Pevné ohnisko Blog

Pevné ohnisko

Aktualizováno: 27. 5. 2011 v 9:52 • Rubrika: Blog

Pod nátlakem reklamních kampaní si v poslední době stále víc lidí myslí, že čím má objektiv větší zoom, tím kvalitnější je samotný fotoaparát. Dobře si pamatuji, když se na trhu objevily první ultrazoomy s desetinásobným přiblížením. Veřejnost byla ohromena. Dnes je 10x zoom běžný standard i u malých kapesních kompaktů. Z reklamních plakátů na nás v současnosti křičí fotoaparáty s 20i, 30i a výjimkou nejsou ani přístroje s 35i násobným optickým přiblížením. Bohužel jen málokterý laik si uvědomuje jednu starou fotografickou pravdu, že nejlepší zoom je žádný zoom.

Díky cenové dostupnosti si stále více nadšených fotografů pořizuje místo kompaktu zrcadlovku. Bohužel s přechodem na vyšší třídu fotoaparátů, si sebou stále nesou zakódovanou informaci, že čím větší zoom, tím lépe. Jak jsem ale již naznačil, užitná hodnota objektivu je úplně někde jinde. Samozřejmě existují fotografické žánry, kde se bez velkého přiblížení neobejdeme. Jmenovat mohu napřéíklad, reportáže, sportovní fotografie, nebo zvířata ve volné přírodě. Ano tady je skutečně nezbytné použít dlouhé ohnisko. Ale ty nejkvalitnější a nejdražší objektivy, nemají v podstatě zoom žádný. Jak je to možné? Slovo zoom je totiž v oblasti zrcadlovek strašně relativní termín a proto se v podstatě vůbec nepoužívá. Zkušení fotografové se nikdy nebaví o zoomu, ale o ohniskové vzdálenosti objektivu. A jaký je v tom tedy rozdíl? Slovo zoom vyjadřuje v podstatě pouze násobek přiblížení. Jde tedy o poměr nejdelšího a nejkratšího ohniska. Například objektiv s ohniskem 150-500mm má v podstatě „pouze" trojnásobný zoom (500 / 150 = 3,33). Pokud někomu řeknete, že vlastníte objektiv s trojnásobným zoomem a že s ním jedete do Afriky fotit zvířata, většina lidí si asi jenom poklepe na čelo. Každý si přece vezme fotoaparát s alespoň 15ti násobným zoomem. Tato úvaha je ale velmi zavádějíci. Objektiv s ohniskem 18-270mm má sice 15ti násobný zoom (270 / 18 = 15), ale přiblížení má téměř o polovinu menší než uvedený objektiv 150-500mm s 3,33x zoomem. Kdo tedy bude mít lepší snímky a kdo zachytí větší detail zvířát v dálce? Odpověď je jasná ne fotograf s větším zoomem, ale ten s delší ohniskovou vzdáleností.

Ty nejprofesionálnější fotografové nepotřebují v podstatě zoom žádný. Jak je to možně? Vystačí si s objektivem, který má pevné ohnisko, tedy žádný násobek přiblížení. Takový fotograf si do Afriky vezme objektiv 600mm a díky němu pořídí tak úžasné snímky, že je pak otisknou v National Geographic :-). Nejenže bude mít ze všech tří jmenovaných objektivů největší přiblížení, ale bude mít také nejkvalitnější a nejostřejší snímky. Užitná Užitná hodnota objektivu totiž nespočívá v přiblížení, ale v obrazovém výstupu a hlavně ve světelnosti. Díky dobré světelnosti a nízkému clonovému číslu, můžeme na fotografii rozostřit pozadí, nebo dosáhnout optimální hloubky ostrosti.
S objektivy, které mají fixní ohnisko, lidově řečeno s „pevnými skly", docílíte nejlepšího výsledku bez ohledu na fotografický žánr. Samozřejmě je nutné zvolit tu správnou ohniskovou vzdálenost, tedy úhel záběru. Na krajinu široké ohnisko 20mm , 24mm, 28mm, na reportáže focené s kratší vzdálenosti pak např. 35mm , na portréty 50mm , nebo 85mm , na makro 105mm no a na zvířátka v lese například 400mm.

