Rozhovor s ambasadorem Megapixelu, fotografem, publicistou, cestovatelem a lektorem Honzou Březinou Rozhovory

Rozhovor s ambasadorem Megapixelu, fotografem, publicistou, cestovatelem a lektorem Honzou Březinou

Martin LukešAktualizováno: 23. 8. 2019 v 15:25 • Rubrika: Rozhovory

Jméno Honzy Březiny je známé nejen mezi cestovateli a digitálními fotografy, ale také mezi fanoušky značky Apple. Spolupracujeme s ním na několika fotoexpedicích a mimo to jsme si ho vybrali za ambasadora Megapixelu. Najít chvilku, kdy není na expedici, netočí videoblog, anebo někde nelítá po světě, nebylo vůbec jednoduché, ale přesto se nám konečně podařilo najít v jeho nabitém programu mezeru a vyzpovídat ho pro náš Magazín.

Spolu se známe už více než deset let, takže o Tobě vím, že jsi publicista, zakladatel jedné z prvních komerčních fotografických škol, dodnes se věnuješ cestování a fotoexpedicím, máš svůj blog a točíš podcasty, kde se věnuješ značce Apple, působíš jak v Čechách, tak ve Spojených státech, jsi autorem aplikace, která je jakýmsi průvodcem pro fotografy/cestovatele... Je toho opravdu hodně. Mohl by ses ale Ty sám v kostce představit našim čtenářům, kteří Tvou osobu neznají?

Je pravdou, že fotografii, cestování a Apple technologiím se věnuji vlastně už od studia vysoké školy a aby mě to pořád bavilo, tak těch aktivit je poměrně hodně. Na druhou stranu se vlastně pořád věnuji těm samým tématům, jen v různých podobách, protože to co dělám je zároveň pro mě i koníčkem. Takže jsme spojili cestování a fotografování do podoby fotoexpedic a díky tomu jsem už procestoval 117 zemí světa a expedic se zúčastnilo přes 500 fotografů. Když jsem v ČR, tak nejvíc času věnuji kurzům zaměřeným opět na fotografii a dále na Apple produkty, které jsou pro mě také srdcovou záležitostí. Stal jsem se postupně Applem certifikovaným trenérem, podílím se na vzniku Apple magazínu iPure, snažím se natáčet výuková videa, psát články a jsem spoluautorem několika knih. 
 

foto: Jan Březina
 
Jako protiváhu technickým tématům, publikování a vedení kurzů mám pak samotné fotografování. Komerčně se věnuji hlavně svatební a portrétní fotografii, což mi neuvěřitelným způsobem vrací energii a dobíjí mě. Práce s lidmi a emocemi je pro mě vždy novou inspirací. A pak je tady řada menších projektů, které tyto hlavní aktivity doplňují.


foto: Jan Březina

Vzpomeneš si na to, jak ses vůbec dostal k digitální fotografii a co pro Tebe znamenalo objevení tohoto fenoménu?
 

To je poměrně jednoduché. Když jsem studoval informatiku na MFF UK, tak jsem se připletl k projektu, ve kterém se programoval grafický editor. Bylo potřeba připravovat data, na kterých by se jeho funkce testovaly a prezentovaly, což byl můj úkol. No a protože v té době se v ČR objevil první komerčně dostupný digitální fotoaparát, tak jsem si ho půjčil, a tak to celé začalo. Řadu let jsem fotografii bral více jako technickou záležitost a vlastně jsem nikdy nefotil jinak než digitálně. Až v průběhu času jsem se začal víc věnovat obsahové stránce, práci s prostorem, figurou a světlem, takže nebýt digitální fotografie, tak bych pravděpodobně nikdy fotit ani nezačal.


foto: Jan Březina

Zhruba pred 17 lety vyšly publikace "Zpracování digitální fotografie" a "Vybíráme digitální fotoaparát", jejichž jsi spoluautorem. Listování v nich by zřejmě vyvolalo úsměv nejednoho čtenáře, vzhledem k technologiím a parametrům, o kterých se tam psalo v souvislosti s digitální fotografií. Tehdy to ale bylo něco převratného, protože vše bylo v plenkách. Věděl si už tehdy, že se z digitální fotografie stane absolutní fenomén, který ovlivní vnímání a zpracování obrazu na celé planetě?

