Recenze Sigma 35mm f/1,2 DG DN Art pro Sony E
Klady a zápory
Co se nám líbí?
Co se nám nelíbí
Ukázkové snímky
Snímky vytvořené s pomocí Sigma 35 mm f/1,2 DG DN Art pro Sony FE od členů naší Galerie
Exp. Čas: | 1/125 s |
Clona: | 2 |
ISO: | 1250 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: Sony Alpha A7R V tělo |
Exp. Čas: | - |
Clona: | 1.2 |
ISO: | - |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: Sony Alpha A7 III tělo |
Exp. Čas: | - |
Clona: | 2 |
ISO: | 800 |
Ohnisko: | 35mm mm |
Tělo: Sony Alpha A7 III tělo |
Exp. Čas: | 1/8000 s |
Clona: | 1.4 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: Sony Alpha A7R V tělo |
Snímky vytvořené s pomocí Sigma 35 mm f/1,2 DG DN Art pro Sony FE
Exp. Čas: | 1/100 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/1,8 |
ISO: | 640 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/3200 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 250 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/160 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 640 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/50 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 64 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1250 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 320 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1250 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 320 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1250 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 320 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1000 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1000 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/800 s |
Clona: | f/1,8 |
ISO: | 320 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/25 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/60 s |
Clona: | f/1,4 |
ISO: | 400 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/80 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 500 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/100 s |
Clona: | f/1,8 |
ISO: | 800 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 3200 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/80 s |
Clona: | f/1,4 |
ISO: | 1250 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/60 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 1600 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/100 s |
Clona: | f/1,2 |
ISO: | 1250 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Představení Sigma 35 mm f/1,2 DG DN Art pro Sony FE
Představení Sigma 35 mm f/1,2 DG DN Art pro Sony FE
Milí čtenáři, dovolte mi, abych se s vámi podělil o své zkušenosti s objektivem Sigma 35mm f/1.2 DG DN ART. Necelé dva měsíce s objektivem objíždím jednu svatbu za druhou a na konci tohoto článku se dozvíte, zda si objektiv hodlám koupit nebo jej vrátit.
Sigma 35mm byla představena v polovině července roku 2019. Od prvního představení jsem se o tuto „pětatřicítku“ zajímal a zažíval jsem upřímnou radost, že se Sigma pustila do vývoje nativních skel pro bez-zrcadlovky. Radost se o to více násobila, když jsem si uvědomil, že zatím nikdo jiný na světě pro Sony neudělal autofokusový objektiv se clonou f/1.2 (nebo o něm tedy nevím).
O nejmenší cloně jsem se již zmínil, tak se sluší napsat i tu maximální, ta činní f/16. Na objektivu vítám i clonový kroužek, který při změně clony cvakne (preferuji) nebo tichý chod, který je vhodný pro video.
Minimální zaostřovací vzdálenost je 30 cm, bohužel detaily makro prstýnků neuděláte. O zaostřování se stará Hyper Sonic Motor (HSM). Délka objektivu činí 136,2 mm, velikost filtru 82 mm a váží lehce přes 1Kg (1090 g). Sigma plánuje tento objektiv vyrábět pro L-Mount (Sigma, Panasonic, Leica) a pro Sony FE-Mount. Podporována je služba Mount Conversion Service, v krátkosti řečeno jde o možnost výměny bajonetu při změně systému (např. Sony Leica) pouze v autorizovaném servisu (AWH). Objektiv dále disponuje programovatelným AFL tlačítkem. Spousta reportážních fotografů uvítá utěsnění proti prachu a vodě. Výrobce zmiňuje speciální povrchovou úpravu, která odpuzuje nečistoty a vodu, bohužel bez osobní zkušenosti, od začátku jsem měl na objektivu nasazen Hoya UV-HD filtr 82mm.
Zkratky v názvu
DG - Objektivy kompatibilní s full-frame sensorem, možné nasadit i na aps-c (Sony A6500)
DN – Objektivy byly konstruovány pro bez-zrcadlovky
Art – Nejvyšší třída objektivů značky Sigma. Jsou výjimečné jak optickou konstrukcí, tak unikátním obrazovým výstupem.
Jaký je objektiv značky Sigma?
S objektivem se kamarádím od konce září a musím říci, že po první svatbě jsem už tento objektiv z těla nesundal. Jak je na tom s rychlostí ostření? Většina nativních systémů se tváří, že originální systémová skla ostří lépe a rychleji než nenativní značky (Sigma, Tamron). S tím bych si dovolil souhlasit v době zrcátkové (DSLR). Nicméně v době, kdy se bez zrcátka již obejdeme, to neplatí. S čistým svědomím mohu prohlásit, že Sigma ostří stejně dobře, jako nativní sony GM objektivy a že rozdíl v rychlosti sériového ostření nevnímám. Ať u ostření na oko nebo v horších světelných podmínkách.
Filmaři nebo nadšenci manuálního zaostřování si přijdou jistě na své, neboť objektiv disponuje velkým zaostřovacím prstencem. Manuální ostření je poměrně rozsáhlé, musí se otočit celým ostřícím kolem (není to žádný kolečko) a přidat jednu polovinou druhého, abych se dostal z minimální zaostřovací vzdálenosti na nekonečno.
Rozhodně je zajímavé fotit na clonu f/1.2. Musím se přiznat, že na ní fotím aktuálně většinu snímků a na poslední svatbě jsem udělal 3282 fotek právě na tuto minimální clonu. Ruku na srdce, rozdíl oproti f/1.4 není až takový. Při špatných světelných podmínkách, jako když fotíte třeba prskavky, jsem vždy rád, že mám tu nejsvětelnější 35, která je na trhu. Co si budeme povídat, občas fotím na 1.2 i za přímého slunce, jsem totiž na malé clony naprosto vysazený.
Ostrost na clonu f/1.2 je chvalitebná, od clony 2.2 je výborná. Musím se přiznat, že posledních 5 let neřeším u pevných objektivů ostrost, neboť všechny pevné objektivy, které jsem posledních několik let vlastnil (Sigma Art, Zeiss Batis + Loxia a Sony GM) byly ostré již na nejnižší clonu. Ostrost je jednou z vlastností, které se dají nádherně studiově porovnávat a výrobci se dle mého soudu prioritně zaměřují právě na ni. Když se kouknete v Galerii na fotky, většina je focena lidově řečeno „na otevřenou díru“.
Vinětace
Vinětace je patrná na malých clonách, nicméně je potřeba s ní počítat a brát jí spíše jako vlastnost u všech širších a světelných objektivu. Od clony 2.8 je již téměř nepatrná. Já osobně s ní nebojuji a mnohdy jí ani automaticky neodstraňuji.
Zkreslení
K mírnému zkreslení u tohoto objektivu dochází, ale objektiv je přidaný v aplikaci Lightroom. Korekční profil funguje na jedničku.
Chromatická aberace
Toho jsem se bál upřímně nejvíce. A obavy se nenaplnily. Jediný objektiv, kterého jsem se kdy zbavil pro velké množství aberace, byl Zeiss Batis 25mm. U Batise byla patrná a do očí bijící aberace v protisvětle již v náhledu bez přiblížení. Samo sebou Sigma aberací také trpí, ale v náhledu jí téměř nevidím a v přiblížení na 42 mpx je lehce patrná. S přicloněním se tento úkaz eliminuje. Nicméně Sigmu 35mm hodnotím ohledně aberace velice dobře.
Bokeh
Jeden z důvodů, proč si tento objektiv pořídit. Pozadí je hladce rozostřené a krásně oddělí zaostřený objekt od pozadí. Při přechodu na systém Sony jsem používal Sony Zeiss Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA, který je také velice povedený, nicméně podání bokehu Sigmy mi přijde subjektivně lepší, nebál bych se tvrdit, že je nejlepší, jaký jsem u objektivu 35mm viděl.
Shrnutí
Co vám mám povídat, před tím, než se mi dostal do ruky tento výjimečný objektiv, jsem fotil převážnou část reportážních akcí na Sony 24mm GM. Sigma ovšem sesadila Sony z trůnu a aktuálně si troufám říct, že 65% fotek fotím právě na Sigmu. Má Sigma vůbec nějakou vadu na kráse? Ano, našel jsem jednu a tou je váha. Je to celkem záhul, mít celý svatební den dva fotoaparáty s tak těžkým sklem (pro představu Sony 24Gm 445g, Sony Zeiss Distagon T* FE 35mm 630g). Do tabulky plusů bych zařadil bokeh, ostrost, skvělé zpracování včetně utěsnění, 4 roky záruky a cenu.
Takže si objektiv nechám nebo jej vrátím? Jasně že si ho nechám, za poslední roky mi žádný z objektivů neudělal takovou radost.
PS: proslýchá se že Sigma pracuje na 50mm s F1.2, určitě bych se za bratříčka nezlobil. A časem bych prosil 28mm ve cloně f1.2?
Parametry
Sigma 35mm f/1,2 DG DN Art - první objektiv od společnosti Sigma se světelností F1.2 . Široké možnosti ovládání podpoří většinu stylů focení i natáčení videa. Spolehlivá funkcionalita dodají uživateli jistotu i v náročném prostředí. Artovou řadu rozšiřuje svou skvělou světelností, ostrou kresbou, pěkným Bokeh efektem a portrétní fotografii mělkou hloubku ostrosti. Koncept Artové řady je hledání ultimátní kvality obrazu, což tento objektiv posouvá ještě o další úroveň výše. Optická konstrukce je složena ze 17 členů ve 12 skupinách. Optický design využívá krátké vzdálenosti mezi bajonetem a senzorem pro snížení zkreslení, aberací a periferního osvětlení. Data pro optické korekce ve fotoaparátu umožňují výsledný snímek navíc ošetřit hned při focení a tím kompletně eliminovat veškeré aberace.
Obrazový snímač
Formát snímače | 2/3 |
---|---|
Crop faktor | 1 x |
Objektiv
Typ bajonetu | Sony E, Sony FE |
---|---|
Optický zoom | 1 x |
Ohnisková vzdálenost (eqv. 35mm) | 35 |
Minimální ohnisková vzdálenost | 35 mm |
Maximální ohnisková vzdálenost | 35 mm |
Světelnost objektivu (nejkratší ohnisko) | 1,2 |
Světelnost objektivu (nejdelší ohnisko) | 1,2 |
Maximální clona (F) | 16 |
Konstrukce objektivu | 17 členů / 12 skupin |
Stabilizátor obrazu | Ne |
Typ sluneční clony | LH878-02 (součást balení) |
Délka objektivu | 136 mm |
Počet lamel clony | 11 |
Vhodný pro žánr | Reportáže, Street foto, Koncerty |
Vhodný pro formát snímače | Full Frame |
Typ objektivu | Pevný |
Ostření
Minimální zaostřovací vzdálenost | 82 cm |
---|
Fyzikální specifikace
Průměr filtru | 82 mm |
---|---|
Hmotnost | 1090 g |
Odolnost | Utesnění proti prachu a vlhkosti |
Ostatní
Číslo produktu | SI 341965 |
---|---|
Značka | Sigma |