Magazín

Blog

Předvelikonoční malování světlem

Kryštof KorčVydáno: 23. 4. 2015 v 9:00 • Rubrika: Blog

Předvelikonoční malování světlem

Tak jsme si jednoho předvelikonočního večera uspořádali další zábavnou fotodílnu. Tentokrát šlo o lightpainting, neboli malování světlem. Vybral jsem pro něj Havlíčkovy sady, které oplývají mnoha hezkými zákoutími jak za dne, tak také po setmění. Právě přelom dne byl časem, kdy celá akce začínala.

Obsah

S malováním světlem je obecně potíž,  protože pokud jej chcete někoho naučit, nebo jej jen předvádět, vše je mnohem snažší za tmy, nebo alespoň velmi slabého osvětlení. Používají se při něm totiž dlouhé časy závěrky a mnohdy relativně slabé zdroje světla, jejichž užití většinou denní světlo zhatí. Učit a vysvětlovat někomu veškeré postupy za tmy, nebo pod pouliční lampou není ale příliš příjemná představa jak pro lektora, tak jistě i pro účastníky.

Sešli jsme se tedy hodinu před setměním, aby bylo možné objasnit veškeré postupy, vysvětlit si alespoň teoreticky jak vše funguje a za jakým účelem lze malování světlem použít. Sešel se opravdu zajímavý okruh fotografů. S tím, jak široký má lightpaiting záběr jsme ve skupině měli fotografy krajináře, reportéry, nebo také ty zabývající se inscenovanou fotografií. Navíc se takřka všichni doma dobře připravili a vzali s sebou vše co vydává světlo, od obrovských svítilen až po prskavky, nebo chemické světlo. Samozřejme jsem s sebou také měl zajímavé pomůcky a tak jsme se ihned po vysvětlování a praktické zkoušce toho, jak špatně fungují exponometrické aplikace v chytrých zařízeních (na kterých jsem chtěl demostrovat měření externím zařízením) mohli pustit do fotografování.

Jelikož se teprve stmívalo, našli jsme tmavý kout parku a testovali použití různých světelných zdrojů na statický předmět. Nalezené zátiší jsme pomalovali světlem různých barev a z rozličných zdrojů. Bylo hezké pozorovat, jak se všichni účastníci osmělili a bavilo je vymýšlet, jaké světlo a jakým způsobem se použije. Vyzkoušeli jsme rozdíl mezi barevnými blesky, se kterými se pracuje velmi jednoduše, ale jsou velmi náchylné na případnou přeexpozici a také trvalá světla ve formě svítilen a laseru, se kterými jsme barevně tvarovali zátiší.

I za ubývajícího denního světla bylo možné exponovat na vysoká clonová čísla s časy v řádu vteřin a vytvořit tak netradiční obraz z jinak fádního motivu. Přesně to o čem má takový lightpainting být. Když už bylo vyzkoušeno vše, co za takových podmínek bylo možné a byly dostatečně vyčerpány možnosti doneseného příslušenství, přesunuli jsme se, už za tmy, na další vytipované místo. Tím byla kruhová fontána, jíž jsme se rozhodli oživit světlem. Tentokrát jsme svítili mobilním
telefonem. Ten může být pro malování světlem skvěle použit za pomoci lightpainting aplikací a mého oblíbeného krytu Manfrotto Klyp připojeného na studiový FlexArm.

Poslední lokací bylo osvětlené údolí s výhledem do noční Prahy, kde jsme vyzkoušeli malování prskavkami a LED světlem. Za dílnu jsme tedy prakticky a také v teoretické rovině probrali veškeré základy žánru a jeho konkrétní ukázky. Účastníci odcházeli s kompletním souborem znalostí pro další práci a jejich kreativitě tak nestálo již nic v cestě. I přesto, že workshop již oficiálně skončil, vyfotografovali jsme ještě několik složitějších kombinací předešle naučených postupů a vytvořili několik dalších zajímavých snímků.

Díky zvídavosti všech zúčastněných jsem neměl ani chvilku na vlastní fotografování a tak jsou všechny zde uvedené fotografie dílem dobrého oka účastníků, kterým já za jejich poskytnutí velmi děkuji a již teď se těším na další termín, který bude bezpochyby také tak zajímavý a nabitý fotografickými zážitky.

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.