Myslím, že v té době to ještě nevěděl nikdo a doufali v to jen největší snílci. Myslím, že už tenkrát jsme věděli, že digitální fotografie změní možnosti fotografů, byť tehdejší digitály byly z dnešního pohledu směšné. Profesionálové se jim smáli, pro běžnou populaci byly nedostupně drahé a vlastně se tenkrát obecně méně fotilo. To, kde je fotografie dnes je pro mě stále fascinující.
 

foto: Jan Březina


Co Tě na tomto médiu tak fascinovalo, že ses rozhodl založit institut, který se věnoval vzdělávání právě v oblasti digitální fotografie?

To bylo v okamžiku, kdy začal ten největší boom přechodu od filmové k digitální fotografii a bylo strašně málo informací a zkušeností s digitální fotografií. Já byl jen jedním z mnoha lidí, kteří se na vzniku institutu podíleli a pro mě v té době bylo nejzajímavější zejména zpracování digitálních fotografií, které bylo nesrovnatelně jednodušší než práce v temné komoře. Osobně si myslím, že právě jednoduchost a dostupnost jsou největší přínosy digitálu.


foto: Jan Březina


Čemu se věnuješ v současnosti a co je Tvou hlavní prací?

Jak již bylo řečeno, těch aktivit je opravdu hodně. Z úplně nejaktuálnějších projektů právě dokončuji knihu o Apple fotkách, připravuji několik nových fotoexpedic, výstavu fotografií a s kolegy se snažíme pracovat na novém projektu vzdělávání přes internet. Fotograficky mě teď asi nejvíc fascinují dlouhé expozice a hledám u nich limity techniky i své.


foto: Jan Březina

Pro Megapixel pořádáš také několik fotoexpedic. Mohl bys popsat případným zájemcům, kam by s Tebou v nejbližší době mohli vyrazit, jak takové expedice probíhají a co je tam všechno čeká?

Letos mám za sebou již 8 cest a do konce roku se chystáme ještě do Kalifornie, Namíbie, na Nový Zéland a fotografovat polární záři na zimní Island. Fotoexpedice v našem podání je skvěle připravená cesta s programem speciálně navrženým pro fotografy a možností individuálně se vzdělávat. Máme cestovní kancelář, takže cesty jsou nejen profesionálně organizovány, ale mají i všechna pojištění a zákonné náležitosti. Pro účastníky zajišťujeme komplexní servis. Letenkami a ubytováním počínaje, přes vstupy a unikátní příležitosti fotografovat až po samotný fotografický workshop. Díky tomu jsme měli možnost fotografovat na místech, kam se běžní turisté nemohou dostat, anebo třeba neopakovatelné události, jako byl start raketoplánu.


foto: Jan Březina

Když se bavíme o cestování, zaznamenal jsem před časem kampaň na Tvou mobilní aplikaci do chytrých telefonů a aplikací. Jak se tato aplikace jmenuje a mohl bys jí trochu představit?

Aplikace se jmenuje Fripito a je vlastně takovým tržištěm, které propojuje lokální fotografy s cestovateli. Aplikaci si můžete stáhnout bezplatně do telefonu s operačním systémem iOS nebo Android a najdete v ní průvodce pro 60 zemí světa a v nich několik tisíc unikátních fotografických destinací. Pokud do některé z nich vyrazíte, můžete si koupit průvodce napsaného speciálně pro fotografy a podpořit tak lokálního autora, který dostává podíl ze získaných peněz. Jsem opravdu rád, že ve Fripitu máme řadu skvělých fotografů a že máme nejvíc průvodců pro Českou republiku. Na druhou stranu je nutné přiznat, že cestu ke globálnímu trhu jsme zatím moc nenašli. Ale s tím se dnes myslím potýká většina startupů. Přesto Fripito je velice cenná zkušenost.


foto: Jan Březina

Sám jsi toho nacestoval opravdu hodně. Je nějaká destinace, která je pro Tebe z pohledu fotografa jedinečná a kam se vždycky rád vracíš?|
 
Takových míst mám opravdu hodně. Určitě je to západní pobřeží Severní Ameriky - Kalifornie, Oregon, Washington, Britská Kolumbie a Aljaška. V Jižní Americe to pro mě je jednoznačně Patagonie, která je jedním z nejméně civilizačně zasažených koutů světa co znám. V Africe je to právě Namibie a v Evropě Island. A můj TOP výběr ještě doplňují Japonsko, Austrálie a Nový Zéland. 


foto: Jan Březina

A naopak - existuje nějaké místo, kam ses ještě nestihl podívat a moc bys chtěl?
 
