Rozhovor s garantem druhého kola fotosoutěže Kamilem Rodingerem Rozhovory

Rozhovor s garantem druhého kola fotosoutěže Kamilem Rodingerem

Martin LukešAktualizováno: 2. 2. 2015 v 20:39 • Rubrika: Rozhovory

Kamil Rodinger je členem Asociace profesionálních fotografů ČR, je absolventem Střední průmyslové školy grafické, obor užitá fotografie, pracoval osm let jako fotoreportér v týdeníku a tiskové agentuře a dva roky jako vedoucí fotooddělení v televizi Nova. Od roku 2003 se jako nezávislý fotograf plně věnuje komerční a portrétní fotografii. Podílel se na řadě reklamních kampaní a jeho jméno jste už nejspíš slyšeli i proto, že se kromě své profesionální praxe věnuje lektorování fotografických kurzů a svými články a fotografiemi z cest přispívá do řady časopisů. Při hledání garanta právě startujícího soutěžního kola s názvem Prodej to! jsme nemohli najít nikoho lepšího.



Vím, že jsi docela všestranný fotograf, fotíš reklamu, módu, akty, produktovou fotografii, street foto, pracuješ i jako dokumentární fotograf a s foťákem jsme potkali i na sportovní akci, konkrétně ploché dráze. Který ze žánrů Tě baví nejvíc?

Nejtěžší otázka hned na úvod. Na to ti neumím odpovědět. Z toho, co jsi uvedl, mě opravdu baví všechno. Moje všestrannost vychází z toho, že jsem fotografii studoval na grafické škole a tam nebylo možné říci: „Pane profesore, mě reportáž nebaví, já budu fotit jenom v ateliéru.“ Prostě jsme začínali s focením a svícením obyčejného vejce nebo cihly a ve čtvrťáku končili klauzurní prací architektury, reportáže poetického cyklu fotografií k básni.


foto: Kamil Rodinger

Posléze jsem nastoupil jako fotoreportér do obrazového oddělení tiskové agentury Orbis. Tam jsem musel v rámci své práce dělat jeden den interiéry zámku pro zahraniční časopis, druhý den portrétovat nějakou známou osobnost nebo pořídit reportáž ze sklárny a o víkendu fotit třeba na Jizerské padesátce. Byla to skvělá škola života a výborná průprava. Ta bohužel dnes některým „taky fotografům“ chybí. Myslí si, že když umí fotit třeba holky, jsou automaticky fotografy. To, že umím hemenex, ze mě ještě nedělá kuchaře. Vloni jsem například po nějakém kolegovi předělával jednu zakázku skleněných objektů. Ten nešťastník vůbec netušil, že se čiré sklo svítí zezadu, tak na ně napálil softboxy zepředu a podle toho ty fotky také vypadaly. Ani jsem se nedivil, že mu to klient nechtěl zaplatit...   


foto: Kamil Rodinger

Patříš Kamile ještě do té tzv. staré školy fotografů, kteří se učili a pak i v praxi používali klasické kinofilmové, středoformátové a velkoformátové kamery. Dnes už samozřejmě pracuješ s digitální technikou. Jaký pro Tebe byl přechod na digitál a co Ti dal, případně vzal?

Vzal mi jednoznačně spoustu volného času. S nostalgií vzpomínám, jak jsem v kavárně kouřil doutníček a četl si noviny při čekání na vyvolání diapozitivních filmů - což trvalo zhruba dvě hodiny. Uznáš, že během té doby nemělo cenu se pouštět do žádných velkých věcí :). Někdy to ale byly nervy a čas se neskutečně vlekl, protože člověk vlastně nevěděl, jestli náhodou v nastavení aparátu neudělal chybu a zdali na filmu vůbec něco bude. Pokud to zakázka umožňovala, vyplatilo se tedy počkat na nějaký hmatatelný výsledek a podle něho v práci pokračovat.


foto: Kamil Rodinger

Na druhou stranu mi dnes digitál dává neskutečné možnosti a umožňuje realizovat zakázku jednodušším způsobem, který přesto vede k dokonalejším výsledkům, než tomu bylo v analogové fotografii. Nicméně používání středoformátových a velkoformátových kamer vyžadovalo mnohem preciznější přístup k fotografování a tedy větší koncentraci. Více se u focení přemýšlelo! Dnes se méně fotí a více cvaká. Hřešíme prostě na to, že výsledek je vidět okamžitě.    


foto: Kamil Rodinger   

V naší fotografické soutěži Rok s Megapixelem budeš garantem únorového tématu, který se věnuje produktové fotografii. Dnes chce spousta lidí ušetřit a například pro svůj e-shop si produkty fotí sami, takže Ti vlastně berou práci. Přesto vedeš workshopy a učíš je to. Není to trochu střet zájmů?

Samozřejmě že je. Jeden můj kolega fotograf mi dokonce vytýkal, že sám sobě mažu schody. Asi má pravdu, ale když to lidi nenaučím já, tak je to naučí někdo jiný. Důležité ale je, že se to ti lidé chtějí naučit a chtějí mít lepší fotografie. Uvědomují si, že špatné fotografie ve zmiňovaném e-shopu poškozuji jejich podnikání. Zákazník vybírá na internetu očima. Víno může být sebe chutnější, ale je to houby platné, když je jeho fotka na webu mizerná. Prostě si ho koupí u konkurence, protože se mu její web a fotky líbí více.   


foto: Kamil Rodinger

Produktová fotografie je více méně technická záležitost a technická kvalita a precizní zpracování jsou na prvním místě. Dal bys pár stručných rad někomu, kdo se chce tomuto tématu věnovat?

Rada je jasná. PŘIJĎTE NA MŮJ WORKSHOP :). Jednoduše řečeno, produktová fotka je skvělá škola při sbírání zkušeností a brána do té „velké“ náročnější a složitější fotografie. Ze všeho nejdůležitější je naučit se vnímat světlo. Pokud má člověk trochu toho talentu, na produktové fotografii se naučí nejen dokonale ovládat svůj fotoaparát ale i správně svítit a pracovat s kompozicí. Trpělivější modelku, než třeba zmiňovanou láhev vína, totiž budeš těžko hledat...


foto: Kamil Rodinger

Prozraď nám, něco ze soukromí profesionálního fotografa, jak vypadá Tvůj běžný pracovní den. Když se bavím s někým z branže, většinou každý říká, že je to tak 5-10% focení a zbytek jsou věci okolo. Je to tak?

Přesně jak říkáš, focení, to už je jenom taková třešnička na dortu. Můj běžný pracovní den ale nedokáži přesně popsat, protože naštěstí je každý jiný. Navíc mám pocit, že jiné než pracovní dny vlastně neexistují, protože minimálně jeden den z víkendu se stejně motám kolem focení, buď mám kurz, nebo edituji, archivuji, případně studuji odbornou literaturu. Fotkou vlastně žiji 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Moje žena by ti o tom mohla vyprávět, kolikrát se stalo, že jsme měli sbaleno nebo byli dokonce už na cestě na chalupu a stačil jeden telefonát a jeli beze mě. Jsem tak trochu workoholik. Když mám práce hodně, nedělá mi problém vstát v pět ráno, a když retušuji fotky dlouho do noci, klidně si ráno přispím.   


foto: Kamil Rodinger

Dělal jsi zakázky pro velké značky například Henkel, Telefonica O2, Braun, Philips, Ferrero Rocher, České dráhy, Škoda Auto, British Airways, Staropramen, Pilsner Urquell, nebo Sellier & Bellot. Jak se pracuje pro takové klienty. Je to přeci jenom velká zodpovědnost.

Trenér Ivan Hlinka prý říkával v šatně svým svěřencům: „Hlavně se z toho nepodělat.“ A to platí i u těchto zakázek. Jasně, je to obrovská zodpovědnost a tlak pociťuješ. Nesmíš se ale nechat svazovat penězi, které za celou produkcí takového focení stojí a které by v případě tvého selhání vyletěly komínem. S těmito velkými klienty se nicméně spolupracuje velice dobře. Jsi součástí týmu profesionálů, každý má své úkoly a je na svém místě odborníkem, tudíž odpadá nějaké složité vysvětlování a obhajování. Prostě vše má spád a jede se bez nějakých průtahů a zbytečných dohadování. Koneckonců, jak takové focení vypadá, je vidět v krátkém backstage videu:



Na čem teď pracuješ, nebo budeš pracovat?

Začátek roku je na rozdíl od podzimu vždy takový poklidnější. V současné době portrétuji management jedné finanční skupiny a pracuji na propagačních materiálech pro jednu známkou cukrářskou společnost.  Volný čas musím využít k tomu, abych si udělal takovou malou inventuru v loňských projektech a případně doplnil své webovky o aktuální realizace. Fotky tam neuvěřitelně rychle stárnou.


foto: Kamil Rodinger


Byla nějaká zakázka, která Tě opravdu hodně bavila?

Zaplať pánbůh, bylo jich docela dost.  Nejčerstvější zkušenost mám z fotografování kalendáře na letošní rok. Obrátila se na mě firma, že chtějí nafotit kalendář, ale namísto modelek by na něm měly figurovat jejich zaměstnankyně. Uspořádal jsem tedy casting, kterého se zúčastnilo 26 dam různého věku i tělesné konstituce. Vybral jsem si nějakých pět mladých krásných slečen a říkám klientovi, že těmi by šlo něco nafotit. On ale, že jsme si asi špatně rozuměli, že se bude fotit všech šestadvacet dam. Z toho jsem se zpočátku trochu orosil.


foto: Kamil Rodinger

Nemusím ti říkat, že pracovat s profesionální modelkou je pro fotografa mnohem jednodušší, než s nezkušenou padesátnicí z kanceláře. Dámy ale byly úžasné a práce nás natolik pohltila, že jsem si to nejen já, ale i můj tým (vizážistka, stylistka a produkční), hodně užívali, práce nás bavila a bylo u ní i dost legrace. A myslí, že je to z fotografií i vidět, koneckonců mottem kalendáře je „Udělali jsme si radost a doufáme, že ji uděláme i Vám…“


foto: Kamil Rodinger

A která nebavila? (jestli to můžeš říct veřejně)

Tak to zcela upřímně a bez vytáček nevím. Nevybavuji si žádnou takovou. Možná to byla nějaká zakázka, kdy se klient snažil prosadit své názory navzdory mému tušení, že tudy cesta nevede a výsledek nebude stát za nic.

Máš nějaký fotografický „sen“ například že bys chtěl dostat zakázku od nějaké konkrétní značky, nebo by si chtěl portrétovat nějakou osobu?

Konkrétní značku nebo osobu snad ani ne. Ale mám rád dlouhodobější projekty, tak asi něco, čemu bych se mohl věnovat systematicky v delším časovém horizontu. A pokud bych si mohl opravdu něco vysnít, tak by to bylo třeba reklamní focení v terénu v extrémních podmínkách, třeba v pralese nebo na severním pólu. Nebo ještě raději, být součástí nějaké expedice, podobně jako tomu bylo kdysi během dvouměsíčního pobytu na Aljašce v rámci projektu Czech rafting teamu. Mám rád velké výzvy.


foto: Kamil Rodinger

S jakou technikou a značkou v současné době pracuješ?

Jsem od narození Nikoňák :). Pracuji s Nikonem D800 a Nikonem D700 (který ale hodlám v nejbližších dnech nahradit novou skvělou sedmsetpadesátkou). Objektivy používám AF-S Nikkor 17-35 mm 1:2,8 , AF Nikkor 50mm 1:1,8, AF-S Nikkor 28-70 mm 1:2,8 D, AF-S Nikkor 70-200 mm 1:2,8 G ED VR, AF Nikkor 300 mm 1:2.8 IF-ED a blesky Nikon Speedlight SB-900.

Děkuju, za rozhovor a za přijetí nabídky stát se garantem naší únorové fotosoutěže.


foto: Kamil Rodinger

Kromě zmiňovaného workshopu, zaměřeného na PRODUKTOVOU FOTOGRAFII V PRAXI, který proběhne 21.2.2015 v čase 14-17h, se můžete s Kamileme Rodingerem potkat osobně také na jeho přednášce. Během ní představí svou tvorbu a nechá vám nahlédnout do zákulisí života profesionálního fotografa.

Beseda se uskuteční 5.2.2014 (17-18:30h) v ateliéru naší holešovické prodejny v Praze. Registrace je zdarma, ale kapacita ateliéru je omezena tak neváhejte!

Soutěžní snímky na téma reklamní a produktové fotografie, které je součástí celoročního projektu ROK S MEGAPIXELEM, můžete do Galerie vkládat až do 28.2.2015. Hned následující den 1.3.2015 startuje třetí kolo soutěže a v něm se budeme věnovat DRAMATICKÉMU PORTRÉTU.



Zobrazeny komentáře (2 - 1)

  • 2

    Rodinger

    Reaguje na (1) | Tak to mě jste mě úplně dostal pane profesore... Mrzí mě, že jsem našel Váš komentář až dnes - a to ještě zcela náhodou. Pyšný by jste ale měl být na sebe a nikoliv na mě, protože bez Vás a Vašich pedagogických schopností bych těžko v konkurenci obstál. Zřejmě čas strávený na grafický škole pod Vašim dohledem nebyl tak úplně ztrátou času - i když jsem školu občas přeci jenom trochu flákal a čas strávený U Glaubiců jsem mohl zužitkovat efektivněji. Školu bych si z fleku rád zopakoval. Ano, učím a baví mě to, přišlo to nějak samo, ani vlastně pořádně nevím kdy a jak. Pomalu to narůstá a pokud Vás to zajímá, tak mám web - www.fotokurzy.org - kde najdete více. Občas tam píšu i nějaký ten blog, co fotografy dnes trápí.  Udělal jste mi obrovskou radost, ještě jednou díky a i Vám přeji hlavně hodně zdraví a spokojenosti. A rád bych si s Vámi popovídal u láhvinky dobrého vína, co Vy na to?Kamil Rodinger 14.4. 2015

    Kamil Rodinger - Megapixel, 14.04.2015 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Kamile, jsem na tebe pyšný. Jsi skutečně třída a vypracoval jsi se vlastním úsilím. Těší mě, že se věnuješ i lektorování, myslím, že to tak má být, aby zkušený mistr pomohl začínajícím. Přeji ti mnoho dalších úspěchů a také zdraví, neboť to je základ všeho. Srdečně St. Bolońský

    Stanislav Boloňský, 03.02.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

  • Jak fotit zátiší

    Fotografické zátiší anglicky „still life“, neboli klidný život, si vzalo základy z velmi starého žánru výtvarného. Kořeny této malířské disciplíny…

  • Jak fotit reklamu

    Za několik posledních desítek let se stala reklamní fotografie doslova fenoménem. Troufám si dokonce říci, že je to v současné době asi…

  • Prodej to!

    Záhy po tom co byla fotografie uznána jako respektované médium a nahradila kresbu, začala být využívána k propagačním účelům. Reklamní a produktová…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím