Magazín

Fotoporadna

Produktová fotografie - pomůcky a příslušenství

Martin LukešAktualizováno: 25. 3. 2022 v 17:32 • Rubrika: Fotoporadna

Produktová fotografie - pomůcky a příslušenství

V minulém článku naší fotoporadny jsme si řekli něco o tom, podle čeho vybírat správný fotoaparát a objektiv na produktovou fotografii. Pokud se ale chcete věnovat tomuto velmi zajímavému a technicky poměrně náročnému žánru, tak si zdaleka nevystačíte se základní výbavou. Je třeba si uvědomit, že výsledná fotografie bude prodávat nějaký konkrétní výrobek, produkt, či službu a tak by měla být dokonalá. K tomu je potřeba využít spoustu nejrůznějších pomůcek, bez kterých s takovému výsledku doberete jen velmi těžko.

Obsah

Předchozí článek naší Fotoporadny Megapixel pojednával především o tom, jaké fotoaparáty a objektivy jsou vhodné pro tvorbu reklamní a produktové fotografie. U mnoha jiných žánrů v podstatě stačí tato základní výbava, tedy fotoaparát s objektivem a můžete se vrhnout do práce. Fotografování produktů je ale v tomto ohledu mnohem náročnější disciplína, která se neobejde bez celé řady dalších pomůcek, hejblátek a udělátek. Samozřejmě se dá v mnoha případech improvizovat, zvláště když se focení produktů věnujete na plný úvazek. Na druhou stranu níže zmiňované příslušenství vám nejenom značně usnadní a zrychlí samotné fotografování, ale také vám dopomůže k mnohem kvalitnějšímu výsledku. No a kvalita je u focení produktů a reklam jedním z hlavních měřítek.

Stativ

Alfou omegou kvalitní produktové fotografie, stejně jako mnoha dalších statických žánrů (krajina, architektrua, zátiší, jídlo, interiéry, noční fotografie), je stativ. Tato klíčová pomůcka dává fotografovi hned několik podstatných výhod.

  • Zafixování kompozice

Produktová fotografie musí být ze své podstaty dokonalá ve všech směrech. Velmi důležitá je tedy také kompozice, perspektiva a úhel záběru. Díky stativu si můžete kompozici na pevno zafixovat a máte jistotu, že bude stále stejná. Často se totiž stává, že se fotografie nepovede na první dobrou a záběr je třeba opakovat. Věřte, že z ruky neuděláte nikdy 2x naprosto stejný záběr.


Mnohdy stačí stativ a denní světlo
foto: Martin Lukeš / Picanha

  • Náročnější postupy postprocesu

Fotografové často využívají pokročilejší postupy úprav a retuší v počítačovém editoru a tak je mnohdy potřeba poskládat výsledný snímek z více záběrů. A to je dalším důvodem, proč je stativ důležitý. Díky němu máte jistotu, že budou všechny záběry ze stejného úhlu a lze s nimi pak následně pracovat v počítači.

  • Žádné expoziční kompromisy

U produktové fotografie musíte mít hloubku ostrosti plně pod kontrolou. To lze pouze za předpokladu, že můžete používat nastavení clony v plném rozsahu. Pokud fotografujete na denní světlo, nebo s trvalým světlem ve studiu, kradete si zacloněním drahocené světlo. To je nutné kompenzovat delším čase, což ale zvyšuje riziko, že ho neudržíte z ruky a snímek bude rozmazaný. Nebo světlo doženete vyšší citlivostí, která ale zhoršuje obrazovou kvalitu fotografie a u tohoto žánru to je nepřípustné. Díky stativu tedy můžete pracovat s minimálním citlivostí ISO, dlouhým čase i zacloněním objektivu, a to (téměř) za jakýchkoliv světelných podmínek.


Produktová fotografie se bez kvalitního stativu neobejde (Manfrotto)

  • Volné ruce

Jedním z opomíjených důvodů, proč při produktové fotografii používat stativ, je jednoduše i to, že máte volné ruce. Často je potřeba něco naaranžovat, posunout, nebo jinak doupravit scénu, a to je s fotoaparátem na krku velmi nešikovné. Stejně tak neustále odkládat a znovu brát fotoaparát do ruky jenom zdržuje. Při použití stativu podobné věci řešit nemusíte.

  • Připojení fotoaparátu k externímu zobrazovači

U produktové fotografie není nic neobvyklého, když je fotoaparát propojený s výstupním zorbazovacím zařízením, na kterém probíhá okamžitá kontrola výsledných fotorgafiích v podstatně lepší velikosti, než jakou nabízí hledáček, nebo displej fotoaparátu. S monitorem nebo počítačem lze fotoaparát spojit bezdrátově či kabelem. V druhém případě je mnohem bezpečnější, když je fotoaparát na pevno na stativu, protože nehrozí, že uděláte v zápalu boje dva kroky navíc a vytrhnete kabel ze zástrčky, nebo v horším případě strhnete výstupní zařízení na zem.


Bezdrátový přenos z fotoaparátu (Sony) do počítače

Určitě neříkám, že se produktová fotografie nedá fotit z ruky. Zvláště pak při reklamní tvorbě, kdy například fotograf hledá a často mění úhel záběru, může být taková práce pohodlnější. Na druhou stranu jsou sociální sítě plná backstage videí, kde nějaký novopečený fotograf, nebo influlencerka tančí po studiu s fotoaparátem v ruce a fotí nějaký produkt. Na videu to sice možná vypadá hezky, ale není to možná nic jiného, než známka diletanství. :)

Produktová fotografie je v postatě řemeslo, ne umění. Navíc se často fotí celé sety výrobků, které mohou čítat desítky i stovky kusů. Stativ celý proces nejenom zpřesní, ale také zrychlí. A mnohdy zaručí podstatně kvalitnější výstup, kterého při focení z ruky dosáhnout nelze.

Při výběru stativu doporučuji zohlednit nejenom váhu fotoaparátu a objektivu, ale také minimální výšku, možnost zafixovat polohu fotoaparátu ve všech třech směrech a v neposlední řadě také možnost vyosení středové tyče. Díky tomu lze fotografovat scénu z nadhledu, což je u produktové fotografie poměrně častá perspektiva.


Náhled fotografie přenesené z fotoaparátu přímo do počítače (aplikace Sony Imaging Edge)

Dálkové ovládání

Kromě stativu nezapomeňte ještě na jednu důležitou pomůcku, která s ním velmi úzce souvisí a tím je dálkové ovládání. Je celkem jedno, zda použijete infračervený dálkový ovladač, kabelovou spoušť, aplikaci v mobilním telefonu, nebo budete odpalovat fotoaparát na dálku přímo z vašeho počítače. Důležité je nemačkat spoušt prstem, protože i to může způsobit drobné vybrace, které se následně přenesou do expozice. Následkem toho je ztráta ostrosti výsledné fotografie. Tyto pravidla platí především při použití trvalých světel, kde se pracuje s delším expozičním časem. U zábleskových světel je riziko rozklepání fotografie minimální.

Při práci se stativem nezapomeňte také na další pravidla, které je dobré dodržovat při jeho použití. O těch už jsme psali v jednom z předchozích článků.


Stativ a dálkové ovládání jsou základem produktové fotografie
foto: Otakar Metlička / Rémy Martin Cognac

Světla na produktovou fotografii

Klíčovým prvkem je samozřejmě světlo. Každý produktový fotograf by měl umět světlo číst, ale také s ním pracovat, modifikovat ho a zároveň přizpůsobit danému typu výrobku. To samozřejmě vyžaduje určitě zkušenosti a praxi. I to je jedním z důvodů, proč se produktové footgrafii nemůže věnovat každý. Pokud by se chtěl někdo vydat na dráhu profesionálního produktového fotorgafa, doporučuji věnovat se tomuto krásnému žánru nejprve na nečisto.

Zkoušet si fotit různé výrobky z různých materiálu, trénovat jednotlivé postupy a techniky svícení, retušovat tyto cvičné fotografie a teprve pak se pustit do nějakých jednoduchých zakázek. Pověst má každý fotograf jen jednu. Když zkazíte pár fotek z rodinné oslavy, nebo z výletu či dovolené, až zas tak moc se nestane a v úzkém kruhu těch nejbližších, vám to jistě brzy odpustí. Když ale někomu zkazíte fotky do katalogu, nebo nějaké reklamní kampaně a zvláště pak když klient na výstup často velmi pospíchá, tak máte z ostudy kabát. Často se to pak s fotografem vleče hodně dlouho a mohdy to může být také definitivní konec jeho kariéry.



Zakladní výbava na produktovou fotografii (Fomei)

Denní světlo

Pro některý typ produktové, především pak lifestyle fotografie, je vhodné i denní světlo. K dispozici ho má v podsatě každý, je zadarmo a navíc působí vždy přirozeně. Hodí se například pro fotografování jídla, rukodělných výrobků v menších seriích a podobně. Jeho nevýhodou je, že není moc způsobů jak ho korigovat, nedá se využít v kteroukoliv denní dobu, je nestálé a obvykle jde jenom z jedné strany, takže může tvořit stíny.

Dennímu světlu se vůbec nebráním a když to shrnu, tak ho mám vlastně rád. Z praxe si ale neumím představit, že bych na něj spoléhal při nějaké větší, nebo dlouhodobější zakázce. Klient velmi často vyžaduje, aby všechny produkty byly nasvícené stejně a navíc jde mnohdy o čas. Noc strávená ve studiu není nic neobvyklého. A v takových případech budete souhlasit, že denní světlo není to pravé ořechové.

Když ale například přijdu do restaurace nafotit menu a k dispozici je střešní okno nebo dostanu menší zakázku na pár kousků produktů, kdy mám čas si s nimi pohrát, rád vsadím na osvědčené denní světlo a fotografování s ním si opravdu užiji.


I s denním světlem se dá pořídit skvělá produktová fotografie
foto: Zdeněk Dvořák  / Halušky s kysaným zelím a uzeným

Pro práci s ním mohu dát snad jen pár následujících rad.

  • Fotografujte pokud možno po směru světla, tedy od světelného zdroje, kterým je třeba okno, nebo dveře. V opačném případě máte v závěru zastíněnou stranu scény, a to u produktů obvykle nevypadá moc dobře.
     
  • V případě, že světlo vytváří hlubší stíny, použijte z druhé strany odraznou desku, bílý karton, polystyren, případně jinou plochu, pomocí které odrazíte světlo i na odvrácenou stranu scény (produktu). Odraženého světla je sice obvykle o něco méně, ale produkt díky tomu získá plastičnost a zároveň zmizí ty nejhlubší rušivé stíny.
     
  • Vyvarujte se ostrému světlu, tedy přímému slunci. To vytváří velmi ostré a hluboké stíny, které v produktové fotografii většinou nevypadají dobře. Mnohem příznivější podmínky jsou, pokud nejde sluneční svit do okna přímo. Světlo se dá případně změkčit (rozptýlit) dufisorem, nebo například průsvitným papírem (pauzákem) nalepeným na okno.
     
  • Vzhledem k tomu, že je v interiéru intenzita denního světla obvykle mnohem slabší než externí světelné zdroje (trvalá světla, blesky, záblesková světla), je nutné počítat s jeho kompenzací. Tou může být světelnější objektiv, vyšší citlivost nebo stativ, díky kterému lze použít delší expoziční časy.
     
  • Nekombinujte denní světlo s umělým osvětlením v podobě lustru a zářivek. Každé z uvedených světel má většinou jinou barevnou teplotu, a to na fotografii vypadá velmi nesourodě. Navíc srovnat tyto barevné odchylky je poměrně pracné, takže je lepší se jim předem vyhnout.
     


Pouze měkké denní světlo
foto:Zdeněk Dvořák / Hráškový krém

Světla trvalá

Mnohem sofistikovanější možnosti nabízí světla stálá, neboli trvalá. Jde v podstatě o obdobu výkonné lampy, která nabízí plynulou regulaci výkonu a je osazená bojenetem, nebo jiným úchytem. Pomocí něj se dá ke světlu připevnit celá řada nástavců a modifikátorů, které pomahají korigovat samotnou charakteristiku světla.

K nejčastěji používánemu příslušenství při produktové fotografii patří deštníky, a to jak odrazné, tak difuzní, dále softboxy nejrůznějších tvarů i velikostí, nebo reflektory, komínky a voštiny, které naopak dávají světlu a stínům tvrdé podání.

V minulosti byla tato světla vybavená silnou žárovkou, ale v současné době se stále více derou dopředu nové technologie, ke kterým patří i panely s LED diodami. Ty mají nižší spotřebu, neprodukují teplo a mnohdy se dá řídit také jejich barevná teplota.


Trvalé studiové světlo Nanlite

S trvalým světlem se pracuje velmi podobně jako s tím přirozeným denním. Výhodou ale je, že s ním lze manipulovat a můžete si tak zvolit jeho vzdálenost od scény i směr odku bude na klíčový produkt dopadat. Navíc lze použít více světel najednou k již zmiňovanému vykrytí stínů, k vytvoření konturek prostřednictvím protisvětla, nebo jednoduše k vysvícení všech částí tvarově složitějšího objektu.

Trvalá světla mají menší výkon než ta záblesková a tak je i v tomto případě nutné počítat s delšími časy expozice a použitím stativu. Oproti zábleskovým jednotkám je s nimi práce o něco jednodušší v tom smyslu, že tak jak světlo vidíte v hledáčku nebo na displeji, tak bude i na finálním záběru. U záblesků je vidět světlo pilotní žárovky, ale na fotografii je světlo záblesku. To má drobné odchylky, ať už z hlediska teploty, intenzity i samotné charakteristiky.

Rozdíl mezi zábleskovými a trvalými světly je samozřejmě také v ceně, kdy ta stálá jsou podstatně levnější.

Velikost a výkon trvalých světel se odvíjí od velikosti produktu nebo scény, kterou je třeba nasvítit. Na menší objekty stačí mnohdy kapesní nebo malá panelová světla a pro větší produkci se používají větší a výkonnější systémy.


Scéna nasvícená trvalým světlem (LED + softbox)
foto: Michal Kubík (m³) / Méďa a židle

Zábleskové světlo

Poslední a v mnoha případech také nejvyšší metou svícení produktové a reklamní fotografie jsou záblesková světla. Ta nabízí fotografovi dostatečný, téměř neomezený výkon, široký výběr příslušenství a modifikátorů a mimo to lze u těchto světel využívat jak výhod záblesku, tak světla stálého. Záblesková hlava je totiž opatřena výbojkou i pilotní žárovkou. Ta slouží v podstatě úplně stejně jako světlo stálé pokud nepoužijete při fotografování záblesk.


Profesionálně vybavené studio se zábleskovými světly (Profoto)

Kromě výkonu, díky kterému se fotograf nemusí omezovat při zaclonění objektivu a zároveň může používat krátké časy udržitelné z ruky v kombinaci s nejnižší možnou citlivostí, mají záblesková světla ještě jednu velkou výhodu. Existují totiž jak ve variantě s napájením ze sítě, tak s bateriovým zdrojem. Díky němu si můžete ateliér postavit v podstatě kdekoliv, klidně uprostřed lesa nebo jinde v místech, kde není dostupný zdroj elektrické energie. Dřive se podobné produkce řešily velkými, těžkými a hlavně drahými bateriovými generátory. Současné baterie do zábleskových světel se vejdou do kapsy a na jedno nabití vydrží i několik set záblesků.

Tomu, jak pracovat s jednotlivými typy studiových světel, jsme věnovali celý článek naší fotoporadny Magazínu Megapixel.


Hlavní motiv nasvícený třemi zábleskovými světly
foto: Jakub Nitran / Rosenbauer CFT

Externí blesky

Určitou alternativou, kterou lze nahradit záblesková světla jsou pokročilejší externí blesky. Mají samozřejmě o něco menší výkon, ale jejich ohromnou výhodou jsou rozměry, nízká hmotnost a především pak skladnost. Lze je stejně jako záblesková světla odpalovat na dálku a jsou napájeny standradními tužkovými bateriemi, takže i v tomto případě si lze postavit improvizované studio v podstatě kdekoliv. Celý ateliér se vám tak vejde do batohu a pomocí soustavy 2 - 3 nebo více blesků lze bez problému nasvítit standardní produktovou fotografii u výrobků stolní velikosti.


Set externích blesků na produktovou fotografii a makro (Nikon SB-R1C1)

I k bleskům existuje celá řada modifikátorů, softboxů a nástavců s tím rozdílem, že jsou rozměry tohoto příslušenství přizpůsobené rozměrům blesku. V podstatě jde o zmenšenou verzi standardního studiového vybavení.

Existuje mnoho profesionálních fotografů, kteří na menší produktovou fotografii používají výhradně externí systémové blesky. Výsledky jsou naprosto srovnatelné, jako kdyby byly pořízené v profesionálně vybaveném studiu. Přesto je nutné brát v potaz, že blesky mají podstatně nižší výkon a nemají pilotní žárovku, díky které je vidět u studiových světel směr světla a přibližné rozložení stínů.


Scéna nasvícená dvěma externími systémový blesky (čelní světlo + odražené o strop)
foto: Martin Lukeš

Odrazná deska

Jednou ze základních pomůcek každého produktového fotografa je jednoznačně odrazná deska. Pokud bych měl být přesnější, tak je to spíše set odrazných desek, nejrůznějších tvarů, barev a velikostí. Ty se volí podle konkrétních rozměrů a tvarů daného produktu. Primárním úkolem odrazné desky je vrátit světlo do míst, kde jsou ve scéně nějaké rušivé stíny a změkčit je, nebo je úplně vykrýt. Odrazná deska funguje stejně dobře při fotografování jak s přirozeným světlem, tak s umělým.

Práce s odraznou deskou je poměrně jednoduchá. V podstatě jde o to, dostat světlo, které svítí z jedné strany i na stranu protilehlou, která je jinak zastíněná samotným produktem, který fotografujete. Tato pomůcka se používá v mnoha dalších žánrech jako je například portrét, fashion, glamour, akt, nebo například zátiší. Kromě fotografie se odrazné desky využívají i při natáčení videí a filmů.

Při fotografování produktů běžných stolních rozměrů lze používat menší a tím pádem také skladnější odrazky v řádech několika desítek centimetrů. Při focení objektů větších proporcí nebo portrétů a celých postav jsou třeba podstatně větších odrazných ploch, které mohou dosahovat až několika metrů. Sofistikovanější a kvalitní odrazné desky se dají naštěstí složit, takže se pak lépe převážejí nebo přenášejí.


Oboustranné odrazné desky Lastolite

Produktová fotografie se ale většinou fotografuje v nějakém studiu, ať už domácím, improvizovaném, nebo v ateliéru. Není tak problém mít po ruce celý set odrazných desek, ze kterých si podle potřeby vyberete tu správnou. Navíc se ne vždy musí jednat o skládací odrazky renomovaných značek. Skoro každý profesionální produktový fotograf si alespoň část odrazných desek vyrobí sám. Kromě nějaké té finační úspory jde i o to, že focení konkrétních produktů může vyžadovat specifický tvar a velikost odrazky a shánět je by bylo opravdu velmi složité.

Vyrobit si odraznou desku je snažší, než by se na první pohled mohlo zdát. V podstatě stačí kus pevného kartonu, plastové nebo dřevěné desky, zkrátka čehokoliv, co drží tvar a nějakou dobu vydrží. Materiál, který má hladký jednobarevný povrch, například bílý karton, bílou modelářskou podložku, nebo polystyrenovou desku už navíc nemusíte ani nijak upravovat. Tyto materiály mají samy o sobě dostatečné odrazné vlastnosti a lze je použít jako odraznou desku rovnou.

Pokud zvolíte jako základ odrazné desky například karton, nebo nějaký barevný materiál, je třeba upravit povrch tak, aby světlo odrážel v dostatečném množství a pokud možno bez změny jeho barvy. Pokud byste světlo odrazili například od zeleného papírového kartonu, pak bude mít z jedné strany neutrální barvu a ze strany odkud je světlo odražené bude scéna nasvícená zeleně. I to může být samozřejmě záměr, ale obvykle chceme aby bylo světlo s obou stran neutrální.


Scéna nasvícená trvalým světlem a bílou odraznou deskou
foto: Lukáš Tycar / Valentino

Podle typu a struktury můžete odraznou plochu natřít neutrální barvou, potáhnout ji papírem, nebo látkou, případně jiným materiálem, který odráží světlo. K odražení světla se kromě neutrální bílé plochy používá také šedá, stříbrná, zlatá, případně kombinovaná plocha, pokud chcete nějakým způsobem ovlivnit teplotu světla, případně dosáhnout jiného efektu.

Kromě světlých ploch se používají také odrazné desky černé. Ty se dají vyrobit s černého papíru, látky, nebo sametu, který světlo spíše pohlcuje, než odráží. I takový typ světla se ale v produktové fotografii využívá poměrně často pokud je třeba vytvořit nějaké hodně tlumené nasvícení.

Práce s odraznými deskami u produktové fotografie má ohromnou výhodu. Obvykle se fotografovaný objekt nehýbe a proto není potřeba sledovat a kopírovat pohyb v průběhu focení. Na to by totiž bylo potřeba jednoho, případně více asistentů. Odrazná deska se tak dá nainstalovat napevno a pokud ji nastavíte správně, už se na ní nemusí během focení sahat. K instalaci se obvykle používají nejrůznější kolíčky, klipy, špendlíky, nebo pracovní svorky. Prostě to chce zapojit trochu té kutilské fantazie. Při složitějších tvarech fotografovaného objektu se často pracuje s více světly a s více odraznými deskami. Jejich počet v podstatě není nijak omezený a můžete jich použít libovolné množství.


Scéna nasvícená denním světlem a odraznou deskou
foto: Tomáš Š / Připravený

Jak pracovat s odraznou deskou

Světelný stan

Při fotografování určitého typu produktů sice potřebujete na scénu odrazit světlo, ale na druhou stranu se nesmí nic odrážet na povrchu. Řeč je především o skle, fotografování hladkých a lesklých povrchů, ale samozřejmě také o šperích, hodinkách a dalších kovových předmětech. Jakýkoliv odraz v nich je nejen nežádoucí ale v podstatě nepřípustný. K jeho vykrytí se mohou použít nejrůznější stínítka a udělátka, ale nejosvědčenější pomůckou je v takových případech světelný stan.


Světelný box (Foldio)

Jde o box s pevnou konstrukcí, jehož stěny tvoří difuzní látka, nebo průsvitný mléčný plast a do něj se umístí fotografovaný předmět. Díky stěnám, které ho obklopují z několika, případně ze všech stran, se na jeho lesklém povrchu nic neodráží. Díky stěnám, které propouštějí světlo, lze fotografovaný objekt nasvítit ať už světlem stálým nebo zábleskovým.

