Magazín

Rozhovory

Portrét pohledem Adolfa Ziky

Luděk BouškaAktualizováno: 25. 3. 2014 v 10:37 • Rubrika: Rozhovory

Portrét pohledem Adolfa Ziky

Pana Adolfa Ziku patrně nemusíme nijak zvlášť představovat. Patří k lidem, kteří mají neuvěřitelně široký záběr a všemu se věnují s maximálním nasazením. Tak je to u pana Ziky s fotografováním, ale také s natáčením filmů. Právě v těchto dnech natáčí celovečerní film, takže jsme byli velice rádi, že si udělal alespoň pár minut času na zodpovězení několika otázek týkajících se fotografování portrétů.


JIŘÍ KORN FOR HERMES, foto Adolf Zika
 
Pane Ziko, nedávno jste kolegovi Martinu Lukešovi poskytl velice zajímavý rozhovor, ve kterém jste se bavili o Vás a Vaší práci. Dnes je to trochu užší téma - fotografování portrétu. Jak poznáte dobrý portrét? Co ve Vás musí taková fotografie vzbudit?

Portrét musí zaujmout a vyzařovat co nejvíce o tom, kdo na fotografii je. Již několik let pracuji na projektu s názvem Charisma. Bude to kniha plná portrétů významných osobností z celého světa, ale i obyčejných lidí mnoha oborů a snažím se, aby z každé fotografie vyzařovala jejich osobnost, jejich charisma či to, co mě na dané osobě zaujalo. Mnoho fotografů se soustředí na dokonalou ostrost, svícení atd. ale to důležité z fotografie často cítit není.


JAN SAUDEK, foto Adolf Zika

Vaše portréty jsou obecně dost známé, vydal jste vynikající knížku. Jakou techniku byste pro focení portrétu doporučil, nebo jakou nejčastěji používáte? 

Pro focení portrétů se dá využít téměř jakákoliv technika. Nemá smysl doporučovat ten či onen model fotoaparátu a tvrdit, že to bez něj prostě nejde. Můžete mít Hasselblad s digitální stěnou a budete fotit technicky dokonalé snímky, ale bez duše. Na straně druhé můžete mít kompakt či dnes už dokonce mobilní telefon a udělat fotografii, která vstoupí do dějin. Používám dle možností co situace dovolí široké spektrum fotoaparátů od středního formátu po kompakty s výměnným objektivem.


EMERSON FITTIPALDI - PORTRAIT OF A LEGEND 2, foto Adolf Zika

A co světlo? Jaké je ideální? Dáváte přednost přirozenému světlu, a nebo je lepší umělé? 

Ve své volné tvorbě používám nejraději přirozené světlo, které je pro mě dokonalým nástrojem a to samé bych doporučil i ostatním fotografům. Jakmile zvládnou využívat přirozené světlo, mohou začít pracovat se světlem umělým. V komerční tvorbě je to samozřejmě jiné a tam se bez profesionální osvětlovací techniky ve většině případů neobejdete. I tak se ale snažím používat co nejméně techniky.


MIKA HÄKKINEN, foto Adolf Zika

Máte nějakou osvědčenou radu pro začínající fotografy? Co je při focení portrétu nejdůležitější?

To hlavní jsem zmínil již na začátku. Nesnažte se o dokonalost, ale dejte fotografii duši, která o portrétovaném řekne nejvíce.


BORIS BECKER, foto Adolf Zika

Sdílet na


Komentáře k článku

Jiří Hanzel

Reaguje na (2) | Skvělý portrét s duší.

5

Jiří Hanzel, 21. 05. 2017 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (3) | Dobrý den, to bohužel také netuším, ale zkuste kontaktovat přímo pana Ziku, viz kontakt na jeho stránkách.

4

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 22. 12. 2014 |Reagovat

RK

Mám strašnou prosbu stále heldám jak se dostat ke kalendáři ženy tohoto fotografa a nenacházím.Děkuji za pomoc

3

Romana Knollová, 21. 12. 2014 |Reagovat

ON

Foto Jana Saudka:Tomu říkáte portrét? To snad ne !

2

Otomar Novotný, 01. 04. 2014 |Reagovat

BV

Konečne niečo, čo mi je sympatické a podstatné u portrétu ... Ďalší komentár nie je treba, kto pozorne čítal - povedal všetko !
Baďo

1

Blažej Vittek, 31. 03. 2014 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.