Magazín

Produktové aktuality

První full-frame fotoaparáty Panasonic! Jaké doopravdy S1 a S1R jsou?

Tom KalousAktualizováno: 28. 5. 2021 v 12:12 • Rubrika: Produktové aktuality

První full-frame fotoaparáty Panasonic! Jaké doopravdy S1 a S1R jsou?

Fotoaparáty bez kompromisů, to je hlavním sloganem nové modelové řady Panasonic S. Zúčastnili jsme představení plnoformátových modelů Panasonic S1 a S1R a tak známe klíčové vlastnosti těchto novinek. Těmi jsou hledáček s vysokým rozlišením a vysokou snímkovou frekvencí, rychlé a přesné automatické ostření na principu měření vzdálenosti a směru pohybu, mód snímání ve vysokém rozlišením 180 megapixelů, podsvícená tlačítka a mnoho dalších vylepšení. Navíc začal Panasonic spoluprácovat s firmami Leica a Sigma.

Obsah

Tisková konference k oznámení full-frame fotoaparátů Panasonic S1S1R proběhla 30. ledna v překrásné Barceloně. Středeční odpoledne bylo volné, a tak jsme ho věnovali krátkému výletu po nejznámějších památkách. Slunný den nás nabil energií, abychom následně mohli vstřebávat všechny informace, které se týkají nových plnoformátových fotoaparátů Panasonic.

Klíčové vlastnosti

  • Rozlišení 47,3 Mpx (S1R) a 24,2 Mpx (S1)
  • Velký hledáček s rozlišením 5,76 milionů bodů
  • Nejrychlejší ostřící systém na světě 0,08 sec
  • High res mód s extrémě vysokým rozlišením až 187 Mpx
  • 5osá stabilizace s účinností 6 EV
  • 4K video 50p, crop 1,1x u S1R a crop 1,5x u S1
  • Super zpomalené Full HD video - až 180 snímků za sekundu
  • Podsvícená tlačítka
  • Duální slot na paměťové karty SD UHS-II a XQ

Přednáška a testování

Krátce po obědě jsme se s celou skupinou z východní evropy přesunuli do konferenčního sálu, kde jsme vyslechli prezentace od vývojáře, produktové manažerky i ambasadora značky Panasonic, který měl možnost s novinkou již týden pracovat. Celá místnost sršela nadšením z toho, co fotoaparáty S1 a S1R dokážou. Po přednáškách nám byla zapůjčena těla i s objektivy. Já konkrétně jsem dostal základní kit a to Panasonic Lumix DC-S1 + 24-105 mm f/4. K dispozici byly samozřejmě také všechny 3 nové objektivy - již zmiňovaný Panasonic Lumix S PRO 24-105mm f/4 MACRO O.I.S., dále pak portrétní Panasonic Lumix S PRO 50mm f/1,4 a také teleobjektiv Panasonic Lumix S PRO 70-200mm f/4 O.I.S. Fotoaparáty používají L bajonet, který se už používá na fotoaparátech Leica a je tudíž možné objektivy Leica nasadit i na systém Panasonic S. Následně jsme se s jedním z ambasadorů vydali do ulic rušné Barcelony. Upozorním, že kusy, které jsme měli možnost testovat byly předprodukční a neměly nainstalovaný finální firmware, se kterým budou prodávány.

První zastávkou této procházky byl bar. Tato potemnělá, červeně nasvícená scéna měla ukázat, jak se novinky chovají v ne úplně příznivých podmínkách. Ostřící systém DFD (Depth from defocus) funguje na bázi výpočtu vzdálenosti a směru pohybu objektu v reálném čase, tudíž je celý proces několikanásobně rychlejší. Tento systém rozpoznává lidská těla, obličeje, ale i oko, konkrétně duhovku, na kterou následně zaostří. Ostřící mechanismus také rozpozná zvířata a nádherně sleduje jejich pohyb.

PŘEDOBJEDNAT Panasonic S1

V baru jsme byli povzbuzeni nejen výbornými dinky, ale také tím, že se nemusíme bát použití vysoké citlivosti ISO. Zvolil jsem tedy čas závěrky 1/100 s, clonu f/4 a ISO 10 000. V tomto případě je 24,2 Mpx u Panasonicu Lumix S1 velkou výhodou, kdy si s redukcí šumu hezky poradí. Zrnitost i při takto vysoké citlivosti ISO není nijak výrazně rušivá a detail na fotografovaném subjektu je zachován v dostatečné míře.


Panasonic S1 + 24 - 105 mm f/4 Macro. Ohnisko 33 mm, čas 1/100 s, clona f/4 a ISO 10 000. Kvalita není finální, jedná se o predpordukční vzorek.