Je pravda, že s takovým objektivem si fotograf nemůže scénu přiblížit a musí zkrátka udělat pár kroků dopředu, nebo naopak zpět. Výsledná fotografie ale za to skutečně stojí. Pevné objektivy jsou konstruovány tak, že propouštějí maximum světla. Jejich světelnost je v řádu f 0.95, f1.0, f1.2, f1.4, f1.8, f2.0, f2.5, f2.8, f3.5, f4, f5.6, f8. To je velká výhoda zvláště pokud fotografujeme ve špatných světelných podmínkách a vzhledem k delšímu času expozice, už bychom nemohli fotografovat z ruky. Snímek by totiž byl rozmazaný. No a další výhodou je obrazová kvalita fotografie. Především pak kontrast, ostrost a kresba. V pevném objektivu se optické členy proti sobě nehýbou jako je tomu u objektivů „zoomových" a objektiv je tedy zkonstruován tak, aby vykazoval maximální obrazovou kvalitu.

Pokud tedy dojdete k závěru, že Vaším objektivem nejde dostatečně rozostřit pozadí, nebo že Vaše fotky nevykazují požadovanou ostrost, nebo že nemůžete fotografovat v horších světelných podmínkách a nevíte jak dál, existuje jediná rada. Pořiďte si objektiv s pevným ohniskem. Samozřejmě s takovým, který bude co nejvíce odpovídat danému fotografovanému žánru.

Uvidíte ten rozdíl. Někdo může namítnout - no jo, ale když ty pevné objektivy jsou strašně drahé. To naštěstí není zcela pravda. Objektiv na portréty se dá pořídit (dle značky) od 2.790 Kč, reportážní pak od 4.690 Kč, nebo širokoúhlý objektiv s ohniskem na krajiny za 4990 Kč.


Další podstatná výhoda pevných objektivů je, že neztrácejí na hodnotě. A když po 20i letech, zjistíte, že už máte pátou zrcadlovku, pevný objektiv budete mít stále stejný. Mají ale také jednu velkou nevýhodu. No a na tu jsem měl možná upozornit hned ze začátku. Když jednou pevné ohnisko vyzkoušíte a uvidíte ten rozdíl v kvalitě snímků, už nebudete chtít fotit ničím jiným :-)

I mně se pevné ohnisko stalo osudným. Přesto, že vlastním "zoomy" které mi pokrývají rozsah 24-200mm, většinou, když to situace dovolí, zůstávají na dně brašny a fotím na ty malé objektývky, které pak na větším těle vzbuzují úsměv okolí. Kdo ale pak vidí výsledné fotografie už se nesměje, tedy až na mě :-)

Některé pevné objektivy dokonce neumožňují automatické ostření a fotograf musí ostřit manuálně. Samozřejmě, že pro každý žánr, to není nejvhodnější. No ale pocit z práce s takovým objektivem je jako natahovat luxusní švýcarské hodinky.

V současné době jsme zařadily pár takových lahůdek pro opravdové fajnšmekry do naší nabídky. Jsou to objektivy renomnované značky Voigtlander , řady Nokton a Ultron. Hned jsme je pro Vás také otestovali.

Na ukázkové snímky a minirecenzi se můžete podívat zde:

Voigtlander Ultron 40mm / 2.0 SL II Asph. AI-S pro Nikon
Voigtlander Ultron 40mm / 2.0 SL II Asph. EOS pro Canon
Voigtlander Nokton 25 mm F 0.95 pro micro 4/3 (Olympus/Panasonic)
Voigtlander Nokton 58 mm F 1.4 SL II Asph. AI-S pro Nikon

 

 

 



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím