Pojďme fotografovat architekturu Fotoporadna

Pojďme fotografovat architekturu

Martin HájekAktualizováno: 18. 11. 2016 v 18:41 • Rubrika: Fotoporadna

Fotografování architektury je krásnou ale i velmi náročnou disciplínou. Zejména co se týče technické stránky. Je zde spousta náročných a proměnlivých faktorů, na které musíme reagovat. Stejně tak běžně narážíme na množství překážek a problémů, kterým je třeba čelit. V neposlední řadě je často nutná také určitá míra schopnosti improvizace. No a samozřejmě se neobejdeme bez specifického foto vybavení.

Před pár lety se mě pár známých a také účastníci letní fotoškoly ptali: “O čem je to fotografování architektury? A kam bys to tématicky zařadil?” Tehdy jsem o tom vlastně ani moc nepřemýšlel a bez zaváhání jsem vyhrkl: “Architektura je samostatná kategorie, regulérní fotografická disciplína...”. Přišlo mi to jako zcela relevantní odpověď. Když však o tom přemýšlím dnes, s odstupem, vlastně jsem tehdy dával sice korektní, ale současně nic neříkající odpověď - prostě takovou diplomaticko/politickou. Určitě to bylo do velké míry dáno také tím, že jsem se dříve architekturou vlastně ani moc nezabýval.  Dnes už to vidím úplně jinak. Objevil jsem kouzlo architektury a tuto královskou disciplínu technické fotografie vnímám asi nejvíc coby úžasnou kombinaci krajinářské a produktové fotografie. Tak tedy. jak na ní?

Mosty představují skvělé kompoziční cvičení - mám je moc rád (Palackého most, foto: Martin Hájek)

Potřebná technika

V první řadě je to samozřejmě fotoaparát - a to s možností manuálního ovládání expozice (ISO, clona, čas), ostření a vyvážení bílé barvy. Ideálně tedy digitální zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Ne, že by vyloženě nešlo fotografovat architekturu v automatických režimech, nicméně v okamžiku, kdy budete chtít k tématu přistoupit trochu více tvůrčím způsobem, narazíte na množství limitů, daných právě automatickými funkcemi.

Kromě fotoaparátu potřebujeme širokoúhlý objektiv (s ohnisky 10-35mm). Delší ohniska lze pochopitelně využít též, hlavně na detaily. Bytelný a kvalitní fotografický stativ je alfou-omegou a nebojím se říci, že bez něj to v podstatě vůbec nemá smysl. Potřebujete jej nejen v případě delších časů, ale také pro korektní komponování záběru. Kromě stativu využijete též dálkovou spoušť (ať už kabelovou nebo bezdrátovou). Osobně mám vždy ve fotobatohu také polarizační filtr k případné eliminaci odlesků - záleží na situaci.  Také šedé neutrální filtry přijdou při denním focení občas vhod. 

Interiéry jsou také velkou výzvou - nejen co do kompozice ale také práce s barvami (foto: Martin Hájek) 

Expozice a nastavení

Jak jsem zmínil již výše, manuální nastavení je velice důležité, nejen kvůli barevné věrnosti, nebo plné kontrole nad ostřením. Ale pochopitelně především z důvodu velké kreativní volnosti. Chcete si hrát s dlouhými expozičními časy, hloubkou ostrosti? Správně! Ovšem bez ručního ovládání expozice by se vám to povedlo jen stěží.

Expoziční časy nejsou díky použití stativu žádným problémem a jejich délku omezuje pouze představivost a nápady fotografa. Clonová čísla se většinou pohybují v rozmezí F8 až F16 a to především z důvodu co největšího proostření v pomyslném třetím (ve fotografii neexistujícím) prostoru. Současně není tajemstvím, že drtivá většina objektivů nejlépe kreslí právě zhruba v polovině svého clonového rozsahu. Výsledkem tedy bude co nejlepší prokreslení i ostrost.

ISO hodnota by naopak měla být co nejmenší (ISO 100), obrazový šum dokáže jinak technický povedený snímek dost pokazit. Ostření je nejlepší zónové-jednobodové s aktivním středovým bodem, který je případně možné měnit, což je občas na stativu nutnost. Režim ostření jednorázový (One shot, AF-S). Osobně ale často dávám přednost raději manuálnímu ostření (MF). V kombinaci s funkcí živého náhledu (live view) a možnosti zvětšení obrazu na displeji až 10x je i ruční ostření velice přesné.

Vyvážení bílé barvy je tak trochu oříšek a mnohdy je to o kompromisu, případně vyřešení dilemantu buď a nebo. Druhá varianta platí zejména pro interiéry, kde se nám často míchá umělé osvětlení (žárovky, zářivky) a denní světlo. To je běžně rozdíl 3000K a více, což se rozumně vyvážit vlastně ani nedá. Řešením je RAW formát a barevnost si dodatečně v klidu srovnat v postprocesu, na kvalitním zkalibrovaném monitoru.      

Nudné pozadí i neméně nudnou denní dobu možno lehce "nakopnout" třeba více dynamickou kompozicí
(Krumlovský zámek, foto: Martin Hájek)  

Kompozice

Skladba obrazu je zcela klíčová a tvoří zde minimálně polovinu úspěchu (spíše více). Právě architektura je na kompozici extrémně náročná a představuje onu pomyslnou “Vysokou školu kompozičních technik”. Jinými slovy, zvládnete-li kompozici v architektuře, zvládnete ji pak už kdekoli. V průběhu fotografování budov se potýkáme s množstvím různých překážek, jako je třeba “padající” horizont, pohybová neostrost, kácející svislice, potažmo perspektiva, “divné” barvy, atd.

Zásadní je také výběr toho správného místa a času. Kdy a odkud fotit? Otázka vskutku kardinální. Architektura má tu obrovskou výhodu - na rozdíl od většiny jiných foto disciplín - že ji lze fotografovat vlastně kdykoli. Pravděpodobně nejpůsobivější bude zlatá hodinka nebo modrá (magická) hodinka. Noční snímky mají také jedinečnou atmosféru ale i dobře komponované a exponované polední snímky mohou vypadat fantasticky. Pokud vás zajímá fotografování architektury do hloubky, velice pekně a trefně vystihl dané téma kolega Martin Lukeš v tomto článku. Podrobně se budeme tématu kompozice věnovat v příštím článku.

Využití dlouhých expozičních časů vs kouzlo noční fotografie. Současně nějaké ty hrátky s barvami v postprocesu (Národní Divadlo, foto: Martin Hájek)

Jak postupovat před a při focení

Dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu, tedy jak postupovat v praxi? Už mnoho let se držím osvědčeného postupu 5P - a to vlastně nejen zde, ale napříč všemi fotografickými žánry (abych neplagiátoroval, není to můj vlastní recept, inspirovali mě k tomu kolegové Honza Březina a Roman Pihan). V čem spočívá? V pěti nosných bodech, jenž vedou k úspěchu: 

  1. Plán/Projekt: základem je vypracovat si plán, ujasnit si co chci vlastně fotit, jak a kdy. Jak dlouho bude focení trvat, co všechno bude třeba, časový harmonogram, ideálně i scénář, jak budu postupovat atd.
  2. Příprava - důsledná příprava je stejně důležitá, jako samotný foto-akt. Říká se že štěstí přeje připraveným a z fleku bych to podepsal. Dobře připraveného fotografa máloco zaskočí. Příprava eliminuje stres i nervy na pochodu. A nemluvíme zde jen o technice, ale také o zajištění dalších věcí, jako povědomí o počasí, světle, fluktuaci lidí na místě focení atd.  
  3. Pečlivost - čím precizněji pracujete (fotografujete), tím méně práce poté strávíte postprocesem. Perfektní expozice, kompozice je základ a měla by to být vlastně samozřejmost. Pečlivě ostříme, řešíme barvy, všechny linie, odlesky, ale také eliminujeme případné rušivé prvky v obraze (vč. nežádoucích lidí).
  4. Pokora - k technice, k ostatním lidem, k okolí, přírodě ale také k sobě samým. Bohužel zde mluvíme o něčem co je dnes již mnoha lidem cizí, právě proto bychom na pokoru a slušnost měli dávat zvláštní důraz.
  5. PC - úpravy jsou nezbytnou součástí fotografovy práce. I když máme vše vymazlené, alespoň drobným úpravám se nevyhneme. Tak například: ořezy, expozice (HDR), perspektiva, rotace/rovnání horizontu ap. 

 
Soubor Gotham City - subjektivní pohled na architekturu (foto: Martin Lukeš) 

Závěr  

Toliko základy pro úvod do světa architektury. Je to téma náročné, ale krásné a ohromně kreativní. Je třeba si perfektně osvojit práci s kompozicí, ohniskem/úhlem záběru, perspektivou i kontrastem. Určitě vás bude zajímat, že právě probíhá u nás v galerii soutěž na téma Architektura v černobílém, uzávěrka je 30. 11. 2016 a v zápětí startuje poslední měsíční kolo naší celoroční soutěže ROK S MEGAPIXELEM 2016, jehož tématem budou fotografie PO SETMĚNÍ. 

Tak pojďte do toho a nominujte své favority. Pro inspiraci přikládám rozhovor s vynikajícím profesionálním fotografem architektury: Alešem Jungmannem: Architektura jako fotografické poslání.

Frankfurt Am Main (foto: Pavel Kozdas) 


Zobrazeny komentáře (4 - 1)

  • 4

    Bouška

    Reaguje na (3) | Dobrý den, pokud budete fotit na negativní film, tak expozici ani nijak korigovat nemusíte. Expoziční pružnost filmového materiálu to zvládne a konečnou expozici pak snáze doladíte při zvětšování fotografií.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 23.12.2016 | Reagovat

  • 3

    Mikeska

    Reaguje na (2) | Mám kinofilm Nikon F55, expozimetr je přímo ve fotoaparátu. Digitální fotoaparát zatím nemám.

    Erik Mikeska, 22.12.2016 | Reagovat

  • 2

    Bouška

    Reaguje na (1) | Dobrý den, záleží na scéně, kterou fotíte, ale někdy dávám korekci -1EV až -2EV, podle situace. Nejlepší je použít digitální foťák jako expozimetr, tedy vyzkoušet to digitálně a pak stejné hodnoty nastavit na filmovém přístroji. A nebo samozřejmě použít expozimetr, ale předpokládám, že tím nedisponujete.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 22.12.2016 | Reagovat

  • 1

    Mikeska

    Dobrý den, mohl bych se zeptat na jednu věc ohledně expozice při focení na kinofilm za modré hodinky a v noci? Kolik zhruba ubrat EV, aby fotka vypadala jako ve skutečnosti? Nechci zkazit celý film, abych si to jednou vyzkoušel.

    Erik Mikeska, 22.12.2016 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Fotografujeme architekturu: skladba obrazu aneb kompozice Fotoporadna Fotografujeme architekturu: skladba obrazu aneb kompozice

    Martin HájekAktualizováno: 29. 11. 2016 v 17:11

    Fotografování architektury je krásnou ale i velmi náročnou disciplínou. Zejména co se týče technické stránky. Je zde spousta náročných a proměnlivých faktorů, na které musíme reagovat. Stejně tak běžně narážíme na…

  • Tvoříme HDR fotografie: co jsou a jak na ně Fotoporadna Tvoříme HDR fotografie: co jsou a jak na ně

    Martin HájekAktualizováno: 22. 8. 2016 v 11:22

    Pravděpodobně úplně všichni už jsme o nich někdy slyšeli. Většina z nás je viděla, nebo alespoň jednou zkusila vytvořit - ať už pomocí programu v PC nebo přímo funkcí ve fotoaparátu. Přesto, nebo možná právě proto jen…

  • Netradiční fotografické techniky v krajině Fotoporadna Netradiční fotografické techniky v krajině

    Kryštof KorčVydáno: 15. 3. 2016 v 10:13

    V minulém článku jsem představil krajinářského klasika klasiků, ale ještě bych se rád tématu dotkl z druhé strany. Soutěžní březen se má týkat dynamické krajiny a protože krajina jako taková je velmi oblíbený žánr, je…

  • Vybavení pro focení v noci Fotoporadna Vybavení pro focení v noci

    Luděk BouškaAktualizováno: 25. 1. 2014 v 11:52

    Máte ještě zhruba týden na to, zapojit se do prvního kola Kouzlo noci, celoroční soutěže Rok s Megapixelem. O tom, jak se vlastně fotí v noci, o tom jsme psali minule. Dnes se na noční fotografování podíváme z trochu…

  • Megapixel získal ocenění Shop roku 2016 Krátce Megapixel získal ocenění Shop roku 2016

    David RýpalAktualizováno: 24. 3. 2017 v 22:37

    V každoročním vyhlašování největších eshopových hvězd českého internetu získal Megapixel první místo v kategorii Nejkvalitnější eshop s fotografickým zbožím.

Doporučené stránky

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím