Pohyb bez pochyb aneb Jak fotit sport Fotoporadna

Pohyb bez pochyb aneb Jak fotit sport

Bohuslav BrožVydáno: 12. 4. 2019 v 13:03 • Rubrika: Fotoporadna

Sportovní fotografie je atraktivní disciplína. Je to snoubení kontrastních pocitů. Snažíme se ve všudypřítomném pohybu a všeobklopující pulzující atmosféře zachovat absolutní klid a nadhled, nenechat se strhnout a v klidu čekat na ten správný okamžik zmáčknutí spouště. V následujících řádcích se podíváme, jak tohoto sportovního, vysněného „zenu” dosáhnout, anebo jak jej úplně obejít.

Samotný sport má v absolutní většině přesně vymezené hranice, ať už jde o hrací plochu v podobě mantinelů u hokejové plochy, nebo o šachovnici na stole. Jinak je tomu u fotky s tématem sport. Je to fotografická disciplína, která má velký přesah od dynamických fotografií přímo ze samotného soutěže, až třeba po téměř dokumentární záběry s unavenými sportovci v zákulisí. Do sportu však můžeme počítat i děti kopající do míče. To, co někdo vnímá jako dětskou hru, může mít ve fotografii velmi podobné nároky jako klasický fotbalový zápas. Konec konců, není přesná konkrétní hranice mezi kopáním malého Cristiana do míče na zahradě a stadionovými góly velkého Cristiana Ronalda, obojí může být pro samotného hráče velmi důležité (:

O místě, znalosti prostředí a anatomii

Pokud máme zkušenosti, adekvátní techniku a často s ní spojenou i fotografickou nebo novinářskou akreditaci, máme možnost volby lokace, tedy místa, ze kterého budeme fotit. V případě fotopasu máme navíc vymezená často ta nejlepší místa.

Než si místo zvolíme, je nejprve dobré znát sport, který fotíme, a to po jakési anatomické stránce. Sport si můžeme nastudovat teoreticky na jiných fotografiích a textech, nebo si například potřebné znalosti nabýt samotnou zkušeností. Pak už budeme vědět, jak se chová tělo běžkaře při stoupání a podle těchto představ si pak stoupneme na adekvátní místo. Poznáme už také, kdy a kde bude za autem na rallye velký „wow” oblak prachu a podle toho si zvolíme lokaci poblíž ostré zatáčky.

Všeobecně platí, že přímou atmosféru nejlépe zprostředkujeme z přímého záběru. Fotíme ze stejné perspektivy a výšky, jako je zabíraná sportovní scéna. Je tu ale celá řada výjimek. U zmíněné rallye bude velmi efektní záběr i u muldy, kdy auto bude na chvíli ve vzduchu a my jej vyfotíme z podhledu. Pro umocnění celkové atmosféry na místě, kde se závod odehrává, je zase lepší například nadhled, tedy záběr z výšky.

O trpělivosti a pomocníčcích

Nejeden divák při sledování fotbalového utkání v televizi jistě zaznamenal řadu velkých bílých objektivů, které se vyskytují hned v blízkosti hřiště, konkrétně v oblasti půlící čáry. Takové objektivy jsou poměrně dosti těžké a není v lidských silách je držet v pohotovosti hodinu a půl, a to nepočítám uvítací a závěrečný ceremoniál a nastavení hrací doby. Přesně proto používáme monopody. Ty nám vedle odpočinku umožňují zachovat i kompromis mezi stabilitou a schopností pohybovat se. Proto je používáme často v kombinaci s teleobjektivy. Jsou ale i sporty a pohybové aktivity, které nás neženou do extrémních teleobjektivů. Díky tomu, že máme možnost být blíž k dění, používáme nižší teleobjektivy, anebo i základní ohniska. Pokud máme možnost a nižší pud sebezáchovy, můžeme se vyskytovat přímo v zatáčce při motokrosových závodech, nebo si při znalosti snowboardingu a schopností jezdce zasedneme přímo pod rampu. V těchto případech už používáme širokoúhlé objektivy, které nám vedle unikátních záběru umožní zprostředkovat i okolní scénu a prostředí.

V každém případě už se s objektivem více pohybujeme, takže jej zpravidla nefixujeme stativem ani monopodem. V těchto případech přijde zase vhod optická stabilizace. To je taková ta berlička, která nám umožní udržet fotoaparát bez rozmazání záběru. Stabilizace máme buď v objektivech, nebo na senzoru, ty se výkonem pohybují většinou mezi 3-4 EV (umožní místo 1/60 s udržet až 1/4 s). V poslední době tu máme sestavy, které díky kombinaci stabilizovaného objektivu a výkonné stabilizace čipu dosáhnou až na 7,5 EV, takže z bezpečného času 1/60 s můžeme pracovat s nepředstavitelnými 3 vteřinami). To přijde vhod jako pocit jistoty při samotném focení, nicméně se díky stabilizaci můžeme i umělecky realizovat, a to v podobě záměrného rozmazání objektů nebo pozadí.

O vztahu a zkušenostech

Ať chceme nebo ne, při delším používání získáme k technice, kterou používáme, jakýsi vztah. A i tady stavíme na tom, kdo co do našeho soužití přinese. My můžeme nabídnout zkušenosti, fotoaparát zase vybavení v podobě všelijakých funkcí a zlepšovátek. Když jde o pohyb, jde rozhodně o prioritu času.

Většina pohybu a sportu se fotí v režimu priority času (S, Tv), kdy bojujeme s pohybovou neostrostí, což je vlastně rozmazání fotky. Způsobit jí může například objekt v podobě rychle jedoucího cyklisty, kdy v obraně pracujeme s krátkými časy, jako je třeba 1/500 s a méně. Fotoaparát nás nechá zadat námi chtěný čas závěrky, ten nastavíme právě na základě zkušeností a on už se postará o zbytek.

Druhým zdrojem rozmazání jsme však my coby fotografové. Musíme dýchat, máme určitou tepovou frekvenci a ať chceme nebo ne, chvějí se nám ruce. Tady na obranu používáme právě stativy a stabilizátory, díky kterým pak můžeme používat kratší časy, jako je 1/30 s a podobně.

Hodně, rychle a pořád

Sekvence

Pokud nejsou naše zkušenosti veliké, doplníme je právě výbavou fotoaparátu. Při zapnutí sekvenčního snímání se fotoaparát po zvukové stránce promění v něco jako šicí stroj a při držení spouště exponuje jeden snímek za druhým. Dnes není problém s mechanickou závěrkou udělat třeba 18 snímků za vteřinu. Při použití elektronické závěrky pak sice přicházíme o zvuk automatické zbraně, fotoaparát je totiž při používání této závěrky naprosto bezhlučný, sekvence pak ale dosahuje i několika desítek snímků ve vteřině. Tímto sítem pravděpodobně chtěný okamžik stěží proklouzne. Má to ale 4 „ale”.

Za prvé se taková kadence jen velmi obtížně kombinuje s ostřením, takže je veliká pravděpodobnost, že snímek nebude ostrý v místech, kde zrovna potřebujeme.

Za druhé, pokud náš fotoaparát umí pouze pár snímků za vteřinu, může nám přeci jen kýžený záběr proklouznout. Prostě ten kontakt golfové hole a míčku při odpalu nezachytíme. V tomto i následujících ohledech je tedy lepší mít už něco odfoceno a s fotoaparátem být sžitý. Po určité době se už dá zvyknout na tu stěží měřitelnou prodlevu mezi zmáčknutím spouště a focením.

Za třetí si sekvenční snímání vybere daň v podobě místa na kartě, takže jsme nuceni pořizovat větší karty. Na závěr jsme navíc nuceni hledat ten náš záběr mezi desítkami nechtěných.

No a za čtvrté - všechno své limity. Pokud uděláme několik sekvencí za sebou, zákonitě naplníme buffer, což je vyrovnávací paměť fotoaparátu. A protože zákon schválnosti funguje i ve fotografii, fotoaparát zkrátka nemůže fotit, protože zrovna ukládá snímky, a to přesně ve chvílích, kdy potřebujeme lovit další unikátní záběry.


Pro všechna tato „ale” platí, že se spoléháme víc na dovednosti foťáku než na naše. A automatičtí pomocníčci zkrátka nejsou všemocní.

Ostření

Dalším podobným případem pomocníka je ostření. Výrobci fototechniky nám vychází intenzivně a všemožně vstříc, takže objektivy osazuji různými piezo a ultrasonickými motorky nebo ostřícími systémy. Díky tomu můžeme ostřit rychle a bezhlučně. To je do začátku dobrý základ, k aktivaci je ale potřeba před vyfocením namáčknout spoušť. Při velmi rychlých sportech nebo pohybujících se předmětech může dojít během namáčknutí a zaostření k definitivní ztrátě záběru.

Pokud nebudeme předbíhat, chronologicky tu bylo dřív kontinuální ostření (značíme C-AF), které dokáže při namáčknutí spouště neustále automaticky proostřovat. Stačí tedy sledovat přistávajícího paraglidistu s prstem na spoušti a v pravý okamžik jen domáčknout. Nepřetržité prostřování je pro lovce pohybu dobrý pomocník. Dobrý, ale ne nejlepší, protože opět nemáme plně pod kontrolou fotoaparát my. Může se prostě stát, že v potřebný zlomek sekundy má naše bezzrcadlovka zrovna potřebu zaostřit, takže se s tím pravým chtěným snímkem můžeme rozloučit.


A právě od toho je tu fenomén posledních let - AF-tracking. Touto funkcí a různými jejími modifikacemi disponují zařízení od mobilních telefonů přes kompakty až po bezzrcadlovky. Fičurka dokáže sledovat lidskou nebo zvířecí tvář nepřetržitě, a to bez namáčknutí spouště. Dokonce můžeme fotoaparátu zadat, které oko chceme sledovat a o víc se nestarat. Atlet se při svém výkonu může třeba na chvíli otočit nebo zmizet za jinou osobou a AF-tracking si jej opět najde mezi jinými.

Pokud si dokáže fotoaparát najít tvář, případně i oko a ještě si jej pamatovat, byla jen otázka času, kdy se tato funkce rozšíří na jiné objekty. S tím na počátku roku 2019 přišla společnost OLYMPUS, která dokázala do nabídky sledování zahrnout motosporty. Pokud zadáme fotoaparátu sledování jednoho z pěti aut pěkně zepředu, rozpozná ho i v případech, kdy vyjede na stejném záběru zpoza zatáčky z boku. V důsledku do našeho vztahu přinesl fotoaparát něco, co budeme jen těžko dohánět svými zkušenostmi.

Když se spojí technologické vymoženosti našich foťáků a naše zkušenosti, objevuje se mnoho prostoru na kreativitu a seberealizaci. Pohyb je jeden z našich přirozených projevů, který doprovází specifická atmosféra, výrazy a emoce. I proto je zdrojem pro spousty skvělých záběrů.

 
Zdroj ilustračních fotografií: Megapixel Galerie


Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 5 000 Kč

Nahrát

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využíváním cookies a využití osobních údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech.
Dozvědět se víc
Rozumím