášení výsledků soutěže DRAMATICKÝ PORTRÉT Blog Vyhlášení výsledků soutěže DRAMATICKÝ PORTRÉT

    Martin LukešAktualizováno: 17. 4. 2015 v 9:27

    Máme za sebou další kolo naší celoroční fotografické soutěže, která je součástí vzdělávacího projektu ROK S MEGAPIXELEM. Přihlásili jste do ní více než 800 fotografií a některé z nich byly opravdu velmi kreativní, což…

  • Co se hodí k fotografování portrétu Fotoporadna Co se hodí k fotografování portrétu

    Martin LukešAktualizováno: 27. 3. 2015 v 15:03

    Fotografovaní portrétů má, stejně jako každý jiný žánr, určitá pravidla a postupy, které by měl každý dobrý fotograf znát. Kromě toho by měl také vědět, jaké pomůcky a prostředky lze při portrétní fotografii využít. V…

  • Drama ve fotografii Fotoporadna Drama ve fotografii

    Martin LukešAktualizováno: 20. 3. 2015 v 16:43

    Protože jsme Galerie fotografická a předpokládáme, že vás baví focení stejně jako nás a máte rádi výzvy. Rozvedli jsme zadání březnové měsíční soutěže na téma PORTRÉT o slovíčko DRAMATICKÝ. Soudě podle dosud…

Doporučené stránky

  • Dramatický portrét

    Portrétní fotografie je všeobecně jedním z nejrozšířenějších žánrů vůbec. Pořizuje se totiž nejen k reklamním a propagačním účelům, ale je také navíc…

  • Filip Matušinský / garant soutěže

    Filip Matušinský je nezávislý reklamní fotograf, s jehož tvorbou se setkáváte na různých outdoorových reklamních plochách (billboardy, apod.), ale i…

  • Móda, čili fashion

    Na první polovinu prázdnin jsme si pro vás připravili zbrusu nové premiérové soutěžní téma, které je módní fotografie, neboli fashion. Zadání je to…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím