Magazín

Recenze techniky a příslušenství

Představujeme novou rubriku Fotopublikace:  1.Fotograf František Drtikol - Vladimír Birgus

Martin LukešAktualizováno: 15. 1. 2021 v 10:45 • Rubrika: Recenze techniky a příslušenství

Představujeme novou rubriku Fotopublikace: 1.Fotograf František Drtikol - Vladimír Birgus

S novým rokem vám přinášíme také zbrusu novou rubriku našeho Magazínu. Ta bude takovým malým návratem ke kořenům a také k podstatě samotné fotografie. Tou totiž není ani fotoaparát, ani rozlišení snímače nebo expoziční hodnoty, dokonce ani objektiv. Podstatou fotky je myšlenka. Ten mikro impuls ve spletité síti neuronů v mozkové kůře fotografa. A právě myšlenka, nápad nebo múza chcete-li, těch nejlepších fotografů byla u zrodu každé jedné fotografie, která se zapsala do historie stejně jako jméno jejího autora. A právě o těchto mistrech fotografie bude řeč. Ale nebojte se. Nebudeme vás zde nudit strohými daty, ani životopisy velkých fotografů. Postupně vám budeme představovat jejich díla na stránkách slavných knih a fotopublikací.

Před tím, než začnu mluvit o knize, kterou zahájím nový seriál, bych rád představil novou rubriku a vysvětlil, proč právě recenze knih. Ke knihám obecně mám od malička velmi silný citový vztah. Přesto, že jsem měl a mám v životě spoustu koníčků a zálib, tak knihy jsou mou velkou vášní již od dětství a vždy se knim velmi rád vracím. No a vzhledem k tomu, že mým dalším velkým koníčkem/prací je fotografování, bylo nevyhnutelné, aby se tyto dvě vášně dříve nebo později potkaly. A to se také stalo.

Fotopublikace, knihy o umělecké fotografii a umění obecně, monografie a autobiografie slavných fotografů jsou těmi nejkrásnějšími knihami vůbec. Aniž byste si to možná uvědomovali, tak vynález knihtisku a vynález fotografie patří vůbec k tomu nejpřevratnějšímu, co kdy lidstvo vynalezlo. A navíc k sobě tyto dva obory již téměř 200 let neodmyslitelné patří. Spousta knih by bez fotografií postrádala smysl a stejně tak mnoho fotografií by bez knihy nemělo žádný význam a byly by jen a pouze vytrženy z kontextu.
V poslední době jsem hodně přemýšlel nad tím, jak velký význam mají knihy nejen pro samotnou fotokomunitu, ale i pro širokou fotografickou veřejnost. A najít odpověď nebylo vlastně nijak složité. Pokud se někdo chce zlepšit, nebo naučit a to čemukoliv, musí se inspirovat a učit od těch lepších, ideálně pak od těch nejlepších. Tak to v životě funguje ve všech oborech, ať už v těch pracovních, sportovních, zájmových, filozofických nebo uměleckých. No a teď si představte, jak by se jinak celé generace fotografů před námi dostaly k fotografiím autorů jako byl Bresson, Sudek, Capa, Funke, Salgado a mnoho dalších, nebýt knih a fotografických publikací.

Ano nabízejí se výstavy. Ale ty se většinu konaly a konají ve větších městech a mnohdy se o nich člověk ani nedozví, utečou mu, nebo se na ně jednoduše nedostane. Navíc zážitek z nich je velmi pomíjivý, protože není možné zapamatovat si a vstřebat tolik obrazových informací a vjemů najednou během tak krátké doby. Stejně tak se k fotografiím z výstav nelze vracet, ani je podrobněji studovat. Dnes máme dokumentární pořady v televizi, ale i tam zahlédnete jen na pár sekund fotografie, které by se daly rozebírat a studovat hodiny.
Vychází také mnoho odborných časopisů, jejichž význam už se přibližuje knihám, ale ani to není ono. V každém je spousta balastu okolo, nemluvě o dnešní době, kdy je polovinou obsahu reklama, a navíc ani kvalita tisku a reprodukce není taková. A tak fotografické knihy a publikace byly posledních sto let tím největším zdrojem inspirace a poznání tohoto krásného oboru.

3...2...1...a právě teď čekám námitku, že to platí pro minulé století a že dnes v době internetu fotoknihám odzvonilo a vpodstatě ztratily význam.

Je pravdou, že životopis každého trochu významnějšího autora, včetně jeho tvorby si lze najít během pár vteřin na internetu, odtud si jej můžete uložit, stáhnout třeba do mobilu a kdykoliv se k těmto informacím vracet. Když pominu, že toto je vymoženost až poslední čtvrt století a generace před námi takové možnosti neměly, tak patřím k zastáncům názoru, že monitor ani displej tabletu papírovou knihu nenahradí . Fotografie zkrátka patří na papír, protože jen tak jde o fotografii v pravém slova smyslu. A asi se shodneme vtom, že sednout si do křesla, uvařit si kávu nebo si dát skleničku něčeho dobrého, zalistovat si nějakou hezkou fotoknihou o rozměru A4+, která je navíc tištěná na hezkém, voňavém a hlavně kvalitním papíře, je mnohem větší zážitek, než šmrdlat ukazováčkem po displeji mobilního telefonu. :)
Fotografické knihy, tedy monografie a pubilkace, které se věnují souborům autorů slavných jmen, mají navíc jednu úžasnou přidanou hodnotu. A tou hodnotou je právě jejich hodnota. Ty opravdu dobré knihy totiž většinou neztrácí na ceně. Ba naopak. Určitě souhlasím, že jejich současné ceny řadí fotopublikace jednoznačně k těm nejdražším knihám vůbec. To má ale své důvody, o kterých si můžeme říct třeba v některém z dalších dílů. Na druhou stranu mohou být tyto knihy svým způsobem i určitou investicí. Pokud se trefíte a koupíte tu správnou, její hodnota může být za pár let někdy i měsíců několikanásobná.

Znám mnoho případů, kdy nějakou dobu po vydání vzrostla cena knihy v antikvariátech a bazarech o dvojnásobek, trojnásobek, ale také třeba o desetinásobek! A to se nebavím o knihách které vyšli před sto lety. Často jde o tituly, které nejsou více než 20 let staré. Sám bych něčemu takovému nevěřil, kdybych se ve volných chvílích neprohrabával regály antikvariátů a nešmejdil na internetu po bazarech a na portálech, které se věnují prodeji knih zdruhé ruky. Možná si říkáte, proč by cena knihy, které vyšly před pár lety a mnohdy jen před pár měsíci, tak raketově vzrostla? Pokud se tak stane, má to hned několik důvodů.

Tím hlavním je rozdíl mezi odbornou literaturou a beletrií. Uvedu příklad, pokud má třeba někdo rád detektivní příběhy Agathy Christie, tak její knihy vycházejí po celém světe již 100 let. Většina jejích románů vyšla během té doby v mnoha a mnoha nakladatelstvích ve velkých nákladech a bude se tak dít pravděpodobně i dále. Vydat takovou knihu je proto jednak snadné a taky poměrně levné. Nakladatelství zaplatí autorská práva, případně překladatele, když jde o lepší vydání, tak ilustrátora či grafika a román může vycházet každý rok třeba i v několika dotiscích. Proto není problém takovou knihu koupit z druhé ruky a to je také důvodem, proč cena podobné knihy nikdy neporoste a bude si udržovat nějakou stálou hodnotu. A tím nijak nesnižuji ani nezpochybňuji genialitu autorky. Výjimkou samozřejmě mohou být první vydání, nějaká sběratelská vydání, či limitované edice, které třeba vyjdou ve velmi malém nákladu. Pro zajímavost, když si od zmiňované královny detektivek budete chtít koupit například román „Muž v hnědém obleku“, nedá vám práci sehnat vydání zroku 1927, za které zaplatíte cca 150 Kč, ale zrovna tak si můžete koupit v antikvariátu vydání zroku 2009 za 80 Kč nebo novou běžně dostupnou v knihkupectví za 269 Kč.

S literaturou, která se věnuje umělecké fotografii je to obecně trochu jiné. Samozřejmě i v tomto žánru najdete mnoho případů, které jsou na tom podobně jako u románů Agathy Christie. Za všechny mluví například krásná publikace „Praha ve fotografii Karla Plicky“. Ta vyšla během osmdesáti let minimálně 19x ve čtyřech různých nakladatelstvích a doslova v desetitisícových nákladech. Přestože jde o opravdu nádhernou publikaci, tak první hlubotisková vydání se dají pořídit již od 150 Kč, ale novější verze knihy můžete dokonce občas v antikvariátu zahlédnout v banánové krabici, která je označená cedulkou „VŠE ZA 20 Kč“. Této knihy bylo vydáno jednoduše tolik výtisků, že je po ní minimální poptávka a jak jistě víte, tak cenu určuje často právě poptávka a právě nedostatkovost. To, jak se bude vyvíjet cena knihy tedy záleží na nákladu v jakém vyšla, v kolika vydáních, jak populární je aktuálně její autor, kolik vyšlo dalších podobných knih, zda byly v minulosti nějaké dotisky knihy atd.
Praha ve fotografii - Karel Plicka

V našem knižním okénku budu představovat především ty publikace, které neztrácejí a mnohdy i rostou na ceně. Dlouho jsem přemýšlel nad tím, jakou knihou otevřu tento nový seriál, a nakonec mi pomohl kalendář.

Včera, tedy 13. 1. 2021, uplynulo 60 let od smrti jednoho z největších českých fotografů, mystika, budhisty a jedné znejvýraznějších tváří české avantgardní fotografie Františka Drtikola. Volba tedy byla jasná. Kromě toho že je František Drtikol nesmrtelnou legendou české fotografie, tak právě jeho publikace, stejně jako publikace o něm, patří i 60 let od jeho smrti k tomu nejžádanějšímu na trhu. Váhal jsem zda v tomto mini-seriálu, který bude jakýmsi knižním průvodcem zajímavými fotografickými knihami, představovat naprosté unikáty a absolutní perly antikvariátů, ale nakonec jsem se rozhodl, že představím pouze ty knihy, které jsou v mé sbírce a které jsou jakž takž dostupné i pro někoho, kdo by se chtěl nějakou zakoupit.
František Drtikol

Proto jednou z knih, kterou zde asi nikdy nepředstavím je první monografie Františka Drtikola, která vyšla vroce 1938 vnakladatelství Beaufort a.s. Jedná se o knihu „Žena ve světle“ a jde o výběr 46 fotografií ženských aktů. Předmluvu knihy, která je studií o nahotě v umění, napsal J. R. Marek kritik kulturní rubriky tehdejších Národních listů. Tuto publikace vydanou na křídovém papíře o rozměrech cca 14 x 24,5 cm občas můžete zahlédnout v nějaké aukci nebo antikvariátu, ale tam je většinou v uzamčené vitrínce nebo je hodně vysoko v regálu za zády prodávajícího. Důvodem je její cena. Když budete mít štěstí v nějaké dražbě, můžete ji získat za cenu kolem 35 – 40 000 Kč a v antikvariátech počítejte s cenou podle stavu, spíše kolem 42 000 – 60 000 Kč.

Dost ale knih z říše snů. Dnes bych vám rád představil neméně zajímavou knihu, která je ale podstatně zajímavější z hlediska poměru „cena/výkon“, i když se přiznám, že tento výraz zní ve spojení s letaraturou dost hrozně. :)

Fotograf František Drtikol - Vladimír Birgus (Prostor 1994, KANT 2000)

Tato kniha vyšla poprvé vroce 1994 v nakladatelství PROSTOR a o šest let později pak ve druhém rozšířeném a přepracovaném vydání vnakladatelství KANT, kde se dočkala také anglické překladu. Jde opravdu o krásnou publikaci, kterou určitě mohu doporučit každému fanouškovi tvorby Františka Drtikola, ale obecně všem, které zajímá umělecká fotografie. Autor knihy Vladimír Birgus, je nejen předním odborníkem na Drtikolovu tvorbu, ale sám je také uznávaným fotografem, historikem fotografie, a také vysokoškolským profesorem, který v letech 1998–2002 vedl Kabinet dějin a teorie fotografie při katedře fotografie na FAMU

Od roku 1990 je vedoucím Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Myslím tedy, že by se našel jen velmi těžko někdo, kdo by dokázal publikaci podobného rozsahu zpracovat lépe a komplexněji. V popisu o knize se v knihkupectvích dozvíte, že jde o monografii českého fotografa světového významu, ale i dosud nedoceněného kreslíře, grafika a malíře, návrháře originálních dekorací a bytových doplňků. Kniha si všímá mnoha aspektů Drtikolovy životní a tvůrčí dráhy, věnuje se především jeho fotografiím.
Obsahuje 120 černobílých a 8 barevných celostránkových reprodukcí Drtikolových děl. Text věnuje vedle vlastní analýzy a charakteristiky fotografií velkou pozornost zařazení Drtikolova díla do širších duchovních a uměleckých kontextů doby jeho vzniku a uvádí i řadu autentických citátů z Drtikolovy korespondence a jeho zápisků. Vzhledem k tomu, že jde o poměrně obsáhlou a velmi precizně zpracovanou monografii, rozdělil autor knihu do několika přehledných částí.

Jednotlivé části jsou patrné hned při prvním prolistování knihou. Na prvních 50 stranách se čtenář dozví něco o Františku Drtikolovi samotném a především pak o jeho jednotlivých životních etapách a fázích jeho tvorby. Ve druhé části, té méně záživné, jsou vysvětlivky a poznámky a dále pak seznam výstav, literatury, časopisů a další publikační činnosti pana Drtikola. Třetí,  největší a také nejzajímavější část knihy najdete na stranách 63 – 193. V té je obrazová část, která obsahuje strukturovaný průřez tvorbou Františka Drtikola. Ta kromě fotografií zahrnuje také ukázku malířské tvorby. U každé fotografie naleznete stručný popis včetně období jejího vzniku a ve které sbírce se nalézá. Vše ve čtyřech světových jazycích. Cizojazyčný je také závěr knihy tzv. Resumé, odkud může čerpat alespoň základní informace i zahraniční čtenář.
Pár závěrečných stran prvnímu vydání v nakladatelství Prostor patří sponzorům, bez kterých by tato publikace pravděpodobně nikdy nevznikla. Mezi nimi najdete například společnosti Olympus a Kodak, dále jedu již pravděpodobně neexistující antik-galerii, dále bazar starožitné fotografické techniky, ale také Uměleckoprůmyslové muzeum a COLOR LITO STUDIO MICHAEL, které se soudě podle loga pravděpododobně později přetransformovalo ve střední a vyšší odbornou školu reklamní a umělecké tvorby. Úsměvné je, že ani jeden z uvedených sponzorů zde ještě neuvádí kontakt na své webové stránky, ale pouze adresu telefon a fax.

Jde tak v podstatě o jednu z posledních knih té staré generace před tím, než svět pohltila celosvětová síť internetu. U sponzorů bych se asi na chvíli rád zastavil. Všem mecenášům umění totiž patří ohromné díky za to, že se můžeme z podobných publikací těšit. Jejich vydávání je totiž nesmírně nákladné i časově náročné, například proti beletrii, jak již bylo zmíněno. Sehnat autorská práva, reprodukce nebo originály, které jsou v knize prezentovány, zajistit jejich co nejkvalitnější tiskovou podobu, to vše stojí nejen moře času, ale také financí. Takže bez sponzorů by to v tomto oboru jednoduše vůbec nešlo, anebo šlo, ale pak by byly podobné knihy v podstatě neprodejné, protože málokdo by byl ochotný za ně zaplatit několikanásobně vyšší cenu.
Samotnému mi dlouhá léta vrtala hlavou otázka, proč když je nějaká kniha z tohoto oboru úspěšná a vyprodá se, tak se jednoduše neudělá nové vydání nebo dotisk. Vysvětlil mi to až nedávno pan Karel Kerlický, což je mimochodem úžasný člověk, mistr tiskař a shodou okolností majitel nakladatelství KANT, u kterého vyšlo druhé vydání recenzované knihy. A jde právě o to, že je nejen těžký samotný proces vydaní knihy, ale také je velmi obtížné sehnat sponzory nebo granty. A tak i když by vydavatel moc rád udělal třeba dotisk či další vydání knihy, tak se to ve většině případů znova napodruhé už nepovede.

Celý proces je samozřejmě složitější, ale kdybych to hodně zjednodušil, tak jde o to, že nikdo nechce dělat sponzora knize, která už jednou vyšla. A tím se vracím na začátek, kde jsem mluvil o tom, že fotografické publikace jsou poměrně drahé, ale na druhou stranu jsou v mnoha případech dobrou investicí, protože jejich cena se časem velmi často úročí. A tak knihy, které koupíte za pár set, mají mnohdy po nějaké době cenu i pár tisíc.

Publikace Fotograf František Drtikol od Vladimíra Birguse sice nepatří k těm absolutním bombám, jejichž cena se vyšplhala do astronomických částek, ale jak jsem psal, rád bych recenzoval ty knihy, které se ještě relativně dají sehnat, jsou finančně dostupné a opravdu stojí za to mít je ve fotografické knihovničce. A za všechno v tomto případě ručím.
Bohužel se mi nepodařilo dohledat cenu ani jednoho vydání v době, kdy vyšly. Pokud byste chtěli koupit tuto knihu, nebo některou z dalších, kterou se chystám rezervovat, máte dvě možnosti a od toho se odvíjí i cena současná. Tou první jsou oficiální antikvariáty. Výhodou je, že si můžete knihu před nákupem prohlédnout, zjistit míru jejího opotřebení a případně ji i reklamovat. Antikvariát ale musel knihu od někoho koupit, tedy zaplatil za ní určitou částku a k ní si přihodí nějaký rabat, ze kterého je živ. Cena je tedy většinou o něco vyšší.

Druhou možností je koupit knihu od někoho na inzerát, nebo případně v aukci. To většinou nese riziko zásilkového prodeje, riziko toho, že nevíte, co a v jakém stavu vám přijde, ale cena je samozřejmě o něco nižší. Je to podobné jako kdybyste to samé auto kupovai přímo od někoho nebo z autobazaru. V obou případech je to ale hodně o štěstí a také o hledání. Mnohokrát jsem byl svědkem toho, že někdo nabízí knihu na inzerát dráž, než se dá koupit nová v knihkupectví a jindy narazím v antikvariátu na raritu za cenu, že bych ji obratem prodal za trojnásobek.

To se ale většinou neděje, protože většina antikvariátů zná velmi dobře tržní hodnotu zboží. :) Pokud vás zajímá cena této krásné monografie pana Drtikola, částky se pohybují následovně.

1. vydání Prostor: 

  • inzeráty: 400 – 600 Kč
  • antikvariaty: 700 – 1800 Kč

2. vydání Kant:

  • inzeráty: 1 300 – 1 500 Kč
  • antikvariaty: 1 550 – 2 000 Kč

2. vydání Kant (anglická verze):

  • inzeráty: $135 + $31 poštovné (příklad)
  • antikvariaty: 1 550 – 2 000 Kč

Ve své sbírce mám obě knihy. První vydání jsem koupil na inzerát za 415 Kč a to druhé, rozšířené, se mi před časem podařilo vydražit za 555 Kč. Obě jsou ve velmi dobrém stavu, takže jsem spokojen :). Případné hledání vám může usnadnit ISBN. To je v podstatě unikátní kód každé oficiálně vydané publikace. Přesněji je to "International Standard Book Numer“ (Mezinárodní standardní číslo knihy).

  • Prostor – ISBN 80-85190-31-1
  • Kant – ISBN 80-86217-23-X
  • Kant – ISBN 80-86217-20-5 (Anglická mutace)

Na závěr mi dovolte citovat tohoto geniálního fotografa, jenž se stal inspirací pro celá pokolení fotografů.
"Jmenuji se Drtikol. Drtil jsem kola, která mě svírala. Jsem fotograf. Fotografoval jsem světlem. Píši do duší lidem světlem poznání. "
František Drtikol

Sdílet na


Komentáře k článku

Lukáš Tycar

Fotografické publikace jsou pro mě od začátku největší inspirací.
Ačkoliv je internet plný všeho možného, na fotky jsou prostě nejlepší knihy.
Jako první sem si koupil Nude od Ralpha Gibsona a pak už to jelo. Jenom těch peněz, kolik už to stalo...

1

Lukáš Tycar, 14. 01. 2021 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.