Volba stanoviště
Jako u ostatních fotografických disciplín je i u reportáže dobré vědět, do čeho jdete. Když se s místem konání akce seznámíte předem, můžete si udělat jasnou představu o tom, odkud pořídíte ty nejlepší záběry, ale také si už předem můžete vyfotit pár zkušebních snímků kvůli vhodnému nastavení expozice.
Je tedy vždy ku prospěchu věci přijít na místo konání akce klidně o pár hodin dřív a v klidu si vybrat místa, odkud bude dobré fotografovat.
Bob Gajdoš / Boj o první místo
Technika
I když technika není to nejdůležitější, je evidentní, že při focení reportáže využijeme především rychlost a pohotovost digitálních zrcadlovek nebo kompaktů s výměnnými objektivy, stejně jako možnost zvolit ten nejvhodnější objektiv.
Boris Moskovský / bez názvu
Právě vhodný objektiv dokáže nejlepším způsobem zprostředkovat dojem a atmosféru fotografované akce. Hodně využijete především širokoúhlé objektivy, které jsou schopny zdůraznit hlavní objekt, ale také zachytit okolí. Na záběry z větší vzdálenosti pak samozřejmě využijete i teleobjektiv. Objektivy by měly mít co možná nejlepší světelnost, protože ne vždy je dost světla a zpravidla je důležité především použití relativně krátkého expozičního času kvůli zachycení pohybu.
Velmi často se může hodit i použití externího blesku, ale to rozhodně není podmínkou.
Jiří Píša / 110 let Harley Davidson
Expozice
Clona a hloubka ostrosti
Clona a hloubka ostrosti spolu úzce souvisí, čím menší nastavíte clonové číslo, tím menší bude hloubka ostrosti a tím rozmazanější tedy bude pozadí. Tohoto efektu se u reportážní fotografie může využívat poměrně často, ale většinou využíváme spíše větší hloubky ostrosti širokoúhlých objektivů.
Míru rozostření pozadí totiž do největší míry ovlivní ohnisková vzdálenost zvoleného objektivu. Nejvíce rozostřené pozadí poskytují teleobjektivy, zatímco u širokoúhlých objektivů je hloubka ostrosti přirozeně velká, takže pozadí je zobrazeno také ostře (především při nastavení vyššího clonového čísla).
Martin Lukeš / nahá(k)
Jak při špatném světle – ISO a jeho význam
Při focení reportáže zpravidla potřebujeme používat poměrně krátké expoziční časy kvůli ostrému zachycení pohybu. Toho ovšem můžeme využít především při dobrém světle. Jestliže je světla málo, musíme v první řadě nastavit menší clonové číslo, aby objektivem procházelo co možná nejvíce světla. Pokud to ale nestačí pro nastavení požadovaného času, nezbývá nic jiného, než zvýšit citlivost ISO. To nám sice umožní nastavit krátký čas, ale zároveň se díky zvýšené citlivosti ve snímcích objeví šum. U reportážních snímků to ale nebývá nijak velký problém, protože důraz je kladen především na zachycení toho pravého okamžiku a tedy použití krátkého expozičního času.
Martin Lukeš / Hells Angel
Expoziční režimy
Možností máme několik: priorita čas (režimy S, Tv), priorita clony (režimy A, Av) a plný manuál (M). Ideální je plně manuální nastavení expozice. To ovšem vyžaduje neměnné světelné podmínky a také trochu zkušeností. Pak máme nad snímky naprosto plnou kontrolu.
V případě, že fotíme v často se měnících světelných podmínkách, můžeme využít poloautomatických režimů priority clony a času. Velmi pohodlně můžeme využít režim priority clony, protože nám umožní kontrolovat hloubku ostrosti a při tom využívat krátkých časů. Logika je velmi jednoduchá: Abychom mohli použít kratší čas, musíme na to mít dost světla. Pokud chceme na snímač dostat maximum světla které máme k dispozici, musíme otevřít clonu, tedy nastavit menší clonové číslo. Pokud to v režimu priority clony uděláme, automatika fotoaparátu nám sama automaticky nastaví nejkratší čas, který je v daných světelných podmínkách použitelný. No a pokud je to stále málo, stačí už jen zvýšit citlivost ISO na takovou hodnotu, při které automatika přístroje nastaví tak krátký čas, jaký potřebujeme.
Josef Petrica/ Spartakiáda 1985
Zaostřování
Volba ostřícího bodu
I když všechny zrcadlovky (samozřejmě i ostatní přístroje) nabízejí tzv. automatickou volbu ostřícího bodu, v naprosté většině případů to není vhodný režim pro fotografování reportáže. Většinou potřebujeme zaostřit na konkrétní místo a to můžeme udělat pouze tehdy, když vybereme pouze jeden ostřící bod, kterým na objekt našeho zájmu zamíříme. Autofokus tak zaostří přesně na to místo, na které míříme.
Soňa Šimánková / Ledové ostří
Režimy ostření
Na výběr máme většinou ze dvou základních režimů zaostřování: ostření na statický objekt (ONE SHOT, AF-S, SAF) a ostření na pohybující se objekt - průběžné zaostřování (Ai SERVO, AF-C, CAF). Pokud se fotografovaný objekt pohybuje směrem k nám a nebo od nás, je vhodné nastavit průběžné zaostřování. Při namáčknuté spoušti je autofokus stále aktivní a průběžně zaostřuje na místo, kam míříme ostřícím bodem a to i tehdy, když je daný objekt v pohybu.
Matěj Matyáš / Sláva vítězům...
Sériové snímání
Kdy použít jednosnímkové snímání a kdy sériové, to záleží na tom, jak dokážeme odhadnout klíčový okamžik. To není u reportáže většinou nijak těžké, ale pokud máme dost velkou kartu, klidně používejte i sériové snímání. Pak se vyplatí nafotit sérii fotek a z nich posléze vybrat tu nejlepší.
Martin Lukeš / noční směna
3
Dobry den Sylvia, pri Vasich financnych moznostiach 4500-6000 by som zvazoval siahnut po filmovej zrkadlovke. Jedno pripadnou alternativnou volbou by pre Vas mohol byt fotoaparat Nikon V1 s objektivom 10mm f2.8 co je najbeznejsie reportazne ohnicko 28mm v prepocte na kinofilm. Cena 5990,- CZK. Za dany penia velmi prijatelna obrazova kvalita a prakicky mate za cenu objektivu cely aparat. Napriek tomu, ze fotim profesionalne na najvyssiu radu od Nikonu a Leicu, ma Nikon V1 milo prekvapil aj napriek svojim niektorym neergonomickym drobnym detailom, na ktore je potrebne si zvyknut, resp. pamatat. Velmi prijemna je okrem rychlosti, svetelnosti a pri danej kategorii prijatelnej kvalite v zlych svetelnych podmienkach, aj velmi prekvapiva vydrz baterie. Okrem toho je to aparat, ktory mozete mat v podstate stale pri sebe a zaroven ma hladacik, co uz je dnes casto vynimkou a ovladanie mozne aj ako zrkadlovka. Urcite odporucam si ist vyskusat osobne ako Vam sadne do ruky. S pozdravom, Peter Reichel
Peter Reichel, 03.01.2014 | Reagovat
2
Reaguje na (1) | Dobrý den, určitě bych doporučil přístroj s možností manuálního ovládání. Ideální je zrcadlovka, nebo kompakt s výmenným objektivem. Ty jsou ale podstatně dražší. Pokud se tedy budeme bavit o přístrojích s pevným objektivem je dobré vědět na jakou vzdálenost zhruba budete fotografovart. Na kratší vzdálenosti stačí kapesní kompakt například http://www.megapixel.cz/olympus-xz-1 Kdybyste ale chtěla fotografovat na větší vzdálenost, pak budete potřebovat ultrazoom. Mohu doporučit například http://www.megapixel.cz/canon-powershot-sx500-is-cerny-16gb-karta-pouzdro-adria-90-colt-cistici-uterka
Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 18.10.2013 | Reagovat
1
Jaký doporučujete fotoaparát (a proč) na fotgrafování reportážní fotografie? Cenové rozpětí cca 4500-6000,-. Předem děkuji za Váš čas a ochotu
Sylvia, 19.06.2013 | Reagovat