Světelný stan má většinou odnímatelné boční stíny a lze ho otevřít tak, aby se dalo z jedné strany fotografovat. V případě, že jde o komplikovanější fotografování produktů u kterých je riziko odrazu i z této otevřené strany, je nutné stan uzavřít ze všech stran a fotografovat pouze malým otvorem, skrze který se prostrčí objektiv. Jeho draz v podobě tmavé kulaté skvrny se pak řeší dodatečně retuší v počítačovém editoru.

Stěny světelného stanu sice pohltí nějakou část světla, ale záblesky mají obvykle dostatečný výkon na to je prosvítit. U trvalých světel je výkon o něco menší, ale na druhou stranu to není takový problém. Stačit fotografovat ze stativu a chybějící světlo dohnat delším časem expozice.

Světelný stan nebo box také rozptyluje světlo. Difuzní stěny ho trochu změkčí a navíc se dá nasvítit ze všech stran, čímž můžete kompletně vykrýt stíny.

IMG-006

Filtry

Velmi praktickou pomůckou při produktové fotografii mohou být také polarizační filtry. Oblíbené jsou především u krajinářů, kterým pomáhají zvýšit kontrast oblohy. Primárním úkolem je ale především eliminace odlesků na nekovových objektech a plochách (sklo, plast, nejrůznější lakované povrchy, leské dřevo atd.). A přesně to se může při produktové fotografii potkat.

Při výběru polarizačního filtru doporučuji verzi s posílením antireflexních vrstev (MRC, HD, E atd.), případně verzi slim. Ta má tenčí obroučku a díky ní dopadá světlo na snímač fotoaparátu rovnoměrně. Silnější (hlubší) obroučky způsobují tzv. vinětaci, takže při menším zaclonění objektivu vznikají na fotografii tmavší rohy a světlo na ní není rovnoměrné.


Polarizační filtr eliminuje odlesky

Sluneční clona

Přestože produktové focení probíhá z velké části v ateliéru, kde se pracuje převážně s umělým světlem, nezapomínejte na jednu poměrně opomíjenou pomůcku, kterou je sluneční clona. Spousta fotografů má pocit, že jde o věc, která se používá převážně v exteriéru při fotografování krajin, ale to je vylký omyl. Sluneční clona eliminuje parazitní světlo a tím nemusí být je slunce, ale klidně světlo lampy, lustru, zářivek, nebo odražené paprsky zábleskového studiového světla, které v ateliéru často lítají od stěny ke stěně. Pokud se dostanou na přední optický člen objektivu, může se na fotografii vytvořit závoj, odlesky, flair nebo jiný světelný nešvar, který se do produktové fotografie moc nehodí. Sluneční clona by proto měla být na objektivu nasazená neustále, ať už fotíte na přirozené světlo, nebo na to umělé.


Sluneční clony k objektivům

Notebook / počítač

Počítač nebo notebook je bezesporu nedílnou součástí každého fotografa, který používá digitální techniku. Na těchto zařízeních především zálohujeme a zpracováváme výsledné fotografie. U produktové fotografie se PC, nebo výkonný má ještě jeden důležitý význam. Poskytne okamžitý náhled pořízené fotografie ještě v ateliéru. U digitálních fotoaparátů můžete sice provést kontrolu na displejích, které mají dnes poměrně vysoké rozlišení, ale velikostí zdaleka nemohou konkurovat LCD notebooku, nebo velkému stolnímu monitoru.

Tato okamžitá kontrola je u produktové fotografie velmi důležitá. Leckdy se stane, že přehlídnete nějaký důležitý detail a když si ho všimnete až doma, znamená to vrátit se do ateliéru, znovu rozmístit a nastavit světla, naaranžovat scénu a celý proces zopakovat. Když ale pošlete data z fotoaparátu do počítače hned ještě v ateliéru, lze provést kontrolu na místě a ušetříte si tím spoustu času i starostí.


foto: Jan Šerák / Nůž - poslední v sezóně

K přenosu dat z fotoaparátu do počítače se dá využít kabel, nebo bezdrátová síť pokud fotoaparát tuto funkci nabízí. Obvykle je k tomu potřeba nainstalovat příslušnou aplikaci, nebo program. Ty nabízí některé značky zdarma. V krajní nouzi není nic jednodušího, než stáhnout fotky pomocí čtečky, i když tato cesta je při fotografování větších setů poměrné zdlouhavá.

