Recenze Sony E 16-55mm f/2.8 G
Hodnocení
Klady a zápory
Co se nám líbí?
Co se nám nelíbí
Ukázkové snímky
Snímky vytvořené s pomocí Sony E 16-55 mm f/2,8 G od členů naší Galerie
Exp. Čas: | 1/125 s |
Clona: | 13 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 25 s |
Clona: | 18 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 47 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/160 s |
Clona: | 10 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 30 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 13 s |
Clona: | 18 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 30 s |
Clona: | 20 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/800 s |
Clona: | 9 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/500 s |
Clona: | 2.8 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1250 s |
Clona: | 2.8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 45 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/160 s |
Clona: | 8 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Snímky vytvořené s pomocí Sony E 16-55 mm f/2,8 G
Exp. Čas: | 1/13 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/5,6 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/800 s |
Clona: | f/5,6 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/125 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/800 s |
Clona: | f/3,5 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 25 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/125 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/4000 s |
Clona: | f/3,5 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/2500 s |
Clona: | f/3,5 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | f/5 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 20 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/100 s |
Clona: | f/7,1 |
ISO: | 160 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 44 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/250 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 250 |
Ohnisko: | 36 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/100 s |
Clona: | f/10 |
ISO: | 250 |
Ohnisko: | 43 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | f/10 |
ISO: | 250 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/40 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 320 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/125 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 400 |
Ohnisko: | 25 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/125 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 400 |
Ohnisko: | 37 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/5 s |
Clona: | f/9 |
ISO: | 400 |
Ohnisko: | 54 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | f/7,1 |
ISO: | 500 |
Ohnisko: | 21 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/500 s |
Clona: | f/5 |
ISO: | 500 |
Ohnisko: | 31 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 640 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/160 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 1600 |
Ohnisko: | 55 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/125 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 1600 |
Ohnisko: | 22 mm |
Tělo: - |
Představení Sony E 16-55 mm f/2,8 G
Představení Sony E 16-55 mm f/2,8 G
Sony razí u svých APS-C modelů objektivů typické heslo bezzrcadlovek - čím menší, tím lepší - ve smyslu malé hmotnosti a co nejmenších rozměrů. Bohužel po optické stránce je téměř pravidlem, že zoomový objektiv s velmi malými rozměry není ani zdaleka dokonalý. Často nejsou příliš ostré a vykazují různé vady, to ale není případ pro nový Sony 16-55 mm f/2.8.
Podle ohniska je to základní setový objektiv s přepočtem na 35 mm formát, se jedná o 24-82.5 mm zoom. Se stejnou světelností a obdobným ohniskem v minulosti Tamron a Sigma uvedli objektivy pro zrcadlovky, které jsou cenově dostupnější a dají se adaptovat na Sony pomocí adaptéru, ale ostrostí tomuto objektivu nesahají ani po paty. Dle ceny a kvůli absenci stabilizace předpokládám, že hlavní cílová skupina jsou uživatelé A6500 a A6600. Užijí si jej ale samozřejmě i fotografové nižších modelů, jen si musí dát větší pozor na časy závěrky.
Sexy tělo
Po fyzické stránce je objektiv relativně malý (cca 10 cm) a na svoje rozměry těžký (495 g). Při ohnisku 55 mm se jeho délka prodlouží cca o třetinu. Ostřící a zoomové kroužky jsou dobře proporčně a velikostně koncipován, s rozumným odstupem od sebe. Velkým plusem je mechanické přepínání manuálního a automatického ostření. Já osobně nesnáším, když to musím přepínat v menu fotoaparátu a nehodlám tomu zasvětit jedno z drahocenných funkčních tlačítek. Když je řeč o tlačítkách, objektiv je vybaven vlastním tlačítkem, které je z továrny nastavené pro “Focus hold” - což přestane ostřit při AF a při MF zaostří automaticky.
Kroužek pro manuální ostření se konečně chová, jak by měl. Napodobuje chování objektivů s mechanickým převodem do ostřícího motoru. Je zde sice propojení drátové za asistence snímače, ale zároveň sleduje úhel o kolik jste kroužek pootočili, což umožňuje drobné doostření. A musím to zopakovat - chová se skutečně tak, jak od ostřícího kroužku očekáváme. Je tam sice drobná prodleva reakce, ale s tím se dá žít.
Optická břitva
Ostření je přesné a bleskové! Přesně tak, jak bych od od nativního objektivu pro fázovou detekci očekával. Byl jsem trochu skeptický, protože Sony na svých oficiálních stránkách hodně objektiv vychvaluje. Nicméně je skutečně ostrý na f/2.8, je ostrý na f/5.6 a je ostrý i na f/8. Při cloně 10 a více, již automatické ostření přestává být bleskové a fotoaparát začíná projíždět téměř celou škálu možného zaostření. Nepředpokládám ale, že by někdo běžně fotil něco živého na clonu 10+, aby mu to stačilo utéct. Brouky fotit nelze, protože se s objektivem nedostanete tak blízko, aby to stálo za to (nezkoušel jsem, jak se objektiv chová s makro mezikroužkem). Normálně kolem clony f10 nastupuje difrakce a obraz už ostrý není. Zde sice není jak břitva, ale je ostrý a kvalitu si drží i s větším zacloněním.
I f/22 není úplný propadák - obraz je trochu měkčí, ale difrakce u tohoto objektivu není vůbec takový zabiják, jak bych čekal. Setové objektivy s ohniskem od širokáče až po delší ohniska vykazují často chromatické aberace a nejsou úplně ostré. Zde se v rozích lehká aberace občas objeví - při ostření na nekonečno je v rámci jednoho maximálně dvou pixelů a musí se jednat o velmi kontrastní místo obrazu. Pokud snímek nebudete chvíli zkoumat asi si toho ani nevšimnete.
Vysněný širokáč
16 mm ohnisko má výborně ošetřené soudkové zkreslení, takže nevykazuje v podstatě žádné. Při otevřené cloně dodává obrazu i mělkou hloubku ostrosti. Široké ohnisko určitě budou milovat i videotvůrci. Vykreslí s přehledem rozlišení pro 24 fotky, takže pro 4K video je ideální. Je to rozumně široký záběr pro vlogování, akční scény, ale i krajinky.
Porovnání velikostí často používaných objektivů:Sigma 18-35 mm f/1,8 Art - 810 g - i bez adaptéru je největší a nejtěžší z tria, opticky je skvělý, ale nedá nám tak velký rozsah ohnisek.Sony 16-55 mm f/2,8 G - 495 g - opticky výborný, malý a zároveň pokrývá slušný rozsah ohnisek, jako jediný se při zoomu vysouvá.Sony 18-105 mm f/4 G - 427 g - univerzálnější zoom, ale zaplatíte jej optickou kvalitou.
Závěrem
Dosud mým nejpoužívanějším objektivem byla Sigma 18-35 mm f/1.8, dovolím si předpovědět, že v mém arzenálu tento objektiv nahradí tato 16-55 mm f/2.8 od Sony. Světelnost je pro mne dostatečně silná, ohnisko je univerzálnější, ostrost je skvělá ve všech běžně používaných clonách. A nabízí i mělkou hloubku ostrosti pro populární styl portrétní fotky i kinematografické záběry.
S tímto objektivem jsem fotil portréty, momentky, koncerty, svoje dítě i psa. Objektiv může být otevřený dokořán, a to přináší svobodu, rychlost a skvělou estetiku fotek, ostrých jako břitva.
Zajímalo by mě, jak si objektiv poradí s příští generací APS-C modelů, kde bychom mohli mít vyšší rozlišení čipu. Pro 24 megapixelů je ale perfektní. Otázka je jak si bude stát s 36 nebo 42 megapixely, které odhadem za 3 roky můžeme mít.
Hodnocení zákazníků (1)
Popis a parametry
Univerzální objektiv Sony E 16-55mm f/2.8 G určený pro fotoaparáty s APS-C snímačem a bajonetem Sony E. Objektiv je utěsněn proti povětrnostním vlivům a využívá lineární XD motorek, který je užit poprvé u APS-C objektivů. Antireflexní nanokrystalová vrstva od společnosti Sony zabraňuje výskytu odlesků a stínových obrazů.. Dvě čočky AA, dva asférické prvky a tři skleněné prvky ED jsou v optické soustavě pro vysoké rozlišení v celém rozsahu zoomu.
Rychlý objektiv F2,8 APS-C se standardním zoomem
První objektiv APS-C 16–55 mm (24–82,5 mm pro Full-Frame) se zoomem a konstantní světelností F2,8 od Sony je kompaktní a nabízí výkon, který je příznačný pro objektivy řady G. Nová optická konstrukce poskytuje vynikající rozlišení až k okrajům a v případě potřeby vytváří nádherný efekt bokeh. Je kompaktní, lehký a ideální pro rozsáhlou řadu objektů.
Vysoké rozlišení v celém rozsahu zoomu i při F2,8
Dva prvky AA a dva asférické prvky potlačují aberaci, a umožňují dosahovat rozlišení až k okrajům, které je charakteristické pro objektivy řady G. Tři prvky ED minimalizují splývání tónů barev. Antireflexní nanovrstva od Sony přidává odolnost proti odleskům a vícenásobným obrazům a zajišťuje ostrý kontrast. Přesná regulace sférické aberace a clona s 9 lamelami přispívají k dosažení plynulého efektu bokeh.
Kompaktní, lehký a s vysokou světelností
Mechanická a optická konstrukce kompaktního objektivu se zoomem, konstantní světelností F2,8 a ohniskovou vzdáleností 16 až 55 mm (24 až 82,5 mm pro Full-Frame) váží 494 g. Objektiv je ideální pro vše od portrétů po každodenní momentky a s těly fotoaparátů s bajonetem E vytváří mobilní a snadno ovladatelný systém pro širokou škálu fotografických aplikací.
Lineární motor XD pro rychlé automatické ostření a sledování
Tento objektiv pro formát APS-C používá stejný pokročilý lineární motor XD, který maximalizuje výkon systému ostření v objektivech řady G Master. Lineární motor XD využívá potenciál těla fotoaparátu, přičemž zajišťuje zaostření i na rychlé objekty a sledování těchto objektů s mimořádnou rychlostí a přesností. Provoz motoru je tichý, takže umožňuje tvůrcům videí využívat výhody konstantní světelnosti F2,8.
Profesionální ovládání a spolehlivost
Tlačítko aretace zaostření, přepínač režimů AF/MF a manuální ostření s lineární odezvou zvyšují všestrannost ovládání, a mohou vám tak pomoci pořizovat snímky i v obtížných podmínkách. Přední člen objektivu je opatřen fluorovou vrstvou, která odpuzuje vodu a nečistoty, a objektiv je odolný vůči prachu a vlhkosti 3, takže jej lze s jistotou používat v náročných prostředích.
[1 růžová] Čočka Advanced Aspherical (čočka AA)
[2 fialová] Asférická čočka
[3 zelená] Sklo ED (s extra nízkým rozptylem)
Tabulka MTF
Modulační přenosová funkce (MTF) popisuje, jak dobře objektiv reprodukuje detaily – měřeno jako stupeň kontrastu dosažený mezi blízkými linkami.
[1] Kontrast (%)
[2] Vzdálenost od optického středu objektivu (mm)
[3] Při 16 mm / Maximální clona [4] Při 16 mm / Clona F8
[5] Při 55 mm / Maximální clona [6] Při 55 mm / Clona F8
[7] Prostorová frekvence [8] 10 párů linek / mm
[9] 30 párů linek / mm
[10] R: Radiální hodnoty T: Tangenciální hodnoty
Obrazový snímač
Formát snímače | 2/3 |
---|---|
Crop faktor | 1,5 x |
Objektiv
Typ bajonetu | Sony E |
---|---|
Optický zoom | 3,4 x |
Ohnisková vzdálenost (eqv. 35mm) | 24-82,5 |
Minimální ohnisková vzdálenost | 16 mm |
Maximální ohnisková vzdálenost | 55 mm |
Maximální clona (F) | 22 |
Konstrukce objektivu | 17 členů / 12 skupin |
Stabilizátor obrazu | Ne |
Typ sluneční clony | Sony ALC-SH161 |
Délka objektivu | 100 mm |
Počet lamel clony | 9 |
Vhodný pro žánr | Krajina, Architektura / Interiér, Portréty, Reportáže, Móda, Street foto, Koncerty |
Rozdělení podle ohniska | Univerzální |
Vhodný pro formát snímače | APS-C |
Typ objektivu | Zoom |
Ostření
Minimální zaostřovací vzdálenost | 33 cm |
---|
Fyzikální specifikace
Průměr filtru | 67 mm |
---|---|
Hmotnost | 494 g |
Odolnost | Utesnění proti prachu a vlhkosti |
Ostatní
Číslo produktu | SEL1655G.SYX |
---|---|
Značka | Sony |
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Jaroslav, Křižanovice, 12.11.2020
5