Cestování mám v krvi, takže pokud bude příležitost, rád bych navštívil i těch zbývajících cca 200 zemí, kde jsem ještě nebyl :) 


foto: Jan Březina

Velká část Tvé činnosti se točí kolem výrobků se značkou nakousnutého jablíčka. Proč právě Apple, v čem je pro Tebe tato značka tak převratná?
 
Co mi učarovalo je určitě jednoduchost, funkčnost a minimalismus, ke kterému směřuji i ve fotografii. Jednotlivé Apple produkty jsou dobré, ale pokud jich zapojíte víc dohromady, tak teprve vynikne celý koncept. Já například dnes v terénu fotografie zpracovávám na iPadu Pro. Díky Creative Cloudu se mi synchronizují do Macbooku Pro, kde jsem schopen přesněji pracovat s barvami, bezpečně zálohovat a snáze provádět hromadné úpravy. A zároveň se synchronizují i do iPhonu, ze kterého spravuji sociální sítě.


foto: Jan Březina

Jak se díváš na současný trend, kdy digitální zrcadlovky, které byly ještě před pár lety absolutním fenoménem, z trhu pomalu ale jistě vytlačují moderní bezzrcadlovky?

Myslím, že je to nevyhnutelný trend nahrazování mechanických řešení těmi elektronickými. Mě osobně to trochu mrzí, jsem stará škola, ale bezzrcadlovky májí řadu výhod a výrobcům se postupně daří odstraňovat nevýhody.


foto: Jan Březina

Otázka, kterou si samozřejmě neodpustím - jakou techniku v současnosti používáš Ty?
 
Aktuálně používám fotoaparáty a objektivy Canon, které mám doplněné objektivy Sigma do studia a Tamron na cesty. Mám jak full-frame DSLR, tak i APS-C verzi, která je pro mě praktičtější na cesty. Není tajemstvím, že už nějakou dobu vybírám mezi bezzrcadlovkami, takže pravděpodobně ještě letos část nebo všechnu techniku obměním.


foto: Jan Březina

Jak vnímáš trend, že mnoho současných fotografů více řeší to, jakou značku používají a jaký objektiv si pořídí, aniž by je zajímaly elementární prvky fotografie, kterými jsou světlo, kompozice, skladba barev a obrazu, výrazové prostředky atd.?
 
Je to podobné jako v jiných oblastech. Nedostatek znalostí, umu či vkusu se snažíme nahradit nebo možná maskovat za renomé značek, trendy společenské idoly. Těžko se mi to hodnotí, protože já osobně prožívám přesně opačný proces. Dřív jsem hodně řešil technické aspekty a snažil se mít vždy to nejlepší dostupné vybavení. Čím jsem starší, tím víc se soustředím na obsahovou stránku věci a technické aspekty jsou pro mě méně klíčové. A značka? Ta je pro mě na posledním místě, byť mi to možná řada lidí nevěří, když vidí všechnu Apple techniku co mám.
 

foto: Jan Březina


S Ondřejem Neffem, se kterým jsi v minulosti velmi blízce spolupracoval, jsme si před časem povídali o tom, jaký asi bude vývoj digitální fotografie a kam bude tento fenomén směřovat. Máš Ty sám nějakou představu o tom, co nás fotografy za našeho života ještě čeká?

Nedovolím si odhadnout, co bude za 5 let, natož později. Technologický pokrok se neuvěřitelně zrychlil. Před 5 lety by fotomobil nikdo nebral vážně a podívejte se, kde jsme nyní. Srovnejme si rozlišení a dynamiku fotografií dnes a před 10 lety nebo ostrost objektivů. Na druhou stranu věřím, že kompoziční pravidla, obecná estetika, vnímání světla a nebo třeba skladba obrazu mají své kořeny někde v antice a věřím, že nám vydrží i nadále.


foto: Jan Březina

Připravuješ nějaký nový osobní projekt, nebo jsi tak vytížený svou prací, že na nové věci nezbývá čas?

Zítra odlétám fotografovat majáky na východním pobřeží USA, a to hlavně dronem. Pokud vše vyjde, tak jak bych chtěl, rád bych z tohoto projektu udělal výstavu.


foto: Jan Březina



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 5 000 Kč

Nahrát

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využíváním cookies a využití osobních údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a v reklamních sítích na dalších webech. Tyto souhlasy můžete kdykoliv změnit, vypnout nebo upravit v Nastavení soukromí, které otevřete kliknutím na odkaz níže.
Dozvědět se víc
Rozumím