Tady jsem ovšem také občas narazil na menší nedostatek ostřícího systému. Při nastavení kontinuálního ostření AF-C se sledováním a detekcí oka mi fotoaparát oko našel a ostření na něj zamkl. Když jsem zmáčkl spoušť, bylo zaostřeno asi o metr dozadu. Upozorňuji, že světelné podmínky nebyly nejlepší a fotografoval jsem s předprodukčním kusem, takže to dávám za vinu nefinálnímu firmware. Co mě ale opravdu od srdce potěšilo byla podsvícená tlačítka. Primitivní věc, která byla používána už dávno u mobilních telefonů, ale neuvěřitelně pomůže právě v takovýchto místech, kde je nedostatek světla.

PŘEDOBJEDNAT Panasonic S1R

Následně jsme se všichni přemístili do muzea čokolády. Jelikož Panasonic nepředstavil jenom dva fotoaparáty, k tomu ale také celkem 3 objektivy, tak jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít tolik vychvalovanou Panasonic 50 mm f/1,4 S Pro. U tohoto objektivu jsem byl mile překvapen jeho výkonem. Z počátku mě překvapily větší rozměry a hmotnost, které obvykle bývají u tohoto ohniska malé. Později jsem to ale uvítal, protože se mi s ním pracovalo velmi pohodlně a výsledná obrazová kvalita tyto vlastosti vysvětluje. Až na občasné drobné "dýchání", které je ale běžné i u jiných objektivů, fungovalo ostření parádně. Ostrost na plně otevřenou clonu je výborná, a to i v krajích fotografie. Aberace jsem si nevšiml. Co se ostření v protisvětle týče, s tím mají většinou fotoaparáty problém. V tomto případě jsem namířil, ostřící bod se zamkl a výsledek můžete posoudit sami níže :).


Panasonic S1 + 50 mm f/1,4. Ohnisko 50 mm, čas 1/1600 s, clona f/1,4 a ISO 100. Kvalita není finální, jedná se o predpordukční vzorek.

V muzeu čokolády byly nachystán workshop a 4 scény. První bylo místo s modelkou, sloužící pro vyzkoušení již zmiňovaného portrétního objektivu Panasonic 50 mm f/1,4 S Pro a fotoaparátu Panasonic S1R, který má vysoké rozlišení a je určen pro tento druh fotografie. Modelka byla nasvícena dvěma světly tak, že expozice vycházela 1/125 s, clona f/5,6 a ISO 100. Jak můžete vidět na následující fotografii i výřezu 1:1, obrazová kvalita, ostrost a kresba jsou perfektní.

Panasonic S1R + 50 mm f/1,4. Ohnisko 50 mm, čas 1/125 s, clona f/5,6 a ISO 100. Kvalita není finální, jedná se o predpordukční vzorek.

Výřez 1:1. Kvalita není finální, jedná se o predpordukční vzorek.

Další scény byly určeny pro vyzkoušení funkce High-resulution módu, což už známe z předchozích modelů. Funkce využívá stabilizaci snímače a na jedno namáčknutí spouště vyfotí celkem 8 snímků s drobným posunem čipu a následně je spojí v jednu fotografii s extrémně vysokým rozlišením. Tentokrát je to neuvěřitelných 187 megapixelů v případě fotoaparátu Panasonic S1R, který má standardní rozlišení čipu 47,3 Mpx a 96 Mpx u S1 se standardním rozlišením 24,2 Mpx. 187 megapixelů je obrovská fotografie s velikým množstvím detailu. Tyto snímky bohužel zatím nemám k dispozici, jelikož je složenina ve formátu RAW a zatím není k dispozici program, který by uměl fotografii exportovat do JPG.

Dále jsem měl možnost vyzkoušet si také poslední představený objektiv Panasonic Lumix S PRO 70-200mm f/4 O.I.S. Tento teleobjektiv je na svoji velikost a váhu opět perfektní! Opravdu rychlé ostření v kombinaci s obrazovou kvalitou dělá tento teleobjektiv nepostradatelným ve výbavě každého footgrafa, který rád fotí na střední a delší vzdálenost.


Panasonic S1R + 50 mm f/1,4. Ohnisko 50 mm, čas 1/125 s, clona f/1,4 a ISO 100. Kvalita není finální, jedná se o predpordukční vzorek.


Panasonic S1R + 70 - 200 mm f/4. Ohnisko 200 mm, čas 1/100 s, clona f/4,0 a ISO 100. Kvalita není finální, jedná se o predpordukční vzorek.

Závěr

Z prvu bych chtěl poděkovat celému českému týmu Panasonic, že jsem se díky nim mohl zúčastnit tak významné akce. Dále pak patří velké díky generálnímu manažerovi Toshiyuki Tsumurovi, který mi zodpověděl všechny všetečné otázky do videa.

