Magazín

Fotoporadna

Jak na problémy při skládané makro fotografii

Josef GabrhelAktualizováno: 29. 5. 2023 v 11:27 • Rubrika: Fotoporadna

Jak na problémy při skládané makro fotografii

V minulém článku nám externí přispěvatel našeho Magazínu a aktivní člen Galerie Josef Gabrhel, popsal postup, jak docílit co největší hloubky ostrosti při makrofotografii skládáním více snímků. Tato metoda se nazývá focus stacking. Vy, co jste si podle jeho návodu zkusili takový snímek vyfotografovat, jste určitě narazili na mnoho problémů a zjistili, že to není až tak snadné. Před pár lety na tom byl autor článku podobně. V tom následujícím nám prozradí, jak předejít chybám, kterých se můžete dopustit. Problémy a jejich řešení shrnul do několika bodů, které vám pomohou při této metodě.

Obsah


foto: Josef Gabrhel / Vážka ploská

Bod č.1 – problém jménem ostření

Základní problém u skládané makrofotografie je ostření. U klasického makra nastavíte požadované clonové číslo, zaostříte na oči nebo část, kterou chce mít na fotografovaném motivu ostrou, a zmáčknete spoušť. U skládané makrofotografie takto nesmíte vůbec postupovat, sice docílíte mnoha snímků, které budou zaostřeny na jinou část snímaného objektu, ale budou mít také různý poměr zvětšení a to je velice kontraproduktivní, protože roviny ostrosti na různých snímcích nebudou naléhat přesně na sebe a budou rozdílně veliké.



Digitální zrcadlovka s makro objektivem na stativu s makrosáňkami

Tomuto problému se vyhnete nastavením pevného zvětšení na makro objektivu. To doporučuji nastavit ještě podle velikosti snímaného objektu. Takový sršeň se na 1:1 fotí špatně, protože se do záběru nevejde celý. Jakmile nastavíte pevné zvětšení např. 1:1, ostříte na objekt tak, že posouváte celý fotoaparát k danému objektu a na středovém bodu si držíte stále určitý bod na snímaném objektu, je to velice důležité pro zachování stejného úhlu snímání. Pro tento účel fotografování se perfektně hodí makro kolejničky, pokud je nemáte, použijte jako oporu monopod, nebo stativ se složenýma nohama. Postup jsem popsal v minulém článku.



foto: Josef Gabrhel / Sršeň obecná

Bod č.2 – problém jménem: Světlo

Doslova obří problém je nedostatek světla. Tento problém zaznamenal určitě každý, kdo si někdy zkusil fotografický žánr makro. Nebudu vám popisovat, co je zaručená metoda jak se tohoto problému zbavit, protože žádná neexistuje z jednoho prostého důvodu. Co fotograf makra, to jeho vlastní způsob svícení, který má po letech vyladěný tak, že na něj nedá dopustit. Já například používám externí blesk na těle fotoaparátu s nasazeným čtvercovým difuzérem (dříve domácí výroby, nyní koupený). Je skladný, lehký a díky použitým materiálům odolný. Práci s kruhovým bleskem si nedovedu představit, ale určitě je spousta fotografů, kteří si  zase makrofotografii nedovedou představit bez něj.


foto: Josef Gabrhel / Rak poustevníček

Určitě jste čekali návod na super univerzální svícení, ale bohužel žádné takové svícení neexistuje. Za to dostanete radu do začátku: zkoušejte, zkoušejte a ještě jednou zkoušejte, dokud nepřijdete na to, jaký druh svícení vám vyhovuje nejvíce. Ještě vám dám startovací nápad, zkoušejte fotografovat s externím bleskem na těle fotoaparátu s podomácku vyrobeným difuzérem (trochu té lepenky a pečícího papíru máme doma všichni). Pokud nemáte externí blesk, zkuste bílou krabičku od filmu dát před interní blesk, budete se divit, jakého efektu docílíte. A ti z vás, kdo jste pořádní kutilové, zkuste si vyrobit kruhový blesk z kartonu a alobalu, s komínkovým vývodem na hlavu blesku. A až zjistíte, která metoda svícení se pro vás hodí nejvíce, tak zainvestujte stejně jako já a kupte si danou věc od profi výrobců.


foto: Josef Gabrhel / Skákavka pruhovaná

Bod č.3 – problém jménem: On se hnul

Pohyb fotografovaného objektu je podle mého největší ničitel snímku. Několikrát jsem zažil, jak mi hmyz po třech snímcích změnil polohu, pohnul tykadly, nebo pro jistotu úplně uletěl. Tento problém má řešení, kterých když se budete držet, tak se počet úspěšných snímků rapidně zvýší.

Vždy se snažte jako první na hmyzu co nejlépe a nejvíce snímky nasnímat oči, zde pravidlo ostrých očí platí snad ještě více, než u portrétní fotografie. Ostrý hmyz s rozmazanýma očima je vám absolutně na nic. U portrétu to jde někdy zachránit doostřením, bohužel u makrofotografie tento „luxus“ nenalezneme, protože pracujeme s malou hloubkou ostrosti. Ve všech makro příručkách se také dočtete, abyste fotografovali brzy ráno, nebo při západu slunce, kdy je hmyz ztuhlejší a tolik se nepohybuje. Pokud dodržíte toto pravidlo, tak vám to ušetří spoustu času, nervů a navíc východ a západ slunce hmyz nádherně nasvítí. Další výhodou při ranním fotografování, je hmyz pod tíhou kapek rosy. A takový orosený hmyz je na snímku jako nádherná žena se třpytivými šperky.



Externí blesk se softboxem na stativu

Povětrnostní vlivy ničí snímky velice často. Vyfotografovat hmyz na stéblu trávy, které se chová jako centrifuga, je skoro nemožné. Ale pár možností, jak pokořit i přírodní živel, jakým je vítr, tu je. Jedním z nich je použít tři strany z kartonové krabice jako větrolam, další velice elegantní způsob je přichytit stéblo kancelářskou svorkou na drátu a zapíchnout ji do země. Úplně nejlepší metodou je sledovat počasí a chodit fotografovat brzy ráno, časem vypozorujete, že i ta příroda se skutečně probouzí.


foto: Josef Gabrhel / Sršeň

Bod č.4 – problém jménem: Návaznost

I přesto, že vytvoříte 6 – 20 snímků, úspěšně je zarovnáte a složíte v editoru, tak na výsledném snímku můžete nalézt místa, která jsou bez detailu, jakoby v mlze. Tento problém je způsoben tím, že jste na toto místo při snímaní zapomněli anebo jste provedli příliš velké mezery mezi jednotlivými posuny. Řešení problému je jednoduché, stačí za použití klonovacího razítka tyto místa vyplnit těmi nejbližšími okolními s detailem objektu.  Tato metoda vám může klidně zabrat i několik hodin práce, podle toho jak moc jsou slepá místa na snímku častá. Proto je lepší si přímo u snímání dávat pozor a provádět co nejmenší posuny mezi jednotlivými snímky aby jejich návaznost na sebe byla co nejpřesnější.


foto: Josef Gabrhel / Mmm pití!

Bod č.5 – Malá rada na závěr

Pokud se vám ani po přečtení tohoto článku stále nedaří vyřešit problém s ostřením, světlem, návazností a pohybujícím se hmyzem, dám vám ještě další malou radu. Trénujte, trénujte a ještě jednou trénujte a to tak, dokud nevychytáte všechny mouchy. Například na mrtvé mouše na špendlíku, nasvícené stolní lampičkou ve výšce objektivu a fotoaparátem pevně posazeným na stole. Taky do začátku foťte na menší zvětšení např. 1:2, abyste si natrénovali návaznost snímků na sebe. Pokud nenaleznete mrtvou mouchu a nechce se vám nějakou zabíjet, použijte šroubek s jemným závitem a snažte se jej nasnímat tak, aby byly všechny závity krásně viditelné.

Přeji vám plno krásných makro snímků, a pokud máte se skládanou makrofotografií problém, který jsem nezmínil, pošlete mi zprávu v Galerii.

foto: Josef Gabrhel / Tiplice obrovská

Další související články s makrofotografií

https://cdn.megapixel.cz/images/article-w1040h585-cover/0/387550.jpg?v=1684836393 | Megapixel

 

Komunita Makro
https://cdn.megapixel.cz/images/community-w1340h450/9/253719.jpg?v=1588145937 | Megapixel

Sdílet na


Komentáře k článku

D

Reaguje na (1) | Mea culpa. Nezaznamenal jsem, že se při ostření prstencem mění poměr zvětšení. Zkoušel jsem skládat několik fotek a "mojí metodou" se mi je vždy povedlo srovnat.

2

DP, 29. 5. 2022 |Reagovat

D

Hezký den, moc nerozumím této části: "Tomuto problému se vyhnete nastavením pevného zvětšení na makro objektivu. To doporučuji nastavit ještě podle velikosti snímaného objektu. Takový sršeň se na 1:1 fotí špatně, protože se do záběru nevejde celý. Jakmile nastavíte pevné zvětšení např. 1:1, ostříte na objekt tak, že posouváte celý fotoaparát k danému objektu a na středovém bodu si držíte stále určitý bod na snímaném objektu, je to velice důležité pro zachování stejného úhlu snímání."

Ostření posunem rozumím, ale jaké "pevné zvětšení" na makro objektivu (jak nastavujete)? Používám např. objektiv 105mm, pokud je tento napevno na stativu, ostřením pomocí prstence dochází k přeostřování a snímek lze následně poskládat (nemění se zvětšení). Pokud nasadím makrosáňky a blížím se objektivem k hmyzu, sice perfektně koriguji ostření a zvětšení (přiblížením), ale pro skládanou makrofotografii to není použitelný vstup.

1

DP, 29. 5. 2022 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.