Některé aplikace a programy dokonce umožňují ovládat fotoaparát a kontrolovat živý náhled na monitoru počítače ještě před vyfocením. To je ohromná výhoda, protože vše vidíte pohodlně ve velkém (kompozici, expozici i veškeré detaily).



Fotografování se zábleskovým světlem (Profoto) s náhledem v notebooku

Grafické tablety

Zmáčknutím spoustě ale proces vzniku dobré produktové fotografie zdaleka nekončí. Její poslední fází, která obvykle trvá mnohonásobně déle, je samotný postproces. Ten je u tohoto žánru mnohem zdlouhavější a náročnější než u žánrů jiných. Nestačí totiž udělal klasický setup jako je ořez, jas, kontrast a správné vyvážení barev. U produktové fotografie je často nutné vyretušovat odlesky, odrazy a další nežádoucí prvky, jako například otisky prstů, nečistoty, prachové částice, vlasové škrábance atd. Z tohoto důvodu doporučuji věnovat velkou pečlivost přípravě, protože je jednoduší něco za pár vteřin setřít, vyčistit a vyleštit, než to několik minut složitě retušovat v počítači.

Po této základní retuši často následuje kolorování, pokud se nepovede vyfotit ten správný odstín barvy a dále nejrůznější ořezy a montáže, které jsou spojené s výsledným použitím fotografie. Všechny tyto úkony vám strašně moc usnadní grafický tablet, například od značky Wacom

Vybrat si můžete klasický s neaktivní pracovní plochou, po které se pohybujete pomocí grafického pera. Druhou variantou jsou grafické tablety s displejem s tím, že retuše a úpravy se provádí přímo na něm. Ty jsou ale samozřejmě dražší a využívají je především retušéři a grafická studia, pro které jsou tyto náročnější postupy denním chlebem. Ať už sáhnete po kterékoliv variantě, ušetříte si tím spoustu času. A to v případě produktové fotografie, která patří k předním komerčním žánrům platí dvojnásob.


Grafické tablety pro kreslení i retuše fotografií 

Po přečtení tohoto článku vám možná přijde, že na to, stát se produktovým fotografem budete potřebovat poměrně velkou částku, která pokryje počáteční investici do všeho toho vybavení a příslušenství. Ano, je tomu opravdu tak, na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že jde o komerční žánr a při vytváření nějaké finanční rozvahy musíte spočítat vše tak, aby se vám vstupní náklady zaplatily. Navíc komerční fotografování produktů je jednou z mála disciplín, kterou se dá v tomto oboru dobře uživit. Když to řeknu hodně obecně, tak málokterému fotografovi někdo zaplatí za focení krajinek, ptáčků, berušek a pampelišek.

Z tohoto pohledu je tedy nutné si uvědomit, že fotoaparát a veškerá další zmiňovaná výbava jsou pouze a jen pracovními nástroji, díky kterým můžete svým klientům nabídnout nejen své služby, ale také profesionální výstup na úrovni. Tak jako si kuchař musí pořidit set kvalitních a samozřejmě také poměrně drahých nožů a udržbář bez kufru se značkovým nářadím, tak se produktový fotograf nemůže obejít bez všech těch udělátek, které jsou zmíněny v tomto článku. A pokud s nimi dosáhnete kvalitního a profesionálního výstupu, klient vám za něj rád zaplatí a počáteční investice se brzy vrátí. ;) 


Produktová fotografie poskládaná ze šesti záběru s různým nasvícením
foto: Jiří Šajer / Vzpomínka na letní osvěžení

Články související s fotografováním produktů


 

titulní foto: aplikace Sony Imaging Edge

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.