Společnost Panasonic přistoupila na plnoformátovou hru konkurenčních firem opravdu ve velkém stylu. Představila velice výkoné produkty, které opět zamíchají kartami. Z nově vyvinutého systému Panasonic S mám dobrý pocit a musím uznat, že si na obrazové kvalitě dali japonští inženýři velmi záležet. Líbí se mi vysoce inteligentní ostřící systém, který rozpozná nejen lidské oko, ale také zvířata. Z podsvícených tlačítek jsem měl velikou radost, jen příště by už mohly být podsvícené všechny a ne jen část z nich. U fotoaparátu Panasonic S1 mě lehce zklamal crop faktor u 4K videa. V dnešní době, kdy každý prahne právě po kvalitě 4K je toto nemilé. Zvlášť, když ještě nebyl vyroben žádný širokoúhlý objektiv, který by tuto ztrátu mohl "vykompenzovat". Na druhou stranu si zaslouží velké uznání za nahrávání 4K 25p 10 bit 4:2:2 interně a také za něco jako RAW formát nahrávání, takzvaný V-log profil, kdy fotoaparát zaznamená největší množství informací v obraze.

V koalici s firmami Leica a Sigma je momentálně k dispozici 11 objektivů s bajonetem L-mount. V tomto roce ještě přijdou na trh objektivy Panasonic se světelností f/2.8, takže je určitě na co se těšit.

Podrobné specifikace

  Panasonic S1 Panasonic S1R
Rozlišení 24,2 Mpx 47,3 Mpx
Rozash citlivosti ISO 100 - 51 200 ISO 100 - 25 600
Rychlost sériového snímání 9 sn./s 12 sn./s
Video 4K 50 sn./sec.(1,5x crop), FullHD až 180 sn./sec. 4K 50 sn./sec.(1,09x crop), FullHD až 180 sn./sec.
Datový tok videa 4:2:2 10bit interně 4:2:0 8bit
Rozlišení hledáčku 5,67 milionu bodů 5,67 milionu bodů
Synchronizační čas blesku 1/320 sec 1/320 sec
Rozměry 148,9 x 110 x 96,7 148,9 x 110 x 96,7
Váha 898 g 898 g

Sdílet na


Komentáře k článku

TK

Reaguje na (2) | Dobrý den, s obrazovými body máte pravdu, v úvodu článku jsem to napsal správně, v tabulce se objevil šotek, ale již jsem to opravil. Co se snímkování týče, možnost natáčet v 60p nebo 30p samozřejmě zamčená není a lze ji tedy použít. 


Ohledně 4K/60p, tak dosud neexistoval žádný full-frame bezzrcadlový fotoaparát, který by tuto funkci měl. 


S 50mm objektivem máte pravdu, ovšem pokud budete volit systém Canon R, tak musíte porovnávat také vlastnosti těla a nejenom objektivu, zde Panasonic vyhrává na plné čáře.


A objektivy Sigma jsou v plánu a brzy se jich dočkáme.


Děkujeme za zpětnou vazbu.

4

Prodejce Megapixel.cz, Tomáš Kalous, 1. 2. 2019 |Reagovat

TK

Reaguje na (1) | Dobrý den, děkuji za upozornění, už jsme to opravili. Text byl špatně formulován.

3

Prodejce Megapixel.cz, Tomáš Kalous, 1. 2. 2019 |Reagovat

JT

Já tam teda vidím hodně kompromisů, ale hlavní otázku mám, jde tam nastavit 60p a 30p nebo je to mají pro evropské modely uzamčené na mnohem pomalejší 50/25? Snad už odzvonilo dobám region locků. V textu máte ještě chybu, hledáček má jen 1,92 milionu pixelů, 5,76 je obrazových bodů/subpixelů, ale každý displej potřebuje tři RGB body na vytvoření jednoho plnohodnotného pixelu. Velké číslo je jen marketingový tahák.

A teď ty kompromisy:
1) 4K/60p crop na APS-C, to je velké zklamání. Když už chci full frame tak nechci ztrácet 1EV a nechci udržovat dvě sady objektivů, jeden na focení a jeden na točení videa. Velké mínus.
2) 4:2:2 10bit i V-log potřebuje softwarové odemčení za příplatek, jinak tam bude 4:2:0 8 bit a ještě s víc jak polovičním datovým tokem oproti GH5.
3) Sekvenční snímání při zachování ostření je jen nějakých 6 fps, což je celkem daleko za konkurencí. Při 4K/6K Photo režimu předpokládám že to neostří vůbec.
4) Sloty na dva různé formáty karet jsou neuvěřitelný kočkopes. Asi bude minimum lidí co si bude chtít kupovat dvě řady karet a přitom dnes stačí SD UHS-II na skoro všechno, i 400Mbps v GH5.
5) Objektivy jsou buď velké a těžké (50mm) nebo pomalé zoomy f/4, cena taky není lidová (Canon RF 50mm f/1.2 je menší, světelnější, za stejnou cenu a podobnou váhu).

Chtělo by to spíš prodávat v setu se Sigmou 50mm f/1.4, ta ale ještě nemá ani ohlášenou dostupnost.

2

Jan Tichavský, 1. 2. 2019 |Reagovat

Jan Písařík

Článek super, jenom bych chtěl podotknout že V-log rozhodně není RAW formát videa.

1

Jan Písařík, 1. 2. 2019 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.