Jak fotit reportáž

Jak fotit reportáž

Luděk Bouška • 12. 02. 2013

Obsah

Reportážní fotografie patří k náročnějším fotografickým disciplínám. Vyžaduje totiž postřeh, protože se fotografovaná událost už pravděpodobně nebude opakovat. Jestliže chcete zachytit nějaký příběh – o to jde při focení reportáže asi nejvíc – musíte také dokonale zvládat svou techniku a být neustále připraven zachytit to nejdůležitější, co se kolem vás právě děje. Ať už se jedná o sérii fotek, nebo jen jediný snímek, vždy by mělo být jasné sdělení, které chceme prostřednictvím fotografie předat .


Jan Zavadil / Dětičky

Volba stanoviště

Jako u ostatních fotografických disciplín je i u reportáže dobré vědět, do čeho jdete. Když se s místem konání akce seznámíte předem, můžete si udělat jasnou představu o tom, odkud pořídíte ty nejlepší záběry, ale také si už předem můžete vyfotit pár zkušebních snímků kvůli vhodnému nastavení expozice.

Je tedy vždy ku prospěchu věci přijít na místo konání akce klidně o pár hodin dřív a v klidu si vybrat místa, odkud bude dobré fotografovat.

Bob Gajdoš / Boj o první místo

Technika

I když technika není to nejdůležitější, je evidentní, že při focení reportáže využijeme především rychlost a pohotovost digitálních zrcadlovek nebo kompaktů s výměnnými objektivy, stejně jako možnost zvolit ten nejvhodnější objektiv.


Boris Moskovský / bez názvu

Právě vhodný objektiv dokáže nejlepším způsobem zprostředkovat dojem a atmosféru fotografované akce.  Hodně využijete především širokoúhlé objektivy, které jsou schopny zdůraznit hlavní objekt, ale také zachytit okolí. Na záběry z větší vzdálenosti pak samozřejmě využijete i teleobjektiv. Objektivy by měly mít co možná nejlepší světelnost, protože ne vždy je dost světla a zpravidla je důležité především použití relativně krátkého expozičního času kvůli zachycení pohybu.

Velmi často se může hodit i použití externího blesku, ale to rozhodně není podmínkou.



Jiří Píša / 110 let Harley Davidson

Expozice     

Clona a hloubka ostrosti

Clona a hloubka ostrosti spolu úzce souvisí, čím menší nastavíte clonové číslo, tím menší bude hloubka ostrosti a tím rozmazanější tedy bude pozadí. Tohoto efektu se u reportážní fotografie může využívat poměrně často, ale většinou využíváme spíše větší hloubky ostrosti širokoúhlých objektivů.

Míru rozostření pozadí totiž do největší míry ovlivní  ohnisková vzdálenost zvoleného objektivu. Nejvíce rozostřené pozadí poskytují teleobjektivy, zatímco u širokoúhlých objektivů je hloubka ostrosti přirozeně velká, takže pozadí je zobrazeno také ostře (především při nastavení vyššího clonového čísla).


Martin Lukeš / nahá(k)

Jak při špatném světle – ISO a jeho význam

Při focení reportáže zpravidla potřebujeme používat poměrně krátké expoziční časy kvůli ostrému zachycení pohybu. Toho ovšem můžeme využít především při dobrém světle. Jestliže je světla málo, musíme v první řadě nastavit menší clonové číslo, aby objektivem procházelo co možná nejvíce světla. Pokud to ale nestačí pro nastavení požadovaného času, nezbývá nic jiného, než zvýšit citlivost ISO. To nám sice umožní nastavit krátký čas, ale zároveň se díky zvýšené citlivosti ve snímcích objeví šum. U reportážních snímků to ale nebývá nijak velký problém, protože důraz je kladen především na zachycení toho pravého okamžiku a tedy použití krátkého expozičního času.


Martin Lukeš / Hells Angel


Expoziční režimy

Možností máme několik: priorita čas (režimy S, Tv), priorita clony (režimy A, Av) a plný manuál (M). Ideální je plně manuální nastavení expozice. To ovšem vyžaduje neměnné světelné podmínky a také trochu zkušeností. Pak máme nad snímky naprosto plnou kontrolu.

V případě, že fotíme v často se měnících světelných podmínkách, můžeme využít poloautomatických režimů priority clony a času. Velmi pohodlně můžeme využít režim priority clony, protože nám umožní kontrolovat hloubku ostrosti a při tom využívat krátkých časů. Logika je velmi jednoduchá: Abychom mohli použít kratší čas, musíme na to mít dost světla. Pokud chceme na snímač dostat maximum světla které máme k dispozici, musíme otevřít clonu, tedy nastavit menší clonové číslo. Pokud to v režimu priority clony uděláme, automatika fotoaparátu nám sama automaticky nastaví nejkratší čas, který je v daných světelných podmínkách použitelný. No a pokud je to stále málo, stačí už jen zvýšit citlivost ISO na takovou hodnotu, při které automatika přístroje nastaví tak krátký čas, jaký potřebujeme.

Josef Petrica/ Spartakiáda 1985

Zaostřování

Volba ostřícího bodu

I když všechny zrcadlovky (samozřejmě i ostatní přístroje) nabízejí tzv. automatickou volbu ostřícího bodu, v naprosté většině případů to není vhodný režim pro fotografování reportáže. Většinou potřebujeme zaostřit na konkrétní místo a to můžeme udělat pouze tehdy, když vybereme pouze jeden ostřící bod, kterým na objekt našeho zájmu zamíříme. Autofokus tak zaostří přesně na to místo, na které míříme.


Soňa Šimánková / Ledové ostří

Režimy ostření

Na výběr máme většinou ze dvou základních režimů zaostřování: ostření na statický objekt (ONE SHOT, AF-S, SAF) a ostření na pohybující se objekt  - průběžné zaostřování (Ai SERVO, AF-C, CAF).  Pokud se fotografovaný objekt pohybuje směrem k nám a nebo od nás, je vhodné nastavit průběžné zaostřování. Při namáčknuté spoušti je autofokus stále aktivní a průběžně zaostřuje na místo, kam míříme ostřícím bodem a to i tehdy, když je daný objekt v pohybu.

 

Matěj Matyáš / Sláva vítězům...

Sériové snímání

Kdy použít jednosnímkové snímání a kdy sériové, to záleží na tom, jak dokážeme odhadnout klíčový okamžik.  To není u reportáže většinou nijak těžké, ale pokud máme dost velkou kartu, klidně používejte i sériové snímání. Pak se vyplatí nafotit sérii fotek a z nich posléze vybrat tu nejlepší.


Martin Lukeš / noční směna

Nahoru

Galerie

  • Potápění v Marsa Alam
  • Cestou do práce
  • Sorry jako ..
  • ŠEDIVÁČKŮV LONG 2017
  • chlumčanská kaplička
  • Dnem i nocí
  • Reportáž
  • Reportáž
  • Bikeři z minulého století

Další žánry

  • Jak fotit svatby Jak fotit svatby

    Luděk BouškaAktualizováno: 10. 2. 2013 v 17:36

    Mnohými trochu odsuzovanou fotografickou disciplínou bývá fotografování svateb. Ovšem pravdou zůstává, že fotografování svateb patří k nejkomplexnějším typům focení. Dobrý svatební fotograf totiž musí umět fotit jednak reportáž, ale také portréty a figurální fotografii, krajinu a také makro.U fotografování svateb je pro fotografa ale ještě jedna věc, kterou musí mít neustále na paměti: nesmí udělat chybu.

  • Jak fotit street foto Jak fotit street foto

    Martin LukešAktualizováno: 10. 2. 2013 v 18:19

    Tento žánr si v posledních letech získal ohromnou popularitu. Každou vteřinu se na ulicích po celém světě odehrávají miliardy příběhů, z nichž každý z může být odvyprávěn jedinou fotografií. Hlavní předpoklad je, že fotograf zmáčkne spoušť ve správný okamžik a rozehraje tak hru s fantazií diváka. Fotografie jako taková má v tomto směru jednu ohromnou výhodu. Hovoří k divákovi jazykem univerzálním a fotograf tak může odvyprávět svůj příběh lidem na celém světě, bez ohledu na jazykovou bariéru.

  • Jak fotit reklamu Jak fotit reklamu

    Martin LukešAktualizováno: 10. 2. 2013 v 22:54

    Za několik posledních desítek let se stala reklamní fotografie doslova fenoménem. Troufám si dokonce říci, že je to v současné době asi nejrozšířenější a zároveň nejlépe placený fotografický žánr vůbec. Reklamní fotografie na nás shlíží ze stránek novin a časopisů, z bilboardů a reklamních poutačů, vyskakuje na nás z všudypřítomného internetu a obklopuje nás v každodenním životě doslova na každém kroku. Princip reklamní fotografie spočívá v tom propagovat nějaký výrobek, službu nebo značku, oslovit potencionálního zákazníka, zarýt se mu do podvědomí a v neposlední řadě samozřejmě zvýšit prodej daného produktu a tím i zisk výrobce, nebo poskytovatele služeb. Za reklamní kampaně vydávají společnosti ročně miliony, možná dokonce miliardy korun a reklamní fotografie je jejich neodmyslitelnou součástí.

Zobrazeny komentáře (3 - 1)

  • 3

    Avatar

    Dobry den Sylvia, pri Vasich financnych moznostiach 4500-6000 by som zvazoval siahnut po filmovej zrkadlovke. Jedno pripadnou alternativnou volbou by pre Vas mohol byt fotoaparat Nikon V1 s objektivom 10mm f2.8 co je najbeznejsie reportazne ohnicko 28mm v prepocte na kinofilm. Cena 5990,- CZK. Za dany penia velmi prijatelna obrazova kvalita a prakicky mate za cenu objektivu cely aparat. Napriek tomu, ze fotim profesionalne na najvyssiu radu od Nikonu a Leicu, ma Nikon V1 milo prekvapil aj napriek svojim niektorym neergonomickym drobnym detailom, na ktore je potrebne si zvyknut, resp. pamatat. Velmi prijemna je okrem rychlosti, svetelnosti a pri danej kategorii prijatelnej kvalite v zlych svetelnych podmienkach, aj velmi prekvapiva vydrz baterie. Okrem toho je to aparat, ktory mozete mat v podstate stale pri sebe a zaroven ma hladacik, co uz je dnes casto vynimkou a ovladanie mozne aj ako zrkadlovka. Urcite odporucam si ist vyskusat osobne ako Vam sadne do ruky. S pozdravom, Peter Reichel

    Peter Reichel, 03.01.2014 | Reagovat

  • 2

    Lukeš

    Reaguje na (1) | Dobrý den, určitě bych doporučil přístroj s možností manuálního ovládání. Ideální je zrcadlovka, nebo kompakt s výmenným objektivem. Ty jsou ale podstatně dražší. Pokud se tedy budeme bavit o přístrojích s pevným objektivem je dobré vědět na jakou vzdálenost zhruba budete fotografovart. Na kratší vzdálenosti stačí kapesní kompakt například http://www.megapixel.cz/olympus-xz-1 Kdybyste ale chtěla fotografovat na větší vzdálenost, pak budete potřebovat ultrazoom. Mohu doporučit například http://www.megapixel.cz/canon-powershot-sx500-is-cerny-16gb-karta-pouzdro-adria-90-colt-cistici-uterka

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 18.10.2013 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Jaký doporučujete fotoaparát (a proč) na fotgrafování reportážní fotografie? Cenové rozpětí cca 4500-6000,-. Předem děkuji za Váš čas a ochotu

    Sylvia, 19.06.2013 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Doporučené články

Fotoaparáty vhodné pro žánr reportáž

Kurzy a workshopy

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím